Όπως κάθε χρόνο, έτσι και φέτος ανακοινώθηκαν οι νικητές των βραβείων Engine Of The Year. Καλύτερος κινητήρας της χρονιάς για το 2011 αναδείχτηκε ο Fiat TwinAir 875cc που τοποθετήθηκε στα Fiat 500 και 500C. Ο ίδιος κινητήρας κατέκτησε επίσης τα βραβεία του πράσινου κινητήρα, του νέου κινητήρα αλλά και του καλύτερου κινητήρα μικρότερου του 1.0-λίτρου.

Καλύτερος κινητήρες επιδόσεων και καλύτερος κινητήρας άνω των 4.0-λίτρων αναδείχτηκε ο V8 της Ferrari 458 Italia. Από 1.000cc έως 1.400cc αναδείχτηκε o κάτοχος του καλύτερου κινητήρα για το 2009 και 2010, ο 1.400αρης TSI Twincharger του VW Group, ενώ στην κατηγορία 1.400cc – 1800cc ο BMW-PSA 1.6-λίτρων Turbo που φοράνε τα MINI Cooper S και Clubman αλλά και τα Peugeot 207 και 308.

Στην κατηγορία 1.800cc – 2.000cc ο BMW Diesel TwinTurbo, στην κατηγορία 2.000cc – 2.500cc ο 5κύλινδρος 2.5-λίτρων TFSI της Audi, από τα 2.500cc – 3.000cc ο BMW 3.0-λιτρος TwinPower Turbo, από τα 3.000cc – 4.000cc ο ατμοσφαιρικός V8 της BMW 4.0-λίτρων της M3.

Όπως θα μέτρησες τους 6 από τους 12 τίτλους πήγαν στην Ιταλία ενώ οι υπόλοιποι 6 στη Γερμανία. 4 βραβεία πήρε η Fiat, 4 η BMW, 2 η Ferrari και 2 το VW Group.

Αναλυτικά οι νικητές της κάθε κατηγορίας και το δελτίο τύπο στη συνέχεια.

Κινητήρας της Χρονιάς 2011

  • Fiat TwinAir 875 cc (Fiat 500)

Καλύτερος νέος κινητήρας 2011

  • Fiat TwinAir 875 cc (Fiat 500)

Πράσινος κινητήρας της χρονιάς

  • Fiat TwinAir 875 cc (Fiat 500)

Καλύτερος κινητήρας επιδόσεων

  • Ferrari 4.5-liter V8 (458 Italia)

Κάτω του 1 λίτρου

  • Fiat TwinAir 875 cc (Fiat 500)

Από 1 έως 1.4 λίτρα

  • Volkswagen 1.4-liter TSI Twincharger (Golf, Touran, Tiguan, Jetta, EOS, Scirocco, Seat Ibiza Cupra)

Από 1.4 έως 1.8 λίτρα

  • BMW-PSA 1.6-liter Turbo (MINI Cooper S, Clubman, Peugeot 207, 308)

Από 1.8 έως 2 λίτρα

  • ΒΜW Diesel 2-litre Twin Turbo (123d, X1 23d)

Από 2 έως 2.5 λίτρα

  • Audi 2.5-litre five-cylinder turbo (Audi TT-RS)

Από 2.5 έως 3 λίτρα

  • BMW 3-liter TwinPower Turbo (135, 335, X6,Z4,730)

Από 3 έως 4 λίτρα

  • BMW 4-liter V8 (M3)

Πάνω από 4 λίτρα

  • Ferrari 4.5-liter V8 (458 Italia)

[Πηγή: International Engine of the Year Awards]

Δελτίο Τύπου

LESS IS MORE: FIAT’S TWO-CYLINDER MARVEL DOMINATES INTERNATIONAL ENGINE OF THE YEAR AWARDS 2011!

  • Fiat’s diminutive 875cc, two-cylinder is judged to be world’s finest engine by a jury of 76 international motoring journalists
  • Downsized, economical internal combustion engines more popular and ‘greener’ than hybrid and electrical powertrains
  • Ferrari contributes to the Italian domination: Fiat and Ferrari take home 6 of the 12 Awards!

The results of the 2011 International Engine of the Year Awards have today been announced at Engine Expo in Stuttgart, Germany. The global jury, consisting of some of the world’s most respected and popular motoring journalists, voted Fiat’s innovative and diminutive 875cc two-cylinder TwinAir the greatest automotive engine available today! The tiny turbocharged engine impressed judges with its extremely low emissions, high fuel economy and impressive power of 85bhp. The unit can be found powering Fiat’s hugely fashionable ‘500’ model.

Dean Slavnich, editor of Engine Technology International and co-chairman of the International Engine of the Year Awards, says: “Fiat has now produced one of the all-time great engines. Who would have thought that a two-cylinder unit could have won the International Engine of the Year title when we launched the Awards in 1999? Its triumph is a clear signal that less is more: people want low-emission, fuel-efficient yet powerful engines, and just two cylinders certainly seems to provide a comprehensive solution!”

Indeed, the TwinAir engine not only managed to scoop the overall International Engine of the Year title, but it was also victorious in the Best New Engine, Best Sub 1-litre, and Best Green Engine categories, even beating zero-emission pure electric vehicle engines from Nissan and Mitsubishi in the latter category.

Joining Fiat in its success was compatriot and stablemate Ferrari, the judges finding it hard not to be impressed by the Italian car maker’s mighty new 570bhp, 4.5-litre V8 engine as featured in the 458 Italia. This wonderful and potent powerplant scooped both ‘Best Performance Engine’ and ‘Above 4-litre’ category trophies.

But it was not just the Italian manufacturers who tasted success: BMW is always dominant in the Awards and 2011 has been no exception. The German marque bagged four category wins, including the ‘3-litre to 4-litre’ category for its 4-litre V8 found in the M3; the ‘2.5-litre to 3-litre’ category for its 3-litre DI Twin Turbo fitted across much of its range; the ‘1.8-litre to 2-litre’ category for its 2-litre Twin Turbo diesel engine found in the 123d and X1; and the ‘1.4-litre to 1.8-litre’ category for its 1.6-litre four-cylinder turbo engine co-developed with PSA Peugeot Citroën, which also scooped the same Award.

Meanwhile, Volkswagen’s 1.4-litre TSI Twincharger engine, which won the overall International Engine of the Year title in both 2009 and 2010, once again defended its crown in the ‘1-litre to 1.4-litre’ category.

 

Fiat TwinAir 875 cc (Fiat 500)