Andrea Moda: Μιά ξεχασμένη ιστορία

Σχετικά άρθρα

Andrea Moda

Με αφορμή την διάλυση της Hispania Racing Team και την αποτυχημένη, κατά γενική ομολογία, προσπάθειά της, ας θυμηθούμε μια άλλη ομάδα που δεν τα κατάφερε στον μαγικό κόσμο της Formula 1, δυο δεκαετίες πίσω.

Το χρονικό σημείο μόνο τυχαίο δεν είναι,αφού στις αρχές του ’90 είδαμε μερικές από τις χειρότερες ομάδες που δοκίμασαν τις τύχες τους στο πρωτάθλημα. Πριν περίπου 20 χρόνια η F1 δεν ήταν τόσο ασφαλής όσο σήμερα, το κόστος συμμετοχής στο πρωτάθλημα ήταν πολύ μικρότερο και ο επαγγελματισμός που απαιτούνταν από οδηγούς και ομάδες δεν μπορούσε να συγκριθεί με ότι βλέπουμε σήμερα. Σε αυτά τα πλαίσια λοιπόν γεννήθηκε ίσως η πιο απαράδεκτη ομάδα που πέρασε ποτέ από τα grid! Το όνομα αυτής, Andrea Moda και αν σε κάποιους περισσότερο μυημένους στον κόσμο της μόδας θυμίζει κάτι αυτό το όνομα, είναι επειδή ο ιδρυτής της ομάδας  είναι ο σχεδιαστής παπουτσιών και ιδιοκτήτης της Andrea Moda fashion, Andrea Sassetti.

Η ομάδα γεννήθηκε τον Σεπτέμβρη του 1991 όταν και ανακοινώθηκε πως ο Sassetti είχε εξαγοράσει την Coloni, μερικούς μήνες νωρίτερα, για περίπου €10,5 εκατομμύρια. Η δημιουργία της νέας ομάδας ξεκίνησε με την πρόσληψη μερικών μηχανικών από την Coloni και της συμφωνίας με την Simtek Research, των Max Mosley και Nick Wirth, για την χρησιμοποίηση ενός σασί κατασκευασμένου το 1990 για λογαριασμό της BMW! Το σύνολο θα κινούσαν οι V10 της Judd. Αυτό το μηχανικό “Φρανκενστάιν” είχαν αναλάβει να πιλοτάρουν δυο Ιταλοί, οι E.Bertaggia και A.Caffi.

Andrea Moda (1)

Στον πρώτο αγώνα της σεζόν για το πρωτάθλημα του 1992, στο Kyalami της Νοτίου Αφρικής, τα νέα μονοθέσια δεν ήταν έτοιμα και έτσι η ομάδα αποφάσισε πως θα χρησιμοποιούσε τα παλιά σασί της Coloni με κωδικό C4B. Ο χρόνος θα ήταν  με το μέρος της ώστε να μπορέσει να στήσει τα μονοθέσια, αφού η πίστα είχε υποστεί αρκετές αλλαγές σε σχέση με τα προηγούμενα χρόνια και οι ομάδες θα είχαν στη διάθεσή τους ένα έξτρα session δοκιμών την Πέμπτη. Η FIA όμως αποφάσισε να εξαιρέσει την Andrea Moda από τον πρώτο αγώνα, διότι δεν είχε πληρώσει το απαιτούμενο, από τις νέες ομάδες, ποσό των 100.000 δολαρίων. Ο Sassetti δεν δέχθηκε αυτή την απόφαση και στηριζόμενος σε παλαιότερες παρόμοιες περιπτώσεις ομάδων, προσπάθησε να πείσει την παγκόσμια ομοσπονδία πως η Andrea Moda δεν ήταν μια καινούρια ομάδα αλλά η συνέχεια της Coloni, την οποία και είχε εξαγοράσει. Οι προσπάθειές του όμως έπεσαν στο κενό, αφού αποδείχθηκε πως ναι μεν είχε αγοράσει τα περιουσιακά στοιχεία της Coloni, όχι όμως και την θέση της στο grid του νέου πρωταθλήματος. Τελικά,μόνο ο Caffi κατάφερε να κάνει ελάχιστους γύρους την Πέμπτη γράφοντας τα πρώτα χιλιόμετρα της ομάδας.

Στο Μεξικό λάμβανε χώρα ο δεύτερος αγώνας του ’92, παρόλο όμως που η Andrea Moda κατέφθασε στην πίστα με όλο της τον εξοπλισμό και το προσωπικό, δεν έλαβε ποτέ μέρος στο γκραν πρι! Κατά πάσα πιθανότητα,τα νέα σασί της Simtek δεν ήταν έτοιμα ώστε να περάσουν τα τεστ της FIA. και να σταλούν εγκαίρως στην πίστα Hermanos Rodriguez. Ο Sassetti όμως έριξε το φταίξιμο σε ειδικές συνθήκες και συγκεκριμένα σε κάποιες καθυστερήσεις φορτίων, τα οποία περιείχαν και τα μονοθέσιά του. Μετά και από αυτή την εξέλιξη, οι οδηγοί της ομάδας κριτίκαραν ανοιχτά τον Sassetti, ο οποίος φυσικά και τους απέλυσε! Τις θέσεις τους για τα επόμενα γκραν πρι θα έπαιρναν οι Perry McCarthy και Roberto Moreno.

Φτάνοντας λοιπόν στον επόμενο σταθμό του πρωταθλήματος, την Βραζιλία, κάποιος θα περίμενε έναν “φυσιολογικό” αγώνα, στην προσπάθεια της ομάδας να προκριθεί από το pre-qualifying (*) μιας και το καινούριο μονοθέσιο, η S921, θα ήταν διαθέσιμο για πρώτη φορά. Όμως ούτε και τώρα σταμάτησαν τα προβλήματα! Η ειδική αγωνιστική άδεια (superlicence) που είχε χορηγηθεί στον McCarthy από τη FIA. ανακλήθηκε, με αποτέλεσμα η Andrea Moda να έχει στην διάθεσή της μόνο έναν οδηγό, αφού χρόνος και χρήμα για κάποια έκτακτη λύση δεν υπήρχε. Ο Moreno βρέθηκε τελικά 15 (!) δευτερόλεπτα πίσω από τον καλύτερο χρόνο του pre-qualifying και φυσικά δεν προκρίθηκε στα δοκιμαστικά!

Andrea Moda (2)

Στην Ισπανία τα πράγματα αντί να βελτιωθούν χειροτέρεψαν, με τον Moreno να συμπληρώνει λιγότερους από 4 γύρους και τον McCarthy να μένει εξαιτίας μηχανικού προβλήματος μέσα στο pit lane πριν καν ξεκινήσει τον πρώτο του γύρο! Προφανώς και κανείς τους δεν προκρίθηκε στα δοκιμαστικά… Παρόλα τα αγωνιστικά προβλήματα δεν έλλειψαν και τα εξωαγωνιστικά. Η ομάδα ήρθε ξανά σε κόντρα με την FIA. Ο Bertaggia(ναι,ο απολυμένος!) κατάφερε και μάζεψε 1 εκατομμύριο δολάρια σε χορηγίες και προσπάθησε να πάρει την θέση του πίσω! Ο Sassetti φυσικά και δέχθηκε, θέλοντας να αντικαταστήσει τον Perry McCarthy! Η FIA ορθώς μπλόκαρε την νέα αλλαγή, ο ιδιόρρυθμος Sassetti εκνευρίστηκε και άρχισε να επικεντρώνει την ομάδα και όλους τους πόρους της γύρω από τον Moreno, αγνοώντας παντελώς τον McCarthy!

Στην Ίμολα τα πράγματα βελτιώθηκαν λίγο με τον McCarthy να γράφει μερικούς γύρους και τον Moreno να χάνει για μια θέση την είσοδο στα δοκιμαστικά. Στο Μονακό όμως και ως εκ θαύματος, ο Moreno προκρίθηκε στον αγώνα! Με κάποιο μαγικό τρόπο ο Βραζιλιάνος πέρασε από pre-qualifying και qualifying και έβαλε την Andrea Moda στην τελευταία θέση του grid (ελπίζω να μην περιμένατε κάτι άλλο!) για τον πρώτο της αγώνα! Δυστυχώς εγκατέλειψε πολύ νωρίς με μηχανικά προβλήματα. Τουλάχιστον η ομάδα άρχισε να βρίσκει ρυθμό και γενικά να καλυτερεύει σε κάποιους τομείς. Σωστά; Λάθος!

Πριν τον αγώνα του Καναδά, η ντισκοτέκ του Sassetti στην Ιταλία πήρε φωτιά (πιθανότατα εμπρησμός) και ενώ προσπαθούσε να γλιτώσει από τις φλόγες, πυροβολήθηκε από άγνωστο! Ευτυχώς για τον εκκεντρικό Ιταλό ο δολοφόνος αστόχησε! Στα αγωνιστικά τώρα, οι κινητήρες της Judd δεν έφτασαν ποτέ στο Μόντρεαλ, εξαιτίας καταιγίδας που δεν επέτρεψε στο αεροπλάνο που τους μετέφερε να απογειωθεί.Έτσι η ομάδα δανείστηκε έναν κινητήρα από την Brabham και τον τοποθέτησε στο μονοθέσιο…του Moreno προφανώς! Ο συνδυασμός ήταν τραγικά αργός και δεν είχε ελπίδες πρόκρισης από το pre-qualifying.

Επόμενη στάση του θιάσου Andrea Moda θα ήταν η Γαλλία και λέω θα, διότι για μια ακόμη φορά η ομάδα δεν κατάφερε να φτάσει στην πίστα! Οι οδηγοί φορτηγών στην Γαλλία απεργούσαν και είχαν κλείσει αρκετούς δρόμους. Ενώ όμως όλες οι άλλες ομάδες κατάφεραν και διαπραγματεύτηκαν το πέρασμά τους από τα μπλόκα, το φορτηγό της Andrea Moda ήταν το μοναδικό που δεν πέρασε. Μετά και από αυτό το φιάσκο κάποια μέλη της ομάδας αποχώρησαν, όπως έκαναν και οι χορηγοί της!

Στο Silverstone δεν μπόρεσαν να περάσουν από το pre-qualifying, κατάφεραν όμως και πάλι να στρέψουν τα βλέμματα πάνω τους! Στις πρώτες δοκιμές η πίστα ήταν βρεγμένη από την βροχή που έπεσε την προηγούμενη μέρα. Έτσι,η ομάδα έστειλε στην πίστα τον Moreno αρχικά και έπειτα τον McCarthy με το ίδιο σετ βρόχινων ελαστικών. Όταν όμως ήρθε η σειρά του δεύτερου, η πίστα είχε στεγνώσει και ο Perry ήταν απελπιστικά αργός! Ίδια γεύση και στην Γερμανία με τον Moreno να μην “βλέπει” δοκιμαστικά και τον McCarthy να αποβάλλεται από τον αγώνα αφού έχασε το ζύγισμα, αλλά και στην Ουγγαρία, με την ομάδα να στέλνει τον McCarthy στην πίστα με μόλις 45 δευτερόλεπτα να απομένουν στο χρονόμετρο! Εκείνος δεν πρόλαβε να γράψει γρήγορο γύρο και η FIA με τελεσίγραφό της απαίτησε από την Andrea Moda ουσιαστικά να σοβαρευτεί και να γίνει ομάδα! Στο Βελγικό γκραν πρι η διαδικασία του pre-qualifying δεν ήταν αναγκαία αφού η Brabham αποσύρθηκε από το πρωτάθλημα εξαιτίας οικονομικών προβλημάτων. Η Andrea Moda και πάλι όμως δεν μπόρεσε να προκριθεί στον αγώνα.

Αν μαντέψατε πως αυτό ήταν και το τέλος της Andrea Moda κάνατε σωστά! Δεν θα μπορούσε όμως να έρθει αυτό χωρίς το απαραίτητο δράμα! Κατά τη διάρκεια του τριημέρου στο Spa,η Βελγική αστυνομία συνέλαβε τον Sassetti, κατηγορώντας τον για συμμετοχή σε απάτη με πλαστά τιμολόγια! Η FIA άδραξε την ευκαιρία και απαγόρευσε στην ομάδα την συμμετοχή σε περαιτέρω αγώνες! Η ετυμηγορία μάλιστα ανέφερε πως η ομάδα του Sassetti αποκλείστηκε διότι “έφερε το άθλημα σε ανυποληψία”!!

Η ιστορία της Andrea Moda μας δείχνει πόσο πολύ έχει προχωρήσει η F1 σε θέματα οργάνωσης και επαγγελματισμού. Τα κριτήρια της FIA για τον εάν μια ομάδα μπορεί να συμμετάσχει στην κορωνίδα του μηχανοκίνητου αθλητισμού έχουν γίνει πιο αυστηρά από ποτέ και κάθε ομάδα που βρίσκεται σήμερα στα grid,είτε λέγεται Red Bull/Ferrari/McLaren είτε HRT/Marussia/Caterham,πρέπει να χαίρει της εκτίμησης και του σεβασμού μας!

Andrea Moda (5)

(*) Στα τέλη της δεκαετίας του ’80 με αρχές αυτής του ’90,εξαιτίας των πολλών μονοθεσιών που προσπαθούσαν να πάρουν μέρος στα γκραν πρι, η FIA θέσπισε το pre-qualifying session. Σε αυτό λάμβαναν μέρος οι νέες ομάδες και αυτές με τη χειρότερη συγκομιδή αποτελεσμάτων τους προηγούμενους 6 μήνες στο πρωτάθλημα της F1. Λάμβανε χώρα την Πέμπτη πριν από κάθε γκραν πρι και οι 4 ταχύτεροι συνδυασμοί περνούσαν στο qualifying (δοκιμαστικά).Εκεί τα 30 πλέον μονοθέσια συναγωνίζονταν για τις 26 θέσεις στο grid του Κυριακάτικου αγώνα.

Disclaimer: Όντας μικρός σε ηλικία δεν πρόλαβα τα ανδραγαθήματα της Andrea Moda σε live καταστάσεις! Άρα,δεν θα μπορούσα από μνήμης να γράψω αυτό το άρθρο.Αυτό είναι μια συρραφή πληροφοριών από διαφορετικά site, μιας και βιβλία με την ιστορία της Andrea Moda δεν υπάρχουν.

#trending

#trending

Αξίζει να δεις
Featured

Περισσότερα νέα

Αποχωρεί από την Red Bull ο Adrian Newey

Ο επικεφαλής σχεδιασμού της Red Bull, Adrian Newey, πρόκειται να αποχωρήσει από την ομάδα μετά τη διαμάχη που έχει ξεσπάσει εντός της αυστριακής ομάδας...