Κατά την διάρκεια της έκθεσης του Detroit, ο ίδιος ο CEO της Lamborghini, Stephan Winkelmann, εκτός των άλλων, είχε δηλώσει ότι η Aventador, η αντικαταστάτης της Murcielago θα φορά νέα ανάρτηση, παρόμοια με αυτή των μονοθεσίων της F1, με οριζόντια αμορτισέρ που συνδέονται με διπλά ψαλίδια. Οι Ιταλοί δεν έμειναν μόνο στα λόγια και έτσι σήμερα έδωσαν στην κυκλοφορία αναλυτικές λεπτομέρειες και φωτογραφίες της νέας ανάρτησης.


Η ανάρτηση είναι η ίδια με αυτή των μονοθεσίων της F1 και διαθέτει αλουμινένια διπλά ψαλίδια με οριζόντια αμορτισέρ. Είναι μάλιστα η πρώτη φορά που βλέπουμε τέτοια διάταξη σε αυτοκίνητο παραγωγής. Τα αμορτισέρ είναι της Ohlins και μαζί με τα ελατήρια έχουνε τοποθετηθεί μπροστά ακριβώς κάτω από το παρμπρίζ και πίσω κοντά στον κινητήρα.

Η ανάρτηση δεν συνδέεται απευθείας πάνω στον τροχό αλλά μεταξύ τους έχουνε τοποθετηθεί βραχίονες που σύμφωνα με την Lamborghini, η διάταξη αυτή βελτιώνει κατά πολύ την ακρίβεια στο σύστημα διεύθυνσης.

Η Lamborghini έχει σκεφτεί τα πάντα, και έτσι η ανάρτηση μπορεί να ανυψώσει κατά 4 εκατοστά το αυτοκίνητο, με το πάτημα ενός κουμπιού, έτσι ώστε να μπορεί να περάσει με άνεση σαμαράκια κτλ.

Οι άνθρωποι της Sant’Agata αναφέρουν ότι η Aventador διαθέτει ένα ηλεκτρουδραυλικό σύστημα διεύθυνσης το οποίο έχει 3 ρυθμίσεις. Όπως είχαμε δει και από το φυλλάδιο παραγγελίας που διέρρευσε τον περασμένο μήνα, το συνολικό βάρος του ανέρχεται μόλις στα 1.575 κιλά με τα 0-100 χλμ/ώρα να έρχονται σε 2.9 δευτερόλεπτα προτού αγγίξει τα 350 χλμ/ώρα όπου ανέρχεται η τελική της ταχύτητα. Φυσικά η κίνηση μεταδίδεται σε όλους τους τροχούς μέσω του συστήματος Haldex. Τον επίπονο ρόλο του φρεναρίσματος έχουν αναλάβει οι carbon κεραμικοί δίσκοι διαστάσεων 400mm μπροστά και 380mm.

Σε ότι αφορά τον κινητήρα του, τα περισσότερα είναι γνωστά. Πρόκειται για έναν 6.5 λίτρων V12 απόδοσης 700 ίππων με 690 Nm ροπής. Συνδυάζεται με ένα νέο αυτόματο κιβώτιο 7 σχέσεων που έχει αναπτυχθεί από την Graziano Trasmissioni Group, με την Lamborghini να το έχει ονομάσει ISR (Independent Shifting Rods). Σε αντίθετη με τους υπολοίπους, η Lamborghini κατασκεύασε ένα νέο κιβώτιο μονού συμπλέκτη, που κάνει αλλαγές κατά 50% γρηγορότερα από τα αντίστοιχα κιβώτια διπλού συμπλέκτη.

Το όνομα του νέου αυτοκινήτου ακόμη δεν έχει επιβεβαιωθεί επίσημα, αλλά η Lamborghini έχει ήδη κατοχυρώσει το όνομα Aventador στην Αμερική. Ντεμπούτο θα κάνει στην έκθεση της Γενεύης, αλλά θεώρησε σίγουρο ότι δεν θα αργήσουν να κυκλοφορήσουν οι πρώτες teaser φωτογραφίες.

[Πηγή: Lamborghini]

Δελτίο Τύπου

Geneva 2011 – Murciélago successor introduces pushrod suspensions in series production for the first time

• New V12 super sports car with pushrod suspension for race-car precision • Detailed lightweight engineering concept with double wishbone suspension and carbon ceramic brake system • Unique ‘motorsport’ feel combined with long-distance comfort

Sant’Agata Bolognese, 24th January 2011 – The new Lamborghini V12 super sports car which will debut at the upcoming Geneva motorshow will feature an innovative and highly sophisticated suspension concept. The pushrod spring and damper concept was inspired by Formula 1 and tuned perfectly to meet the needs of a high-performance road-going vehicle. Together with aluminum double wishbone suspension and a carbon ceramic brake system, this lightweight chassis is another element of the unique technology concept in Lamborghini’s new flagship model.

An extremely precise, indeed razor-sharp, driving feel accurately describes the soul of the newest and most powerful super sports car ever to bear the sign of the bull. This includes a steering system that can think its way through a bend adhering to the perfect line, a suspension that masters the ideal balance between race-car feel for the road and plenty of comfort for ramping up the miles, and lateral stability that ensures absolute safety even at the very highest speeds.

Pushrod suspension derived from motorsport

With its phenomenal engine output of 515 kW / 700 hp and its comparatively low vehicle weight, the new V12 super sports car from Lamborghini blasts its way to the very highest speeds. The most important characteristic of the new suspension is its design in line with the pushrod principle – inspired by Formula 1. The spring/damper elements are not located on the wheel mounts, but connected inboard to the bodyshell structure. They are transversely positioned: under the windscreen in the front and close to the engine in the rear. Pushrods and relay levers / rockers transmit the forces from the wheel mounts to the spring/damper elements.

Responsive handling characteristics at all speeds

This solution offers a whole series of impressive benefits: due to the combination of the double wishbone and pushrod arrangement, wheel control and damper remain separate from each other. As a result, handling is more responsive and easier to manage at all speeds, while rigid connection to the chassis also improves the precise and spontaneous reaction of the springs and dampers. As a result, spring stiffness can be notched back a little – comfort increases, while precision remains. On the front axle, the shock absorbers are equipped with a hydraulic lifting system, which enables the front end of the super sports car to be lifted by 40 millimeters at the touch of a button, simplifying its ability to negotiate minor obstacles.

Systematic lightweight engineering in aluminum and carbon fiber

Aluminum and carbon fiber are also the most important lightweight engineering materials on the chassis. The entire suspension system, including upper and lower control arms, wheel mounts and relay levers are made from forged aluminum alloy. The large-diameter discs on the high-performance brake system, on the other hand, are made from lightweight and extremely hard- wearing carbon ceramic composite material. On the front axle, the ventilated discs measure no less than 400 millimeters in diameter, with braking force delivered via six cylinder calipers. On the rear axle, 380 millimeter diameter discs are used in combination with four cylinder calipers. The parking brake on the new Lamborghini top model is electrically powered.

Steering forms the sensitive connection between driver and automobile

The hydraulic steering on the Lamborghini V12 forms the highly sensitive connection between the driver and the super sports car, which runs on 19-inch wheels clad on 255/35 tires at the front and 20-inch rims on 335/30 tires at the rear. Steering Gear foresees 3 different servotronic characteristics managed by drive select mode. After all, not every day is the same and the “corsa” (race track) setting can perhaps sometimes be a little too demanding.