F1 Melbourne

Το πρώτο και το πιο δύσκολο “Can we guess!?” της χρονιάς· όχι από άποψη γραφής, αλλά από την άποψη του να κάνουμε την πιο σωστή “μαντεψιά”, αφού είναι ο πρώτος αγώνας της σεζόν, και καμιά ομάδα δεν έχει δείξει τον πραγματικό της εαυτό στις χειμερινές δοκιμές. Κι επειδή είναι αδύνατο να πούμε με αρκετή δόση βεβαιότητας τι μπορεί να γίνε στο Albert Park, θα είναι ένα διαφορετικό “Can we guess”, στο οποίο θα προσπαθήσουμε να βγάλουμε κάποια φαβορί για την Αυστραλία, αναλύοντας το πώς κύλισαν τα τρία 4ήμερα των δοκιμών, σε Χερέθ και Βαρκελώνη.


Επειδή αυτό που αφορά την τεράστια πλειοψηφία των οπαδών της Formula 1 είναι οι πρώτες θέσεις, θ’ ασχοληθούμε με τις ομάδες που είναι τ’ αδιαφιλονίκητα φαβορί για τις 5 πρώτες θέσεις, που είναι οι Red Bull Racing, η Ferrari, η McLaren, η Lotus και η Mercedes. Συνεπώς, θ’ ασχοληθούμε ξεχωριστά με την πορεία της κάθε ομάδας στις δοκιμές, πάντα με όσα έγιναν, αλλά και με όσα λέγονται για τα προγράμματα που ακολούθησαν ή για πιθανό “κρυφτούλι” που μπορεί να έπαιξαν, αλλά και για τα προβλήματα που αντιμετώπισαν με τα νέα τους μονοθέσια.

Albert Park

Προτού, όμως, ξεκινήσουμε με τη Red Bull, λόγω του ότι είναι η Πρωταθλήτρια, ας αφιερώσουμε μερικές γραμμές για το Albert Park της Μελβούρνης, καθώς είναι η πίστα που θα φιλοξενήσει τον πρώτο αγώνα της 64ης σεζόν της Formula 1. Το πάρκο στην Μελβούρνη δεν έχει μεγάλες ευθείες, κάτι που σημαίνει ότι η δύναμη του κινητήρα δεν είναι τόσο σημαντική. Ωστόσο, είναι πολύ σημαντική και καθοριστική η κάθετη δύναμη που παράγει ένα μονοθέσιο (κάτι που συμβαίνει σε κάθε πίστα, άλλωστε), ώστε να μπορεί να περνά όσο το δυνατόν πιο γρήγορα από τις στροφές μέσης και υψηλής ταχύτητας, με τη μικρότερη φθορά στα ελαστικά.

Δε τελειώσαμε το Albert Park, φυσικά, αλλά, μιας και αναφέρθηκα στα ελαστικά, η άσφαλτος δεν είναι πολύ φθοροποιός για τα ελαστικά με την Pirelli να έχει επιλέξει την πολύ μαλακή και τη μέση γόμα για το αγωνιστικό 3ήμερο. Φεύγοντας από τα ελαστικά, και η καλή μηχανική πρόσφυση είναι απαραίτητη για την καλή έξοδο από τις στροφές χαμηλής ταχύτητας. Η πίστα έχει κάποιες αναπηδήσεις, αλλά η σταθερότητα στο φρενάρισμα δεν είναι και το βασικό χαρακτηριστικό ενός μονοθεσίου, λόγω της έλλειψης μεγάλως ευθειών και βίαιων φρεναρισμάτων.

Τέλος, όσον αφορά το DRS, η FIA δεν έχει αποκαλύψει ακόμα τη ζώνη ή τις ζώνες ενεργοποίησης, μα το Auto Motor und Sport αποκαλύπτει πως θα έχουμε δύο ζώνες DRS, η μία θα είναι στην ευθεία εκκίνησης-τερματισμού και η δεύτερη στην αμέσως επόμενη ευθεία, μέχρι τα φρένα για την τρίτη στροφή. Όσον αφορά το σημείο ανίχνευσης, λογικά θα είναι πριν ή λίγο μετά από τη στροφή 14.

Τα παραπάνω στοιχεία, σε συνδυασμό με όσα είδαμε στις 12 ημέρες των δοκιμών, θα μας φέρουν πιο κοντά στην πρόβλεψη για το ποια είναι τα φαβορί για τη νίκη στον πρώτο αγώνα, και όχι για την πρώτη 10άδα, όπως συνηθίζαμε να κάνουμε στα προηγούμενα αντίστοιχα άρθρα, αφού αυτό κανένας δεν μπορεί να το πει με αρκετή βεβαιότητα. Επίσης, πριν ξεκινήσουμε με τις ομάδες, ξεκαθαρίζω ότι θ’ ασχοληθούμε μόνο με τον πρώτο αγώνα, και όχι με το τι μπορεί να συμβεί στο πρωτάθλημα και ποιος θα είναι ο φετινός Πρωταθλητής. Με τον τεράστιο ανταγωνισμό και χωρίς να γνωρίζουμε πότε οι ομάδες θ’ αρχίσουν να μεγαλώνουν την αναλογία υπέρ του 2014 και με τι ποσοστά, αυτό είναι αδύνατο να γίνει, ειδικά τώρα που δεν έχουμε δει την πραγματική ταχύτητα των μονοθεσίων.

F1 Testing in Barcelona - Day Two

Red Bull

Πάντα, ξεκινάμε με τη Red Bull, κάτι που θα γίνει και τώρα, όχι επειδή είναι ίσως το μεγαλύτερο φαβορί για τη νίκη στην Αυστραλία, καθώς και για το φετινό πρωτάθλημα, αν και ξαναλέω ότι είναι πολύ νωρίς για ν’ ασχοληθούμε με το τι θα γίνει στις 24 Νοεμβρίου, στο τελευταίο Grand Prix της σεζόν, αλλά γιατί είναι αυτή που έκοψε με μεγάλη διαφορά πρώτη το νήμα στο πρωτάθλημα των κατασκευαστών, ύστερα από την υποδειγματική αντεπίθεση του Sebastian Vettel από τη Σιγκαπούρη κι έπειτα. Έχω το κακό συνήθειο να μακρηγορώ, όμως, επομένως ας ξεκινήσουμε από τους Πρωταθλητές.

Έκαναν αυτό που ξέρουν καλύτερα απ’ όλους: να μην δείξουν σε κανένα σημείο των δοκιμών την πραγματική τους ταχύτητας. Μόλις μία ημέρα η Red Bull είδε έναν από τους οδηγούς της στην πρώτη θέση με τον πίνακα των χρόνο, αφού ποτέ δεν ενδιαφέρθηκαν πραγματικά γι’ αυτούς. Οι δοκιμές κύλησαν δίχως ιδιαίτερα προβλήματα για την αυστριακή ομάδα. Η RB9 είναι μια εξέλιξη της ταχύτητας RB8, με τον Adrian Newey και τη σχεδιαστική του ομάδα να μην υπερβάλουν ή να ρισκάρουν με το νέο τους αυτοκίνητο. Κάποια νέα κομμάτια ήρθαν για το αυστριακό μονοθέσιο στις δύο τελευταίες ημέρες των δοκιμών, όπως μια νέα εμπρός πτέρυγα και κάποια νέα εξαρτήματα στο πίσω μέρος, για τα οποία πήραν δεδομένα.

Ο ρυθμός τους δεν ήταν τρομακτικός, αλλά λέγεται πως έτρεχαν συνεχώς με αρκετό καύσιμο στο ρεζερβουάρ της RB9, η οποία έδειξε να πατάει πάρα πολύ καλά, να έχει εξαιρετική αεροδυναμική ισορροπία και συμπεριφορά, και να δίνει μεγάλη αυτοπεποίθηση στον οδηγό της. Η φθορά στα ελαστικά δεν ήταν μεγάλη, αφού είναι αρκετά “ευγενική” με τα νέα ελαστικά τής Pirelli, τα οποία δοκίμασαν κι αξιολόγησαν οι ομάδες σε όλη τη διάρκεια των δοκιμών. Ίσως, έγινε και δοκιμή ενός συστήματος παθητικού DDRS, αν και αυτό είναι κάτι που δεν έγινε στις τελευταίες ημέρες των δοκιμών.

Όσον αφορά τους οδηγούς, το τελευταίο τεστ δεν άρεσε στον Sebastian Vettel, αφού δεν έμεινε ικανοποιημένος από τα χιλιόμετρα που έκανε σε στεγνό και τα δεδομένα που πήραν, ωστόσο έχει πει ότι γενικά είναι ικανοποιημένος με το μονοθέσιό του, όπως έκανε και ο Mark Webber. Καλά, μην περιμένεις να λένε ότι έχουμε το υπερ-μονοθέσιο που κανένας δεν μπορεί να “χτυπήσει”, αλλά νομίζω και πως κανένας δεν περίμενε να μην είναι ικανοποιημένοι οι οδηγοί της Red Bull, καθώς σπάνια έχουν παραπονεθεί για το μονοθέσιό τους από τότε που ξεκίνησε η κυριαρχία τους, δηλαδή από το 2010. Ο Webber υπολογίζει, επίσης, τους αντιπάλους του, γνωρίζοντας ότι ο ανταγωνισμός είναι μεγάλος και ότι πολλά μπορεί ν’ αλλάξουν γρήγορα, κάτι που είδαμε και πέρυσι, όπου είχαμε 7 διαφορετικούς νικητές στους 7 πρώτους αγώνες!

Προσωπική άποψη: Ας μη γελιόμαστε· η Red Bull είναι Red Bull, ο Adrian Newey είναι Adrian Newey και ο Sebastian Vettel είναι Sebastian Vettel. Μια στιγμή· δε θέλω να πω ότι το πρωτάθλημα είναι τελειωμένο, και πηγαίνετε όλοι να ποντάρετε τα χρήματά σας στον Γερμανό. Εννοώ ότι θεωρώ δεδομένο πως ο 25χρονος θα βρίσκεται διαρκώς στις πρώτες θέσεις, γιατί θεωρώ δεδομένο ότι η RB9 είναι ένας κορυφαίο μονοθέσιο. Όπως είπε, όμως, και ο Webber, δεν είναι μόνοι τους, και υπάρχουν ομάδες και οδηγοί που θέλουν να βάλουν τέλος στην κυριαρχία τους. Φυσικά και δεν μπορώ να κρίνω την πραγματική ανταγωνιστικότητα της RB9, διότι ποτέ δε μας έχει δείξει την πραγματική της ταχύτητα.

Για ‘μένα, βάσει όσων είδα στις δοκιμές (φυσικά και δεν αναφέρομαι στους ταχύτερους χρόνους), ο Seb έχει τις περισσότερες πιθανότητες για νίκη στην Αυστραλία. Αναφέρομαι μόνο στην απόδοση, και δε γνωρίζω τι μπορεί να κατά τη διάρκεια του αγώνα που μπορεί να επηρεάσει την ομαλή ροή ενός αγώνα, όπως ένα αυτοκίνητο ασφαλείας, κάποιο πρόβλημα αξιοπιστίας, κάποιο οδηγικό λάθος που μπορεί να έχει καθοριστικό κόστος, ή κάτι από πλευράς καιρικών φαινομένων, αν και οι καιρικές προβλέψεις δεν κάνουν λόγο για βροχή την Κυριακή.

TEST F1/2013

Ferrari

Το περσινό εφιαλτικό ξεκίνημα θέλει, κατ’ αρχάς και κατ’ αρχήν, ν’ αποφύγει η Ferrari. Αυτό είναι το αρχικό και το βασικό μέλημα των Ιταλών, και φαίνεται πως θα το καταφέρουν, αν κρίνουμε από την πορεία τους στις δοκιμές και από τις δηλώσεις των Fernando Alonso και Felipe Massa για την F138. Το νέο τους μονοθέσιο δείχνει πολύ καλύτερα ισορροπημένο, πολύ λιγότερο δύστροπο και απότομο στην οδήγηση, λόγω της πολύ καλύτερης αεροδυναμικής συμπεριφοράς. Αυτό, όμως, δε θα πρέπει να σημαίνει πως η Scuderia πηγαίνει με πολλή φόρα για τη νίκη στην Αυστραλία, γιατί αυτό το ενδεχόμενο είναι κάτι που δεν πιστεύουν πραγματικά και οι άνθρωποι στο Maranellο, διότι δεν ξεχνούν ότι, πέρυσι, ποτέ δεν είχαν το καλύτερο μονοθέσιο και οι κανονισμοί είναι ελάχιστα τροποποιημένοι.

Ο Massa δήλωνε συνεχώς ότι είναι πολύ ικανοποιημένος από το αυτοκίνητό τους, λέγοντας μάλιστα ότι είναι “από άλλον πλανήτη”, ενώ και ο Alonso είπε πως η F138 είναι “200 φορές καλύτερη” από την F2012. Όταν, όμως, έχεις απέναντί σου άλλες 4 ομάδες ικανές να κερδίσουν, μία εκ των οποίων είναι η Red Bull, αλλά και 19 αγώνες μέχρι να τελειώσει το πρωτάθλημα που δεν έχει αρχίσει και δεν έχεις δει την πραγματική ταχύτητα του καθενός, ενώ δεν έχεις βάλει στο παιχνίδι τον ρυθμό εξέλιξης που θα κρίνει, κατά τη γνώμη μου, το πρωτάθλημα, δεν μπορείς να μιλάς για νίκες και για τρομερές εμφανίσεις.

Οι πολύ -ίσως και υπερβολικά- αισιόδοξες αυτές δηλώσεις, άλλαξαν προς το τέλος των δοκιμών. Καλός ο ενθουσιασμός με το νέο μονοθέσιο, του οποίου δε γνωρίζουμε την πραγματική ταχύτητα, διότι δε φτάνει να έχει μόνο καλή αεροδυναμική συμπεριφορά και ισορροπία,  με τον ανταγωνισμός να είναι εξαιρετικά σκληρός, και ο Ferni δεν ξέχασε το παρελθόν, λέγοντας πως, πέρυσι, ήταν περίπου 8 δέκατα μακριά από τις Red Bull και McLaren, υπονοώντας πως είναι σχεδόν αδύνατο να τα έχουν “βρει” μέσα στον χειμώνα, αλλά αυτό δεν αποκλείει ότι μπορεί να είναι πιο κοντά στους πρώτους, γιατί μπορεί και η Red Bull να έχει βρει κι αυτή αρκετά δέκατα απόδοσης σε κάθε γύρο, όπως και η McLaren.

Κάτι ακόμα που ωφελεί τη Ferrari (γενικότερα, όχι μόνο στην Αυστραλία) είναι το ότι θα έχουμε, ακόμα κι εκτός αγώνα, ενεργοποίηση του DRS στις προκαθορισμένες ζώνες, γιατί δεν πρέπει να ξεχνάμε ότι ένα από τα προβλήματα της Ferrari πέρυσι ήταν οι κατατακτήριες, λόγω του λιγότερου αποδοτικού DRS, αλλά και λόγω του προβλήματος που είχε η F2012 να φέρει γρήγορα τα ελαστικά στην ιδανική θερμοκρασία λειτουργία για τη μέγιστη δυνατή πρόσφυση στον έναν γύρο. Η F138 δείχνει να φέρνει τα ελαστικά πιο γρήγορα στη σωστή θερμοκρασία απ’ ό,τι η F2012, αλλά αυτό δε σημαίνει πως στις κατατακτήριες θα πετάει, αφού η κάθετη δύναμη είναι αυτή που κρίνει τα πάντα, και δε γνωρίζουμε με ακρίβεια πόσο καλά τα πηγαίνει το ιταλικό μονοθέσιο στον συγκεκριμένο τομέα.

Προσωπική άποψη: Μπορώ να πω με αρκετή βεβαιότητα ότι δεν πρόκειται να δούμε τους Alonso και Massa να “παλεύουν” με το τιμόνι της F138 και να θέλουν να βγουν απ’ αυτή, σαν φεύγουν από γυναίκα που δεν τους κάνει τα γούστα. Αυτό, ωστόσο, δε σημαίνει ότι όλα και καλά και πάμε για πρωτάθλημα. Προσοχή! Άλλο είναι να έχει ένα μονοθέσιο καλή αίσθηση και άλλο να είναι γρήγορο και ανταγωνιστικό. Και όταν λέμε ανταγωνιστικό, εννοούμε πολύ ανταγωνιστικό, γιατί οι αντίπαλοι είναι πολλοί και δύσκολοι στο να τους νικήσεις, ιδιαίτερα όταν προέρχεσαι από μία χρονιά που δεν ήταν εύκολη κι επιτυχημένη.

Δεν περιμένω να δω τον Alonso να μάχεται για τη νίκη στο Albert Park και νομίζω πως δεν είναι ο ρεαλιστικός στόχος για τη Ferrari. Πιστεύω πως ο Ισπανός θα κάνει αυτό που έκανε και στους περισσότερους αγώνες πέρυσι: να μάχεται για το βάθρο. Αν αυτό είναι από την αρχή εφικτό, τότε τα χαμόγελα θα υπάρξουν στο στρατόπεδο των Ιταλών, γιατί αμέσως θα γεννηθούν περισσότερες ελπίδες για τον πρώτο τίτλο του Alonso μαζί τους, σκεπτόμενοι την περσινή βελτίωση, τη “σύγχυση” με την ανταγωνιστικότητα των μονοθεσίων, καθώς και με τους “κλέφτες” βαθμών. Η F138 θα έχει νέο αεροδυναμικό πακέτο, το οποίο θα δοκιμάσουν οι μηχανικοί τής Scuderia την Παρασκευή και το πρωί του Σαββάτου, ελπίζοντας πως θα το κατανοήσουν γρήγορα και πως θ’ αυξήσει ανταγωνιστικότητα του μονοθεσίου τους, όχι απλώς την ταχύτητα.

Jenson Button

McLaren

Το μεγάλο ερωτηματικό για τη McLaren είναι ένα: μπορεί να τα καταφέρει χωρίς τους Lewis Hamilton και Paddy Lowe. Η απόδοση του πρώτου είναι πολύ γνωστή και όλοι ξέρουμε ότι έδινε έναν διαφορετικό αέρα απόδοσης στη βρετανική ομάδα, λόγω της ικανότητάς του να βγάζει όλη την απόδοση ενός μονοθεσίου στην πίστα, δίχως να σταματά ποτέ να πιέζει. Κάποιοι έχουν περάσει στα “ψιλά” την αποχώρηση του Paddy Lowe. Εντάξει, δεν έχει φύγει ακόμα από το Woking, κάτι που θα γίνει στο τέλος τού 2013 και θα πάει στη Mercedes, αλλά ουσιαστικά έχει αποχωρήσει από την ομάδα, για να μην αποκαλύψει μυστικά τής McLaren για τους turbo κινητήρες στη Mercedes.

Για ν’ αφήσω, όμως, τα ερωτηματικά και να επιστρέψουμε στο θέμα μας, η MP4-28 δεν έδειξε ότι είναι το κορυφαίο μονοθέσιο σε ρυθμό, αλλά αυτό δε σημαίνει πως δε θα είναι ανταγωνιστική για νίκες. Η MP4-28 είναι το μονοθέσιο που έχει αλλάξει περισσότερο σε σχέση με τα υπόλοιπα κορυφαία, με την pull-rod εμπρός ανάρτηση να πρωταγωνιστεί. Οι σχεδιαστές στο Woking δεν είχαν αφήσει πολλά περιθώρια βελτίωσης στην MP4-27, την οποία είχαν καταφέρει να βελτιώσουν αρκετά εντός τής σεζόν, κι έπρεπε ν’ ακολουθήσουν μια κάπως διαφορετική σχεδιαστική φιλοσοφία στο νέο τους μονοθέσιο, αλλά αυτό έχει και το κόστος του, κάτι που είναι η κατανόησή του. Το πρόβλημα αυτό φάνηκε στις δοκιμές, με τους Jenson Button και Sergio Perez να δοκιμάζουν πολλές ρυθμίσεις, προσπαθώντας να κατανοήσουν καλύτερα ποιες είναι οι πιο σωστές.

Πέρα από το πρόβλημα της κατανόησης, φαίνεται πως το βρετανικό μονοθέσιο αντιμετωπίζει πρόβλημα υποστροφής, κάτι που μπορεί να οφείλεται και στη διαφορετική φιλοσοφία που ακολούθησε η McLaren. Επιπλέον, η περισσότερη υποστροφή στο νέο μονοθέσιο είναι πιθανό να προήλθε και από την αποχώρηση του Hamilton. Το στυλ οδήγησης του Βρετανού είναι άκρως επιθετικό και υπερστροφικό και οι Βρετανοί προσπάθησαν να κάνουν κάτι ανάμεσα στο πολύ ήπιο στυλ του Button και σ’ αυτό του Hamilton. Έτσι, με τη φυγή τού “Billion Dollar Man” και με την πρόσληψη του Perez, η McLaren θέλησε να κάνει κάτι πιο κοντά στα στυλ οδήγησης των Button και Perez, που είναι παρόμοια, αλλά αυτό μπορεί να έχει κόστος, το οποίο μπορεί να είναι και προσωρινό βέβαια.

Ο Μεξικανός έδειξε καλό ρυθμό στις μεγάλες αποστάσεις, ενώ και ο Button έδειξε αρκετά ανταγωνιστικός όταν έπρεπε να μείνει αρκετή ώρα στην πίστα, και αυτό λογικά θα φανεί και στους αγώνες, αλλά το ζήτημα είναι πού θα είναι ο ρυθμός της MP4-28 σε σχέση με τους υπόλοιπους, γιατί υπάρχουν φήμες πως το βρετανικό μονοθέσιο δεν τα πηγαίνει τόσο καλά με τη διαχείριση των ελαστικών, κάτι στο οποίο ήταν καλή η MP4-27, αλλά είπαμε ότι τα δύο μονοθέσια παρουσιάζουν ριζικές διαφορές στη φιλοσοφία.

Προσωπική άποψη: Τουλάχιστον στην αρχή, η McLaren δε θα είναι όσο ανταγωνιστική ήταν πέρυσι. Οι 12 ημέρες των δοκιμών δεν ήταν αρκετές για την πλήρη κατανόηση της MP4-28, και οι τεχνικοί της McLaren θα παλέψουν για να βρουν τις σωστές ρυθμίσεις για το πρώτο Grand Prix. Όπως κάθε χρόνο, έτσι και φέτος, θα πρέπει να περιμένουμε κάποια νέα εξαρτήματα για το μονοθέσιό τους, ενώ θα πρέπει να επιβεβαιώσουν την απόδοσή τους με τα δεδομένα που πήραν στην αεροδυναμική σήραγγα.

Ωστόσο, η MP4-28 αποτελεί μια πολύ καλή βάση για βελτιώσεις, οι οποίες, λογικά, θα έρθουν από τη McLaren μετά από τους πρώτους αγώνες, ενώ η ανταγωνιστικότητά της μπορεί ν’ αυξηθεί όχι μόνο μέσα από τις αναβαθμίσεις, αλλά και από την καλύτερή κατανόησή της. Οι Button και Perez δε δείχνουν ικανοί να διεκδικήσουν πολλές νίκες, και μάλλον όχι και στους πρώτους αγώνες. Οι δυο τους, όμως, μπορεί να παλέψουν γι’ αρκετά ψηλές θέσεις, τουλάχιστον στην αρχή, “κλέβοντας” βαθμούς από τους διεκδικητές, κάτι που μπορεί να είναι καθοριστικό.

Επιπλέον, θεωρώ αδύνατο να διεκδικήσει κάποιος από τους δύο οδηγούς τον τίτλο, διότι δε μας έχουν δείξει ότι μπορούν να είναι διαρκώς άκρως ανταγωνιστικοί, κάτι που είναι απαραίτητο για όποιον θέλει να δει τ’ όνομά του στην πρώτη θέση τού τελικού βαθμολογικού πίνακα. Θεωρώ ότι, χωρίς τους Hamilton και Lowe, ρεαλιστικός στόχος της McLaren δεν είναι -τουλάχιστον για φέτος- η πρώτη θέση, αλλά η δεύτερη, ενώ θέλει σίγουρα να τερματίσει μπροστά από τις Lotus και Mercedes, αν και δε θεωρώ ότι θα είναι συνεχώς μπροστά τους σε κάθε Grand Prix, διότι οι δυο τους έχουν δείξει σημάδια βελτίωσης στον φετινό χειμώνα, όπως θ’ αναλύσουμε παρακάτω.

F1 Testing - Barcelona (Week 2)

Lotus

Η Lotus θέλει να συνεχίσει την πρόοδο που έδειξε πέρυσι. Οι δοκιμές, σίγουρα, δεν πήγαν όπως θα ήθελαν οι άνθρωποι του Enstone, με τα προβλήματα αξιοπιστίας να μην τους επιτρέπουν να πάρουν όσα δεδομένα θα ήθελαν, καθώς έγραψαν τα περισσότερο χιλιόμετρα απ’ όλους. Το καλό, όμως, είναι πως η E21 έδειξε να είναι μια βελτιωμένη E20, πιο γρήγορη και με καλύτερη συμπεριφορά, με τους Kimi Raikkonen και Romain Grosjean να δείχνουν ότι μπορούν να κάνουν τη “ζημιά” σε κάποιους αγώνες, όπως έκαναν και πέρυσι, μόνο που αυτό θέλουν να συμβεί από την αρχή φέτος, αλλά και πιο συχνά, όχι μόνο όταν οι συνθήκες στην πίστα είναι θερμές, καθώς το βρετανικό μονοθέσιο ήταν πολύ “ευγενικό” με τα ελαστικά, κάτι που φαίνεται να συμβαίνει και φέτος, αν και είναι νωρίς για να το κρίνουμε αυτό χωρίς να έχουμε δει ακόμα αγώνα.

Ένα θέμα που μπορεί να επηρεάσει την απόδοση και την ανταγωνιστικότητα της E21 είναι οι χαρτογραφήσεις, καθώς δεν μπορεί να χρησιμοποιήσει τις νέες χαρτογραφήσεις που δοκίμασε κάποιες ημέρες στις δοκιμές, αν και οι τεχνικοί της επισημαίνουν πως αυτό δεν είναι κάτι που προκαλεί ανησυχίες, αφού η διαφορά στην απόδοση ήταν ελάχιστη, και μάλιστα ο Raikkonen “τη μίσησε”, σύμφωνα με τον Alan Permane, επί κεφαλής εργασιών της πίστας. Δεν μπορούμε να γνωρίζουμε αν και πόση θα είναι η επίδραση στο αυτοκίνητο, αν και δε θα πρέπει να είναι μεγάλη.

Προσωπική άποψη: Η E21 έδειξε να έχει καλή ταχύτητα, αλλά δεν μπορεί να στοχεύει σε νίκες από την αρχή, διότι γνωρίζει καλά ότι οι αντίπαλοι της έχουν πολύ υψηλούς στόχους και πολύ ανταγωνιστικά πακέτα. Η Αυστραλία θα πρέπει να είναι ένα θετικό ξεκίνημα, εννοώ ότι θα δε θα είναι απίθανο να δούμε τον Raikkonen και τον Grosjean να μάχονται για την 5άδα, κάτι που νομίζω πως είναι και ρεαλιστικός στόχος για τη Lotus. Παρ’ όλη τη βελτίωση που φαίνεται να έχει σημειώσει σε όλη τη διάρκεια του χειμώνα, θεωρώ απίθανο το να βλέπουμε την E21 να είναι ικανή για πολλές νίκες, αλλά πιστεύω ότι θα τη βλέπουμε να είναι πιο ανταγωνιστική από την E20, επομένως τα βάθρα ίσως να είναι περισσότερα για τους Βρετανούς φέτος, αλλά είναι νωρίς να μιλάμε για το τι θα γίνει εντός της σεζόν, καθώς δεν ξέρουμε με τι ρυθμό θα βελτιώνονται τα κορυφαία μονοθέσια.

Κάτι που θα πρέπει να εκμεταλλευτεί, επίσης, η βρετανική ομάδα είναι τ’ οδηγικό της δίδυμο: οι Raikkonen και Grosjean μπορούν ν’ ανταγωνιστούν τα οδηγικά δίδυμα που μάχονται για το πρωτάθλημα. Αναφέρομαι καθαρά στην απόδοση, γιατί, το 2012, ο Grosjean μάς έδειξε ότι είναι επιρρεπής σε λάθη, κάποια εκ των οποίων ήταν πολύ σοβαρά, αλλά έδειξε και ότι είναι ένας γρήγορος οδηγός, που μπορεί, σε κάποιους αγώνες, ν’ αποτελέσει δύσκολη λεία για όσους διεκδικούν το πρωτάθλημα. Ωστόσο, το θέμα θα είναι να μπορέσει να έχει σταθερή απόδοση, δίχως λάθη, και πιστεύω θα είναι καλύτερος από πέρυσι. Για τον “Iceman” δε θεωρώ απαραίτητο να γράψω πολλά, καθώς όλοι γνωρίζουμε την ταχύτητά του και το ότι είναι “ευγενικός” με τα ελαστικά, και το φετινό του ξεκίνημα θα πρέπει να είναι πιο εύκολο απ’ ό,τι πέρυσι, διότι έχει κλείσει έναν χρόνο με τη νέα του ομάδα κι έχει προσαρμοστεί πλήρως.

Lewis Hamilton

Mercedes

Μία από τις πιο βελτιωμένες ομάδες του χειμώνα, αν όχι η πιο βελτιωμένη, είναι η Mercedes. Όταν μιλάω για βελτίωση, εννοώ για γενική βελτίωση, όχι μόνο όσον αφορά την W04. Ο πρώτος που έφερε αυτή τη βελτίωση είναι ο Lewis Hamilton, και η γερμανική ομάδα έδειξε με την πρόσληψη του Βρετανού ότι θέλει να γίνει και πρακτικά μια κορυφαία ομάδα, ώστε ν’ αποκτήσουν αξία τα πολλά εκατομμύρια που ξοδεύει για τη Formula 1. Ο 28χρονος έχει τρομερή ταχύτητα και μπορεί να βελτιώσει την ανταγωνιστικότητα ενός μονοθεσίου, αφού μπορεί να του βγάλει όλη την απόδοση στην πίστα. Πέρα απ’ αυτό, ο “Black and Yellow”, όπως τον αποκαλώ κάποιες φορές (χωρίς την παραμικρή ρατσιστική διάθεση, φυσικά), έχει δώσει έναν διαφορετικό αέρα και στους τεχνικούς της ομάδα τους, οι οποίοι θέλουν να τον κάνουν αρχηγό και να του προσφέρουν ό,τι καλύτερο μπορούν, κάτι που τους αναγκάζει να δουλεύουν ακόμα πιο σκληρά και με περισσότερα κίνητρα, ή “πιο διψασμένοι από ποτέ”, όπως είπε ο Lewis.

Για να περάσουμε, όμως, και στην W04, το γερμανικό μονοθέσιο είναι σίγουρα πιο γρήγορη από την W03, ενώ δείχνει να είναι και πιο ανταγωνιστική. Οι Hamilton και Rosberg έχουν γράψει κάποιους πολύ καλούς ταχύτερους γύρους στις δοκιμές (ο Nico έγραψε τον καλύτερο χρόνο στις τελευταίες δοκιμές, και ο Lewis τον τρίτο καλύτερο), αλλά είναι προφανές ότι έτρεχαν με μικρά φορτία καυσίμου, αφού έκαναν προσομοίωση κατατακτήριων δοκιμών. Όμως, αυτό που μετράει πολύ περισσότερο είναι ο ρυθμός στον αγώνα, και η W04 έδειξε ότι είναι αρκετά καλή σ’ αυτό, αλλά δεν μπορούμε να πούμε με βεβαιότητα πού βρίσκεται σε σχέση με τους άλλους, αφού αυτό δε φαίνεται καθαρά από τις δοκιμές, αλλά και γιατί τα πράγματα μπορεί να διαφοροποιηθούν στους πρώτους αγώνες, διότι οι ομάδες θα έχουν κάποιες αναβαθμίσεις που δεν είδαμε στη Βαρκελώνη, ενώ και η κατανόηση των μονοθεσίων μπορεί να φέρει κάποιες αλλαγές στην ανταγωνιστικότητά τους.

Οι δοκιμές ξεκίνησαν πολύ άσχημα για τη Mercedes, έχοντας κάποια προβλήματα αξιοπιστίας, αλλά τα πράγματα βελτιώθηκαν, τόσο από τα δεδομένα που πήραν, όσο και από τη βελτίωση της W04 εντός των δοκιμών. Οι τεχνικοί στο Brackley φαίνεται να έχουν κατανοήσει αρκετά καλά το νέο τους μονοθέσιο (αναφέρομαι σ’ αυτό το πρώιμο στάδιο της χρονιάς), κάτι στο οποίο έχουν βοηθήσει και οι οδηγοί, οι οποίοι έχουν προσαρμοστεί κι αυτοί αρκετά καλά μέσα στην W04. Πολλοί μπορεί να πόνταραν στο ότι ο Hamilton ίσως να είχε δυσκολίες στο να βρει γρήγορα τον εαυτό του σε μια ομάδα πέρα από τη McLaren, αλλά ο Βρετανός δεν το έδειξε αυτό, διότι είναι από τους οδηγούς που δε χρειάζονται μεγάλη περίοδο προσαρμογής, ενώ γνωρίζει τον ρόλο του στην ομάδα, που είναι πρακτικά ο νούμερο ένα οδηγός (χωρίς αυτό να σημαίνει ότι ο Rosberg δε θα έχει ίση αντιμετώπιση), παρόλο που θα οδηγεί το νούμερο δύο μονοθέσιο.

Το βασικότερο πρόβλημα με την W04 φαίνεται να είναι η κάθετη δύναμη, αλλά αυτό, λογικά, δεν είναι κάτι τραγικό, τουλάχιστον όπως φάνηκε μέσα από τις δοκιμές. Σίγουρα, το γερμανικό μονοθέσιο δεν μπορεί να παράγει τα επίπεδα κάθετης δύναμης που παράγει η RB9, αλλά είναι πιθανό και μάλιστα αρκετά να μπορεί ν’ ανταγωνίζεται συχνά τις Ferrari, McLaren και Lotus, και δε θα πρέπει να θεωρηθεί έκπληξη από κανέναν αν δούμε σε κάποιους αγώνες τον Hamilton να μάχεται ακόμα και με τις Red Bull, που δείχνουν τώρα να είναι το φαβορί, αλλά όχι το απόλυτο. Το δυνατό σημείο της W04 είναι ο κινητήρας που αναλαμβάνει την κίνησή της, καθώς είναι κοινώς αποδεκτό ότι ο Mercedes-Benz FO 108F είναι ο δυνατότερος κινητήρας στο grid, κάτι που είναι σημαντικό στις κατατακτήριες, εκεί όπου χρειάζεται το 100% της απόδοσης από κάθε κομμάτι τού μονοθεσίου. Επιπλέον, το πρόβλημα με τη διαχείριση ελαστικών που αντιμετώπιζαν οι Γερμανοί με την W03 δε φαίνεται να υπάρχει φέτος, καθώς η W04 είναι πολύ βελτιωμένη σ’ αυτό, ενώ μπορεί να γίνει ακόμα καλύτερη μέσα από τις αναβαθμίσεις και την κατανόηση των Pirelli.

Προσωπική άποψη: Το πρώτο που θα πρέπει να κάνουν στη Mercedes είναι να θέτουν ρεαλιστικούς στόχους και να τους πετυχαίνουν. Είναι αδύνατον να πάνε από την πέμπτη στην πρώτη θέση μέσα σ’ έναν χειμώνα, όταν μάλιστα υπάρχουν ελάχιστες αλλαγές στους κανονισμούς. Στην Αυστραλία, ένας καλός και ρεαλιστικός στόχος θα πρέπει να είναι μία θέση στην 5άδα, αλλά δε θα πρέπει θα θεωρείται εύκολος στην επίτευξή του, παρόλο που στις δοκιμές η W04 έδειξε κάποια καλά στοιχεία, αλλά οι καλύτεροι χρόνοι δε λένε πολλά για την πραγματική ανταγωνιστικότητα των μονοθεσίων, όπως έχω γράψει δεκάδες φορές.

Όσον αφορά το πρωτάθλημα, ένας καλός και ρεαλιστικός στόχος μπορεί να είναι η τρίτη θέση. Ίσως, η W04 να μην είναι κατά μέσο όρο το τρίτο καλύτερο μονοθέσιο σε όλη τη σεζόν, αλλά η Mercedes διαθέτει το καλύτερο, για ‘μένα, οδηγικό δίδυμο αυτή τη στιγμή στη Formula 1. Θεωρώ δεδομένο, λοιπόν, ότι θα έρθει έστω και μία νίκη, ενώ και τα βάθρα θα πρέπει να είναι περισσότερα από τα μόλις 2 βάθρα που πήρε, πέρυσι, σε 20 αγώνες, βάσει και του βελτιωμένου ρυθμού που είδαμε στη Βαρκελώνη στις μεγάλες αποστάσεις. Οι Hamilton και Rosberg, πάντα όσον αφορά την απόδοση και βγάζοντας εκτός παιχνιδιού ό,τι άλλο μπορεί να επηρεάσει έναν αγώνα, όπως η τύχη, τα προβλήματα αξιοπιστίας κ.λπ., θα πρέπει να είναι ικανοί να παίρνουν τουλάχιστον 15 βαθμούς συνολικά σε κάθε Grand Prix, έτσι η τρίτη θέση στο πρωτάθλημα κατασκευαστών και μία 3 θέση του Hamilton στο πρωτάθλημα οδηγών μπορεί να είναι πιο εύκολη.

Για να γίνει, όμως, αυτό, θα πρέπει το καλό ξεκίνημα να συνοδευτεί από έναν καλό ρυθμό ανάπτυξης. Δηλαδή, αυτό που δεν έκανε πέρυσι η Mercedes, επικαλούμενη την προσαρμογή των νέων τεχνικών που πήγαν στο Brackley, την αλλαγή της κλίμακας του μοντέλου για την αεροδυναμική σήραγγα από 50% σε 60%, αλλά και τις εξατμίσεις, καθώς κατάλαβαν πολύ αργά ότι οι Coanda εξατμίσεις είναι πολύ αποδοτικές, αλλά θα πρέπει να χτίσεις το μονοθέσιό σου γύρω απ’ αυτές, και όχι να κάνεις πειράματα προς το τέλος του πρωταθλήματος, μιας και το κόστος είναι πολύ υψηλό. Επιπλέον, θεωρώ πως ο Hamilton, εκτός από την απόδοση των μηχανικών, θ’ αυξήσει και την απόδοση του Rosberg, διότι δεν μπορείς να νικήσεις τον “Billion Dollar Man” αν δεν βάλεις τα δυνατά σου, και ο Γερμανός το γνωρίζει καλά αυτό, και φυσικά πάντα η αύξηση στην απόδοση ενός οδηγού είναι ευπρόσδεκτη από την ομάδα, η οποία θέλει ν’ ανταμείψει την προσπάθεια αυτή, κάτι που μπορεί να γίνει μόνο μ’ ένα ακόμα καλύτερο μονοθέσιο.

Melbourne

Όπως αναφέρω και -πολύ- παραπάνω, σε καμία περίπτωση, τουλάχιστον εγώ, δε θα προσπαθήσω να γράψω την πιθανότερη -για ‘μένα- 10άδα που μπορεί να δούμε στις κατατακτήριες και στον αγώνα. Αυτό, όμως, που μπορώ να πω είναι ότι ο Sebastian Vettel είναι, κατά τη γνώμη μου, το φαβορί για τη νίκη και δε θα μου προκαλέσει έκπληξη η εικόνα του Mark Webber δίπλα στον Γερμανό κατά την απονομή των τροπαίων στο βάθρο, ο οποίος μπορεί να έχει ολοκληρώσει με άνεση το πρώτο “1-2” της χρονιάς για την RBR. Επίσης, δε θα εκπλαγώ αν ο Vettel δεν είναι ο νικητής ή αν ο Alonso είναι αυτός που θα δει πρώτος την καρώ σημαία. Για να μη σε κουράζω τίποτα δε θα μου προκαλέσει έκπληξη, τουλάχιστον μεταξύ των 5 ομάδων που αναλύσαμε. Βέβαια, μια έκπληξη θα μπορούσε να είναι η παρουσίας μιας Sauber ή μιας Williams στην 5άδα ή και λίγο χαμηλότερα, γιατί οι 10 κορυφαίοι θεωρητικά συνδυασμοί ορίζονται από τις ομάδες που αναφέραμε παραπάνω.

Και γιατί δε θα μου προκαλέσει τίποτα έκπληξη όσον αφορά τις Red Bull, Ferrari, McLaren, Lotus και Mercedes; Διότι, όλες έχουν δείξει καλά στοιχεία στις δοκιμές, και ότι είναι ικανές για πολλά. Επίσης, ακόμα κι αυτές που αντιμετώπισαν προβλήματα, όπως, για παράδειγμα, η McLaren μπορεί να εμφανίσει ένα τελείως διαφορετικό πρόσωπο, κάτι που είχε κάνει στην αρχή του 2011, όταν μ’ ένα εντελώς νέο πίσω μέρος (με πολλές ιδέες και παρόμοιο σχεδιασμό τη Red Bull) αύξησε κατακόρυφα την ανταγωνιστικότητα της MP4-26, μια -σωτήρια- αλλαγή που ήταν κυριολεκτικά την τελευταία στιγμή, αφού ο διαχύτης ήταν κατασκευασμένος από τιτάνιο και όχι από ανθρακονήματα!

Στις κατατακτήριες δοκιμές, θα μάθουμε τα πάντα για την πλήρη ταχύτητα των μονοθεσίων, κάτι που είναι πολύ πιθανό ν’ αλλάξει μέσα στη σεζόν. Τα πράγματα, όμως, μπορεί να είναι διαφορετικά την Κυριακή, όσον αφορά την ανταγωνιστικότητα των μονοθεσίων στις μεγάλες αποστάσεις, όπου ν’ αναφέρω ότι οι συνθήκες θα είναι αρκετά ψυχρές για τα δεδομένα της Μελβούρνης, κάτι που μπορεί να είναι υπέρ των ομάδων που δεν έχουν τόσο καλή διαχείριση ελαστικών, μία εκ των οποίων λέγεται ότι είναι η McLaren, καθώς η επιλογή της Pirelli με την πολύ μαλακή και τη μέση γόμα είναι αρκετά επιθετική. Οι πρώτες ελεύθερες δοκιμές της χρονιάς ξεκινούν στις 03:30, ώρα Ελλάδας, και οι ομάδες θα δώσουν σκληρό αγώνα, προκειμένου να ρυθμίσουν όσο το δυνατόν καλύτερα τα νέα τους μονοθέσια, αλλά και να κατανοήσουν τις αναβαθμίσεις που θα έχουν μαζί τους, παίρνοντας καλή απόδοση απ’ αυτές, αλλά το θεωρώ εξαιρετικά δύσκολο να μπορέσει κάποιος να πάρει αμέσως τη μέγιστη απόδοση από κάθε νέο κομμάτι που θα έχει.

Κάτι μου λέει ότι ο αγώνας τη Κυριακής, ο οποίος θα μεταδοθεί από την ΕΡΤ σε μαγνητοσκόπηση, θα έχει αρκετό ενδιαφέρον, όχι μόνο γιατί θα δούμε για πρώτη φορά πού βρίσκονται τα νέα μονοθέσια σε συνθήκες αγώνα, αλλά και γιατί είναι πιθανό να δούμε ενδιαφέρουσες μάχες μεταξύ κορυφαίων συνδυασμών. Κάτι τελευταίο που θέλω ν’ αναφέρω είναι ότι υπάρχει πιθανότητα για βροχή το Σάββατο, κάτι δε θ’ αρέσει στις ομάδες, διότι κανένας δε θέλει να διαταραχτεί από τίποτα το πρώτο αγωνιστικό Σαββατοκύριακο.

Μακάρι η σεζόν που ξεκινά αυτό το Σαββατοκύριακο να είναι η καλύτερο όλων των εποχών, ακόμα καλύτερη και από την περσινή, και ο τίτλος εύχομαι να κριθεί στον τελευταίο αγώνα, για να παραμείνει ζωντανό το ενδιαφέρον σε όλη τη σεζόν, και όχι να στραφούμε γρήγορα στο 2014. Καλή αγωνιστική χρονιά να έχουμε, λοιπόν! Ξεκινάμε! Είστε έτοιμοι;

[Photos Copyright: Mark Thompson/Getty Images/Red Bull Racing, Studio Colombo/Scuderia Ferrari,  Malcolm Griffiths/LAT Photographic/Lotus F1 Team]