28 Οκτωβρίου σήμερα και μιας και γιορτάζουμε το “OXI” προς τον Μουσολίνι και τους Ιταλούς,  ως Έφ.Δεκανέας (ΠΖ)-οδηγός φορτηγών, λέω να αναφερθώ στα ελληνικά (εν ενεργεία κυρίως) στρατιωτικά οχήματα.

Πρώτο και πιο μάχιμο πιστεύω  το τζιπ της Mercedes, το οποίο κατασκευάζεται από την ΕΛΒΟ σε 2 εκδόσεις. Το gd 240 (2400 cc) το οποίο είναι το κλασσικό δίπορτο τζιπάκι του στρατού και όχι μόνο. Offroad animal. απλά. πισωκίνητο με επιλεκτική 4κίνηση , όποτε χρειάζεται, και αρκετά σβέλτο. Το συγκεκριμένο όχημα παραγόταν και σε 2900cc  (gd 290) αλλά προοριζόταν για τη μετακίνηση υψηλόβαθμων στη παραμεθόριο και όχι μόνο.

Αξίζει να αναφερθεί και η γνωστή καναδέζα του ελληνικού στρατού. Η πρώτες με dogstile Κιβώτιο και το κινητήρα των 2900 cc κινούσαν το όχημα αρκετά γρήγορα.

Η δεύτερη γενιά όμως…ήταν φωτιά! αυτά τα παράλαβε ο στρατός μετά το 1995. Με αυτόματο κιβώτιο, τον ίδιο κινητήρα και τούρμπο! Το αμάξι ζυγίζει γύρω στα 1500 κιλά  και είναι πύραυλος!!

Το όχημα όμως που ακόμη είναι στη καρδιά μου είναι 1 και μπορώ να πω ότι κάθε φορά που το οδηγούσα, μου άρεσε και περισσότερο. Δεν είναι άλλο από το 680M (2,5 τόνων) Steyr της αυστριακής αυτοκινητοβιομηχανίας (η οποία βρίσκεται εν ενεργεία ακόμη και σήμερα, και αν δεν κάνω λάθος, η Porsche Cayman κατασκευάζεται στο εργοστάσιό της!!)

Το όχημα είναι 6800cc με 130 άλογα (τελική 80 χλμ/ώρα στην Αττική οδό..). Κατασκευαζόταν γύρω στο 1970 και ακόμη ανακατασκευάζονται από την ΕΛΒΟ και επαναπαραδίδονται στο στρατό. Διαξονικό, πισωκίνητο με επιλεκτική τετρακίνηση και κιβώτιο ταχυτήτων dogstile (η πρώτη κάτω αριστερά). Τα φρένα γεμίζουν με αέρα (βασικό πριν ξεκινήσεις) και χωράει γύρω στα 20 άτομα για μεταφορά πίσω.  Η αυτονομία του για 15.000χλμ είναι… (πλάκα κάνω!).

Η τριαξονική έκδοση που διαθέτει ο στρατός (680Μ3) είναι τούρμπο, αλλά λόγω βάρους είναι πιο αργό. Το ξέρω γιατί με σειρά έχουμε κάνει drag…(και δε μας είδε κανείς!)

Ο απόγονος του είναι σίγουρα πιο εξελιγμένος όπως φαίνεται…

  • Tasos

    Δεν ξερω τι λετε αλλα τα Στρατιωτικα οχηματα ειναι τραγικα επικινδυνα. Ποτε δεν καταλαβα γιατι τα 290 να τα συντηρουν ασχετοι στισ διμοιριες την στιγμη που υπαρχει η επισημη αντιπροσωπεια. Φυσικα τα διαλυσαν ολα. ΑΠΑΡΑΔΕΚΤΟ ΤΟ ΣΥΣΤΗΜΑ ΣΥΝΤΗΡΗΣΗΣ ΣΤΟΝ ΕΣ.

    • sofokles

      edaxei..tragika epikindyna den einai….
      alla oson afora ti sydirisi twn oxhmatwn ston e.s…. prepei na ginoyn rizikes metavoles…

    • sofokles

      y.g. sti photo apo to eswteriko toy steyr poy eixame ston orho. To oxima to 2007 molis eixe paralifthei apo anakataskeyi apo tin elvo (an kai toy 1970) eixe 1000 xlm kai einai olokainoyrio. ena zoom kai fainetai to eswteriko oti einai olokainoyrio.

  • david17

    apagorevonte ta kinita me fotografikes sto strato :P
     

    • ela more…ena enthymio na min exoyme??? :-p!

  • johnnyxp64

    ego pou eimoun aerometaferomeni taxiarxia prepei na kano afieroma sta pyrovola pack? LOL :P
     
    odigousa kai “kanadeζa” kai stager…….. panagia mou! makria! makria

    • ela re edaxei…kala itan! otan exeis apolythei skeftesai mono ta kala!

  • sdevil

    otan piga ego strato apo ta 18 oximata leitourgousan… ta 4!!!! xaxaxaxa!!!! oust!

  • Γράψτε ρε παιδιά με ελληνικούς χαρακτήρες!!!! κουράζουν τα greeklish….

    • εχεις δίκιο! απλα αυτό το alt & shift ολη την ώρα κουραζει…

    • johnnyxp64

      και η ορθρογραφια

  • Παιδες,σαν Τ.Τ.Ο. [για οσους δεν ξερουν Τεχνιτης Τροχοφορων Οχηματων (γιατι υπαρχει και η ειδικοτητα των Τεχνιτων Ελπιστριοφορων Οχηματων)] θελω να σας πω οτι η στρατιωτικη συντηριση γινεται ΜΟΝΟ απο το Σωμα Τεχνικου ή απο τις κατα τοπους στρατιωτικες Ομαδες συντηρισεων.ΚΑΝΕΝΑ ΜΑ ΚΑΝΕΝΑ στρατιωτικο οχημα ΔΕΝ πρεπει να παει στην αντιπροσωπεια για service γιατι 1: η συμφωνια κατα την αγορα ειναι να γινεται η συντηριση του ΜΟΝΟ απο τον στρατο (με οτι αυτο συνεπαγεται) και 2: γιατι (αυτο ποτε δεν το καταλαβα) δεν πρεπει να μαθαινουν πολιτες τα στρατιωτικα μυστικα και τα ”ευαισθητα” σημεια ενος στρατιωτικου οχηματος,ακομα και της απλης καναδεζας.Δεν τους πολυνοιαζει η συντηριση δηλαδη οπως νοιαζεται ο καθενας μας για το δικο του πολιτικό οχημα για τον εξης απλο λογο: ΕΙΝΑΙ ΣΤΡΑΤΙΩΤΙΚΑ. Γι αυτο δεν εχουν (πολλα) ηλεκτρονικα και γενικοτερα ειναι πολυ απλα στην λειτουργια τους και στην συντηριση.Τους νοιαζει επισης αν κατι παθει σε συνθηκες πολεμου να μπορουν με λιγα πραγματα να συντηριθουν και να μπορουν να κινηθουν (τουλαχιστον αυτα μας ειχαν πει το 2000 που ημουν στον Ε.Σ.).Τωρα,για να στα Σταγιερ,(που μολυνουν οσο 1000 αυτοκινητα μαζι,αραγε σ αυτα δεν ισχυουν προδιαγραφες ρυπων;) δεν ειναι οτι δεν πανε δηλαδη οτι η τελικη τους ειναι μονο 80χλμ/ωρα αλλα εχουν ”κλειστα” τα πετρελαια οπως λεμε και απαγορευεται να ανοιχτουν γιατι 1: οδηγουνται απο στρατιωτες με μικρη πειρα σε φορτηγα (τι να προλαβεις να μαθεις μεχρι τα 20 σου;;;;;),2: μεταφερουν ανθρωπους ,αρα δεν χρειαζεται παραπανω ταχυτητα, και 3: δεν εχουν τα καταλληλα φρενα και τιμονια να ανταπεξελθουν στα πολυ παραπανω (γι αυτα τα οχηματα) χιλιομετρα.Λογο ιδιοτητας,ειχαμε κανει ανακατασκευη ενος κινητηρα Σταγιερ  και  με ανοιχτα τα πετρελαια στην Ροδου-Λινδου (στην Ροδο εκανα την παραμεθωριο μου)  μετρημενο με αυτοκινητο διπλα ειχε πιασει τα 130+++ χλμ/ωρα   Α-Ν-Ε-Τ-Α .  Οσο για τα οχηματα που δουλευαν στο στρατοπεδο που ημουν;Κρατιεστε; Απ τα 110 οχηματα (REO,Σταγιερ,Magurus,Regover,3 καναδεζες,2 Τζιπ, ενας κινητος φουρνος κτλ κτλ) δουλευαν τα 100.Πολυ απλα γιατι ειχαμε εναν ανθυπολοχαγο (καλη του ωρα) που ηταν γατονι και ηξερε να μας πει τι βλαβη ειχε.Οσα δεν δουλευαν ή απλα ΔΕΝ θελαν να δουλευουν ή δεν υπηρχαν ανταλλακτικα ή δεν βρισκαμε ευκολα ανταλλακτικα. Αυτα.

  • ΥΣ: Τα πετρελαια ειναι ”κλειστα” (δηλαδη εδιναν την μικροτερη δυνατη ποσοτητα καυσιμου για οικονομια και μακροβιοτητα του κινητηρα) εχοντας επανω τους μολυβδοσφραγιδες που αν παραβιαζοταν ………….απλα δεν απολυησουν ποτε απ τις φυλακες.Το ελεγχο τους τον ειχε μονο το Σωμα Τεχνικου

    • είχαμε κ εμεις ενα ΡΕΟ με ανοιχτά πετρέλαια στην εκπαιδευση σπάρτη. είχα κανει βολτα (συνοδηγος) με τον εμθ λοχια… μαλιοκουβαρα πήγαινε!! αλλα ειχε ενα πρόβλημα…ΔΕΝ ΕΙΧΕ ΦΡΕΝΑ λογω ελλειψης ανταλλακτικών!!!

  • Mika

    Ta Steyer pou eixame sth Krhth sth Souda to 2001, htan ola tous tragika..Ayto pou exeis photo,einai mouseiako!!Apla den yparxei!Synthrhsh,anyparkth.
    9 sta 10 htan xalia!Ekana to stayro mou kathe fora pou odhgousa ena..
    :-(
    Kapoia tzip GD240 pou htan gia tous ploiarxous,htan se kalh sxetika katastash..Ena tetoio synhthws odhgousa ki egw.
    Ta ypoloipa gia tis peripolies,htan o Xaros metamorfwmenos!!!
    :-)
    To pio wraio omws amaksi pou odhghsa sto naytiko htan h aeropsykth mpaniera ths VW!!!!Einai filoi mas oi Germanoi…Xaxa