Σύμφωνα με νέα έκθεση του Transport & Environment, oι εκπομπές ρύπων των νέων αυτοκινήτων παγκοσμίως είναι κατά μέσο όρο 50% υψηλότερες από αυτές που αναφέρουν οι αυτοκινητοβιομηχανίες στα επίσημα στοιχεία που δημοσιοποιούν.

Σε αντίθεση με άλλες βιομηχανίες, όπου το μεγαλύτερο μέρος των εκπομπών ενός προϊόντος δημιουργείται κατά την παραγωγή του προϊόντος, τα αυτοκίνητα συνεχίζουν να ρυπαίνουν κατά τη διάρκεια της ζωής τους.

Σύμφωνα με τα αποτελέσματα της έκθεσης, οι εκπομπές ρύπων των αυτοκινήτων της Huyndai-Kia είναι 116% περισσότερες από τα αναφερόμενα δεδομένα, ενώ της BMW κατά 91%. Ακολουθεί η Toyota με 69%, η Mercedes με 62%, η συμμαχία Renault-Nissan-Mitsubishi με 61% και η VW με 58%.

Αξίζει να επισημανθεί ότι οι αυτοκινητοβιομηχανίες στο σύνολό τους έχουν χρησιμοποιήσει επιλεκτικά δεδομένα για να φτάσουν σε χαμηλότερο ποσοστό εκπομπών ρύπων. Για παράδειγμα, η Toyota βασίζει τις μέσες εκπομπές ρύπων κατά τη διάρκεια ζωής για 100.000 χιλιόμετρα, ενώ οι περισσότερες αυτοκινητοβιομηχανίες βγάζουν τα δεδομένα χρησιμοποιώντας ιδανικές συνθήκες οδήγησης, που στην πραγματικότητα δεν είναι εφικτές.

Τα δεδομένα αυτά αλλάζουν και οι αυτοκινητοβιομηχανίες θα κληθούν να προσεγγίζουν περισσότερο την πραγματικότητα, δίνοντας στη δημοσιότητα υπαρκτά αποτελέσματα. Έτσι μέσα στο 2023 αναμένεται να γίνει υποχρεωτική η γνωστοποίηση των εκπομπών ρύπων καθ’ όλη τη διάρκεια που το αυτοκίνητο θα είναι σε κίνηση, καταγράφοντας σε μεγάλο βαθμό την πραγματικότητα των εκπομπών ρύπων. Αυτό θα αναγκάσει τις αυτοκινητοβιομηχανίες να αλλάξουν τα δεδομένα των ρύπων, ενώ παράλληλα αναμένεται να τις αναγκάσει να προσπαθήσουν να μειώσουν περαιτέρω τους ρύπους για να αποφύγουν βαριά πρόστιμα.

Για να είναι αποτελεσματικές οι πράσινες επενδύσεις, χρειαζόμαστε ακριβή δεδομένα. Οι αυτοκινητοβιομηχανίες προσπαθούν να ρίξουν τις εκπομπές ρύπων των αυτοκινήτων τους κατά τη διάρκεια του κύκλου ζωής τους. Αυτό αποτελεί χλευασμό των πράσινων αξιώσεων των αυτοκινητοβιομηχανιών,

δήλωσε ο Luca Bonaccorsi, διευθυντής βιώσιμων οικονομικών του Transport & Environment.

Σύμφωνα με επίσημες έρευνες ένα ευρώ που επενδύεται σε μια εταιρεία αυτοκινήτων χρηματοδοτεί ουσιαστικά την ίδια ποσότητα άνθρακα με ένα ευρώ σε μια εταιρεία πετρελαίου. Σύμφωνα με τις εκτιμήσεις της Transport & Environment, οι αυτοκινητοβιομηχανίες ρυπαίνουν σχεδόν όσο και οι εταιρείες πετρελαίου, ανά ευρώ που επενδύουν σε αυτές.

Οι πετρελαϊκές εταιρίες εκπέμπουν 5.000 τόνους ισοδύναμου CO2 ανά 1 εκατομμύριο ευρώ που επενδύονται κατά μέσο όρο. Οι αυτοκινητοβιομηχανίες από την άλλη, εκπέμπουν 4.500 τόνους ισοδύναμου CO2 ανά 1 εκατομμύριο ευρώ που επενδύουν. Αλλά αυτό είναι απλώς ο μέσος όρος. Ορισμένες αυτοκινητοβιομηχανίες εκπέμπουν στην πραγματικότητα σημαντικά περισσότερους τόνους CO2 από τις πετρελαϊκές. Για παράδειγμα, η συμμαχία Renault Nissan Mitsubishi εκπέμπει σχεδόν 10.000 tCO2e ανά εκατομμύριο ευρώ και οι Honda, Ford, VW, Stellantis και Hyundai εκπέμπουν περισσότερο από τον μέσο όρο των BP, Shell και Exxon.

Αυτό είναι ένα πρόβλημα για τις αυτοκινητοβιομηχανίες που θέλουν να παραμείνουν βιώσιμες για όσους ενδιαφέρονται για ηθικές επενδύσεις. Σύμφωνα με την Morningstar, μια αμερικανική χρηματοπιστωτική εταιρεία, το 50% όλων των νέων χρηματοοικονομικών προϊόντων θα μπορούσε να εμπίπτει στην κατηγορία του περιβάλλοντος, της κοινωνικής και της διακυβέρνησης μέχρι το τέλος του 2022.

Ο Bonaccrosi πρόσθεσε:

Σύμφωνα με επίσημες αποκαλύψεις, ένα ευρώ που επενδύεται σε μια εταιρεία αυτοκινήτων χρηματοδοτεί ουσιαστικά την ίδια ποσότητα άνθρακα με ένα ευρώ σε μια εταιρεία πετρελαίου.

Αυτό θα πρέπει να είναι μια κλήση αφύπνισης για τον χρηματοπιστωτικό κλάδο. Οι διαχειριστές περιουσιακών στοιχείων που θέλουν να αποφύγουν μια βόμβα άνθρακα θα πρέπει να αρχίσουν να εγκαταλείπουν τις αυτοκινητοβιομηχανίες που συνεχίζουν να πουλούν ρυπογόνα αυτοκίνητα.