Ο θάνατος του Dan Wheldon την περασμένη Κυριακή στα Indy, οδήγησαν τους υπεύθυνους του IndyCar να ανακοινώσουν ότι εκτός του ότι θα εξετάσουν το πως συνέβη το μοιραίο αυτό γεγονός, θα λάβουν και τα απαραίτητα μέτρα έτσι ώστε στο μέλλον να μην θρηνήσουν άλλα θύματα. Ο Paul Tracy, πρωταθλητής τα CART/Champ Cars το 2003, και ένας από τους 15 που ενεπλάκησαν στο ατύχημα στο Las Vegas την Κυριακή, δήλωσε ότι στα Indy μεγαλύτερο ρόλο στο θέμα της ασφάλειας, είναι η περίφραξη που έχει το οβάλ αφού το σύστημα SAFER (Steel and Foam Energy Reduction), οι τοίχοι, τα καθίσματα των οδηγών αλλά και τα συστήματα HANS έχουνε εξελιχθεί, αλλά οι περιφράξεις στο οβάλ έχουνε παραμείνει εδώ και πολλά χρόνια οι ίδιες. Και ενώ αυτά συμβαίνουν στην απέναντι μεριά του Ατλαντικού, οι φωνές στην Ευρώπη φούντωσαν ξανά σχετικά με το τι θα γίνει στην Formula 1 έτσι ώστε να αυξηθεί η ασφάλεια στα μονοθέσια.

H FIA ήδη ψάχνει τρόπους για να μειωθούν τα ατυχήματα στα cockpit και ήδη έχει κάνει τις πρώτες δοκιμές με καλύπτρες μαχητικών αεροσκαφών έτσι ώστε να μην επαναληφθούν φαινόμενα όπως ο τραυματισμός του Massa στο Ουγγρικό GP το 2009 και ο θάνατος του Henry Surtees, μια εβδομάδα νωρίτερα, ο οποίος σκοτώθηκε όταν ήρθε στο κεφάλι του ένας τροχός ενός άλλου μονοθέσιου στο πρωτάθλημα της F2.

Η FIA παρουσίασε τις προτάσεις της στο Ιταλικό Grand Prix, εκεί όπου ο Baricchelo είχε δηλώσει ότι η FIA έδειξε την καλύπτρα αλλά και το μικρό τζάμι/παρμπρίζ χωρίς ακόμη να έχει παρθεί κάποια τελική απόφαση. Ο Baricchelo είναι πρόεδρος του Συνδέσμου των Οδηγών (GPDA) και δήλωσε χαρούμενος για τις προσπάθειες της FIA να αυξήσει την προστασία των μονοθεσίων.

Αρκετοί είναι αυτοί που είναι υπέρ της τοποθέτησης καλύπτρας ενώ αρκετοί είναι επίσης και αυτοί που αντιτίθενται στην προσθήκη καλύπτρας στα μονοθέσια της Formula 1, αφού υποστηρίζουν ότι μειώνουν την ορατότητα των πιλότων και κάνουν δυσκολότερη την έξοδο τους από το cockpit σε περίπτωση ατυχήματος ή φωτιάς.

Η αρχή φαίνεται ότι θα γίνει με μια νέα συσκευή η οποία θα μπαίνει γύρω από το κράνος έτσι ώστε να προστατεύει την περιοχή του κεφαλιού. Ο τεχνικός διευθυντής της McLaren, Paddy Lowe στο περιθώριο του Ιαπωνικού Grand Prix δήλωσε για την συσκευή αυτή. Ανέφερε ότι ακόμη μελετάται και ήδη η FIA έχει κάνει πολλές συζητήσεις για το θέμα αυτό και αν τελικά θα κάνει καλό στο σπορ. Επίσης υπήρχε η είδηση ότι από το Ιαπωνικό Grand Prix στη Suzuka, όλοι οι οδηγοί θα φορούσαν νέα κράνη, τα οποία θα είχαν νέες αλεξίσφαιρες λωρίδες στην κορυφή του visor, έτσι ώστε να μην ξαναδούμε το φριχτό τραύμα του Βραζιλιάνου. Το άνοιγμα του visor θα μειωθεί, κάτι που θα είναι υποχρεωτικό, ενώ το βάρος του κράνους θα αυξηθεί κατά 50 γραμμάρια, στα 1.250-1.350.

Το ατύχημα που είχε ο Allan McNish στον φετινό 24-ωρο αγώνα του Le Mans, δίνει ένα παράδειγμα για το πόσο ασφαλές μπορεί να είναι η καλύπτρα στα μονοθέσια. Αν αναλογιστεί κανείς ότι οι κανονισμοί ασφαλείας της F1 έχουνε αλλάξει ουκ ο λίγες φορές τα τελευταία 20 χρόνια, τότε δεν θα με παραξενέψει και πολύ αν μέσα στα επόμενα χρόνια, τα μονοθέσια θα έχουνε καλύπτρα.

Το κακό των κανονισμών είναι ότι αλλάζουν αφού συμβεί κάποιο σοβαρό ατύχημα. Το 1988 ξεκίνησαν τα crash test των μονοθεσίων μετά το ατύχημα που είχε ο Johnny Herbert και είχε σπάσει τα πόδια του. Το 1994, μετά τον θάνατο του μεγάλου Ayrton Senna στην Imola, η FIA έκανε υποχρεωτικό τις δοκιμές πρόσκρουσης σε ελαστικά, ενώ μειώθηκε και το όριο ταχύτητας στα pits από τα 115 στα 80 χλμ/ώρα, ενώ το ίδιο έτος, μετά την φωτιά που πήρε το μονοθέσιο του Jos Verstappen στο Hockenheim, ανάγκασε την FIA να υποχρεώσει τις ομάδες να φορούν αντιπυρικά ρούχα.

Το 1998 τα cockpits των μονοθεσίων μεγάλωσαν έτσι ώστε οι οδηγοί να μπορούν να βγάλουν και να ξαναβάλουν το τιμόνι μόνοι τους, μέσα σε 10 δευτερόλεπτα. Το 1999 οι τροχοί είναι πλέον πιασμένοι με συρματόπλεγμα στο σασί ώστε να μην φεύγουν σε περίπτωση ατυχήματος. Το ίδιο έτος 4 αυτοκίνητα ασφαλείας και ένα ιατρικό αυτοκίνητο έπρεπε να βρίσκονται σε κάθε Grand Prix.

Το 2002 η FIA επέβαλε ποινή διέλευσης για όσους υπερβαίνουν το όριο ταχύτητας στα pit, ενώ το 2003 οι οδηγοί φορούν υποχρεωτικά το σύστημα HANS (Head and Neck Support), που δεν είναι τίποτα παραπάνω από ένα κολάρο κατασκευασμένο από carbon το οποίο συνδέεται με το κράνος με δύο ιμάντες έτσι ώστε να προστατεύει τον αυχένα του οδηγού σε περίπτωση σύγκρουσης.

Τέλος η τελευταία μεγάλη αλλαγή έγινε φέτος, το 2011, όταν η FIA για να μειώσει την ταχύτητα στις στροφές κατάργησε τους διπλούς διαχύτες και τα συστήματα F-Duck που αναπτύχθηκαν τα τελευταία 2 χρόνια έτσι ώστε να μειωθεί η κάθετη δύναμη. Thanks for the tip, Μπάμπη.

[Πηγή: Guardian | Photo Copyright: Paul Gilham/Getty Images]

  • προσωπικα κα8ε μετρο ειναι αποδεκτο για την ασφαλεια!!!!
    πολλοι 8α πουν πωσ η φορμουλα=κινδυνοσ…αλλα πανω απολα η ζωη!!!!
    αν υπηρχαν τα παραπανω μετρα…μπορει ακομα ο μεγαλοσ Αιρτον να μασ χαριζε συγκινησεισ!!! αλλα μπορει και παλι οχι….

    • sofokles5 (ex sofokles)

      σωστος 100%. 

  • LJ

    Μια μικρη διορθωση: o Paul Tracy ειναι πρωταθλητης στα CART/Champ Cars οχι στα Indy.

  • LmS

    πια ασφάλεια να έχεις αν σκάσεις στον τοίχο με 350km???

  • GiorgioValoValkanos

    pisteuw pws 8a einai polu xrhsimh mia kaluptra se diafora 8emata stn formula.. alla 8a auksh8oun alloi kindunoi meta.. will see

  • Dim

    Motorsport is dangerous.Όλοι μας στεναχωρηθήκαμε με το χαμό του Wheldon την Κυριακή αλλά δυστυχώς έτσι είναι η ζωή.Άνθρωποι πεθαίνουν κάθε μέρα χωρίς να πληρώνονται με εκατομμύρια και χωρίς να κάνουν αυτό που αγαπούν.Από τα μηχανοκίνητα είναι αδύνατο να εξαλίψεις τον κίνδυνο τραυματισμού/θανάτου.Η F1 έχει κάνει εξαιρετικές κινήσεις πάνω στο θέμα,προσωπικά όμως η καλύπτρα με βρίσκει αντίθετο.
    Φίλε babinos1983 εάν ισχύει στο 100% αυτό που λες “κα8ε μετρο ειναι αποδεκτο για την ασφαλεια’ η καλύτερη λύση θα είναι να μην βρίσκονται οι οδηγοί μέσα στα μονοθέσια αλλά να τα κάνουν τηλεκατευθυνομενα.

    • φιλοσ κα8ε μετρο ειναι αποδεκτο παντα με την προυποθεση οτι δεν αλλοωνετε το αποτελεσμα!!!! και παρα τα οσα μετρα απο το 1994 τα μονο8εσια ειναι ακομα πιο γρηγορα!!!! να μου πεισ 8α μπορουσαν και πιο γρηγορα!!!! οκ…αλλα και παλι ειναι βηματα μπροστα σε συνδιασμο με την ασφαλεια!!!οσο για την καλυπτρα εγω προσωπικα δεν βρισκω κανενα προβλημα….μονο αισθητικησ….αλλα και αυτο 8α το συνηθισεισ με τον καιρο!!! :-P απο εροδυναμικησ αποψησ πιστευω ισα ισα 8α κερδιζσουν κιολασ τα μονο8εσια μια και οι στροβιλισμοι 8α μειωθουν αφου 8α ειναι μια πιο ”καθαρη΄΄ επιφανεια…..

    • Dim

      Δεν μίλησα καν για επιδόσεις,όμως σκέψου τις αλλαγές.Τεράστιες αεροτομές,καλύπτρες στο κόκπιτ,ηλεκτροκινητήρες στα πιτ,1600αρια μοτέρ,ασφαλείς(βαρετές) πίστες όλα θα τα συνηθίσεις,θα εξακολουθεί όμως να είναι F1 αυτό που θα βλέπεις;Οι αλλαγές είναι πολλές και κάποιες αχρείαστες.Οι πιλότοι σε αυτό το σπορ πληρώνονται τεράστια ποσά και αποκτούν τεράστια φήμη γιατί είναι εξαιρετικά επικίνδυνο.Καλός έγινε και οι κίνδυνοι μειώθηκαν αλλά μην φτάσουμε και στο άλλο άκρο…

    • Exo_polo

      συμφωνω 110% !!!! και οπως και να το κανουμε δεν ειναι μονο θεμα τις απολυτης επιδοσης.αλλο να ακους στη f1 να σκαει το turbo και τα χιλιαδες κιβυκα να μουγκριζουν ή να βλεπεις να senna να οδηγει στο μονακο με το ενα χερι και να το πηγαινει τεζα το εργαλειο και αλλο να ακους οτι “τωρα θα ενεργοποιεισει το συστημα kerrs ” και ο 1600αρης κινητηρας…. και και και……….μονο που ακουγεται τοι γινεται η οποιαδηποτε αλλαγη στο αθλημα για να πεσουν οι ταχυτητες αυτο ειναι μειον..και ας πηγαινουν τα μονοθεσια πιο γρηγορα λογο εξεληξης

    • gia μενα εχει σημασια και πωσ παλι 8α πηγαινουν ταπα!!!!! μπορει πραγματι να προτιμω τουσV10…mporei na 8ελω τα μοτερ απο 3000cc kai πανω….πολλα θελω…. :-)
      pantos και παλιοτερα ειχαν turbo kinhthres και μεγαλεσ αεροτομεσ και και και….και παρολα αυτα τα μονο8εσια τησ F1 akoma kai shmera εξακολουθουν να ειναι οτι πιο γρηγορο κινηται στη γη με αλλαγη κατευθυνσησ!!!γιατι αυτο ειναι F1… taxythta!!! θα συμφωνησω μαζι σου 100% οταν ολα αυτα  κανουν την F1 px pio αργη απο το DTM… τοτε ναι πλεον η F1  8α εχει χασει το νοημα τησ…για μενα τουλαχιστον!!

    • Dim

      Δεν είναι ανάγκη να πεθάνει ο ασθενής για να πούμε οτι ήταν άρρωστος!Εάν η F1 χάσει τον ήχο της,την hightech τεχνολογία της,τις δυσκολίες που βάζει σε πιλότους και μηχανικούς,την ομορφιά της και τον ρομαντισμό της εμένα προσωπικά δεν θα με ενδιαφέρει αν θα εξακολουθεί να είναι το ταχύτερο σπορ στον πλανήτη!
      Σε τελική ανάλυση προτιμώ την αγωνιώδη,ωμή,επικίνδυνη F1 που υπάρχει από την αρχή του 1950(και γιαυτό έφτασε εκεί που έχει φτάσει)παρά μια φιλική για το περιβάλλον και τους οδηγούς,κερδοφόρα για τους μάνατζερ και ανούσια για τους θεατές!Στο κάτω-κάτω της γραφής είμαστε petrolheads και όχι χίπιδες!Και οι αλλαγές που προτείνουν,στο σύνολό τους,για τα επόμενα χρόνια δεν απευθύνονται τους πρώτους που ανέφερα αλλά στους δεύτερους!
      Ο Bernie μπορεί να έχει χίλια κακά και να τον κράζουμε όλοι ομαδικώς,όμως βγήκε μέσα από το σύστημα της F1 και αγαπά το άθλημα και το αυτοκίνητο γενικότερα,εάν καταφέρουν να τον κάνουν πέρα και να πέρνουν μόνοι τους τις αποφάσεις η F1 αργά αλλά σταθερά θα πεθάνει.

    • to οτι οι πιλοτοι μασ το κανουν και δειχνει ευκολο …δεν πιστευω οτι ειναι κιολασ!!!! πραγμα που ειχε πει και παλιοτερα ο νικι λαουντα για τα μονο8εσια!!!! ελεγε πωσ σημερα τα οδηγαν και μαιμουδεσ…και οταν οδηγησε ενα μονο8εσιο καταπιε την γλωσσα του!!!!
      τελοσ παντων περι ορεξεωσ….δεν εχουμε παρα να περιμενουμε και τοτε 8α κρινουμε!! :-)

    • Dim

      for the record,δεν είπα οτι είναι εύκολο αυτό που κάνουν.Σίγουρα όμως είναι ευκολότερο σε σχέση με το ’80 και το ’90 (που είναι κάπως πιο κοντά σε εμάς)