Το 2011 ήταν η χρονιά που όλοι οι Έλληνες έμαθαν τι εστί υγραεριοκίνηση μιας και η υψηλή τιμή της βενζίνης έκανε πολλούς να κοιτάξουν και να τοποθετήσουν σύστημα υγραερίου στο αυτοκίνητο τους με δέλεαρ την χαμηλή τιμή λίτρου η οποία κυμαίνεται στα €0.80. Το υγραέριο προσφέρει 3 βασικά πλεονεκτήματα. Είναι φθηνότερο από την βενζίνη, ρυπαίνει λιγότερο το περιβάλλον και αυξάνει (στο διπλάσιο σχεδόν) την αυτονομία του αυτοκινήτου. Με την κυβέρνηση όμως να έχει ήδη ανακοινώσει ότι θα επιβάλει φόρο στο υγραέριο η λύση αυτή είναι ακόμη συμφέρουσα; Το μεσοπρόθεσμο (παρ. 1 περ. ιγ΄ του άρθρου 36) ο Ειδικός Φόρος στο LPG (Υγραέριο κίνησης) αυξάνεται από τα 125 ευρώ τα χίλια λίτρα στα 200 ευρώ, με ημερομηνία εφαρμογής 27-06-2011.

Τι σημαίνει αυτό με απλά λόγια; Μια αύξηση 6-8 λεπτών στην τιμή του. Και πάλι με την αύξηση αυτή η τιμή του παραμένει να είναι σχεδόν η μισή από αυτή της βενζίνης. Πλέον πρατήρια υγραερίου υπάρχουν πάρα πολλά στις περισσότερες μεγάλες πόλεις και στους κεντρικούς οδικούς άξονες ενώ το δίκτυο πρατηρίων υγραερίου συνεχώς επεκτείνεται.

Τι χρειάζεται όμως για να βάλεις σύστημα υγραερίου στο αυτοκίνητου σου; Πόσο κοστίζει και από τι αποτελείται; Θα προσπαθήσω να στα εξηγήσω στη συνέχεια.

Αρχικά ας ξεκινήσουμε από τι αποτελείται η μετατροπή την οποία πλέον την κάνουνε πολλές εταιρίες στην χώρα μας, ακόμη και επίσημοι αντιπρόσωποι εταιριών. Τα κύρια μέρη της μετατροπής αποτελούνται από τα εξής:

  • Ρεζερβουάρ
  • Φίλτρο υγραερίου
  • Νέος Εγκέφαλος υγραερίου
  • Σωληνώσεις και καλωδίωση
  • Μπεκιέρα (όχι πάντα)
  • Ρυθμιστής πίεσης ή εξαεριωτής (όχι πάντα)

Πως λειτουργεί;

Το πως λειτουργεί το σύστημα δεν είναι κάτι το πολύ δύσκολο να το καταλάβεις. Το υγραέριο βρίσκεται υπό πίεση μέσα το ρεζερβουάρ – το οποίο συνήθως τοποθετείτε στην θέση της ρεζέρβας στο πορτμπαγκάζ- όπου αυτό μεταφέρεται στον στον ρυθμιστή πίεσης ή εξαεριωτή που βρίσκεται στο χώρο του κινητήρα. Εκεί είναι όπου το υγραέριο μετατρέπεται από υγρή σε αέριο μορφή και στη συνέχεια μέσω ενός σωλήνα, περνά από το φίλτρο και φτάνει στην μπεκιέρα ψεκάζοντας τον κινητήρα. Όλα τα παραπάνω ελέγχονται μέσω του εγκεφάλου ο οποίος παρακάμπτει τον εργοστασιακό εγκέφαλο του αυτοκινήτου σου.

Το αυτοκίνητο ξεκινά με την χρήση βενζίνης και μόλις αυτός αποκτήσει την επιθυμητή θερμοκρασία (30-40 βαθμούς Κελσίου) μπορεί κανείς να ενεργοποιήσει την χρήση υγραερίου, συνήθως με το πάτημα ενός κουμπιού που βρίσκεται τοποθετημένο κάπου στη κεντρική κονσόλα.

Χάνει απόδοση ο κινητήρας μου;

Όχι. Ο κινητήρας διατηρεί την ίδια ακριβώς εργοστασιακή ιπποδύναμή και ροπή.

Πόσο κοστίζει;

Αυτό ποικίλει ανάλογα με την χωρητικότητα του κινητήρα και το πόσο εξελιγμένο είναι το το σύστημα υγραεριοκίνησης που επιλέξει ο εκάστοτε πελάτης. Γενικά τα κιτ κοστίζουν από 900 έως 2.500 ευρώ και ο χρόνος εγκατάστασης του κυμαίνεται κυρίως σε 2 μέρες, για τον λόγο ότι απαιτείται ειδική χαρτογράφηση του νέου εγκεφάλου, ξεχωριστό για κάθε αυτοκίνητο, αλλά και δοκιμές έτσι ώστε το τελικό αποτέλεσμα να είναι το επιθυμητό.

Υπάρχει κίνδυνος έκρηξης του αυτοκινήτου μετά από ατύχημα;

Όχι δεν υπάρχει κανένας κίνδυνος έκρηξης αφού οι μετατροπείς τοποθετούν ειδικές βαλβίδες και συστήματα ασφαλείας.

Εγγύηση παίρνω;

Ασφαλώς. Σχεδόν όλοι οι μετατροπείς δίνουν εγγύηση 2 ετών σε ότι αφορά την εγκατάσταση και την λειτουργία. Μάλιστα αν η μετατροπή γίνει από τον επίσημο αντιπρόσωπο της εταιρίας του αυτοκινήτου, τότε δεν χάνεται ούτε η εργοστασιακή εγγύηση του αυτοκινήτου.