Ο θάνατος του Dan Wheldon την περασμένη Κυριακή στα Indy, οδήγησαν τους υπεύθυνους του IndyCar να ανακοινώσουν ότι εκτός του ότι θα εξετάσουν το πως συνέβη το μοιραίο αυτό γεγονός, θα λάβουν και τα απαραίτητα μέτρα έτσι ώστε στο μέλλον να μην θρηνήσουν άλλα θύματα. Ο Paul Tracy, πρωταθλητής τα CART/Champ Cars το 2003, και ένας από τους 15 που ενεπλάκησαν στο ατύχημα στο Las Vegas την Κυριακή, δήλωσε ότι στα Indy μεγαλύτερο ρόλο στο θέμα της ασφάλειας, είναι η περίφραξη που έχει το οβάλ αφού το σύστημα SAFER (Steel and Foam Energy Reduction), οι τοίχοι, τα καθίσματα των οδηγών αλλά και τα συστήματα HANS έχουνε εξελιχθεί, αλλά οι περιφράξεις στο οβάλ έχουνε παραμείνει εδώ και πολλά χρόνια οι ίδιες. Και ενώ αυτά συμβαίνουν στην απέναντι μεριά του Ατλαντικού, οι φωνές στην Ευρώπη φούντωσαν ξανά σχετικά με το τι θα γίνει στην Formula 1 έτσι ώστε να αυξηθεί η ασφάλεια στα μονοθέσια.

H FIA ήδη ψάχνει τρόπους για να μειωθούν τα ατυχήματα στα cockpit και ήδη έχει κάνει τις πρώτες δοκιμές με καλύπτρες μαχητικών αεροσκαφών έτσι ώστε να μην επαναληφθούν φαινόμενα όπως ο τραυματισμός του Massa στο Ουγγρικό GP το 2009 και ο θάνατος του Henry Surtees, μια εβδομάδα νωρίτερα, ο οποίος σκοτώθηκε όταν ήρθε στο κεφάλι του ένας τροχός ενός άλλου μονοθέσιου στο πρωτάθλημα της F2.

Η FIA παρουσίασε τις προτάσεις της στο Ιταλικό Grand Prix, εκεί όπου ο Baricchelo είχε δηλώσει ότι η FIA έδειξε την καλύπτρα αλλά και το μικρό τζάμι/παρμπρίζ χωρίς ακόμη να έχει παρθεί κάποια τελική απόφαση. Ο Baricchelo είναι πρόεδρος του Συνδέσμου των Οδηγών (GPDA) και δήλωσε χαρούμενος για τις προσπάθειες της FIA να αυξήσει την προστασία των μονοθεσίων.

Αρκετοί είναι αυτοί που είναι υπέρ της τοποθέτησης καλύπτρας ενώ αρκετοί είναι επίσης και αυτοί που αντιτίθενται στην προσθήκη καλύπτρας στα μονοθέσια της Formula 1, αφού υποστηρίζουν ότι μειώνουν την ορατότητα των πιλότων και κάνουν δυσκολότερη την έξοδο τους από το cockpit σε περίπτωση ατυχήματος ή φωτιάς.

Η αρχή φαίνεται ότι θα γίνει με μια νέα συσκευή η οποία θα μπαίνει γύρω από το κράνος έτσι ώστε να προστατεύει την περιοχή του κεφαλιού. Ο τεχνικός διευθυντής της McLaren, Paddy Lowe στο περιθώριο του Ιαπωνικού Grand Prix δήλωσε για την συσκευή αυτή. Ανέφερε ότι ακόμη μελετάται και ήδη η FIA έχει κάνει πολλές συζητήσεις για το θέμα αυτό και αν τελικά θα κάνει καλό στο σπορ. Επίσης υπήρχε η είδηση ότι από το Ιαπωνικό Grand Prix στη Suzuka, όλοι οι οδηγοί θα φορούσαν νέα κράνη, τα οποία θα είχαν νέες αλεξίσφαιρες λωρίδες στην κορυφή του visor, έτσι ώστε να μην ξαναδούμε το φριχτό τραύμα του Βραζιλιάνου. Το άνοιγμα του visor θα μειωθεί, κάτι που θα είναι υποχρεωτικό, ενώ το βάρος του κράνους θα αυξηθεί κατά 50 γραμμάρια, στα 1.250-1.350.

Το ατύχημα που είχε ο Allan McNish στον φετινό 24-ωρο αγώνα του Le Mans, δίνει ένα παράδειγμα για το πόσο ασφαλές μπορεί να είναι η καλύπτρα στα μονοθέσια. Αν αναλογιστεί κανείς ότι οι κανονισμοί ασφαλείας της F1 έχουνε αλλάξει ουκ ο λίγες φορές τα τελευταία 20 χρόνια, τότε δεν θα με παραξενέψει και πολύ αν μέσα στα επόμενα χρόνια, τα μονοθέσια θα έχουνε καλύπτρα.

Το κακό των κανονισμών είναι ότι αλλάζουν αφού συμβεί κάποιο σοβαρό ατύχημα. Το 1988 ξεκίνησαν τα crash test των μονοθεσίων μετά το ατύχημα που είχε ο Johnny Herbert και είχε σπάσει τα πόδια του. Το 1994, μετά τον θάνατο του μεγάλου Ayrton Senna στην Imola, η FIA έκανε υποχρεωτικό τις δοκιμές πρόσκρουσης σε ελαστικά, ενώ μειώθηκε και το όριο ταχύτητας στα pits από τα 115 στα 80 χλμ/ώρα, ενώ το ίδιο έτος, μετά την φωτιά που πήρε το μονοθέσιο του Jos Verstappen στο Hockenheim, ανάγκασε την FIA να υποχρεώσει τις ομάδες να φορούν αντιπυρικά ρούχα.

Το 1998 τα cockpits των μονοθεσίων μεγάλωσαν έτσι ώστε οι οδηγοί να μπορούν να βγάλουν και να ξαναβάλουν το τιμόνι μόνοι τους, μέσα σε 10 δευτερόλεπτα. Το 1999 οι τροχοί είναι πλέον πιασμένοι με συρματόπλεγμα στο σασί ώστε να μην φεύγουν σε περίπτωση ατυχήματος. Το ίδιο έτος 4 αυτοκίνητα ασφαλείας και ένα ιατρικό αυτοκίνητο έπρεπε να βρίσκονται σε κάθε Grand Prix.

Το 2002 η FIA επέβαλε ποινή διέλευσης για όσους υπερβαίνουν το όριο ταχύτητας στα pit, ενώ το 2003 οι οδηγοί φορούν υποχρεωτικά το σύστημα HANS (Head and Neck Support), που δεν είναι τίποτα παραπάνω από ένα κολάρο κατασκευασμένο από carbon το οποίο συνδέεται με το κράνος με δύο ιμάντες έτσι ώστε να προστατεύει τον αυχένα του οδηγού σε περίπτωση σύγκρουσης.

Τέλος η τελευταία μεγάλη αλλαγή έγινε φέτος, το 2011, όταν η FIA για να μειώσει την ταχύτητα στις στροφές κατάργησε τους διπλούς διαχύτες και τα συστήματα F-Duck που αναπτύχθηκαν τα τελευταία 2 χρόνια έτσι ώστε να μειωθεί η κάθετη δύναμη. Thanks for the tip, Μπάμπη.

[Πηγή: Guardian | Photo Copyright: Paul Gilham/Getty Images]