Το 2011 ήταν η χρονιά που όλοι οι Έλληνες έμαθαν τι εστί υγραεριοκίνηση μιας και η υψηλή τιμή της βενζίνης έκανε πολλούς να κοιτάξουν και να τοποθετήσουν σύστημα υγραερίου στο αυτοκίνητο τους με δέλεαρ την χαμηλή τιμή λίτρου η οποία κυμαίνεται στα €0.80. Το υγραέριο προσφέρει 3 βασικά πλεονεκτήματα. Είναι φθηνότερο από την βενζίνη, ρυπαίνει λιγότερο το περιβάλλον και αυξάνει (στο διπλάσιο σχεδόν) την αυτονομία του αυτοκινήτου. Με την κυβέρνηση όμως να έχει ήδη ανακοινώσει ότι θα επιβάλει φόρο στο υγραέριο η λύση αυτή είναι ακόμη συμφέρουσα; Το μεσοπρόθεσμο (παρ. 1 περ. ιγ΄ του άρθρου 36) ο Ειδικός Φόρος στο LPG (Υγραέριο κίνησης) αυξάνεται από τα 125 ευρώ τα χίλια λίτρα στα 200 ευρώ, με ημερομηνία εφαρμογής 27-06-2011.

Τι σημαίνει αυτό με απλά λόγια; Μια αύξηση 6-8 λεπτών στην τιμή του. Και πάλι με την αύξηση αυτή η τιμή του παραμένει να είναι σχεδόν η μισή από αυτή της βενζίνης. Πλέον πρατήρια υγραερίου υπάρχουν πάρα πολλά στις περισσότερες μεγάλες πόλεις και στους κεντρικούς οδικούς άξονες ενώ το δίκτυο πρατηρίων υγραερίου συνεχώς επεκτείνεται.

Τι χρειάζεται όμως για να βάλεις σύστημα υγραερίου στο αυτοκίνητου σου; Πόσο κοστίζει και από τι αποτελείται; Θα προσπαθήσω να στα εξηγήσω στη συνέχεια.

Αρχικά ας ξεκινήσουμε από τι αποτελείται η μετατροπή την οποία πλέον την κάνουνε πολλές εταιρίες στην χώρα μας, ακόμη και επίσημοι αντιπρόσωποι εταιριών. Τα κύρια μέρη της μετατροπής αποτελούνται από τα εξής:

  • Ρεζερβουάρ
  • Φίλτρο υγραερίου
  • Νέος Εγκέφαλος υγραερίου
  • Σωληνώσεις και καλωδίωση
  • Μπεκιέρα (όχι πάντα)
  • Ρυθμιστής πίεσης ή εξαεριωτής (όχι πάντα)

Πως λειτουργεί;

Το πως λειτουργεί το σύστημα δεν είναι κάτι το πολύ δύσκολο να το καταλάβεις. Το υγραέριο βρίσκεται υπό πίεση μέσα το ρεζερβουάρ – το οποίο συνήθως τοποθετείτε στην θέση της ρεζέρβας στο πορτμπαγκάζ- όπου αυτό μεταφέρεται στον στον ρυθμιστή πίεσης ή εξαεριωτή που βρίσκεται στο χώρο του κινητήρα. Εκεί είναι όπου το υγραέριο μετατρέπεται από υγρή σε αέριο μορφή και στη συνέχεια μέσω ενός σωλήνα, περνά από το φίλτρο και φτάνει στην μπεκιέρα ψεκάζοντας τον κινητήρα. Όλα τα παραπάνω ελέγχονται μέσω του εγκεφάλου ο οποίος παρακάμπτει τον εργοστασιακό εγκέφαλο του αυτοκινήτου σου.

Το αυτοκίνητο ξεκινά με την χρήση βενζίνης και μόλις αυτός αποκτήσει την επιθυμητή θερμοκρασία (30-40 βαθμούς Κελσίου) μπορεί κανείς να ενεργοποιήσει την χρήση υγραερίου, συνήθως με το πάτημα ενός κουμπιού που βρίσκεται τοποθετημένο κάπου στη κεντρική κονσόλα.

Χάνει απόδοση ο κινητήρας μου;

Όχι. Ο κινητήρας διατηρεί την ίδια ακριβώς εργοστασιακή ιπποδύναμή και ροπή.

Πόσο κοστίζει;

Αυτό ποικίλει ανάλογα με την χωρητικότητα του κινητήρα και το πόσο εξελιγμένο είναι το το σύστημα υγραεριοκίνησης που επιλέξει ο εκάστοτε πελάτης. Γενικά τα κιτ κοστίζουν από 900 έως 2.500 ευρώ και ο χρόνος εγκατάστασης του κυμαίνεται κυρίως σε 2 μέρες, για τον λόγο ότι απαιτείται ειδική χαρτογράφηση του νέου εγκεφάλου, ξεχωριστό για κάθε αυτοκίνητο, αλλά και δοκιμές έτσι ώστε το τελικό αποτέλεσμα να είναι το επιθυμητό.

Υπάρχει κίνδυνος έκρηξης του αυτοκινήτου μετά από ατύχημα;

Όχι δεν υπάρχει κανένας κίνδυνος έκρηξης αφού οι μετατροπείς τοποθετούν ειδικές βαλβίδες και συστήματα ασφαλείας.

Εγγύηση παίρνω;

Ασφαλώς. Σχεδόν όλοι οι μετατροπείς δίνουν εγγύηση 2 ετών σε ότι αφορά την εγκατάσταση και την λειτουργία. Μάλιστα αν η μετατροπή γίνει από τον επίσημο αντιπρόσωπο της εταιρίας του αυτοκινήτου, τότε δεν χάνεται ούτε η εργοστασιακή εγγύηση του αυτοκινήτου.

  • VanPerseF1

    Ενδιαφερον…το εχω συζητησει και φαινεται οτι συμφερει,το σκεφτομαι πολυ σοβαρα.

    • Kostas

      και εγώ το σκέφτομαι σοβάρα πλέον! ωραίο άρθρο AB !

  • Anast_di

    ναι αλλα δεν λιπαινεται σωστα ο κινητηρας με αποτελεσμα να υπαρχουν μεγαλυτερες τριβες.
    επισης θα θελα να πω πως χανει λιγο σε αποδοση. τα παραπανω ειναι απο προσωπικη εμπειρια και απο συζητησεις με φιλους μηχανολογους.
    Εγω αυτα που γλιτωσα σε καυσιμο τα εδωσα σε ζημιες που οφειλονταν πιθανοτατα σε ελειπη λιπανση! (ειχαμε τοποθετησει υγραεριο πολυ καιρο πριν γινει μοδα στην Ελλαδα)

    • Για δώσε info! :D :D μήπως τα νέου τύπου συστήματα το έχουνε βελτιώσει αυτό;;;

    • hellboy

      τι μαρκα αυτοκινητο?ποσο καιρο χρησης  του συστηματος?εξιδικευμενους τεχνικους lpg?
      δεν σου κανω επιθεση,περιεργια!!!! :)

    • Anast_di

      chrysler stratus 2,5 v6 24v, τα προβληματα προεκυψαν μετα απο 1,5χρονο χρησης (δηλ περιπου 25000χλμ). αρχισε να καει λαδια στην αρχη (ελατηρια) και μετα “εσπασαν” 4 βαλβιδες 

  • το έχει κάνει ο κολλητός μου σε ένα Citroen C4 του 2007 εδώ και κανα 5μηνο κ όπως μου λέει όλα λειτουργούν καλά…
    θα μου πείτε είναι νωρίς…
    θα δείξει!!
    προσωπική μου εκτίμηση είναι ότι δεν θα το προτιμούσα…κάτι δε μου αρέσει…μπορεί να είμαι προκατειλημμένος!!!

  • konstantinos

    paidia min valete ygraerio,to problima me tin lipansi ontos yparxei,thelei to moter kathe 10.000 ena eidiko ladi gia tis trives,alla pera apo auto peftei kai i apodosi alla kai makroxronia den einai oti kalytero gia to moter apo pleuras ajiopistias,YPOMONH ERXETAI H PETRAILEOKINISI….

    • κάτι άκουσε το αυτί μου μέσα απο τη citroen για σεπτέμβρη…
      αλλά αμφιβάλλω!!!
      μακάρι όμως!

    • hellboy

      φιλε το θεμα δεν ειναι η πετρελαιο κινηση που ισχιει ο περιορισμος μονο σε αθηνα -θεσσαλονικη.ειναι σαν εναλακτικο καυσιμο μαζι με αυτο που ηδη υπαρχει,για οικονομια.

  • Aris

    egw to exw valei sto fortigo exei megali oikonomia exw valei kai to eidiko ladi na lipenei ton kinitira kai paei kai kalitera…i rithmisi pou exei ginei kaei ligo parapano ala paei kalitera mporeis na to kaneis na pigenei kai xeirotera ala na sou vgazei parapano km den kserw apo thema oikonomias eimai mia xara egw twra gia aksiopistia pou lete tha deiksei me to kairo oloi lene den exei kanena provlima twra kai o kathenas leei kai ta dika tou

  • hellboy

    φιλος που το εχει απο το 1994 σε φορντ σιερα το μονο προβλημα του ειναι η ελλιπης συντηρηση το τσιπακι(δικη του ευθηνη) που του κανει προβλημα στον κεντρικο εγκεφαλο του αυτοκινητου,και μιλαμε για lpg 2ρης γενιας.πλεων πιστευω οτι δεν υπαρχουν τα προβληματα με το λαδι που αναφερθηκαν(ιδιες πιεσεις ειναι δεν δινει το καυσιμο λαδι στον κινητηρα!) καθως πλεων εχουν αναβαθμηστει παραπολυ τα συστηματα,σκεφτωμαι παραπολυ εντονα να γινει η τοποθετηση του συστηματος αλλα για την ωρα ειναι πολλα τα λεφτα για εμενα(1200 ευρα)και δεν ξερω αν θα κανει καλη δουλεια ο μαστορας!

  • srss

    αυτο για την λιπανση δεν το ηξερα.. παντως οσοι εχουν βαλει υγραεριο μου εχουν πει οτι χανεις ενα 10-15% σε αποδοση

    • Greg2179

      15% ειναι παρα πολυ
      εξαρταται παντως τί αξιας συστημα βαζεις και πού το βαζεις
      αλλα και απο αυτοκινητο σε αυτοκινητο αυτο αλλαζει
      στο δικο μου bmw 318 η δυναμομετρηση εβγαλε διαφορα αποδοσης 2% ( κλαιν! )

  • Razor

    Τα πραγματα δεν ειναι τοσο ροδινα οσο αναφερουν οι διαφοροι που βαζουν υγραεριο στην Ελλαδα.

    Πρωτον δεν κανει για ολα τα μοτερ, πολλα δεν υποστηριζουν LPG, σε διαφορα φορουμ εχουν κανει μαλιστα και ερωτησεις και σε αντιπροσωπους αλλα και απευθειας στο εργοστασιο και η απαντηση ειναι αρνητικη τοσο για τις ανοχες του κινητηρα για καυση υγραεριου αλλα και για την διατηρηση της εργοστασιακης εγγυησης.

    Δευτερον, πολλα απο τα συστηματα που πουλανε κυριως αυτα με χαμηλη τιμη ειναι για αυτοκινητα euro 2 με ενα λαμβα που σημαινει οτι δεν κανουν για αυτοκινητα απο το 2000 και μετα. Βεβαια φυσικα πολλοι επιλεγουν αυτα λογο τιμης με αποτελεσμα να μην κανουν σωστη καυση με οτι συνεπαγετε για τον κινητηρα και τους αισθητηρες που δεν δουλευουν σωστα, ο εγκεφαλος αν παιρνει καποιο σφαλμα απο τον αισθητηρα λαμβα μπαινει σε safe mode και ψεκαζει αλλες αναλογιες καυσιμου αερα.
    Φυσικα αν καποιος επιλεξει να βαλει ενα καλυτερο συστημα σχεσιασμενο για το αμαξι του δεν εχει να φοβατε, αλλα τα καλα συστηματα κοστιζουν αρκετα περισσοτερα και δεν τα επιλεγουν.

    Τριτον το υγραεριο δεν εχει τον ιδιο δεικτη θερμοδυναμικης αποδοσης με την βενζινη που σημαινει λιγοτερα χιλιομετρα ανα λιτρο και λιγοτερη μεγιστη ιπποδυναμη, το βλεπουμε αλλωστε και σε επισημα αυτοκινητα με lpg απο το εργοσταστιο (οχι αντιπροσωπο κ τριτους) που πρακτικα σημαινει ακομα και το καλυτερο συστημα για το αμαξι (αφου το βαζει το εργοστασιο) και ομως π.χ. ενα corsa 1.2 βγαζει 85 ιππους με βενζινη και η εκδοση με υγραεριο 78, επισης μεση καταναλωση 5.3 με βενζινη, 8.1 με lpg, επισημα οχι κουραφεξαλα.

    Τεταρτον, κακιστες τοποθετησεις απο πολλους στην Ελλαδα, αν επιλεξετε να βαλετε υγραεριο πηγαινετε σε καποιον που ξερει πραγματικα, επισης πολλοι επιλεγουν να βαλουν για λιγο καλυτερη τιμη δεξαμενες εκτος ευρωπαικης ενωσης που σημαινει οτι μπορει να μην συμμορφωνονται με τα στανταρ ασφαλειας και προδιαγραφων, επισεις τυπικα δεν παιρνανε κτεο. 

    • συμφωνώ απόλυτα με αυτά που λες…κ είναι ένας σοβαρός λόγος που δεν θα έβαζα υγραέριο σε κάποιον αντιπρόσωπο!!
      πολυ τα φοβάμαι ότι δεν είναι εργοστασιακά!!
      πάντως αυτο που λες για αυτονομία κ κατανάλωση..μη ξεχνάς κ τη χαοτική διαφορά της τιμής πώλησης του υγαερίου με την βενζίνη!!

    • Razor

      Παλι σαφως συμφερει σε σχεση με την βενζινη, αλλα δεν ειναι μισο κοστος οσο σκεφτονται πολλοι.
      Αν θελει καποιος να παρει κανουριο αυτοκινητο, σιγουρα θα ψαξει και τα ΕΡΓΟΣΤΑΣΙΑΚΑ μοντελα με LPG που υπαρχουν ή θα υπαρχουν συντομα. Βεβαια υπαρχει η λυση και του diesel.

      Opel corsa 1.3 diesel 3.5 μεση καταναλωση 1.4 μεση τιμη diesel, κοστος ανα χιλιομετρο 0,49 πρακτικα θα ειναι καπου στα 0,069 ανα χιλιομετρο, βαζω +2λιτρα στα 100 απο τις εργοστασιακες γιατι καπου εκει ειναι η πραγματικοτητα.

      Opel corsa 1.2 lpg 8.1 μεση καταναλωση, 0.8?(δεν ειμαι σιγουρος) μεση τιμη LPG, κοστος ανα χιλιομετρο 0,064, πρακτικα περιπου στα 0,084 ανα χιλιομετρο, επισεις βαζω + 2λιτρα στα 100 απο τις εργοστασιακες μετρησεις.

      Το diesel συμφερει. 0,084 ανα χιλιομετρο πετυχαινω (με το πολυ πιο βαρυ απο το corsa 1.2 lpg), auris 1.4d4d που εχω. 

      Απο σεπτεμβριο ανοιγει παλι η συζητηση για την αρση της απαγορευσης υπομονη.

      Και επιπλεον κατι που ξεχασα η opel αναφερει τα παρακατω ως αλλαγες που εχει κανει στα μοτερ για καυση υγραεριου:

      The system for the LPG supply has been enhanced with specific valves (intake and exhaust) and strengthened their base to withstand the increased wear of this type of fuel, much less lubricant.

  • George31

    Εγω παιδία σε καμια περίπτωση δεν θα γυρναγα το αμαξακι μου απο βενζίνη σε Υγραέριο.Δεν το εμπιστευομαι σε καμία περιπτωση.Ασε που στο ελλαδισταν που ζούμε αυτα τα λαμογια της κυβερνησης περιμένουν ποτε θα βαλουν ολοι υγραεριο τωρα που ειναι χαμηλα και μόλις τοποθετησουν ολοι,τσουπ στον πωπό αυξησεις σε ολα!!!!ετσι κανανε παντα και ετσι θα κανουνε μια ζωη.Ψαχνουνε για κορόιδα.

    • hellboy

      ενας ακομα λογος που δεν προχωρισα στην μετατροπη!!!!!

    • Greg2179

      οτι αυξηση και να γινει η τιμη του υγραεριου ποτε δν θα πλησιασει ποσο μαλλον να φτασει την τιμη της βενζινης – ειναι παραλογο!

  • βάζεις υγραεριοκίνηση και τελειώνεις….άιντε ποια

    • hellboy

      επειδη ειμαι περιεργος αρκετα.θελω πληρη ενημερωση.καθως επισης στην σελιδα που εβαλες δεν εχει καποιο συστημα για την μαρκα μου.καθως εισαι εταιρια καλο ειναι να ενημερωνεις σωστα οχι με μια προταση και ενα αιντε!

    • nikxan1

      η σκετη προταση και το “α’ι’ντε” εμενα δεν μου ταιριαζουν και με προκαλουν κιολας….
      εχεις δικιο ρε ηλια….

    • ασχετο αλλα σχετικο!!!!! τωρα τα τελη που πανε συμφωνα με τουσ ρυπουσ….αν εχω τζιπακι του κουτιου και του βαλω υγραεριο που λενε πωσ οι ρυποι ειναι ελαχιστοι τελικα τι πληρωνω????????????????????????????
      κλεφτεσ λοποδητεσ!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

    • cfu

      εχω μια ερωτησει σε περιπτωση τρακαρισματος απο πισω,μιλαμε για χοντρο τρακαρισμα τι γινεται?
      στη βενζινη/πετρέλαιο κανει μπουμ μονο το αμαξι αυτο…

      στο υγραεριο ομως δεν θα παρασυρη και τους αλλους μαζι?μιλαμε για υγραεριο, εδω απο μια απλη μπουκαλα γκρεμιζη σπιτια…
      σε καραμπολα αγρια-χοντρη τι θα κανει στους αλλους? 

    • Σωστή παρατήρηση/ερώτηση αλλά όλα αυτά έχουν προβλεφτεί δες τα τεστ που γίνοντε στις δεξαμενές υγραερίου κάτω κάτω η σελίδα έχει 2 βίντεο. Είμαι πάρ πολύ ευχαριστημένος από το το ντεπόζιτο μου…και από την εργασία της SIME!!!

    • καλησπέρα σας! δεν είμαι εταιρεία για να μην παρεξηγούμε. Αλλά το λινκ που έδωσα είνια η ετερεία που έκανα την μετατροπή υγραερίου στο Toyota Corolla μου 1.6 και το “άιντε ποια” πάει στην αγανάκτηση μου με το κόστος βενζίνης :-)

    • hellboy

      συγνωμη αλλα γραφεις υγραεριοκινηση στο ονομα,βαζεις ενα λινκ-με το ιδιο ονομα-γραφεις και το αιντε και ολα φανηκαν λιγο παραξενα!!αλλαξε το ονομα!!!ποσο καιρο το εχεις βαλει?τα τελη σου ηρθαν μειωμενα??

    • πραγματικα τα τελη πωσ ηρ8αν?????

    • τα τέλη 240€….ελπίζω από του χρόνου να είναι μειωμένα ή ακόμα καλύτερα μηδενικά. Η αλήθεια είναι πως το έχω κάνει εδώ και 1 μήνα απόταν μου το πέρασαν κτεο το αμάξι. οπότε ίσως να γιαυτό τα τέλη να ήρθαν τόσο(όσο αντιστοιχούν σε 1.600 μοντέλο 2005). Πάντος δεν με νοιάζουν και τόσο γεμίζω με 40 ευρώ και κάνω τα ίδια που έκανα με την βενζίνη. χωρίς να υστερεί το αυτοκίνητο σε τίποτα…ίδιες επιδόσεις και αυτονομία πλέον 1.100++ χιλιομέτρα με οικονομική οδήγιση.

    • hellboy

      λογικα απο του χρονου θα σου ερθουν μειωμενα μονο μην περιμενεις μηδενικα στην ελλαδα ζουμε!

    • filos tωρα σε εχασα λιγο……αν και δεν παρακολουθω την τιμη του υγραεριου νομιζω πωσ παιζει στα 0.75 αρα με 40 ευρω γεμιζεισ με 50 λιτρα…. δηλαδη θελεισ να μου πεισ οτι με 50 λιτρα κανεισ 1100+ χιλιομετρα?????? μονο κατηφορεσ εχει εκει που μενεισ???? δεν μου βγαινουν τα νουμερα!!!!!! εκτοσ και αν εβαλεσ 90αρα μποτιλια τοτε οκ!!! αλλα δεν γεμιζει με 40…..

    • όπως ακριβώς τα λές είναι μόνο που εγώ μίλισα για αυτονομία δηλαδή αέριο+βενζίνη 1100+χλμ :-)

    • etsi οκ …αλλα η αυτονομια δεν ειναι αναλογη του κερδουσ που λεμε πιο πανω!!!!  :-)

  • Tsou Kostas

    αν θελετε να βαλετε LPG ρωτηστε με γιατι 9 στους 10 ειναι τυχαρπαστοι αλμπανηδες, πρωην ζαντολαστιχαδες και detuners και θα σας χαλασουν το αυτοκινητο.

    • hellboy

      στον πειραια ξερω εναν που ειναι ατοφιος lpgης,εχει βαλει σε αμετρητα ταξι απο το ’80!εδω(αρτα) ειναι ενα παλικαρι που βαζει-γνωστος-οχι λαστιχας,μηχανικος ειναι ,ο θειος μου εκει το εβαλε,εδιξε οτι το κατεχει καλα το αθλημα(τον ρωτησα τι μπορει να παρει το δικο μου,ποσο μεγαλη τυπου “σαμπρελα” μπορει να χωρεσει κτλπ.).αλλα χρηματα δεν ειχα(-ω) για να βαλω.καθως περιμενω να δω αν θα κανει κανενα προβλημα το αβενσις,να σημειωθει οτι λειτουργει καθημερινα το αμαξι.