Έκθεση του Διεθνούς Νομισματικού Ταμείου, η οποία δημοσιεύεται στην Wall Street Journal επιβεβαιώνει την κερδοσκοπία στα καύσιμα εξαιτίας της έλλειψης ανταγωνισμού στη διύλιση πετρελαίου, η οποία κοστίζει στους Έλληνες καταναλωτές περισσότερα από 1 δις ευρώ ετησίως.

Στην έκθεση στο ΔΝΤ αναφέρεται πως μέσα στα πέντε χρόνια της ύφεσης και παρά την ανεργία και τις επανειλημμένες προσπάθειες για το άνοιγμα της οικονομίας, οι τιμές των καυσίμων στην Ελλάδα παραμένουν υψηλές και γι αυτό ευθύνονται οι δύο κυρίαρχες εταιρίες «Motor Oil Hellas- Διυλιστήρια Κορίνθου ΑΕ» και «Ελληνικά Πετρέλαια Α.Ε.», των Βαρδινογιάννη και Λάτση αντίστοιχα, που χρησιμοποιούν τη δύναμή τους για να ελέγξουν αποτελεσματικά την αγορά. που πνίγουν, όπως λέει τους ανταγωνιστές. Μάλιστα σημειώνεται πως τα περιθώρια κέρδους στην Ελλάδα είναι από τα υψηλότερα στην Ευρώπη, ενώ όσον αφορά το πετρέλαιο θέρμανσης, τα κέρδη είναι διπλάσια από τον μέσο όρο της ΕΕ. Παράλληλα προσθέτει ότι οι χαμηλότερες τιμές των καυσίμων θα μπορούσαν να ρίξουν το ποσοστό πληθωρισμό κατά 1%.

Παράλληλα στην έκθεση του ΔΝΤ αναφέρεται πως οι καταναλωτές και οι παραγωγοί, οι φορολογούμενοι, τα ανεξάρτητα και τα συνεργαζόμενα πρατήρια θα μπορούσαν να επωφεληθούν από την απελευθέρωση της αγοράς, ωστόσο οι ιδιοκτήτες, οι εργαζόμενοι των διυλιστηρίων και οι εταιρείες εμπορίας τους, αλλά και οι τελωνειακοί δεν θα αποδεχθούν εύκολα αλλαγές στο ισχύον καθεστώς. Επιπλέον αναφέρεται και μία σειρά από εμπόδια τα οποία δεν επιτρέπουν σε ανεξάρτητα πρατήρια να αγοράζουν καύσιμα από το εξωτερικό.

Για παράδειγμα, όλοι οι εισαγωγείς πρέπει να έχουν κατάλληλες εγκαταστάσεις για να αποθηκεύουν αποθέματα 60 ημερών, μία δυνατότητα που αρκετές μικρότερες επιχειρήσεις δεν έχουν, ενώ τα καύσιμα πρέπει να μεταφέρονται μόνο με μεγάλα βυτία, κάτι που επίσης δεν διαθέτουν τα μικρά πρατήρια. Οπότε όπως γράφει χαρακτηριστικά αυτό καθιστά αδύνατο να φέρουν καύσιμα προς την Ελλάδα τα ανεξάρτητα πρατήρια.

Η έκθεση αναφέρει, όπως τονίζεται στην Wall Street Journal, πως τα δύο μεγάλα διυλιστήρια, «Motor Oil Hellas- Διυλιστήρια Κορίνθου ΑΕ» και «Ελληνικά Πετρέλαια Α.Ε.», ελέγχονται από δύο μεγιστάνες της χώρας και συμμετέχουν σε μη ανταγωνιστικές πρακτικές και χειραγώγηση τιμών.

Στην έκθεση επισημαίνεται πως η «Motor Oil Hellas- Διυλιστήρια Κορίνθου» και τα «Ελληνικά Πετρέλαια Α.Ε» ελέγχουν το 70% της χονδρικής αγοράς και το 60% των πρατηρίων βενζίνης.

Στη Wall Street Journal σημειώνεται πως η Motor Oil Hellas, του Βαρδή Βαρδινογιάννη, αρνήθηκε να σχολιάσει την έκθεση, ενώ εκπρόσωποι από τα Ελληνικά Πετρέλαια, τα οποία ανήκουν κατά 41,9% στον Σπύρο Λάτση και κατά 35,5% στο κράτος, υποστήριξαν:

Το μεγαλύτερο πρόβλημα της ελληνικής αγοράς καυσίμων είναι το λαθρεμπόριο, η νοθεία και η εξαπάτηση, που οδηγούν σε στρεβλώσεις στην αγορά και επιβαρύνουν τους καταναλωτές και τις νόμιμες εταιρείες.

Για τον Λάτση η Wall Street Journal αναφέρει ότι η οικογένειά του ελέγχει επίσης την δεύτερη μεγαλύτερη τράπεζα στην Ελλάδα και μια κορυφαία εταιρεία ανάπτυξης ακινήτων, ενώ ο ίδιος κατατάσσεται ως δεύτερος πλουσιότερος άνθρωπος στην Ελλάδα από το Forbes.

[Πηγή: Wall Street Journal]