Με την Nissan να αναζητά επενδυτή-άγκυρα αλλιώς έχει 12-14 μήνες “επιβίωσης”, στις αρχές της εβδομάδας κυκλοφόρησε η είδηση πως η Honda και η Nissan έχουν ξεκινήσει συνομιλίες συγχώνευσης. Παρότι ακόμη τίποτα δεν είναι επίσημο, ο πρώην ισχυρός άνδρας της Nissan, Carlos Ghosn, σε πρόσφατη συνέντευξή του στο Bloomberg, ήταν εξαιρετικά επικριτικός για τη συμμαχία Nissan-Honda και τους λόγους πίσω από αυτήν.
Κατά τη γνώμη μου, είναι μια απελπισμένη κίνηση. Δεν είναι μια ρεαλιστική συμφωνία γιατί ειλικρινά, οι συνέργειες μεταξύ των δύο εταιρειών είναι δύσκολο να βρεθούν. Δεν υπάρχουν πρακτικά συμπληρωματικά [χαρακτηριστικά] μεταξύ των δύο εταιρειών. Βρίσκονται στις ίδιες αγορές. Έχουν τα ίδια προϊόντα. Οι μάρκες είναι πολύ, πολύ παρόμοιες,
είπε ο Ghosn που δήλωσε βέβαιος πως η προτεινόμενη συγχώνευση δεν είναι κάτι ομοιογενές μεταξύ των δύο ιαπωνικών εμπορικών σημάτων.
Πιστεύει δε, ότι το Υπουργείο Οικονομίας, Εμπορίου και Βιομηχανίας της Ιαπωνίας (METI) πιέζει τη συμφωνία για να στηρίξει την ιαπωνική οικονομία και ότι η Honda δεν είναι χαρούμενη γι’ αυτό.
Έχοντας ζήσει στην Ιαπωνία τόσα χρόνια, καταλαβαίνω πόσο επιρροή μπορεί να έχει το METI. Κατά τη γνώμη μου, δεν υπάρχει βιομηχανική λογική σε αυτό, αλλά υπάρχει μια στιγμή που πρέπει να διαλέξεις μεταξύ απόδοσης και ελέγχου. Προφανώς, αν μπορείς να έχεις και τα δύο, είναι καλύτερα. Αλλά υπάρχουν στιγμές που πρέπει να διαλέξεις και χωρίς οποιαδήποτε αμφιβολία, με το METI και όλα όσα ξέρω από αυτό, προτιμούν τον έλεγχο της απόδοσης, έτσι ώθησαν τη Honda στη συμφωνία, χωρίς καμία αμφιβολία.
Παράλληλα, ήταν ιδιαίτερα επικριτικός για την πορεία της Nissan τα τελευταία 5 χρόνια, από τότε που αυτός δεν βρίσκεται πλέον στο τιμόνι της.
Μπορείς να μετρήσεις την ομάδα με τα αποτελέσματα που παίρνει, αυτός είναι ο μόνος τρόπος που ξέρεις αν κάποιος είναι ικανός να κάνει κάτι. Ειλικρινά, όταν κοιτάξεις τα τελευταία πέντε χρόνια [στη Nissan], τα αποτελέσματα δεν είναι καλή μαρτυρία των δυνατοτήτων της ομάδας.
Πρέπει να καταλάβετε ότι η Honda είναι ένας μηχανικός οργανισμός, είναι πολύ δυνατός στη μηχανική. Και η Nissan είναι πολύ περήφανη για τη δική της μηχανική. Επομένως, η μάχη εδώ είναι να προσπαθήσουμε να αποφασίσουμε ποιες τεχνολογίες πρόκειται να υιοθετήσει η νέα εταιρεία—αν είναι μια συγχώνευση — ή με τη νέα συμμαχία μπορώ να σας πω ότι θα είναι πολύ σκληρή.
