Tata Nano 2014 (3)

Όταν η Tata παρουσίασε το Nano κάποια στιγμή μέσα στο 2009, όλος ο κόσμος μιλούσε για το φθηνότερο καινούριο αυτοκίνητο στην αγορά. Ένα αυτοκίνητο που σύμφωνα με την εταιρία που το κατασκεύαζε θα μεταμόρφωνε την μετακίνηση της αστικής τάξης στην Ινδία και σε άλλες αναπτυσσόμενες αγορές ανά την υφήλιο. Σε εκείνο το σημείο, ο μέσος αστός χρησιμοποιούσε μηχανάκι για τις μετακινήσεις του και όλοι ξέρουμε πως ένα αυτοκίνητο, οποιοδήποτε αυτοκίνητο, είναι καλύτερο από ένα μηχανάκι, ε;

Από ότι φαίνεται, όχι! Για πολλούς λόγους όχι, αλλά στην προκειμένη περίπτωση μας απασχολεί ένας. Όπως μας έμαθε το παράδειγμα του Tata Nano, ο κόσμος θέλει φθηνά αυτοκίνητα, αλλά δεν θέλει να φαίνονται φθηνά! Θέλει να έχουν μία πιο upmarket εικόνα. Προφανώς αυτή η συμπεριφορά έχει τις ρίζες της στην ψυχολογία και σίγουρα θα υπάρχει κάποιος πολύπλοκος τρόπος να την εξηγήσει κάποιος με γνώσεις στο θέμα αλλά στην τελική μιλάμε για κάτι το αυτονόητο. Όλοι μας θέλουμε φθηνά αυτοκίνητα. Πρέπει να έχει κάποιο πρόβλημα στον εγκέφαλο κάποιος για να μην θέλει. Αλλά δεν θέλουμε φθηνιάρικα αυτοκίνητα. Το αυτοκίνητο που θα αποφασίσουμε να αγοράσουμε θέλουμε να δείχνει «πολυτελές» και «cool» και όμορφο ακόμα και αν αυτό σημαίνει να δώσουμε περισσότερα χρήματα απ’ όσα ρεαλιστικά μπορούμε. Είναι θέμα image και βασικών ανθρώπινων αναγκών.

Τώρα η Tata έχει ανανεώσει το Nano και προσπαθεί να το λανσάρει ως «cool» αυτοκίνητο αλλά είναι πολύ δύσκολο να αλλάξεις την εικόνα που έχουν για το αυτοκίνητό σου εκατομμύρια άνθρωποι. Πρόσθεσε χρώμιο στο εξωτερικό, έκανε ένα μικρό facelift, έβαλε δύο ντουλαπάκια στο εσωτερικό εκεί που δεν είχε κανένα, έβαλε stereo με 4 ηχεία και ανέβασε και την τιμή. Μήπως όμως είναι πολύ αργά; Η Tata, που μην ξεχνάμε πως έχει στην κατοχή της και την Jaguar Land Rover, πόνταρε πολλά στο Nano. Ξόδεψε περίπου 400 εκατομμύρια δολάρια στην εξέλιξη του αυτοκινήτου και πολλά εκατομμύρια παραπάνω για να κατασκευάσει ένα εργοστάσιο με παραγωγική δυνατότητα 20.000 οχημάτων τον μήνα. Όμως οι πωλήσεις δεν ξεπέρασαν ποτέ τις 10.000 αυτοκίνητα τον μήνα και τώρα έχουν σταθεροποιηθεί στα 2.500 τον μήνα. Τον Αύγουστο, η Tata πούλησε περίπου τον ίδιο αριθμό Jaguar XF με το Nano!

Το πρόβλημα είναι πως αν και το δεύτερο λανσάρισμα έχει την τύχη του πρώτο, η Tata μπορεί να βρεθεί σε εξαιρετικά δύσκολη θέση. Οι πωλήσεις τις στην Ινδία είναι 40% χαμηλότερες σε σύγκριση με έναν χρόνο πριν ενώ για την ίδια χρονική περίοδο, τα κέρδη είναι 23% κάτω παρά την μεγάλη αύξηση των κερδών της Jaguar Land Rover. Φυσικά δεν βοηθάει το γεγονός πως και η Ινδική οικονομία δεν είναι στην καλύτερή της κατάσταση αλλά δεν φταίει αυτό. Η πτώση της Tata είναι έργο της ίδιας της Tata και δεν έχει δικαίωμα να δείχνει με το δάχτυλο κανέναν. Αυτό είναι ένα ακόμα παράδειγμα για το ότι «το να έχεις δεδομένα δεν σημαίνει πως ξέρεις να τα χρησιμοποιείς».

[Πηγή: WallStreetJournal]