28 Οκτωβρίου σήμερα και μιας και γιορτάζουμε το “OXI” προς τον Μουσολίνι και τους Ιταλούς, ως Έφ.Δεκανέας (ΠΖ)-οδηγός φορτηγών, λέω να αναφερθώ στα ελληνικά (εν ενεργεία κυρίως) στρατιωτικά οχήματα.
Πρώτο και πιο μάχιμο πιστεύω το τζιπ της Mercedes, το οποίο κατασκευάζεται από την ΕΛΒΟ σε 2 εκδόσεις. Το gd 240 (2400 cc) το οποίο είναι το κλασσικό δίπορτο τζιπάκι του στρατού και όχι μόνο. Offroad animal. απλά. πισωκίνητο με επιλεκτική 4κίνηση , όποτε χρειάζεται, και αρκετά σβέλτο. Το συγκεκριμένο όχημα παραγόταν και σε 2900cc (gd 290) αλλά προοριζόταν για τη μετακίνηση υψηλόβαθμων στη παραμεθόριο και όχι μόνο.
Αξίζει να αναφερθεί και η γνωστή καναδέζα του ελληνικού στρατού. Η πρώτες με dogstile Κιβώτιο και το κινητήρα των 2900 cc κινούσαν το όχημα αρκετά γρήγορα.
Η δεύτερη γενιά όμως…ήταν φωτιά! αυτά τα παράλαβε ο στρατός μετά το 1995. Με αυτόματο κιβώτιο, τον ίδιο κινητήρα και τούρμπο! Το αμάξι ζυγίζει γύρω στα 1500 κιλά και είναι πύραυλος!
Το όχημα όμως που ακόμη είναι στη καρδιά μου είναι 1 και μπορώ να πω ότι κάθε φορά που το οδηγούσα, μου άρεσε και περισσότερο. Δεν είναι άλλο από το 680M (2,5 τόνων) Steyr της αυστριακής αυτοκινητοβιομηχανίας (η οποία βρίσκεται εν ενεργεία ακόμη και σήμερα, και αν δεν κάνω λάθος, η Porsche Cayman κατασκευάζεται στο εργοστάσιό της!!)
Το όχημα είναι 6800cc με 130 άλογα (τελική 80 χλμ/ώρα στην Αττική οδό..). Κατασκευαζόταν γύρω στο 1970 και ακόμη ανακατασκευάζονται από την ΕΛΒΟ και επαναπαραδίδονται στο στρατό. Διαξονικό, πισωκίνητο με επιλεκτική τετρακίνηση και κιβώτιο ταχυτήτων dogstile (η πρώτη κάτω αριστερά). Τα φρένα γεμίζουν με αέρα (βασικό πριν ξεκινήσεις) και χωράει γύρω στα 20 άτομα για μεταφορά πίσω. Η αυτονομία του για 15.000χλμ είναι… (πλάκα κάνω!).
Η τριαξονική έκδοση που διαθέτει ο στρατός (680Μ3) είναι τούρμπο, αλλά λόγω βάρους είναι πιο αργό. Το ξέρω γιατί με σειρά έχουμε κάνει drag… (και δε μας είδε κανείς!)
Ο απόγονος του είναι σίγουρα πιο εξελιγμένος όπως φαίνεται…