Είχα υποσχεθεί ότι η τεχνική ανάλυση των τελευταίων δοκιμών της Βαρκελώνης θα ήταν έτοιμη μέσα στην προηγούμενη εβδομάδα, αλλά, λόγω των 225 άρθρων του AB, για την Έκθεση της Γενεύης, αποφάσισα ότι είναι καλύτερο να μην “παρασυρθεί” από την συνεχόμενη ροή των άρθρων. Αν και έχει περάσει μία εβδομάδα από το τέλος των δοκιμών, θεωρώ ότι δεν είναι αργά να καταγράψουμε όσα έκαναν οι κορυφαίες ομάδες στο τελευταίο τεστ, πριν από τη μεγάλη έναρξη, στις 16-18 του μήνα.

Στο συγκεκριμένο άρθρο, θα προσπαθήσουμε να δούμε και ν’ αναλύσουμε όλες τις αναβαθμίσεις των ομάδων. Κατ’ αρχάς, είναι χρονοβόρο και άσκοπο ν’ αναλύσουμε και τα τρία τεστ, καθώς το τρίτο ήταν το σημαντικότερο τεστ, αφού εκεί είδαμε τις ομάδες να έχουν τις κύριες αναβαθμίσεις, πολλές από τις οποίες θα έχουν στα πρώτα Grands Prix. Επιπροσθέτως, δε θ’ ασχοληθούμε και με τις 12 ομάδες, διότι η Marussia και HRT δεν πήραν μέρος στις τελευταίες δοκιμές, αλλά εκτός αυτού, αν ασχοληθούμε εκτενώς με τις υπόλοιπες 10 ομάδες, το άρθρο θα γίνει υπερβολικά μεγάλο και κουραστικό, και δε νομίζω να ενδιαφέρουν πολλούς τι ακριβώς έκαναν οι μικρότερες ομάδες.

Η τεχνική ανάλυση, λοιπόν, θα είναι όσο πιο κατανοητή γίνεται, διότι γνωρίζω ότι δεν είναι και ό,τι πιο εύκολο να κατανοήσουμε το πώς ακριβώς λειτουργούν οι αεροδυναμικές λύσεις των σχεδιαστών. Καλύτερα, όμως, να σταματήσω τον πρόλογο και να περάσω στο κυρίως θέμα, αφού ξέρω ότι είναι αυτό που σ’ ενδιαφέρει. Προτού ξεκινήσω, διευκρινίζω ότι θα ξεκινήσουμε από την περσινή πρωταθλήτρια, την Red Bull, και να συνεχίζουμε με τις ομάδες που ακολούθησαν στην τελική βαθμολογία.

 

Red Bull Racing-Renault (RB8)

Η Παγκόσμια Πρωταθλήτρια του 2010 και 2011 ανάγκασε πολλές γλώσσες και πολλά χέρια να… πιάσουν δουλειά! Ο λόγος είναι απλός: ο Adrian Newey, ο κορυφαίος, για ‘μένα, σχεδιαστής της Formula 1. Ο Βρετανός είναι γνωστός για τις ευφυέστατες αεροδυναμικές του λύσεις, σε διάφορα σημεία του μονοθεσίου, όπως αυτές που θα εξετάσουμε στις επόμενες γραμμές.

Εμπρός πτέρυγα

Είναι από τις πιο περίεργες εμπρός πτέρυγες που έχουμε δει. Όχι, δεν έχει περίτεχνα endplates, στηρίγματα ή πτερύγια, αλλά η εμφανής κλίση προς τα εμπρός, όπως μπορείς να διαπιστώσεις στην παρακάτω φωτογραφία. Το πιθανότερο είναι να έγινε έτσι ύστερα από κάποια αστοχία, αν και δε φαίνεται με την πρώτη ματιά. Πάντως, δεν είδαμε κάποια άλλη δοκιμή της συγκεκριμένης πτέρυγας, με τον Sebastian Vettel να ισχυρίζεται ότι η κλίση αυτή προκλήθηκε από κάποια έξοδό του.

Pod wings

Πριν φτάσουμε στο πίσω μέρος (αυτό είναι που μας “καίει”), ας κάνουμε μία στάση μιας παραγράφου στα νέα pod wings της RB8. Αυτό που μπορούμε να παρατηρήσουμε είναι ότι στην κορυφή τους, υπάρχει ένωση με τα sidepods. Προφανώς, ο Newey και η ομάδα του θέλουν να βελτιώσουν τη ροή του αέρα προς το πίσω μέρος, ενώ η λύση αυτή μπορεί να σχετίζεται και με τη νέα διάταξη των εξατμίσεων, ώστε να βελτιωθεί ακόμα περισσότερο η ροή των καυσαερίων.

Εξατμίσεις

Αυτό που έχει προκαλέσει την περισσότερη συζήτηση είναι η νέα διάταξη στις εξατμίσεις, κάτι που είδαμε την προ-τελευταία ημέρα των δοκιμών. Αρχικά, οι εξατμίσεις είναι όσο πιο μπροστά γίνεται. Από τις φωτογραφίες, μπορείς εύκολα να διαπιστώσεις την ακριβή τους θέση, αλλά και να καταλάβεις πόσο διαφορετική είναι η νέα διάταξη από την προηγούμενη. Είναι η δεύτερη που βλέπουμε, και η πιο περίπλοκη.

Με τη συγκεκριμένη λύση, θέλουν ν’ ανακτήσουν όσο το δυνατόν περισσότερη χαμένη κάθετη δύναμη, καθώς η απαγόρευση της χαμηλής θέσης των εξατμίσεων κόστισε περίπου 25% σε κάθετη δύναμη. Μέσω της νέας διάταξης, επιτυγχάνεται καλύτερη ροή των καυτών καυσαερίων προς τον διαχύτη, την οποία θέλουν να συνδυάσουν με τη ροή που έρχεται από το υπόλοιπο μονοθέσιο.

Αν και υπήρχαν φήμες που ήθελαν τους τεχνικούς της Red Bull να βρίσκονται σε δίλημμα, ο Christian Horner μάς ξεκαθάρισε ότι θα χρησιμοποιηθεί η δεύτερη διάταξη των εξατμίσεων, οι οποίες, είπε, έχουν εξεταστεί από τον Charlie Whiting και είναι εντός των ορίων των κανονισμών. Δεν μπορούμε να γνωρίζουμε αν και ποιο θα είναι το όφελος για τη Red Bull, αλλά φήμες κάνουν λόγο ακόμα και για 5 δέκατα στον γύρο. Μπορεί να είναι υπερβολικό, αλλά μπορεί και όχι!

Πρώτη διάταξη:

Δεύτερη διάταξη:

 

 

F-Duct στην πίσω πτέρυγα

Έχουμε γράψει ότι είναι πολύ πιθανό η εφευρετικότητα των τεχνικών της Formula 1 να έχει φέρει πίσω το F-Duct στην πίσω πτέρυγα. Θεωρούμε σχεδόν βέβαιο ότι το έχουν δοκιμάσει η Mercedes και McLaren, αλλά οι περίεργες διατρήσεις στην πίσω πτέρυγα της RB8 μάς γεννά σκέψεις για το αν και η αυστριακή ομάδα έχει δοκιμάσει το σύστημα, το οποίο συνδυάζεται με το DRS, καθώς ενεργοποιούνται και τα δύο από το ίδιο κουμπί. Είναι δύσκολο να το κάτω πτερύγιο να είναι έτσι σχεδιασμένο για την εξυπηρέτηση κάποιου άλλου σκοπού, με τις φήμες για F-Duct να είναι πάρα πολλές. Έτσι, δεν έχουμε λόγο να μην πιστεύουμε ότι πρόκειται για κάποια δοκιμή του συστήματος.

 

McLaren-Mercedes (MP4-27)

Η βρετανική ομάδα πάντα αναγκάζει τους φωτογράφους να διαθέσουν αρκετά MBs μόνο για το μονοθέσιό της, αφού οι τεχνικοί της παρουσιάζουν αξιόλογες αναβαθμίσεις στις χειμερινές δοκιμές. Αυτό έκανε και φέτος, αφού στις τελευταίες δοκιμές, είδαμε μια διαφορετική MP4-27. Δε θέλει μια επανάληψη του 2011, επομένως προσπαθεί όσο μπορεί να πιέσει τη Red Bull, με στόχο να κάνει τη ζωή των τεχνικών της και του Sebastian Vettel δύσκολη. Πάμε, όμως, να δούμε ποιες με ποιες αναβαθμίσεις προσπάθησε να βελτιώσει την ταχύτητα του μονοθεσίου της.

Διαχωριστικό εμπρός πτέρυγας

Από το 2010, η McLaren ενσωμάτωσε στην MP4-25 -τότε- ένα διαχωριστικό της ροής αέρα, ώστε να “κόψει” τον αέρα, σ’ αυτόν που κατευθύνεται στις εισαγωγές των ψυγείων και σ’ αυτόν που πηγαίνει στον διαχύτη, μέσω του πατώματος. Υποθέτουμε ότι η διαφορετική σχεδιαστική φιλοσοφία στο ρύγχος (δε διαθέτει το “σκαλοπάτι”, αφού δεν έχουν εξαντλήσει τους κανονισμούς) δεν τους επέτρεπε να μεταφέρουν όσο αέρα έπρεπε στο κάτω μέρος της MP4-27. Έτσι, αποφάσισαν να το αφαιρέσουν και δε φαίνεται να το επαναφέρουν.

Εύκαμπτη εμπρός πτέρυγα

Από το περσινό Ευρωπαϊκό Grand Prix, στη Βαλένθια, ο Paddy Lowe και η ομάδα του κατασκεύασαν μια εύκαμπτη εμπρός πτέρυγα. Ίσως, εκείνη η πτέρυγα να δέχθηκε τις παρατηρήσεις της FIA και να έχασε ένα σημαντικό μέρος της ευκαμψίας της. Προκειμένου να την ξαναβρούν, δοκίμασαν μια αεροτομή που είναι πιο κοντά στο έδαφος, όπως μπορούμε να διαπιστώσουμε στην παρακάτω εικόνα. Ωστόσο, δεν μπορούμε να γνωρίζουμε αν η πτέρυγα είναι μέσα στους κανονισμούς της FIA. Να θυμίσω ότι όσο πιο κοντά είναι η απόσταση της εμπρός αεροτομής (και όλου του μονοθεσίου, γενικότερα) είναι μικρότερη, τόσο βελτιώνεται η συμπεριφορά του μονοθεσίου.

F-Duct στην εμπρός πτέρυγα

Η ομάδα που σκέφτηκε να χρησιμοποιήσει το F-Duct στην εμπρός πτέρυγα είναι η Mercedes. Στη McLaren, ωστόσο, δεν παρέλειψαν να κάνουν κι αυτοί δοκιμές πάνω στο σύστημα. Όπως μπορούμε να δούμε στη φωτογραφία που ακολουθεί, υπάρχουν μικρές οπές, οι οποίες δεν μπορεί παρά να είναι “ύποπτες”, για τις ανάγκες του F-Duct. Όπως παραδέχτηκε ο Πρόεδρος των Βρετανών, Martin Whitmarsh, αυτό μπορεί να δώσει περίπου 7 χιλιόμετρα σε τελική ταχύτητα. Επιπλέον, αυτό θα δώσει στους μηχανικούς τη δυνατότητα να χαμηλώσουν το ύψος του μονοθεσίου, αφού στις υψηλές ταχύτητες, δε θα “βρίσκει” στο έδαφος, διότι θα υπάρχει μείωση του αεροδυναμικού φορτίου, κάτι που σημαίνει μεγαλύτερη σταθερότητα, ειδικά στις γρήγορες στροφές, αλλά και στο φρενάρισμα. Δεν ξέρω αν είναι τυχαίο, αλλά ο Lewis Hamilton δήλωσε ότι το μονοθέσιό του είναι καλύτερο στο φρενάρισμα, απ’ ό,τι ήταν η περσινή MP4-26.

Εξατμίσεις

Όπως και η Red Bull, έτσι και η McLaren, δοκίμασε μια δεύτερη διάταξη στις εξατμίσεις της MP4-27. Σίγουρα, η αλλαγή δεν είναι τόσο μεγάλη, ωστόσο υπάρχει κι εδώ μια αρκετά εμφανής διαφοροποίηση σε σχέση με την πρώτη λύση. Κατ’ αρχάς, γίνεται πλήρης εκμετάλλευση του φαινομένου Coanda, το οποίο αφορά επιφάνειες που παρουσιάζουν κυρτότητα. Το ρευστό ακολουθεί την κυρτότητα, με αποτέλεσμα η κατάληξη του να είναι διαφορετική.

Στην πρώτη διάταξη, ο οδηγός για τα καυσαέρια “κοιτούσε” προς τα ελαστικά. Μπορεί τα καυτά καυσαέρια (κοντά στους 700°C) να μην “χτυπούσαν” την κύρια επιφάνεια του ελαστικού, όμως στο εσωτερικό του, υπήρχε υπερθέρμανση, κάτι που μισούν στον μηχανοκίνητο αθλητισμό. Τι έκαναν οι μηχανικοί; Αύξησαν την καμπύλη, ώστε να γίνεται ακόμα μεγαλύτερη εκμετάλλευση του φαινομένου Coanda. Έπειτα απ’ αυτό, δεν παρατηρήθηκε υπερθέρμανση. Ίσως να έχει βελτιωθεί η μέγιστη πρόσφυση που μπορεί να προσφέρει το πίσω μέρος, διότι είναι πολύ πιθανό να κατευθύνουν τα καυσαέρια σε πιο χρήσιμη περιοχή, πέρα από το να τ’ απομακρύνουν από τα ελαστικά.

Ακόμη, η περιοχή κάτω από τα εξογκώματα για τις εξατμίσεις έχει γίνει πιο λεπτή. Γενικότερα, αυτό που γίνεται αντιληπτό είναι ότι το πίσω μέρος της MP4-27 είναι πιο λεπτό και “συμμαζεμένο” απ’ αυτό της MP4-26.

Πρώτη διάταξη:

Δεύτερη διάταξη:

F-Duct στην πίσω πτέρυγα

Οι φήμες θέλουν τη McLaren να είναι μέσα στις ομάδες που δοκίμασαν F-Duct στην πίσω πτέρυγα. Η ομάδα του Woking είναι αυτή που γέννησε την ιδέα του συστήματος, το 2010, και δε χάνει ευκαιρία, προκειμένου να το δοκιμάσει και πάλι, αλλά με διαφορετικό τρόπο, όπως έχουμε εξηγήσει, χωρίς να γνωρίζουμε αν είναι νόμιμο ή όχι. Δυστυχώς, δεν έχω βρει κάποια φωτογραφία αντίστοιχη της Red Bull, αλλά η φημολογία είναι αρκετά έντονη. Αν ισχύει αυτό, τότε η McLaren δε βρίσκεται -ακόμα- στο επίπεδο της Mercedes, η οποία φαίνεται να έχει κάνει την καλύτερη δουλειά με το F-Duct φέτος. Πάντως, η παρακάτω φωτογραφία σού επιτρέπει να δεις ότι υπάρχει η ειδική μπογιά και στην πίσω πτέρυγα, δίχως να μπορούμε να γράφουμε με βεβαιότητα ότι αυτό γίνεται να χάρη του F-Duct.

 

Ferrari (F2012)

Η Ferrari ήταν από τις αρνητικές εκπλήξεις των φετινών χειμερινών δοκιμών, αφού, όπως φαίνεται, οι άνθρωποι της ομάδας δεν είναι ικανοποιημένοι με όσα είδαν. Και όταν μιλάμε για ικανοποίηση, εννοούμε ότι το μονοθέσιό τους δε δείχνει να μπορεί ν’ ανταγωνιστεί τη Red Bull, παρόλο που αφοσιώθηκαν σχεδόν ολοκληρωτικά σ’ αυτό από τον περασμένο Σεπτέμβριο. Ας εξετάσουμε τι αναβαθμίσεις είχαν οι Ιταλοί στις τελευταίες δοκιμές, από τις οποίες ήθελαν αρκετά δεδομένα, για να τ’ αναλύσουν και να πάρουν το μέγιστο απ’ αυτές.

Εμπρός πτέρυγα

Μια νέα εμπρός πτέρυγα είδαμε στις τελευταίες δοκιμές. Η νέα αεροτομή παρουσιάζει αρκετές διαφοροποιήσεις σε σχέση με την προηγούμενη έκδοση, όπως νέα endplates, διαφορετικά κύρια πτερύγια και νέες διατρήσεις. Επειδή, όμως, οι φωτογραφίες θα σου δείξουν πολύ καθαρά οποιαδήποτε διαφορά υπάρχει, δε θα συνεχίσω, διότι είναι πιθανό να σε μπερδέψω. Πριν φτάσεις στις φωτογραφίες, ν’ αναφερθούμε λίγο στο F-Duct. Δεν ξέρουμε αν η εμπρός αεροτομή έχει F-Duct, ενώ δεν υπάρχουν φήμες για κάτι τέτοιο. Ωστόσο, δεν μπορούμε να είμαστε βέβαιοι γι’ αυτό.

Παλιά εμπρός πτέρυγα:

Νέα εμπρός πτέρυγα:

Εξατμίσεις

Πηγαίνουμε κατευθείαν στο πίσω μέρος, πιο συγκεκριμένα στις εξατμίσεις. Όπως έχουμε γράψει και σε άλλα άρθρα, η Ferrari έχει εξετάσει 4 διατάξεις, 2 περισσότερες από τις Red Bull και McLaren. Αυτό φανερώνει ότι οι τεχνικοί του Maranello ψάχνουν τρόπους, για να βελτιώσουν την κάθετη δύναμη που παράγεται από το πίσω μέρος. Όχι, δεν δοκίμασε και τις 4 διατάξεις στις τελευταίες δοκιμές. Γι’ αυτό, θα κάνουμε μια εξαίρεση και θ’ αναφερθούμε και στις προηγούμενες δοκιμές.

Πρώτη διάταξη

Είναι αυτή που είδαμε στην παρουσίαση του μονοθεσίου. Οι απολήξεις είναι “εγκλωβισμένες”, με αποτέλεσμα να δημιουργείται υπερθέρμανση της γύρω περιοχής. Η συγκεκριμένη διάταξη ήταν υποσχόμενη, για μεγάλα επίπεδα κάθετης δύναμη, όμως δεν τα είδαν στην πίστα!

Δεύτερη διάταξη

Λόγω της υπερθέρμανσης, οι μηχανικοί άνοιξαν το επάνω μέρος. Έτσι, η λύση αυτή θυμίζει τη διάταξη της McLaren. Μπορεί τα προβλήματα της υπερθέρμανσης να έφυγαν, ωστόσο και πάλι, δεν υπήρχαν τα επιθυμητά αποτελέσματα. Έτσι, ακόμα λύση λύση πετάχτηκε στα σκουπίδια!

Τρίτη διάταξη

Στη διάταξη αυτή, οι απολήξεις ήρθαν πιο μπροστά και έξω από το μέρος που ήταν προηγουμένως. Ήταν φανερό ότι οι τεχνικοί έψαχναν κάτι διαφορετικό. Φαινόταν ότι ήταν κοντά στην τελική λύση, όμως ακόμα δεν σχεδίασαν αυτό που ήθελαν.

Τέταρτη διάταξη

Αυτή είναι η διάταξη που, μάλλον, θα χρησιμοποιήσει η Ferrari στους πρώτους αγώνες. Οι εξατμίσεις είναι και πάλι έξω, αλλά συγκλίνουν προς το κέντρο, και “κοιτούν” λίγο πιο χαμηλά. Η λύση αυτή θυμίζει έντονα την πρώτη λύση της Red Bull, χρησιμοποιώντας τα “μπράτσα” της ανάρτησης, ώστε να παράγει μεγαλύτερα ποσά κάθετης δύναμης. Τα δεδομένα που πήραν οι μηχανικοί είναι αρκετά, και είναι σχεδόν σίγουρο ότι είναι η καλύτερη από τις 4 διατάξεις που έχουμε δει. Έχουμε διαβάσει ότι φήμες θέλουν τη Ferrari να επανασχεδιάζει το πίσω μέρος εν όψει των πρώτων αγώνων, αλλά δε γνωρίζουμε κατά πόσο αυτό είναι πιθανό.

F-Duct στην πίσω πτέρυγα

Οι περίεργες διατρήσεις που είδαμε στην πίσω πτέρυγα ίσως να σημαίνουν ότι και η Ferrari δοκίμασε F-Duct στην πίσω πτέρυγα. Μπορεί να υπάρχουν γι’ άλλο σκοπό, αλλά είναι πιο πιθανό να έχουν βρει κι αυτοί κάποιο παραθυράκι στους κανονισμούς, όπως λέγεται ότι έχουν κάνει Red Bull, McLaren και Mercedes.

 

Mercedes AMG (W03)

Η Mercedes δεν παρουσίασε πολλές αναβαθμίσεις στις τελευταίες δοκιμές. Ας μην ξεχνάμε ότι η γερμανική ομάδα παρουσίασε την W03 στο δεύτερο τεστ, μια επιλογή για την οποία δε φαίνεται να έχει μετανιώσει. Ας αναλύσουμε, λοιπόν, αυτές τις λιγοστές αναβαθμίσεις που έφεραν οι Γερμανοί στο τελευταίο 4ήμερο δοκιμών, πριν από την έναρξη του πρωταθλήματος.

Εμπρός πτέρυγα

Ξεκάθαρα, η εμπρός αεροτομή είναι διαφορετική από την πρώτη. Βλέπουμε ένα επιπλέον στοιχείο, ίδιο με αυτό που η Red Bull είχε πέρυσι στη Monza, αλλά και διαφορετικές διατρήσεις. Εννοείται ότι υπάρχει το F-Duct στο εμπρός μέρος, αφού η Mercedes είναι η πρώτη ομάδα που ενσωμάτωσε το σύστημα στην εμπρός πτέρυγα. Από τις φωτογραφίες, φαίνεται ότι τα στηρίγματα είναι πιο “χοντρά” στο εμπρός μέρος, αφού εκεί είναι που βρίσκονται τα κανάλια για τον αέρα.

Παλιά εμπρός πτέρυγα:

Νέα εμπρός πτέρυγα:

Εξατμίσεις

Η Mercedes δοκίμασε μόνο μία διάταξη στις εξατμίσεις του MO 108Z. Και στη δική της περίπτωση, γίνεται εκμετάλλευση του φαινομένου Coanda, ενώ παρατηρούμε ότι οι εξατμίσεις βρίσκονται αρκετά μπροστά, αλλά ότι τόσο μπροστά όσο της Red Bull.

Πίσω πτέρυγα και F-Duct

Έπειτα από τη νέα εμπρός πτέρυγα, είδαμε και μία νέα πίσω. Η διαφορές της σε σχέση με την προηγούμενη έκδοση δεν είναι πολλές, αλλά ίσως να ενσωματώνει το F-Duct, μιας και λέγεται ότι είναι ξανά η πρώτη ομάδα που επανέφερε το σύστημα στο πίσω μέρος. Επιπλέον, φήμες θέλουν την τελική ταχύτητα με το DRS ανοιχτό να είναι μεγαλύτερη κατά 18 χλμ/ώρα απ’ ό,τι με κλειστό το flap. Σ’ αυτό βοηθά και το F-Duct, το οποίο ενεργοποιείται από το κουμπί του DRS, όπως έχουμε γράψει.

Επιπλέον, η γερμανική ομάδα φαίνεται να “φυσά” και στο πτερύγιο ανάμεσα στον διαχύτη και την πίσω πτέρυγα, όπως μπορούμε να δούμε στην φωτογραφία. Δεν μπορούμε να ξέρουμε αν αυτός ο αέρα προέρχεται 100% από τα μηχανικά μέρη ή αν υπάρχει και ποσοστό κρύου αέρα, αλλά είναι μια καλή λύση από πλευράς Mercedes.

Παλιά πίσω πτέρυγα:

Νέα πίσω πτέρυγα:

Έξυπνη ιδέα από τη Mercedes:

 

Lotus-Renault (E20)

Μία από τις θετικές εκπλήξεις των χειμερινών δοκιμών ήταν η Lotus, με την E20. Δεν το γράφω βασιζόμενος στους ταχύτερους χρόνους που έκανε, αλλά στη γενικότερη παρουσία της βρετανικής ομάδας, καθώς έδειξε θετικά στοιχεία, κάτι που της δίνει το δικαίωμα να λέει ότι θέλει να παλέψει με τις Mercedes και Ferrari. Ας δούμε τι νέο παρουσίασε στο τελευταίο τεστ.

Εμπρός πτέρυγα

Όπως όλες οι προηγούμενες ομάδες, και η Lotus είχε μια νέα εμπρός πτέρυγα για την E20. Η διαφορά εντοπίζεται στα δευτερεύοντα στελέχη, θέλοντας ν’ αλλάξουν την κατεύθυνση του αέρα στην περιοχή που μπορείς να εντοπίσεις στις παρακάτω φωτογραφίες. Επίσης, δεν υπάρχει κάποια φήμη για F-Duct στο εμπρός μέρος.

Παλιά εμπρός πτέρυγα:

Νέα εμπρός πτέρυγα:

Εξατμίσεις

Η Lotus ακολούθησε το παράδειγμα της Mercedes, αφού έχει δοκιμάσει μόνο μία διάταξη στις εξατμίσεις της. Οι απολήξεις του RS27 είναι κοντά μεταξύ του, ενώ κι εδώ χρησιμοποιείται το φαινόμενο Coanda. Η Συγκεκριμένη διάταξη θυμίζει έντονα την πρώτη της Red Bull, η οποία φαίνεται ότι έχει δώσει ικανοποιητικά αποτελέσματα στον James Allison και την ομάδα του. Όμως, δεν μπορούμε να κατηγορούμε τη Lotus γι’ αντιγραφή, αφού οι εξατμίσεις αυτές ήταν από την παρουσίαση του μονοθεσίου της, η οποία έγινε μία μέρα πριν από τη Red Bull.

Πίσω πτέρυγα

Και διαφορετική πίσω πτέρυγα για την ομάδα του Enstone. Σ’ αυτή, βλέπουμε ότι υπάρχει ένα μικρό “v” στο επάνω flap, μαζί μ’ ένα νέο gurney flap. Επιπλέον, οι πλαϊνές διατρήσεις είναι 4, και όχι 5, ενώ εντοπίζεται ένας νέος μηχανισμός για το DRS. Καλύτερα, μπορείς δεις τις διαφορές στις παρακάτω φωτογραφίες:

Παλιά πίσω πτέρυγα:

Νέα πίσω πτέρυγα:

 

Sauber-Ferrari (C31)

Για να φύγουμε από τις ομάδες που έχουν συγκεντρώσει τη μεγαλύτερη προσοχή, λόγω μονοθεσίων και οδηγών, αλλά, παρόλο που το άρθρο έχει γίνει αρκετά μεγάλο, θ’ αναφερθούμε σε μία ακόμα ομάδα. Κατ’ αρχάς, η ελβετική ομάδα παρουσίασε κάποιες ενδιαφέρουσες λύσεις, και μάλιστα η δεύτερη διάταξη των εξατμίσεων της Red Bull θυμίζουν έντονα τη διάταξη της C31, η οποία, όμως, είχε τη συγκεκριμένες εξατμίσεις από την αρχή!

Ρύγχος

Πολλή συζήτηση έχει προκαλέσει η οπή στο “σκαλοπατάκι” της RB8, όμως μια οπή υπάρχει και στο “σκαλοπατάκι” της C31. Όπως μπορείς να διαπιστώσεις στην παρακάτω φωτογραφία, η οπή είναι στο πίσω μέρος, ώστε να μειώσουν την αεροδυναμική πίεση στο συγκεκριμένο σημείο. Αυτή η λύση μάς θυμίζει το ρύγχος της F2008.

Πτερύγια στα sidepods

Θυμάσαι τις φήμες για την Ferrari αλά Eurofighter; Τελικά, οι φήμες δεν επιβεβαιώθηκαν, κάτι παρόμοιο βλέπουμε στην C31, όπου η κορυφή των pod wings ενώνεται με το σώμα το μονοθεσίου, περνώντας πάνω από τις εισαγωγές αέρα για τα ψυγεία. Τα πτερύγια αυτά βοηθούν στην ομαλότερη ροή αέρα προς το πίσω μέρος.

Εξατμίσεις

Δεν υπάρχει κάποια εξέλιξη στης εξατμίσεις, αλλά είναι άξιες αναφορές, διότι, μάλλον, έχουν εμπνεύσει τον Adrian Newey και την ομάδα του. Φυσικά, υπάρχει κι εδώ φαινόμενο Coanda, αλλά πρέπει να παραδεχτούμε ότι η διάταξη της Red Bull είναι πιο περίπλοκη, ειδικά από τη στιγμή που ο αέρας φτάνει στο πάτωμα και στον διαχύτη.

Ελαστικά

Αφού ολοκληρώθηκε η τεχνική ανάλυση 6 ομάδων, ας περάσουμε στον τομέα των ελαστικών. Τα νέα, μαλακότερα ελαστικά της Pirelli θα παίξουν σημαντικό ρόλο στις εκβάσεις των αγώνων, αφού το μονοθέσιο που θα είναι πιο ευγενικό, θα μπορεί να μένει περισσότερους γύρους έξω, αλλά και να είναι ταχύτερο, διότι η φθορά στα ελαστικά του θα είναι μειωμένη. Σύμφωνα με τις φήμες, το ευγενικότερο μονοθέσιο είναι η RB8. Ακολουθούν οι McLaren και Lotus, ενώ η F2012 δεν είναι τόσο ευγενική. Ωστόσο, στη χειρότερη θέση, μάλλον, βρίσκεται η Mercedes, καθώς η W03 φαίνεται να είναι το χειρότερο μονοθέσιο στη διαχείριση των ελαστικών.

Όλα τα παραπάνω δεν έχουν στόχο να κατατάξουν τα μονοθέσια σε σειρά δυναμικότητας, αλλά να παρουσιάσουν τις αναβαθμίσεις και όσα έκαναν οι ομάδες στις τελευταίες δοκιμές. Δεν μπορούμε να γνωρίζουμε με βεβαιότητα αν και ποιες απ’ αυτές τις αναβαθμίσεις θα χρησιμοποιηθούν, και αν οι ομάδες θα έχουν και νέα εξαρτήματα εν όψει του πρώτου Grand Prix, καθώς και των υπολοίπων πρώτων.

[Photos Copyright: Ker Robertson/Getty Images, HOCH ZWEI/Vodafone McLaren Mercedes, Andrew Ferraro/LAT Photographic/Lotus F1 Team, FOTO ERCOLE COLOMBO/Scuderia Ferrari]

  • γιωργο εδωσεσ ρεστα φιλε!!!!!!!  respect !!!!! πολυ καλο αρθρο!!!!

  • πολύ καλό άρθρο μπράβο.Γνωρίζεις αν θα δείχνει τους αγώνες στον aplha?

    • Thanks!!

      Δεν είναι τίποτα σίγουρο, φίλε μου! Το πιθανότερο είναι πως ναι, αλλά δεν είναι επίσημο! Σίγουρα θα έχει τα δικαιώματα -και- ο OTE TV!

      :)))

  • Mika

    Καταπληκτικο αρθρο!!!!

    Can not wait for Australia baby!!!

  • stadi

    Ωραιος George.
    Λοιπον η φωτο με το F duct στην πισω πτερυγα της Redbull για μενα δεν νομιζω να ισχυει γιατι αυτο που βλεπω εγω ειναι να καθρεφτιζονται τα ημιαξονια της RB8.Η πτερυγα της Rb8 ,στην πρωτη φωτο, ειναι ή  εξοδος του Vettel ή αστοχια.Μαλλον το δευτερο πρεπει να ισχυει διοτι αεροδυναμικα δεν στεκει αυτο το πραγμα.Επισης η πρωτη διαταξη εξατμισεων της RB8 ηταν μονο μια προχειρη λυση απλα για να βγαλει τις δοκιμες μεχρι να φτασουμε στην προτελευταια μερα και να βαλουν αυτο που θα τρεξουν μεσα στην χρονια.Αυτο φαινεται ξεκαθαρα οτι τα πισω ψαλιδια της αναρτησης ειναι καλυμενα προχειρα με ενα επιπλεον υλικο για να προστατευθουν απο την θερμοκρασια της εξατμισης μεχρι να φερουν την δευτερη διαταξη. Το θεμα ειναι οτι δεν τη δοκιμασαν και πολυ καθως ειχε προβλημα με το κιβωτιο οποτε δεν ξερουν και πολλα γιαυτη τη διαταξη.
    Οσο για την McLaren συμφωνω σε ολα.To φαινομενο coanda πρεπει να πουμε οτι επηρεαζεται σε μεγαλο βαθμο απο την ταχυτητα του μονοθεσιου.Δειχνει να δουλευει καλυτερα στις χαμηλες ταχυτητες.Οπως φαινεται και απο τις εικονες ,πλεον σε σχεση με περισυ, η διαφορα ειναι τεραστια στην ποσοτητα των αεριων που καταληγουν στο διαχυτη τοσο στην ταχυτητα αλλα και στη πυκνοτητα τους.Ενδεικτικα στο περιπου βλεποντας την τριτη εικονα απο τα 230 m/s ,που υπολογιζεται οτι ηταν η ταχυτητα περισυ, πεσαμε φετος στα 30 m/s.Ψιχουλα θα πει καποιος αλλα μην ξεχναμε οτι η λεπτομερεια κανει τη διαφορα στη F1.Η πραγματικη κατευθυνση των αεριων στη ΜcLaren φαινεται στην πρωτη εικονα μου οπου η μπογια προδιδει την κατευθυνση των αεριων.Να και μερικες φωτο που εξηγουν καλυτερα το coanda effect και πως αυτο δουλευει απο το CFD.

    • Σταύρο, εγώ δεν τις βλέπω σαν αντανακλάσεις! Νομίζω ότι υπάρχουν διατρήσεις! Αυτό ενισχύεται από τις πολλές φήμες, ότι η RBR δοκίμασε F-Duct στην πίσω πτέρυγα!!

      Όμορφες οι φωτογραφίες για την MP4-27 και το Coanda! Μία παρατήρηση (όχι για ‘σένα): στην πρώτη φωτογραφία, είναι η πρώτη διάταξη, όχι η δεύτερη, έτσι η ροή των καυσαερίων είναι λίγο διαφορετική!

      ;)))

    • stadi

       Ναι συμφωνω το δοκιμασαν αλλα ειναι λιγο διαφορετικη η πτερυγα.

  • Respect!

  • Thanks a lot, παιδιά! Παρά τις 3022 λέξεις, ελπίζω να μην ήταν κουραστικό άρθρο!

    Αν θέλετε να πούμε κάτι και για κάποια μικρότερη ομάδα, ας αφήσετε ένα σχόλιο!

    ;)))

    • kriakos29

      sinxaritiria giorgo gia ola sou ta athra. alla auto itan to kati allo…. kai pali sinxaritiria. alithia an den deiksei o alpha f1 apo pou tha doume? tha mas voithiseis se auto to provlima? exeis kati upopsi sou? conex den paizei…..

    • Τσέκαρε τα mail σου, Κυριάκο!!!!

      ;)))

    • kriakos29

      eyxaristo polu na eisai kala george……!

    • μέχρι στιγμής το μόνο επίσημο είναι το CONN-X TV. ελεύθερο κανάλι ακόμη δεν έχει ανακοινώσει τίποτα σχετικά με τα δικαιώματα.

    • JohnnyXP64

      κανενα ελευθερο καναλι δεν εχει LIVE, το προγραμμα βγηκε, το ΑΛΦΑ θα παιζει στιγμιοτυπα και ολα σε HD τα εχει to OTE-TV. και τωρα θα γινω στυνδρομιτης να βλεπω κυπρο.

    • kriakos29

      kalimera file mou. pos tha gineis sindromitis? sto conex enoeis? i se kapio allo? an mporeis apadise mou gia na ksero kai ego ti na kano euxaristo….!

  • PanosGR

    εγω περιμενα και τεχνικη αvαλυση της H.R.T racing!!!!!!!!αλλα τιποτα……
    πλακα κανω εννοειται….σε ευχαριστουμε πολυ ΠΑΣΧΑΛ ΧΟΚ 309,πραγματικα εισαι φοβεροςςς!!!!!!!!!!

  • manos

    Μπραβο Γιωργαρα καταπληκτικο αρθρο οπως μας εχεις συνηθησει ;) Εγω ειμε απογοητευμενος με την Ferrari με αυτα που ακουσα τελευτεα και μαλλον εχουν δικιο αυτοι που λενε οτι οταν φτιαχνει καλα αυτοκινητα δρομου τα κανει μανταρα στην F1 και το αντιθετο..τουλαχιστον ελπιζω η Mclaren να τα παει καλα για να μην ειναι “περπατημα” παλι για την Red Bull και αυτη η σεζον!

  • Stelios

    πολυ καλο george ελπιζω να ζορισουμε τα ισοτονικα ποτα και να το παρουμε ;)

  • freedoom1013

    Άλλο ένα άρθρο εγκυκλοπαίδεια, πραγματικά μαθαίνω πράγματα εδώ μέσα! Εξαιρετικός, γι’ άλλη μια φορά Γιώργο!
    Χαίρομαι που βλέπω εμβάθυνση στο θέμα των εξατμίσεων, γιατί πέρα από τον υπόλοιπο σχεδιασμό του μονοθεσίου, που αφορά την κίνηση σώματος μέσα σε ρευστό(=αέρας) (ή ισοδύναμα τη ροή ρευστού πάνω από σώμα), οι εξατμίσεις απαιτούν και διαχείριση τόσο του καυτού και εξερχόμενου με τεράστια ταχύτητα καυσαερίου, όσο και την εκμετάλλευση της δύναμης που προκύπτει προς τα κάτω σαν αντίδραση. Μου κάνει ταυτόχρονα εντύπωση η τέταρτη διάταξη της Ferrari, πώς δηλ, έτσι που συγκλίνουν στο κέντρο οι εξατμίσεις, ναι μεν δεν καταπονούν τα ελαστικά, αλλά γλιτώνει όλη η πίσω ανάρτηση.
    Και μιας και είπα Ferrari, έχω μείνει με την απορία πώς ενώ σχεδιάζουν το μονοθέσιο από πέρυσι, φτάσαμε λίγο πριν την έναρξη να τρέχουν και να μην φτάνουν…

  • Keil

    οι mercedes και lotus δεν χρησιμοποιουν το φαινομενο coanda στις εξατμισεις τους.

    • Φίλες Keil, νομίζω γίνεται εκμετάλλευση του φαινομένου και από τις δύο. Υπάρχει κυρτότητα στα καλύμματα των εξατμίσεων της Lotus, ενώ στην περίπτωση της Mercedes, το Coanda παρατηρείται κυρίως από το επάνω μέρος!

      ;)))

  • JohnnyXP64

    Giorgo, RESPECT!

    kai gamo tin analisei! tyfla na xei to wikipedia

  • GANA

    Μπράβο σου πάρα πολύ καλό άρθρο νομίζω καλύτερο από αυτό του ΑΛΕΞ  στο MSFREE.

  • Εξαιρετικό άρθρο.

    Γνωρίζει κανείς σε ποιο κανάλι θα βλέπουμε F1 ;;!

    • OTE TV, σίγουρα! Για τον ALPHA, δεν είναι τίποτα επίσημο και σίγουρο, ακόμα…

    • Mika

       Pote re gamwto????Th Paraskeyth tha to anakoinwsoun????
      Xlwmo to blepw, opote oloi me links tha eimaste…
      :-(((((

    • Το πρόγραμμα στην ιστοσελίδα του ALPHA ανανεώθηκε, την γνωστή ώρα στις 15:00 ξεκινάει η εκπομπή. Ελπίζω μόνο να είναι ζωντανά. 

    • guestF1

      zontana apo australia i ora 15.00 den nomizo. Stin Kypro omos apo pou tha to vlepoume?

  • Migdanisv

    Εάν είναι εύκολο ένα mail με λινκ και σε εμένα Γιώργο σε παρακαλώ :)

    • Δεν έχω στείλει κάποιο link, φίλε μου! Απλά, επικοινώνησα με τον Κυριάκο! ;)

      Μη στεναχωριέσαι, αν δεν υπάρξει ελεύθερη μετάδοση, θα σου στείλω!