Volkswagen Formula XL1 Concept με μέση κατανάλωση 0.9 λίτρα/100 χλμ

Σχετικά άρθρα

Οι φήμες υπάρχαν και σήμερα η Volkswagen έκανε ακόμη ένα βήμα στην υλοποίηση της ιδέας της για ένα αυτοκίνητο που θα έχει μέση κατανάλωση λιγότερη από 1 λίτρο/χλμ αφού παρουσίασε το Formula XL1 Concept, ως συνέχεια του L1 Concept που είχε παρουσιάσει στην Φρανκφούρτη το 2009. Το νέο πρωτότυπο συνδυάζει έναν δικύλινδρο TDI πετρελαιοκινητήρα 800cc, 48 ίππων και ένα ηλεκτροκινητήρα 20 kW (27 ίππων) ο οποίος τροφοδοτείται από μπαταρίες ιόντων λιθίου. Και οι δύο κινητήρες συνεργάζονται αρμονικά με ένα 7-τάχυτο αυτόματο κιβώτιο DSG και καταναλώνει μόλις 0.9 λίτρα/100 χλμ εκπέμποντας 24 γρ/χλμ CO2.

To βάρους 795 κιλών πρωτότυπο, κάνει τα 0-100 χλμ/ώρα σε 11.9 δευτερόλεπτα με την τελική ταχύτητα να περιορίζεται ηλεκτρονικά στα 160 χλμ/ώρα. Το πρωτότυπο μπορεί να κινηθεί αποκλειστικά με τον ηλεκτροκινητήρα του για 35 χλμ με την φόρτιση των μπαταριών του να γίνεται μέσω απλή οικιακής πρίζας.

Το Formula XL1 έχει πολύ χαμηλό αεροδυναμικό συντελεστή (0.186 Cd) και χάρη στα ελαφριά υλικά που είναι κατασκευασμένο όπως το CFRP ( carbon fibre reinforced polymer) είναι το πιο οικονομικό όχημα που έχει κυκλοφορήσει ποτέ σε δημόσιους δρόμους Ντεμπούτο θα κάνει στην έκθεση του Qatar αυτή την εβδομάδα . Περισσότερες πληροφορίες στις φωτογραφίες και στο δελτίο τύπου που ακολουθεί.

[Πηγή:Volkswagen]

[learn_more caption=”Δελτίο Τύπου”]

Vision becomes reality – Volkswagen’s “Formula XL1”: Volkswagen XL1 prototype consumes just 0.9 l/100 km!
XL1’s world debut at the Qatar Motor Show (26 – 29 January)

Two-seat XL1 brings vision of the 1-litre car close to production maturity
Wolfsburg / Doha, 25 January 2011 – Future mobility is one of the most stimulating topics of our time. The key question here: Just how much could the energy consumption of cars be reduced if all the stops were pulled out for efficiency? There is now an answer to this question, and Volkswagen is delivering it in the form of the new XL1. Combined fuel consumption: 0.9 l/100 km. No other hybrid car powered by an electric motor / internal combustion engine combination is more fuel efficient. The prototype will be unveiled in a world debut at the Qatar Motor Show (26 – 29 January).

To the point
Conceptually, the XL1 represents the third evolutionary stage of Volkswagen’s 1-litre car strategy. When the new millennium was ushered in, Prof. Dr. Ferdinand Piëch, who is today Chairman of the Supervisory Board of Volkswagen AG, formulated the visionary goal of bringing to the market a production car that was practical for everyday use with a fuel consumption of 1.0 litre per 100 km. In the new XL1, Volkswagen is demonstrating that this goal is now within reach.

The new Volkswagen XL1 attains a CO2 emissions value of 24 g/km, thanks to a combination of lightweight construction (monocoque and add-on parts made of carbon fibre), very low aerodynamic drag (Cd 0.186) and a plug-in hybrid system – consisting of a two cylinder TDI engine (35 kW / 48 PS), E-motor (20 kW / 27 PS), 7-speed dual-clutch transmission (DSG) and lithium-ion battery. The results: with fuel consumption of 0.9 l/100 km, the new Volkswagen XL1 only emits 24 g/km CO2. Since it is designed as a plug-in hybrid, the XL1 prototype can also be driven for up to 35 kilometres in pure electric mode, i.e. with zero emissions at point of use. The battery can be charged from a conventional household electric outlet. Naturally, battery regeneration is also employed to recover energy while slowing down and store as much of it as possible in the battery for re-use. In this case, the electric motor acts as an electric generator.

Despite the very high levels of efficiency, developers were able to design a body layout that offers greater everyday practicality, incorporating side by side seating rather than the tandem arrangement seen in both the first 1-litre car presented in 2002 and the L1 presented in 2009. In the new XL1, wing doors make it easier to enter and exit the car. Further progress has been made by manufacturing body parts from carbon fibre reinforced polymer parts (CFRP), a technique used in Formula 1 car construction. Once again, Volkswagen has successfully achieved significant reductions in production costs– an important step forward to make viable a limited production run of the XL1. Background: together with suppliers, Volkswagen has developed and patented a new system for CFRP production in what is known as the aRTM process (advanced Resin Transfer Moulding).

[/learn_more]

Volkswagen has taken another step towards making the one-liter car a reality, and this 200 mile-per-gallon dream could be on the roads within the next few years.

The Formula XL1 Concept combines a two cylinder TDI engine, electric motor, lithium-ion battery pack and a seven-speed dual-clutch transmission to achieve an astonishing 0.9L/100 km – just over 260 mpg to us Yanks. The included plug-in system, along with the XL1’s low drag and extensive use of lightweight materials has the potential to make the concept the most efficient vehicle to ever grace public roads.

The XL1 is making its debut at the Qatar Motor Show this week, and while it might look familiar to previous iterations, this latest version is more production read than its predecessors. Check it out from every angle in the gallery below and click past the jump for the full details.

[Source: Volkswagen]

#trending

#trending

Αξίζει να δεις
Featured

Περισσότερα νέα

Volkswagen ID.Code Concept

Η Volkswagen στην έκθεση του Πεκίνου παρουσίασε το ID.Code Concept, ένα νέο πρωτότυπο SUV που μας δείχνει τη νέα σχεδιαστική φιλοσοφία που θα έχουν...

Smart Concept #5

Στην έκθεση του Πεκίνου, η Smart παρουσίασε το Concept #5, ένα μεγάλο πρωτότυπο SUV που εστιάζει σε εκτός δρόμου χρήση, έχοντας μεταξύ άλλων εκτός...

Skoda Vision Gran Turismo concept

Το δικό της Vision GT πρωτότυπο παρουσίασε η Skoda που και σχεδιάστηκε αποκλειστικά για το Gran Turismo 7. Το πρωτότυπο αντλεί έμπνευση από το...