Από την “ροζ Mercedes” φτάσαμε στη “πράσινη Red Bull”, με την Aston Martin να έχει φέρει στη Βαρκελώνη μια σειρά σημαντικών αναβαθμίσεων στην AMR22, που αρκετοί τις χαρακτήρισαν πως ουσιαστικά πρόκειται για ένα εντελώς νέο μονοθέσιο, “κόπια” της RB18.

Οι ομοιότητες των δύο μονοθεσίων είναι κάτι παραπάνω από εμφανείς και εξαιτίας του 2020, όταν η Aston Martin, που τότε ήταν ακόμη Racing Point, είχε δημιουργήσει ένα μονοθέσιο που βασίστηκε στην Mercedes του 2019.

1

Με τον σάλο που είχε δημιουργηθεί, η FIA απαγόρευσε τα αντίστροφης μηχανικής σχέδια μονοθεσίων και χθες ανακοίνωσε πως αφού εξέτασε την AMR22 στη Βαρκελώνη, δεν βρήκε τίποτα το παράνομο πάνω της.

Κατά τη διάρκεια ενός συνηθισμένου ελέγχου νομιμότητας των αναβαθμίσεων της Aston Martin κατέστη προφανές ότι ορισμένα χαρακτηριστικά της Aston Martin έμοιαζαν με εκείνα ενός άλλου ανταγωνιστή. Αυτό οδήγησε σε έρευνα του αυτοκινήτου για να επιβεβαιωθεί η συμμόρφωση με το άρθρο 17.3 των τεχνικών κανονισμών, σχετικά με την αντίστροφη μηχανική και την δυνητική παράνομη μεταφορά πνευματικής ιδιοκτησίας,

είπε η FIA, η οποία μέσω της έρευνας διαπίστωσε πως η Aston Martin συμμορφώνεται με τους κανονισμούς, καθιστώντας νόμιμες της νέες αναβαθμίσεις.

Η έρευνα, η οποία περιελάμβανε ελέγχους CAD και μια λεπτομερή ανάλυση της διαδικασίας ανάπτυξης που υιοθέτησε η Aston Martin, επιβεβαίωσε ότι δεν έχει διαπραχθεί καμία παρανομία, και ως εκ τούτου η FIA θεωρεί ότι οι αεροδυναμικές αναβαθμίσεις της Aston Martin είναι σύμφωνες με τους κανονισμούς.

Το άρθρο 17.3 ορίζει και απαγορεύει συγκεκριμένα την “Αντίστροφη Μηχανική”, δηλαδή την ψηφιακή διαδικασία μετατροπής φωτογραφιών (ή άλλων δεδομένων) σε μοντέλα CAD, και απαγορεύει τη μεταφορά πνευματικής ιδιοκτησίας μεταξύ ομάδων, αλλά επίσης, αυτό το άρθρο επιτρέπει στα σχέδια των αυτοκινήτων να επηρεάζονται από αυτά των ανταγωνιστών, όπως συνέβαινε πάντα στη Formula 1.

Στην ανάλυση που πραγματοποιήσαμε επιβεβαιώσαμε ότι οι διαδικασίες που ακολούθησε η Aston Martin ήταν συνεπείς με τις απαιτήσεις αυτού του άρθρου,

καταλήγει η FIA, με εκπρόσωπο της Aston Martin να λέει:

Έχουμε μοιραστεί λεπτομέρειες για την αναβάθμιση μας με τους τεχνικούς της FIA. Έχοντας αναλύσει τα δεδομένα και τις διαδικασίες που χρησιμοποιήθηκαν για τη δημιουργία των αναβαθμίσεων, η FIA επιβεβαίωσε εγγράφως ότι οι αναβαθμίσεις μας δημιουργήθηκαν ως αποτέλεσμα νόμιμης ανεξάρτητης εργασίας σύμφωνα με τους τεχνικούς κανονισμούς.

Η Red Bull απάντησε στην ανακοίνωση της FIA και στη δική της ανακοίνωση αναφέρει:

Διαβάσαμε την δήλωση της FIA με ενδιαφέρον. Ενώ η μίμηση είναι η μεγαλύτερη μορφή κολακείας, οποιαδήποτε αντιγραφή σχεδίου θα πρέπει προφανώς να συμμορφώνεται με τους κανονισμούς της FIA γύρω από την “Αντίστροφη Μηχανική”.

Ωστόσο, εάν έχει πραγματοποιηθεί οποιαδήποτε μεταβίβαση πνευματικής ιδιοκτησίας, θα αποτελούσε παραβίαση των κανονισμών και θα προκαλούσε σοβαρή ανησυχία.

Η Aston Martin έχει προσλάβει τον Dan Fallows, τον πρώην επικεφαλής αεροδυναμικής της Red Bull, ο οποίος εργάζεται στην Aston Martin ως τεχνικός διευθυντής. Ο Fallows υπέγραψε 6μηνη “garden leave” συμφωνία με την Red Bullt και ξεκίνησε να εργάζεται στην Aston Martin από τις 2 Απριλίου.

2

Ο Helmut Marko δήλωσε:

Είναι σημαντικό να διευκρινιστεί πώς η Aston Martin κατέληξε σε αυτό το απίστευτο αντίγραφο της RB18. Όπως έχουν τα πράγματα, η αντιγραφή δεν απαγορεύεται, αλλά πρέπει επίσης να λάβετε υπόψη σας ότι επτά άτομα απήχθησαν λαθραία από εμάς και ότι ο επικεφαλής αεροδυναμικής μας πήγε στην Aston Martin με δυσανάλογα υψηλή αμοιβή.

Υπάρχουν ακόμη ορισμένα στοιχεία που ελέγχουμε. Θα το εξετάσουμε λεπτομερώς.

Ο Marko πρόσθεσε πως “δεν είναι μόνο ο Dan Fallows” αφού ισχυρίστηκε πως “υπάρχουν στοιχεία ότι έγινε downloading δεδομένων”.

Ο Dan Fallows ήταν σε “garden leave” και μπορεί κάποιος να αντιγράψει ένα μονοθέσιο απλά με ότι έχει συγκρατήσει στο κεφάλι του; Η αντιγραφή δεν απαγορεύεται στην Formula, αλλά γίνεται χωρίς δεδομένα και αρχεία να δημιουργήσεις ένα τόσο λεπτομερές αντίγραφο του μονοθεσίου μας;

Ο Christian Horner από τη μεριά του θεωρεί πως δεν είναι “τυχαίο” πως οι αναβαθμίσεις της Aston Martin οδήγησαν σε μια παρόμοια σχεδιαστική φιλοσοφία με αυτή της Red Bull, μιας και τους τελευταίους μήνες η Aston Martin έχει προσλάβει αρκετούς πρώην υπαλλήλους της Red Bull.

3

Ο Horner είπε πως η Aston Martin δεν μπορεί να ξεκίνησε την “αντιγραφή” μόλις έναν μήνα πριν, λέγοντας πως “η δουλειά ξεκίνησε πολύ πριν από αυτό”. Ο Βρετανός ήταν απρόθυμος να μοιραστεί εάν η Red Bull είχε αποδεικτικά στοιχεία για μεταφορά πνευματικής ιδιοκτησίας, αλλά επιβεβαίωσε ότι η ομάδα θα ερευνήσει εσωτερικά, εξετάζοντας το λογισμικό της για το εάν υπήρξε παράνομη αποθήκευση αρχείων.

Δεν είναι το μεγαλύτερο πρόβλημα για εμάς, εκτός αν η Aston Martin αρχίσει να μας κερδίζει,

είπε ο Horner προσθέτοντας:

Το πρόβλημα είναι για τις ομάδες που βρίσκονται στο midfield που θα μπορούσε να έχει σημαντική επίδραση σε αυτές. Το μεγαλύτερο πράγμα που θέλουμε να διασφαλίσουμε είναι ότι η πνευματική μας ιδιοκτησία προστατεύεται και δεν έχει γίνει κατάχρηση.

4

Από τις πρώτες δύο ελεύθερες δοκιμές του Σαββάτου φάνηκε πως η Aston Martin έχει βελτιωθεί αισθητά λόγω των αναβαθμίσεων, με τον Sebastian Vettel να λέει πως δεν περιμένει ένα “τεράστιο άλμα αμέσως”, συμπληρώνοντας πως έχει πίστη στην ιδέα που ακολουθεί η ομάδα του,

Δεν είχα πραγματικά πολλές προσδοκίες από το ανανεωμένο μονοθέσιο, αλλά πίστευα την ομάδα και στη πίστη που είχε στη νέα σχεδιαστική κατεύθυνση που ακολουθούσε καθώς προσπαθούσε να αλλάξει την τύχη της.

Γνωρίζουμε ότι είναι πολύ διαφορετικό αυτοκίνητο. Πιεστήκαμε αρκετά στο εργοστάσιο για να φτιάξουμε τα κομμάτια και για τα δύο αυτοκίνητα. Θα είναι πολύ ενδιαφέρον να δούμε πώς συμπεριφέρεται το μονοθέσιο στη πίστα και κατά τη διάρκεια του αγώνα.

Δεν περιμένουμε ένα τεράστιο άλμα αμέσως, αλλά πιστεύουμε στην ιδέα και πιστεύουμε ότι υπάρχουν περισσότερες επιδόσεις για να κερδίσουμε με αυτή τη φιλοσοφία σχεδιασμού.

5

Ο Lance Stroll αναγνώρισε ότι ήταν μια “μαζική αναβάθμιση” για την Aston Martin, προσθέτοντας:

Η ομάδα έχει δουλέψει απίστευτα σκληρά για πολλούς μήνες για να το φέρει αυτό το Σαββατοκύριακο. Οπότε είναι πολύ συναρπαστικό για εμάς. Γενικά είναι ένα πολύ διαφορετικό αεροδυναμικό πακέτο, με διαφορετική φιλοσοφία. Πιστεύουμε ότι είναι η σωστή κατεύθυνση, οπότε ελπίζουμε να πάμε καλά.