Αποκλειστική συνέντευξη του Horacio Pagani στο Autoblog.gr

Σχετικά άρθρα

H σχέση του Autoblog.gr με την Pagani Automobili ξεκίνησε πριν 11 χρόνια, στο πλαίσιο της έκθεσης της Γενεύης του 2013, και ακολούθησε μια επίσκεψη στο παλιό εργοστάσιο της εταιρίας στη Modena της Ιταλίας.

Με την πάροδο των ετών χτίστηκε μια σταθερή επικοινωνία και συνεργασία με τους εκάστοτε υπευθύνους Τύπου, και στα τέλη του 2018 επισκεφτήκαμε ξανά τις νέες -τότε- εγκαταστάσεις της εταιρίας, συνομιλώντας για λίγο με τον Horacio Pagani, ενώ κάναμε και μια μικρή βόλτα με μια Hyuara.

Φτάνοντας στο σήμερα, είχαμε προγραμματίσει να επισκεφτούμε το The ICE St.Moritz, ένα μοναδικό και ξεχωριστό γεγονός που, από την γένεση του, σχεδιάστηκε ως ένα Concours d’Elegance -αντίστοιχο με αυτό στη Villa d’Este- βυθισμένο στη φύση, ήτοι μια περιπέτεια σε έναν χώρο που υπάρχει μόνο το χειμώνα, χάρη στον φυσικό κύκλο των εποχών.

Το ξόρκι του χειμώνα μεταμορφώνει τη λίμνη του Saint Moritz σε ένα αστραφτερό λευκό φόντο με πρωταγωνιστές τα πιο απίστευτα αυτοκίνητα που έχουν πατήσει τους δρόμους αυτού του κόσμου. Το The ICE πραγματοποιείται κάθε χρόνο πάνω στην παγωμένη λίμνη της πόλης που βρίσκεται στο καντόνι του Engadine της Ελβετίας, στην οποία δημιουργείται ένα παχύ στρώμα πάγου -μεταξύ 40 και 80 εκατοστών- ικανό να αποτελέσει βάση για διάφορες εκδηλώσεις πάνω σε αυτό.

Το The ICE St.Moritz είναι η πιο cool και η πιο κρύα αυτοκινητιστική εκδήλωση στον κόσμο, και ξεφεύγει από τη ζώνη άνεσης τέτοιων εκδηλώσεων. Αποδεικνύει ότι υπάρχει μια νέα διάσταση στις αυτοκινητιστικές γιορτές, έξω από τα γνωστά περιβάλλοντα, μια που αμφισβητεί τις σκληρές συνθήκες του χειμώνα με όλη τη ζεστασιά ενός πάθους που δεν φοβάται ούτε την πρόσφυση (ή την έλλειψη της) του παγετού, ούτε της παρόδου του χρόνου: του πάθους για τα πιο σπάνια, πιο κομψά και εμβληματικά κλασικά και vintage αυτοκίνητα.

Η φετινή διοργάνωση ήταν η τρίτη στην ιστορία του θεσμού και έχοντας σαν εχέγγυα τα εκπληκτικά videos και φωτογραφίες των προηγούμενων εκδηλώσεων, αποφασίσαμε να ζήσουμε από κοντά το The ICE St.Moritz, το οποίο είχε προγραμματιστεί για 23-24 Φεβρουαρίου. Οι ημερομηνίες βόλευαν για να συνδυαστεί και με την έκθεση της Γενεύης, η δημοσιογραφική ημέρα της οποίας ήταν στις 26 Φεβρουαρίου.

Έχοντας λάβει ενημέρωση από την Pagani ότι θα συμμετάσχει στο φετινό The ICE St.Moritz, επικοινωνήσαμε με τον Sebastian Berridi, υπεύθυνο Τύπου και εκδηλώσεων της εταιρίας, που αντικατέστησε την Giulia Roncarati, για να έρθουμε σε στενή επαφή με την Utopia, καθώς και να δούμε από κοντά την Zonda F, που σημείωσε το ρεκόρ αυτοκινήτου παραγωγής στο Nurburgring το 2007.

Το αρχικό πλάνο ήταν να έχουμε ένα αποκλειστικό “παράθυρο” μιας ώρας το πρωί της Παρασκευής, 23 Φεβρουαρίου, με την Utopia για να δημιουργήσουμε περιεχόμενο. Ωστόσο, ο ενθουσιασμός και η προσμονή των ημερών μέχρι το ταξίδι μας στην Ελβετία γκρεμίστηκε γρήγορα από τον μοναδικό αστάθμητο και απρόβλεπτο παράγοντα. Τον καιρό.

Και ενώ, όταν φτάσαμε το μεσημέρι της 22ας Φεβρουαρίου, όλα ήταν στεγνά. Επιπλέον, πάνω στη λίμνη τα περίπτερα των εταιριών ήταν στη θέση τους, όπως και η αυτοσχέδια πίστα που είχε οριοθετηθεί σε αυτήν. Το χιόνι είχε διακριτική παρουσία στις κορυφές των Άλπεων και ολοκλήρωνε το μαγικό background. Ωστόσο, βράδυ το σκηνικό άλλαξε άρδην, με την χιονόπτωση να ξεκινά περίπου στις 20:00 και δεν σταμάτησε ποτέ!

Με το πρώτο φως της ημέρας, είχαν ήδη πέσει περίπου 40 εκατοστά φρέσκου χιονιού, με αποτέλεσμα οι διοργανωτές να αποφασίσουν να ακυρώσουν την πρώτη ημέρα της εκδήλωσης, και μαζί το δικό μας “slot” με την Utopia στο περίπτερο της Pagani πάνω στη λίμνη.

Προφανέστατα, η κίνηση στους δημόσιους δρόμους δεν επηρεάστηκε καθόλου, καθώς αυτοί καθαρίζονταν συνεχώς, ενώ η υποχρεωτική χρήση χειμερινών ελαστικών σε όλα τα αυτοκίνητα “μεταμορφώνει” τους χιονισμένους δρόμους σε βρεγμένους.

Η μετεωρολογική πρόβλεψη έλεγε ότι η χιονόπτωση θα σταματήσει το απόγευμα της Παρασκευής, και έτσι η δεύτερη ημέρα θα διεξάγονταν κανονικά, ενώ το ραντεβού μας με την Utopia μεταφέρθηκε για το μεσημέρι του Σαββάτου. Κάτι τέτοιο, όμως, δεν έγινε και μετά από 24 ώρες ακατάπαυστης χιονόπτωσης έπεσαν σχεδόν 80 εκατοστά φρέσκου χιονιού, πρωτοφανές και για τους ντόπιους.

Το αποτέλεσμα ήταν οι διοργανωτές να ανακοινώσουν στις 17:00 της Παρασκευής ότι το φετινό The ICE St.Moritz ακυρώνεται, προς απογοήτευση όλων. Ωστόσο, οι διοργανωτές κατάφεραν να συγκεντρώσουν όλα τα αυτοκίνητα που θα συμμετείχαν στην εκδήλωση σε έναν κλειστό χώρο στάθμευσης, και έτσι είχαμε την ευκαιρία να θαυμάσουμε από κοντά μερικές θαυμαστές κατασκευές.

Λίγα λεπτά αργότερα, λαμβάνω μήνυμα στο Whatsapp από τον Sebastian να μου λέει αν μας ενδιαφέρει μια one-to-one συνέντευξη με τον Horacio Pagani, κάτι που δεν ήταν προγραμματισμένο να γίνει. Μετά από σύσκεψη… μισού δευτερολέπτου, η απάντηση ήταν φυσικά θετική, και έτσι κανονίστηκε για το Σάββατο, στις 10:00 π.μ.. Η συνέντευξη πραγματοποιήθηκε στο Grand Hotel Des Bains Kempinski του St. Moritz, και πιο συγκεκριμένα στο πολυτελές Corvatsch Tower που είχε παραχωρηθεί στην Pagani Automobili για αυτό το λόγο, το οποίο είναι μια από τις αλπικές σουίτες του ξενοδοχείου και βρίσκονται σε ένα ιδιωτικό μέρος αυτού.

Υπάρχει μια συνέχεια στον σχεδιασμό των μοντέλων Pagani. Η βασική ιδέα παραμένει η ίδια αλλά είναι πάντα σύγχρονη και διαχρονική. Είναι σαν την Porsche 911 για εσάς;

Νομίζω ότι αυτό που έκανε η Porsche με την 911 είναι ανεπανάληπτο γιατί κάθε μοντέλο που βγαίνει είναι το ίδιο αλλά πολύ διαφορετικό. Νομίζω ότι μεταξύ Zonda, Huayra και Utopia υπάρχουν σημαντικές διαφορές. Πιστεύω ότι υπάρχουν πολλές διαφορές από την τεχνική πλευρά μέχρι το στυλ. Προφανώς λοιπόν αυτό που κάνουμε πρέπει να είναι ένα hypercar με Pagani DNA και πρέπει να είναι ένα διαχρονικό hypercar και αυτό είναι το πιο δύσκολο να αναπτυχθεί.

Ως σχεδιαστής, ποια ήταν η έμπνευση σας για τη δημιουργία της Utopia;

Όλη μου η ομάδα και εγώ προσπαθούμε να μελετάμε πολύ όταν πρέπει να σχεδιάσουμε ένα νέο αυτοκίνητο. Κάνω μια υπόθεση, δεν παράγουμε οχήματα για να ευχαριστήσουμε το εγώ μας, φτιάχνουμε οχήματα που πρέπει να ευχαριστούν το εγώ του πελάτη. Αυτή είναι η υπόθεση μας.

Έτσι, όταν πρέπει να φτιάξουμε κάτι νέο, πρέπει να προσπαθήσουμε να μελετήσουμε διεξοδικά τι θα προκαλούσε συναισθήματα σε έναν πελάτη. Έχουμε έναν στόχο πελατών σήμερα με διαφορετικές κουλτούρες και πρέπει να προσπαθήσουμε να είμαστε όσο το δυνατόν πιο κοντά στις επιθυμίες τους. Έτσι, η έμπνευση για το σχεδιασμό αυτού του αυτοκινήτου βασίζεται κυρίως σε αυτό που θέλει ο πελάτης.

Όταν τελειώσαμε το σχεδιασμό της Huayra, λίγο-πολύ το 2010, ξεκίνησα μαζί με την ομάδα να σκέφτομαι την Utopia, οπότε μιλούσαμε πολύ με τους πελάτες, συνέχεια, όπως κάνουμε τώρα μαζί σας, ανταλλάσσοντας ιδέες, τα πάντα. Και τότε βγήκε το τελικό σχήμα του αυτοκινήτου.

Ποια είναι τα πλεονεκτήματα και τα μειονεκτήματα ενός ατμοσφαιρικού κινητήρα σε ένα μοντέλο παραγωγής; Βλέπουμε ότι τα αγωνιστικά μοντέλα (δηλαδή η Huayra R Evolution) συνεχίζουν να έχουν τον ατμοσφαιρικού V12 κινητήρα.

Λοιπόν, δεδομένου ότι η Huayra R είναι αυτοκίνητο μόνο για πίστα, δεν συγκρίνεται με κανένα διεθνές πρότυπο εκπομπών ρύπων. Λάβετε υπόψη ότι τηρούμε τα υψηλότερα πρότυπα στον κόσμο, στην Ευρώπη, στις Ηνωμένες Πολιτείες. Παίρνουμε εγκρίσεις τύπου όχι ως “μικρός κατασκευαστής”, αλλά και για το περιβάλλον και για την ασφάλεια, όπως η Mercedes-Benz και άλλοι σημαντικοί κατασκευαστές. Αυτό λοιπόν είναι το πρώτο πράγμα.

Όσον αφορά ατμοσφαιρικό ή μη κινητήρα με τη Zonda, χρησιμοποιήσαμε έναν ατμοσφαιρικό κινητήρα σε αυτό το μοντέλο, για τις Huayra και Utopia αποφασίσαμε να χρησιμοποιήσουμε έναν κινητήρα διπλού τούρμπο. Ο twin-turbo κινητήρας, ας πούμε, σου δίνει τη δυνατότητα να έχει αυξημένη ισχύ σε σύγκριση με έναν ατμοσφαιρικό κινητήρα, διατηρεί υψηλότερα πρότυπα αξιοπιστίας και έχει σημαντική μεγαλύτερη ροπή. Το οποίο είναι στην πραγματικότητα αυτό που επιθυμούν οι πελάτες μας. Μου αρέσουν και οι δύο κινητήρες, όμως. Δεν έχω ιδιαίτερη επιλογή, για το ένα ή το άλλο.

Πρόσφατα είδαμε την Huayra R Evo; Έχει γίνει sold-out και πόσα έχετε σκοπό να κατασκευάσετε;

Παρουσιάσαμε το αυτοκίνητο μόλις πριν από 15 ημέρες (σ.σ. από τη στιγμή της συνέντευξης), και η ζήτηση είναι προς το παρόν σημαντική, ωστόσο, θα κοινοποιήσουμε τους συνολικούς αριθμούς παραγωγής και επίσης την τιμή του αυτοκινήτου τις επόμενες τρεις εβδομάδες. Είχαμε κάποια αιτήματα από όλο τον κόσμο, από πελάτες της Pagani και από πελάτες μη Pagani, επομένως πρέπει να συλλογιστούμε καλά σε ποιον να διαθέσουμε τα αυτοκίνητα. Γενικά, σκεφτόμαστε να διαθέσουμε τα αυτοκίνητα σε άτομα που θα χρησιμοποιήσουν το αυτοκίνητο στις εκδηλώσεις Arte in Pista για να δώσουμε συνέχεια σε αυτό το έργο της εκδήλωσης.

Υπάρχουν αυτοκίνητα που αγαπάτε και θαυμάζετε από άλλους κατασκευαστές, που θα θέλατε να τα έχετε φτιάξει;

Λατρεύω τα αυτοκίνητα γενικά, απλά κοιτάξτε τα αυτοκίνητα που χρησιμοποιώ, τα μοντέλα που δεν είναι Pagani και θα δείτε ποια είναι τα αγαπημένα μου. Πάντα περιμένω να βγει ένα καλό αυτοκίνητο για να το αγοράσω. Όταν λοιπόν ανακάλυψα καλά αυτοκίνητα, τα τελευταία 10 με 15 χρόνια, τα αγόρασα. Κάθε κατασκευαστής κάνει καλή δουλειά κατά τη γνώμη μου, εννοώ σήμερα κατασκευαστές μεγάλης κλίμακας όπως η Ferrari, η Lamborghini και η Aston Martin, όλοι φτιάχνουν πολύ ευχάριστα αυτοκίνητα, ακόμη και οι μικροί κατασκευαστές κάνουν πολύ ενδιαφέροντα αυτοκίνητα. Έτσι, για τους ανθρώπους που αγαπούν τα αυτοκίνητα, όπως εγώ, είναι πάντα ένα ερέθισμα, όπως ένα παιδί που πηγαίνει σε ένα κατάστημα παιχνιδιών.

Στην προηγούμενη επίσκεψή μας στο εργοστάσιο, το 2018, και κατά την ανάπτυξη της Utopia, μας είπατε ότι δεν ήσασταν σίγουροι για τα υβριδικά hypercars και την ηλεκτροποίηση τους. Ποια είναι η γνώμη σας για αυτό μετά από 5 χρόνια;

Για τον αριθμό των χιλιομέτρων που χρησιμοποιεί ένας πελάτης τέτοιου τύπου αυτοκίνητα, φτάνοντας το μέγιστο των 2.000 με 3.000 χλμ. το χρόνο ίσως, που είναι πολύ λίγα. Ωστόσο, δεν μιλάω μόνο για την Pagani, ακόμη και αν τη συγκρίνω με τους V12 κινητήρες της Ferrari, οι άνθρωποι δεν χρησιμοποιούν Ferrari ή μια Porsche 917, κάθε μέρα για να πάνε στη δουλειά τους.

Πιστεύω λοιπόν ότι όσο περισσότερο προσθέτεις πράγματα σε έναν κινητήρα, τόσο πιο περίπλοκη γίνεται η εξέλιξη και τόσο λιγότερο αξιόπιστο γίνεται το αυτοκίνητο. Τα υβριδικά αυτοκίνητα είναι εντάξει, αλλά, κατά τη γνώμη μου για τα λίγα χλμ. που οδηγούνται, δεν έχει νόημα να φτιάχνεις υβριδικά hypercars, τα οποία έχουν μεγάλο βάρος λόγω του βάρους της μπαταρίας.

Εάν μπορείτε να παραμείνετε εντός των ορίων έγκρισης που απαιτούνται από τους “κανονισμούς ρύπων” χωρίς να χρησιμοποιήσετε ένα υβριδικό σύστημα, ο πελάτης θα είναι πιο χαρούμενος. Μετά, φυσικά, αν πεις θέλω το αυτοκίνητό μου που έχει πάνω από 1.500 ίππους σε εκείνο το σημείο, το κάνεις υβριδικό, το κάνεις ηλεκτρικό και έχεις όση δύναμη θέλεις, ωστόσο θα την έχεις ίσως για 3 λεπτά. Εξαρτάται, κάθε κατασκευαστής έχει τη δική του φιλοσοφία και ο καθένας παίρνει τη δική του απόφαση.

Πώς πιστεύετε ότι η ηλεκτροκίνηση μπορεί να επηρεάσει τη σχεδίαση και τις επιδόσεις των hypercars;

Λοιπόν, αν κοιτάξουμε το αυτοκίνητο μόνο απ’ έξω, κατά τη γνώμη μου, μπορείς να φτιάξεις όμορφα ηλεκτρικά αυτοκίνητα, καθώς αυτή τη στιγμή υπάρχουν όμορφα ηλεκτρικά hypercars, όπως το Rimac και το Pininfarina Battista που τα θεωρώ πολύ όμορφα αυτοκίνητα. Άρα, κατά τη γνώμη μου, όσον αφορά την εξωτερική εμφάνιση, ένα ηλεκτρικό hypercar μπορεί να είναι και ένα πολύ όμορφο αυτοκίνητο.

Όσον αφορά το “εσωτερικό” όταν ανοίγετε τα καπό, ίσως ένα BEV hypercar είναι λιγότερο συναρπαστικό για τον “αγνό” που του αρέσει να βλέπει τα μηχανικά μέρη, τις εξατμίσεις, το κιβώτιο ταχυτήτων και οτιδήποτε άλλο. Ίσως σήμερα, δεν ξέρω, ίσως σε 10 χρόνια όλα να αλλάξουν, αλλά σήμερα είναι λίγο λιγότερο συναρπαστικό από σχεδιαστική άποψη. Τουλάχιστον στα αυτοκίνητά μας, οι πελάτες, απολαμβάνουν να ανοίγουν τα καπό, κοιτάζοντας τι υπάρχει από κάτω.

Πρέπει να επικεντρωθώ στους πελάτες μου, τους πελάτες της Pagani, δεν μπορώ να κοιτάξω τους άλλους. Ο πελάτης της Pagani θέλει ένα απλό πράγμα. Ο πελάτης της Pagani αυτή τη στιγμή δεν ενδιαφέρεται για ένα ηλεκτρικό όχημα. Ωστόσο, έχουμε μια ομάδα που εργάζεται για πολλά χρόνια πάνω σε ένα project ηλεκτρικού μοντέλου. Η AMG είναι ο τεχνικός μας συνεργάτης και κάνει πολλή έρευνα και ανάπτυξη στα BEVs, κάνει μερικά πολύ ενδιαφέροντα πράγματα και έχουμε πρόσβαση σε τέτοιες τεχνολογίες, οπότε αν αποφασίσουμε αύριο να φτιάξουμε ένα ηλεκτρικό αυτοκίνητο, θα μπορούσαμε επίσης να το κάνουμε γρήγορα.

Ανατρέχοντας στα 25+ χρόνια της Pagani Automobili ποιο ήταν το μεγαλύτερο λάθος σας και τι σας δίδαξε αυτό;

Ας πούμε ότι κάναμε πολλά πράγματα και κάνοντας πολλά πράγματα ίσως κάνουμε και λάθη, και νομίζω ότι αυτό είναι φυσιολογικό. Αλλά είμαστε πολύ πολύ αυστηροί, και όταν κάνουμε ένα λάθος το επιλύουμε γρήγορα, οπότε τελικά, νομίζω ότι η εταιρεία έχει αναπτυχθεί υγιώς, με τη δική της ταυτότητα.

Ένα μεγάλο μέρος των πελατών επέστρεψαν για να αγοράσουν τα μελλοντικά επερχόμενα μοντέλα μας, οπότε αν κάναμε ένα λάθος, δεν το κάναμε από απληστία, το κάναμε επειδή ήταν λάθος, γιατί, ίσως δεν είχαμε αυτό το τεχνικό επίπεδο για να κάνουμε αυτό το συγκεκριμένο πράγμα, αλλά στη συνέχεια, αν κάναμε κάποιο λάθος, προσπαθήσαμε να το διορθώσουμε γρήγορα.

Όπως σας είχα πει και στην προηγούμενη σας επίσκεψη, ο πατέρας μου ήταν φούρναρης, άρα κάποιος που έπρεπε να φτιάχνει καλό ψωμί κάθε μέρα. Το ψωμί λοιπόν δεν έπρεπε να είναι ούτε πολύ ωμό ούτε πολύ ψημένο, και έλεγε ότι ο πελάτης δεν είναι αυτός που έρχεται την πρώτη φορά, αλλά αυτός που επιστρέφει αργότερα. Και αυτή η νοοτροπία έχει γίνει η φιλοσοφία μας.

Σκοπεύετε να αναπτύξετε δύο διαφορετικά μοντέλα ταυτόχρονα;

Όχι, αυτή τη στιγμή επικεντρωνόμαστε στα μοντέλα μας για την πίστα, καθώς έχουμε τις εκδηλώσεις Arte in Pista. Έχουμε πάντα τα Grandi Complicazioni projects, που αφορούν τα one-offs μοντέλα και περιορισμένης παραγωγής (σ.σ. όπως η Imola Roadster και η Huayra Codalunga), ωστόσο, δεν υπάρχει προγραμματισμένο δεύτερο μοντέλο αυτή τη στιγμή.

Η διαφορά, σε σύγκριση με την τελευταία φορά που συναντηθήκαμε, είναι το Pagani Arte. Την επόμενη φορά που θα έρθετε, ναι είναι επίσημη πρόσκληση αυτό, θα μπορέσετε να δείτε το Modena Design, το οποίο είναι 100 μέτρα μακριά από το ιστορικό μας εργοστάσιο, όπου κατασκευάζουμε όλα τα εξαρτήματα αλουμινίου και την ανάρτηση, υπάρχουν περισσότερα από 500 εξαρτήματα ανά μηχανή CNC που παράγουμε εσωτερικά. Επιπλέον, κάνουμε πολλή έρευνα εκεί για να φτιάξουμε ιατρικά προσθετικά, που είναι ένα υπέροχο σχολείο.

Κλείνοντας, μάθαμε ότι η παραγωγή της Utopia έχει ξεκινήσει εδώ και αρκετούς μήνες, με το μοντέλο να έχει γίνει από την πρώτη στιγμή sold-out. Η παραγωγή θα περιοριστεί στα 99 αυτοκίνητα, και πρώτα κατασκευάστηκαν αυτά με το αυτόματο κιβώτιο, καθώς τώρα συναρμολογούνται αυτά με το χειροκίνητο, τα οποία είναι περισσότερα από τα αυτόματα.

Μελλοντικά θα προσφέρεται και σε roadster, με τον Pagani να λέει μάλιστα πως μόνο το ενδιαφέρον από τις ΗΠΑ ήταν αρκετό για να αγοράσει όλη τη παραγωγή.

#trending

#trending

Αξίζει να δεις
Featured

Περισσότερα νέα

Αποχωρεί από την Red Bull ο Adrian Newey

Ο επικεφαλής σχεδιασμού της Red Bull, Adrian Newey, πρόκειται να αποχωρήσει από την ομάδα μετά τη διαμάχη που έχει ξεσπάσει εντός της αυστριακής ομάδας...