Test Drive: Πρώτη δοκιμή του ηλεκτρικού Toyota bZ4X στην Κοπεγχάγη

Σχετικά άρθρα

Πριν 25 χρόνια, όταν παρουσιάστηκε η πρώτη γενιά του Prius, η Toyota “έβλεπε” αρκετά χρόνια μπροστά, όντας η πρώτη εταιρία μαζικής παραγωγής που υιοθέτησε τον υβριδισμό στην αυτοκινητοβιομηχανία. Δεν μπορείς, όμως, να πεις το ίδιο και για την ηλεκτροκίνηση, καθώς μόλις πριν 7 μήνες μας έδειξε την έκδοση παραγωγής του bZ4X, ήτοι του πρώτου αμιγώς ηλεκτρικού μοντέλου της, που θα κυκλοφορήσει σε όλες τις αγορές του κόσμου.

Mπορεί η ιαπωνική εταιρία να καθυστέρησε σημαντικά στο να παρουσιάσει ένα αμιγώς ηλεκτρικό μοντέλο, καμία όμως άλλη εταιρία δεν έχει την εμπειρία που έχει αποκομίσει όλα αυτά τα χρόνια από την κυκλοφορία των 20+ εκατομμυρίων υβριδικών αυτοκινήτων παγκοσμίως. Ο ανταγωνισμός των ηλεκτρικών SUV είναι ήδη αρκετά έντονος, με το bZ4X να έχει απέναντι του μοντέλα όπως το Kia EV6, το Skoda Enyaq iV και το Volkswagen ID.4.

Πότε έρχεται Ελλάδα

Με αφορμή το επικείμενο λανσάρισμα του bZ4X, ταξιδέψαμε στην Κοπεγχάγη για να οδηγήσουμε για περίπου 120 χλμ. το πολλά υποσχόμενο ηλεκτρικό SUV της Toyota, η παραγωγή του οποίου γίνεται στην Ιαπωνία.

Στην Ελλάδα, το μοντέλο θα μπει στις εκθέσεις της εταιρίας από τα μέσα Ιουλίου, όταν και θα ανοίξουν οι παραγγελίες του, με τις πρώτες παραδόσεις να έχουν προγραμματιστεί για τον ερχόμενο Νοέμβριο.

Τιμή/Εκδόσεις

Κατά το ταξίδι μας στην πρωτεύουσα της Δανίας, οι ιθύνοντες της Toyota Ελλάδος μας ανακοίνωσαν την βασική τιμή του bZ4X στη χώρα μας, το οποίο θα ξεκινά από €49.900, χωρίς αυτή να περιλαμβάνει την επιδότηση του προγράμματος “Κινούμαι Ηλεκτρικά” . Αυτή αφορά την δικίνητη έκδοση του μοντέλου, στην έκδοση εξοπλισμού Active (δες εδώ μέρος του), με τον αναλυτικό τιμοκατάλογο να γίνεται γνωστός μέσα στον Ιούλιο.

Ωστόσο, αυτό που γνωρίζουμε σήμερα είναι ότι θα υπάρχουν -εκτός της Active- επιπλέον τέσσερις εξοπλιστικές εκδόσεις, οι Style, Black Edition, Lounge και Lounge Plus. Η τετρακίνητη έκδοση, ήτοι αυτοί με δύο ηλεκτροκινητήρες (έναν ανά άξονα) εκτιμάται ότι θα κοστίζει χοντρικά επιπλέον €3.000, και θα είναι διαθέσιμη σε όλα τα επίπεδα εξοπλισμού.

Όνομα

Ξεκινώντας από το μη εύηχο όνομα, ο συνδυασμός γραμμάτων και αριθμού στο πίσω μέρος δείχνει λες και ανήκει σε κάποια περίεργη ηλεκτρονική συσκευή (κονσόλα, φωτοτυπικό κλπ.). Κανένα, όμως, μοντέλο δεν κρίνεται από το όνομα του, παρότι δεν μπορείς να παραβλέψεις το “Z4” σε αυτό.

Με το bZ4X, η Toyota λανσάρει μια νέα οικογένεια αμιγώς ηλεκτρικών μοντέλων, την οποία ονομάζει bZ, από τα αρχικά beyond Zero (πέρα από το μηδέν). Ο αριθμός “4” αφορά το μέγεθος του αυτοκινήτου, ενώ το X υποδηλώνει ότι είναι SUV. Σε γενικές γραμμές, όμως, θα καθιερωθεί ως το αμιγώς ηλεκτρικό RAV4, καθώς πρόκειται για ένα D-SUV μοντέλο, έχοντας παρόμοιες διαστάσεις με το δημοφιλές RAV, παρότι δεν μοιράζεται τίποτα με αυτό.

Διαστάσεις

Μιλώντας για αυτές, το bZ4X έχει μήκος 4.690 χλστ., πλάτος 1.860 χλστ., και ύψος 1.650 χλστ., ενώ το μεταξόνιο αγγίζει τα 2.850 χλστ. Σε σύγκριση με το Toyota RAV4, οι εξωτερικές διαστάσεις απεικονίζουν τα σχεδιαστικά πλεονεκτήματα που ενυπάρχουν στην πλατφόρμα e-TNGA. Για παράδειγμα, το bZ4X έχει συνολικό ύψος χαμηλότερο κατά 85 χλστ., μικρότερους προβόλους και μεταξόνιο που είναι 160 χλστ. μεγαλύτερο από το RAV4. Επιπλέον, η γραμμή του καπό είναι μειωμένη σε ύψος κατά 50 χλστ.

Ο χώρος αποσκευών ανέρχεται στα 452 λίτρα, ανεξαρτήτου έκδοσης, ο οποίος μειώνεται κατά 11 λίτρα, όταν το αυτοκίνητο εξοπλίζεται -προαιρετικά- με το ηχοσύστημα της JBL. Δεν είναι κορυφαίος, αλλά δεν θα απογοητεύσει, παρότι δεν διαθέτει εμπρός αποθηκευτικό χώρο (frunk).

Πλατφόρμα

Το bZ4X αναπτύχθηκε μαζί με την Subaru και υιοθετεί την πλατφόρμα e-TNGA, που αναπτύχθηκε από κοινού από τις δύο εταιρείες και θα χρησιμοποιηθεί αποκλειστικά για ηλεκτρικά μοντέλα.

Η πλατφόρμα εκμεταλλεύεται την εμπειρία και τη δύναμη της Toyota, η οποία διαθέτει εξειδίκευση στην ηλεκτροκίνηση και της Subaru, η οποία διαθέτει εξαιρετικές τεχνολογίες για τα συστήματα τετρακίνησης.

Δικήνητο/Τετρακίνητο

Το bZ4X είναι διαθέσιμο σε δύο εκδόσεις για την κίνηση, όπου στην πρώτη ο ηλεκτροκινητήρας είναι τοποθετημένος στον εμπρός άξονα, και στην δεύτερη και στους δύο, κάτι που το κάνει τετρακίνητο. Το βάρος του μπροστοκίνητου bZ4X κυμαίνεται από 1.895 έως 1.980 κιλά, και ο ηλεκτροκινητήρας αποδίδει 150 kW (204 άλογα) και 266 Nm ροπής, που επιτρέπει στο αυτοκίνητο να επιταχύνει από στάση στα 100 χλμ/ώρα σε 7,5 δευτ., με την τελική να ανέρχεται σε 160 χλμ/ώρα.

Το τετρακίνητο μοντέλο διαθέτει δύο ανεξάρτητους ηλεκτροκινητήρες, απόδοσης 80 kW έκαστος, που κινούν τον εμπρός και πίσω άξονα. Η μέγιστη ισχύς τους είναι 160 kW (218 άλογα) με ροπή 337 Nm, με το βάρος να κυμαίνεται από 1.985 έως 2.065 κιλά. Για το 0-100 χλμ/ώρα, το αυτοκίνητο χρειάζεται 6,9 δευτ., με τελική ταχύτητα να μην αλλάζει. Σε συζητήσεις που έγιναν κατά την ευρωπαϊκή παρουσίαση του bZ4X, η ιαπωνική εταιρία δεν έχει αποκλείσει το γεγονός να παρουσιάσει στο μέλλον μια GR έκδοση του μοντέλου.

Η χρήση του εμπρός και του πίσω ηλεκτροκινητήρα είναι βελτιστοποιημένη ώστε να επιτυγχάνεται καλύτερη συνολική κατανάλωση ισχύος. Για παράδειγμα, χρησιμοποιείται μόνο ο εμπρός ηλεκτροκινητήρας όταν χρειάζεται χαμηλή ροπή μετάδοσης κίνησης.

Το bZ4X χρησιμοποιεί μία νέα σχεδίαση eAxle που ενσωματώνει τη μονάδα κιβωτίου/διαφορικού, τον ηλεκτροκινητήρα και τον μετατροπέα σε μία ενιαία μονάδα. Ο ελαφρύς και συμπαγής σχεδιασμός βοηθά ώστε να επιτυγχάνονται πιο κοντοί πρόβολοι και ένα χαμηλό κέντρο βάρους για το όχημα σε συνδυασμό με περισσότερους χώρους στην καμπίνα και τον χώρο φόρτωσης. Το συγκεκριμένο eAxle χρησιμοποιείται για πρώτη φορά στο bZ4X, αλλά επωφελείται από την τεχνογνωσία που έχει αποκτήσει η Toyota από τη σχεδίαση ηλεκτροκινητήρων-γεννητριών εδώ και περισσότερα από 25 χρόνια για τα υβριδικά και plug-in υβριδικά ηλεκτρικά μοντέλα της.

Το XMODE σύστημα τετρακίνησης ενσωματώνει προγράμματα οδήγησης για να ταιριάζει σε διαφορετικές συνθήκες και επιφάνειες κίνησης. Υπάρχουν ρυθμίσεις για χιόνι/λάσπη, για βαθύ χιόνι και για λάσπη (κάτω από 20 χλμ/ώρα), καθώς και Grip Control για πιο σκληρή οδήγηση εκτός δρόμου (κάτω από 10 χλμ/ώρα).

Μπαταρία

Η ενέργεια αποθηκεύεται σε μια μπαταρία ιόντων-λιθίου της Panasonic, συνολικής χωρητικότητας 75 kWh, με τα 71,4 kWh να είναι ωφέλιμα, και έχει βάρος 480 κιλά. Όπως σε όλα τα ηλεκτρικά με bespoke πλατφόρμα, η μπαταρία είναι τοποθετημένη κάτω από το πάτωμα του οχήματος και αποτελεί μέρος του πλαισίου, βοηθώντας στην επίτευξη χαμηλού κέντρου βάρους, ιδανική κατανομή μαζών εμπρός/πίσω και υψηλή ακαμψία αμαξώματος. Το θερμοκρασιακό εύρος λειτουργίας της είναι μεταξύ -30 και +60 βαθμούς Κελσίου, ενώ χάρη σε ένα αποδοτικό και αποτελεσματικό σύστημα θέρμανσης, συμπεριλαμβανομένης μιας αντλίας θερμότητας, η αξιοπιστία διατηρείται και σε θερμοκρασίες κάτω από το μηδέν.

Η ιαπωνική εταιρία ξεκαθαρίζει πως εστιάζει σε τρεις τομείς στα ηλεκτρικά της μοντέλα: στην αυτονομία, την ταχύτητας φόρτισης και το degradation των μπαταριών. Όπως υποστηρίζει, σε συνεργασία με την Panasonic, η νέα γενιά μπαταριών φέρουν ένα ειδικό ψυκτικό υγρό που μειώνει τις θερμοκρασίες κατά τη φόρτιση, κάτι που έχει ως αποτέλεσμα να διατηρείται για περισσότερο διάστημα η χωρητικότητα της μπαταρίας με το πέρασμα των ετών.

Εγγύηση

Η Toyota αποδεικνύει ότι δεν αστειεύεται με την αξιοπιστία, γι’αυτό υποστηρίζει την ποιότητά της με ένα εκτεταμένο πρόγραμμα φροντίδας. Αυτό εγγυάται ότι η μπαταρία θα διατηρήσει τουλάχιστον το 70% της αρχικής της χωρητικότητας και μετά από 11 χρόνια χρήσης ή μετά από οδήγηση 1.000.000 χιλιομέτρων, υπό την προϋπόθεση ότι θα επισκέπτεσαι ένα εξουσιοδοτημένο σέρβις της Toyota για ετήσιο έλεγχο (EV health check), μετά την πάροδο των πέντε πρώτων ετών.

Αυτονομία

Αυτή εξαρτάται από το επίπεδο εξοπλισμού, την διάσταση των τροχών και τη μετάδοση της κίνησης. Για την δικίνητη έκδοση, η αυτονομία με πλήρως φορτισμένη μπαταρία είναι έως 516 χλμ. με ζάντες 18 ιντσών (μέση κατανάλωση ενέργειας στα 14,3 kWh/100 χλμ.) και 436 χλμ. με τροχούς 20 ιντσών, ενώ για την τετρακίνητη η αυτονομία είναι έως 470 χλμ. με ζάντες 18 ιντσών (μέση κατανάλωση 15,8 kWh/100 χλμ.) και 411 χλμ. με τροχούς 20 ιντσών (μέση κατανάλωση 18,1 kWh/100 χλμ.).

Κατά την ευρωπαϊκή παρουσίαση του αυτοκινήτου στην Κοπεγχάγη, είχαμε στη διάθεση μας αποκλειστικά την τετρακίνητη έκδοση, στο ανώτατο επίπεδο εξοπλισμού, που φορούσε τις ζάντες 20 ιντσών με ελαστικά διαστάσεων 235/50 (οι 18άρες με ελαστικά 235/60). Μετά τα σχεδόν 120 χλμ. της διαδρομής -που περιελάμβανε κίνηση εντός πόλης, σε επαρχιακό δρόμο και αυτοκινητόδρομο- το trip computer έδειξε κατανάλωση 16,1 kWh/100 χλμ, χωρίς χρήση του κλιματισμού, καθώς η εξωτερική θερμοκρασία ήταν στους 19 βαθμούς, τηρώντας πάντα τα όρια ταχύτητας.

Φόρτιση

Με χρήση εναλλασσόμενου ρεύματος (AC), μία πλήρης φόρτιση ολοκληρώνεται σε περίπου 6,5 ώρες με ρυθμό έως 11 kW.

Η μπαταρία έχει -φυσικά- δυνατότητα ταχείας φόρτισης χωρίς να υπονομεύεται η ασφάλεια ή η διάρκεια ζωής, και μία φόρτιση από το 0-80% επιτυγχάνεται σε περίπου 30 λεπτά, με σύστημα ταχείας φόρτισης 150 kW (CCS2).

Σχεδιασμός

Αισθητικά, το bZ4X φορά μια μικρή εξαγωνική γρίλια στο κάτω μέρος της εμπρός όψης, ενώ διαθέτει κάθετα βράγχια στα άκρα. Κατά τ’άλλα δεν υπάρχουν άλλα ανοίγματα στο μπροστινό άκρο, με τους λεπτούς προβολείς να έχουν τέσσερα LED στοιχεία και μια λωρίδα για τα φώτα πορείας, κατά μήκος της κορυφής.

Στο προφίλ, το bZ4X διαθέτει αρκετές ανάγλυφες επιφάνειες, τόσο ψηλά στις πόρτες όσο και χαμηλά στο μαρσπιέ. Η πίσω κολόνα έχει απότομη κλίση, που δημιουργεί ένα έντονο σχήμα, όταν βλέπεις το αυτοκίνητο από το πλάι. Το πίσω μέρος του bZ4X ακολουθεί την τάση της εποχής, με τους σχεδιαστές να έχουν δώσει και πάλι έμφαση στις γωνίες, με μια “μπάρα” φωτός να διατρέχει όλο το πλάτος του αυτοκινήτου, με τα οριζόντια LED φώτα να δημιουργούν μια φουτουριστική εμφάνιση.

Εσωτερικό

Περνώντας στην καμπίνα, πίσω από το τιμόνι υπάρχει ο ψηφιακός πίνακας οργάνων, που φιλοξενείται σε μια οθόνη 7 ιντσών.

Ο συγκεκριμένος σχεδιασμός της είναι για να αποφευχθούν οι αντανακλάσεις, ενώ -σύμφωνα με την Toyota- υποστηρίζει την αρχή “χέρια στο τιμόνι, μάτια στο δρόμο”, καθώς η οθόνη τοποθετείται ακριβώς στο οπτικό σου πεδίο, πάνω από τη γραμμή του τιμονιού, ώστε να βλέπεις τα όργανα με ελάχιστη κίνηση των ματιών. Ο πίνακας οργάνων κουνιέται μαζί με την κολόνα του τιμονιού, και σε πολύ σπάνιες περιπτώσεις η στεφάνη του τιμονιού θα αποκρύψει πληροφορίες από την οθόνη.

Στο κέντρο και στο πάνω μέρος του ταμπλό βρίσκεται η μεγάλη οθόνη για το σύστημα ενημέρωσης και ψυχαγωγίας, με διαγώνιο 12,3 ίντσες (8 ίντσες στην βασική). Αυτή ενσωματώνει την τελευταία έκδοση του συστήματος Toyota Smart Connect, και προσφέρει βελτιωμένο έλεγχο αναγνώρισης φωνής για πρόσβαση σε πληροφορίες και για τον χειρισμό διαφόρων λειτουργιών του αυτοκινήτου.

Κάτω από την οθόνη βρίσκονται οι διακόπτες αφής για τη λειτουργία του συστήματος κλιματισμού. Προχωρώντας στην κεντρική κονσόλα, εκεί βρίσκεται ο περιστροφικός διακόπτης για τα προγράμματα κίνησης (Drive, Reverse, Neutral) και ο κλειστός χώρος -με διαφανές κάλυμμα- για την ασύρματη φόρτιση. Η κονσόλα είναι ψηλά τοποθετημένη και δημιουργεί από κάτω έναν ανοιχτό χώρο, ικανό να χωρέσει ένα ζευγάρι παπούτσια ή μία τσάντα.

Η ποιότητα κατασκευής είναι εντυπωσιακά καλή και έχουν χρησιμοποιηθεί πολύ ποιοτικά υλικά σε όλες τις επιφάνειες που έρχεσαι σε επαφή. Οι δε χώροι του, είναι ακόμα καλύτεροι, καθώς με το κάθισμα του οδηγού ρυθμισμένο ιδανικά στα δικά μου μέτρα (1,94 μ.), ακριβώς πίσω μου μπορούσα εύκολα να κάτσω σε “σταυροπόδι”. Παράλληλα, και το εσωτερικό ύψος είναι αρκετό, με την ηλιοροφή να μην “κλέβει” χώρο από τα κεφάλια. Μοναδική παρατήρηση για το εσωτερικό είναι ίσως το πολύ ψηλό πάτωμα για τους πίσω επιβάτες, που δημιουργεί οξεία γωνία στα γόνατα τους, φέρνοντας τα αρκετά ψηλά.

Επανεφευρίσκοντας το τιμόνι

Συνεχίζοντας με ένα ιδιαίτερο χαρακτηριστικό, μετά το yoke της Tesla, το bZ4X θα γίνει το πρώτο Toyota παραγωγής που θα είναι διαθέσιμο με steer-by-wire σύστημα διεύθυνσης, με την εταιρία να ονομάζει το σύστημα One Motion Grip. Πιο συγκεκριμένα, στη θέση του στρογγυλού τιμονιού υπάρχει ένα τετράγωνο, και με αυτό καταργείται οποιαδήποτε μηχανική σύνδεση μεταξύ του τιμονιού και των μπροστινών τροχών.

Οι εντολές από το τιμόνι μεταφέρονται στον δρόμο μόνο μέσω ηλεκτρικών σημάτων, με την γωνία των ελαστικών να προσαρμόζεται σύμφωνα με τις προθέσεις σου. Από “άκρη-σε-άκρη” το τιμόνι χρειάζεται λιγότερο από 1 στροφή (150 μοίρες) για να τερματίσει, και παρέχει περισσότερο χώρο για τα πόδια, βελτιώνοντας τη θέση οδήγηση και την ευκολία εισόδου και εξόδου. Το εν λόγω σύστημα θα γίνει διαθέσιμο στην Ευρώπη μέσα στο 2023.

Οδηγώντας

Στον εμπρός άξονα, το bZ4X διαθέτει γόνατα MacPherson, ενώ πίσω υπάρχουν διπλά ψαλίδια, με κάθε άξονα να ενσωματώνει αντιστρεπτική δοκό.

Κατά την σύντομη επαφή με το αυτοκίνητο στους δρόμους της Κοπεγχάγης και των περιχώρων της, αυτό που πραγματικά εντυπωσίασε ήταν η άνεση και η εκπληκτική απορρόφηση των ανωμαλιών του δρόμου, παρά τους μεγάλους τροχούς. Στόχος της Toyota ήταν η επίτευξη ενός ιδανικού επιπέδου ελέγχου και ασφάλειας, αξιοποιώντας τα χαρακτηριστικά της φιλοσοφίας και της ακαμψίας της eTNGA, χωρίς να γίνονται υποχωρήσεις.

Όπως κάθε ηλεκτρικό, το bZ4X διαθέτει σύστημα αναγεννητικής πέδησης, το οποίο προσφέρει επιβράδυνση κατά το ρολάρισμα στα 0,15 g, όταν αφήνεις το γκάζι. Δυστυχώς, όμως, δεν μπορεί να ακινητοποιήσει πλήρως το αυτοκίνητο, κάτι που σημαίνει ότι δεν μπορεί να χαρακτηριστεί ως “οne-pedal”.

Συμπεραίνοντας

Έπρεπε να περιμέναμε πολύ καιρό την Toyota να βγάλει στην αγορά ένα ηλεκτρικό αυτοκίνητο και τώρα το έχουμε. Ακόμα καλύτερα, είναι μια εξαιρετική πρώτη προσφορά.

Το bZ4X είναι πρακτικό, άνετο και καλά εξοπλισμένο, προσφέροντας όλα τα χαρακτηριστικά που περιμένεις. Οι επιδόσεις και η αυτονομία συμβαδίζουν με τον ανταγωνισμό του και είναι ότι ακριβώς περιμένεις από την Toyota. Το μεγαλύτερο αβαντάζ του είναι οι εσωτερικοί χώροι και η άνεση που προσφέρει, με το bZ4X να έχει πολλά να προσφέρει.

Φωτογραφίες

#trending

#trending

Αξίζει να δεις
Featured

Περισσότερα νέα

Τα ηλεκτρικά θα κοστίζουν λιγότερο από αυτά με κινητήρες εσωτ. καύσης το 2027, αλλά θα έχουν πολύ μεγαλύτερο κόστος επισκευής

Το κόστος κατασκευής των ηλεκτρικών αυτοκινήτων μειώνεται ταχύτερα από ό,τι αναμένει η Ford και σύμφωνα με την πρόβλεψη της Gartner, μιας αμερικανικής εταιρείας τεχνολογικής...

Η Renault δεν θα προσφέρει μόνο ηλεκτρικά αυτοκίνητα από το 2030

Στις αρχές του 2022 η Renault είχε ανακοινώσει πως έως το 2030 η εταιρία θα μεταμορφωθεί σε μια αμιγώς ηλεκτρική εταιρία για την αγορά...

Η κατήγορος του Christian Horner έκανε επίσημη καταγγελία στη FIA

Νέο κεφάλαιο στην υπόθεση Christian Horner, με την γυναίκα κατήγορο να έχει κάνει επίσημη καταγγελία για τη συμπεριφορά του στη FIA, ενώ ετοιμάζεται να...
Autoblog.gr