Σύμφωνα με το Γενικό Χημείο του Κράτους, ένα στα τρία δείγματα πετρελαίου κίνησης που εξέτασε για το 2010, ήταν νοθευμένο με πετρέλαιο θέρμανσης, ενώ συνολικά στην αγορά καυσίμων το ποσοστό νοθείας φθάνει στο 17%. Το Γενικό Χημείο του Κράτους έκανε 1838 ελέγχους σε καύσιμα (πετρέλαιο κίνησης, θέρμανσης, ναυτιλίας και στους τρεις τύπους βενζίνης που κυκλοφορούν- αμόλυβδη, LRP και σούπερ αμόλυβδη) και από αυτά, βρέθηκαν νοθευμένα τα 308 (ποσοστό 16.7 %). Μεγαλύτερο ποσοστό νοθείας εντοπίζεται στο πετρέλαιο κίνησης (29,9 %, 287 μη κανονικά δείγματα σε σύνολο 960). Στο πετρέλαιο θέρμανσης το ποσοστό νοθείας ήταν 6,49 % (5 στα 77 δείγματα), ενώ χαμηλότερα είναι τα ποσοστά παραβατικότητας στις βενζίνες: 0,46 % στην αμόλυβδη (2 στα 436 δείγματα), 2,86 % στην LRP (2 στα 70 δείγματα) και 3,06 % στη σούπερ αμόλυβδη (3,06 %). Νοθευμένα βρέθηκαν ακόμη και δείγματα ναυτιλιακού πετρελαίου, που είναι αφορολόγητο (4 στα 34 δείγματα, 11,76 %).

Επίσης μετά από ελέχγους βρέθηκε ότι το 7% των αντλιών βενζίνης ήταν πειραγμένες και οδηγούσαν τους καταναλωτές να πληρώνουν έως και 12 λεπτά περισσότερα το λίτρο. Το λαθρεμπόριο και η νοθεία στο πετρέλαιο κίνησης είναι η αιτία για την οποία η κυβέρνηση προχωρά σε εξίσωση του φόρου με το πετρέλαιο θέρμανσης, όπως προβλέπει και το μνημόνιο, από την επόμενη χειμερινή περίοδο, με ταυτόχρονη χορήγηση επιδόματος θέρμανσης.

Εκπρόσωποι των δύο ομίλων διυλιστηρίων (ΕΛΠΕ και Μότορ Όιλ) από κοινού με τον Σύνδεσμο των εταιρειών εμπορίας πετρελαιοειδών έδωσαν σήμερα συνέντευξη τύπου κατά την οποία παρουσίασαν τις προτάσεις τους για την πάταξη της παράνομης διακίνησης, η οποία εκτός από επιβάρυνση των καταναλωτών, πιθανές ζημιές στους κινητήρες και στην υγεία των πολιτών, προκαλεί και απώλεια εσόδων για το Δημόσιο.

Το υπουργείο θέλει να επιβάλει φόρο 80% του πετρελαίου κίνησης στο πετρέλαιο θέρμανσης από τον Οκτώβριο με την μέση τιμή να ανέρχεται έτσι στα 1.40 ευρώ από τον επόμενο Οκτώβριο. Η Κυβέρνηση σχεδιάζει να δώσει και επίδομα θέρμανσης για τους οικονομικά ασθενέστερους και τη θέσπιση εισοδηματικών κριτηρίων και τον διαχωρισμό της χώρας σε τρείς ζώνες ώστε ανάλογα με τη μέση θερμοκρασία που επικρατεί σε κάθε ζώνη να προσδιοριστεί το ύψος του επιδόματος θέρμανσης.
Το υπουργείο αφήνει ένα παράθυρο ανοικτό, ώστε σε περίπτωση που τα έσοδα του προϋπολογισμού κινηθούν με ικανοποιητικό ρυθμό τους επόμενους μήνες του έτους, να επιτρέψουν ώστε η εξίσωση του φόρου να γίνει σε επίπεδα χαμηλότερα του 80%.

Σε ότι αφορά το λαθρεμπόριο το υπουργείου Οικονομικών θέλει να τοποθετήσει σε όλα τα Mέσα Μαζικής Μεταφοράς, GPS για τη συνεχή παρακολούθησή τους και την ιχνηθέτηση των καυσίμων από τα διυλιστήρια. Στόχος είναι να κλείσουν την τρύπα 500 εκατ. έως 2 δις ευρώ, που ανέρχεται σύμφωνα με εκτιμήσεις το ύψος του λαθρεμπορίου στη χώρα μας.

Το ΙΟΒΕ διαφωνεί με την πρόταση του Υπουργείου ώστε να εξισωθεί ο φόρος του θέρμανσης στο 80% του κίνησης, αφού πιστεύει ότι με την κίνηση αυτή, θα συνεχιστεί το λαθρεμπόριο και μάλιστα σε μεγαλύτερη κλίμακα, καθώς τα κυκλώματα, για να έχουν τα ίδια παράνομα κέρδη, θα διακινήσουν μεγαλύτερες ποσότητες λαθραίου πετρελαίου θέρμανσης, ενώ πλέον θα πουλούν και μεγαλύτερες ποσότητες ναυτιλιακού πετρελαίου, το οποίο είναι εντελώς αφορολόγητο.

Ο ΙΟΒΕ προτείνει την πλήρη εξίσωση του ειδικού φόρου στα δύο καύσιμα, στα επίπεδα των 330 ευρώ/ χιλιόλιτρο, και η διάθεση στην κατανάλωση ενός και μόνο τύπου καυσίμου για όλες τις χρήσεις, όπως ισχύει σε πολλές ευρωπαϊκές χώρες.

Αντίθετα με το ΙΟΒΕ και την αγορά καυσίμων, το υπουργείο Οικονομικών προτείνει την αύξηση του ειδικού φόρου στο θέρμανσης στα 330 ευρώ, με παράλληλη διατήρηση του φόρου στο κίνησης στα 412 ευρώ. Σύμφωνα με το ΙΟΒΕ, το κίνητρο παραμένει. Διότι σήμερα ο λαθρέμπορος, πουλώντας ένα λίτρο πετρελαίου θέρμανσης που έχει ΕΦΚ 60 ευρώ/χιλιόλιτρο ως κίνησης (με ΕΦΚ 412 ευρώ/χιλιόλιτρο), βάζει στην τσέπη τη διαφορά των 350 ευρώ. Με την πρόταση του υπουργείου Οικονομικών θα βάζει λιγότερα χρήματα στην τσέπη, μόνο 82 ευρώ (412-330), άρα το λαθρεμπόριο θα συνεχιστεί. Σύμφωνα με το ΙΟΒΕ, η πρότασή του θα απέφερε στο Δημόσιο επιπλέον έσοδα 508 εκατ. ευρώ, έναντι 821 εκατ. ευρώ στην περίπτωση που εφαρμοστεί η πρόταση του υπουργείου Οικονομικών. Με τη διαφορά, ότι τα τελευταία, θα είναι στην πράξη πολύ λιγότερα, λόγω της συνέχισης και μάλιστα σε μεγαλύτερη έκταση του λαθρεμπορίου.

Στο μεταξύ οι τιμές των καυσίμων καταγράφουν σημαντικές αυξήσεις από την αρχή του χρόνου, εξαιτίας της ανόδου των διεθνών τιμών. Η τιμή διυλιστηρίου για την αμόλυβδη έχει ακριβύνει από την αρχή του χρόνου κατά 15 λεπτά το λίτρο και διαμορφώνεται πάνω από 1,7 ευρώ το λίτρο μαζί με τους φόρους, από 1,56 στις αρχές Ιανουαρίου. Αντίστοιχες είναι οι ανατιμήσεις στη λιανική καθώς η μέση τιμή υπερβαίνει το 1,82 ευρώ, από 1,67 τον Ιανουάριο. Το παρατηρητήριο τιμών του υπουργείου Περιβάλλοντος καταγράφει λιανικές τιμές για την αμόλυβδη μέχρι 2 ευρώ το λίτρο με τα πρωτεία να τα έχει η Κεφαλλονιά και η Κρήτη με μέση τιμή βενζίνης 1,937 ευρώ το λίτρο.

Επίσης, το Reuters, με χθεσινό του δημοσίευμα δηλώνει ότι ανεστάλη η αγορά ιρανικού πετρελαίου από τα ΕΛΠΕ, αφού μετά τις κυρώσεις ΗΠΑ και ΕΕ, οι πληρωμές μέσω τραπεζών είναι σχεδόν αδύνατες. Οι ελληνικές εταιρίες πετρελαίου δεν είχαν προβεί σε καμία μείωση αγοράς φθηνού ιρανικού αργού πετρελαίου, προτού να τεθεί σε ισχύ το εμπάργκο της ΕΕ, την 1η Ιουλίου, αλλά αφού πλέον καμία τράπεζα στην Ευρωπαϊκή Ένωση δεν επιθυμεί να διαχειρίζεται τέτοιες συναλλαγές, τα Ελληνικά Πετρέλαια ανέστειλαν τις αγορές αργού από το Ιράν μέσα στον Απρίλιο. Ανώνυμη πηγή των ΕΛΠΕ δήλωσε στο Reuters:

Χρησιμοποιούσαμε μια τουρκική τράπεζα συνεχώς αλλά τώρα πρέπει να χρησιμοποιούμε μια ανταποκρίτρια τράπεζα της ΕΕ για να γίνονται πληρωμές από την ελληνική τράπεζά μας στην τουρκική και οι τράπεζες της ΕΕ το αρνούνται αυτό. Είναι απίθανο ότι θα αγοράσουμε ιρανικό πετρέλαιο τον Μάιο. Δεν μπορούμε να πληρώσουμε. Εάν μπορέσουμε αργότερα, θα σεβαστούμε το συμβόλαιό μας αλλά μπορούμε να αγοράζουμε το ελάχιστο δυνατό. Οι τράπεζες δεν ξέρουν ακριβώς τι μπορούν να κάνουν, έτσι για αυτές είναι ασφαλέστερο να μην κάνουν τίποτε.

Επισήμως, η διοίκηση της Ελληνικά Πετρέλαια απέφυγε να σχολιάσει τις πληροφορίες αυτές. Πλέον τα ΕΛΠΕ αγοράζουν αργό πετρέλαιο παρόμοιας ποιότητας με το ιρανικό κυρίως από τη Ρωσία, καθώς και από την Σαουδική Αραβία, το οποίο είναι πιο ακριβό. Για τον επόμενο μήνα, η ΕΛΠΕ θα συνεχίσει τις αγορές σαουδαραβικού αργού και εξετάζει το ενδεχόμενο να αγοράσει αργό από το Κιρκούκ του Ιράκ.

Και όλα αυτά γίνονται όταν, σύμφωνα με τον καθηγητή του Πανεπιστημίου της Ουψάλα της Σουηδίας, Kjell Aleklett, σε 10 χρόνια από τώρα, οι Ευρωπαίοι, θα αγοράζουμε πετρέλαιο με δελτίο. Ο Aleklett είναι πρόεδρος του ινστιτούτου ερευνών για τα αποθέματα πετρελαίου και αερίου, και δήλωσε ότι η έλλειψη πετρελαίου στην ΕΕ θα χειροτερέψει, αφού παράγει μικρές ποσότητες και βασίζεται αποκλειστικά σε εισαγωγές ώστε να καλύψει την ζήτηση.

Οι Αμερικάνοι άρχισαν να αγοράζουν πετρελαιοκίνητα αυτοκίνητα, και σε συνδυασμό με την αύξηση της ζήτησης των αναδυόμενων αγορών της Κίνας και της Ινδίας, θα οδηγήσουν την Ευρώπη σε ύφεση, αφού τόσο η Αμερική, όσο και οι χώρες της Μέσης Ανατολής θα κρατούν μεγαλύτερες ποσότητες πετρελαίου για ιδία χρήση, ώστε να καλύψουν τις ανάγκες τους.

[Πηγή: Τα Νέα (1), (2), Reuters, aleklett]