Saab restarts production 4

Όπως σας είχαμε αναφέρει την προηγούμενη εβδομάδα έτσι και έγινε. Η παραγωγή στο Trollhattan ξεκίνησε και πάλι και το πρώτο Saab 9-3 της νέας εποχής της Σουηδικής εταιρίας κύλισε τις ρόδες του από την γραμμή παραγωγής.

Saab restarts production 1

Φυσικά στην εκδήλωση ήταν όποιος είναι κάποιος και όλα κύλισαν ομαλά. Το αυτοκίνητο ευτυχώς φοράει τα σήματα της Saab καθώς το επιτρέπει η συμφωνία που υπέγραψε η NEVS και ενώ έγινε προσπάθεια να μην χρησιμοποιηθεί μεγάλος αριθμός εξαρτημάτων της GM, ο κινητήρας, παραμένει ο δίλιτρος υπερτροφοδοτούμενος με τα 220 άλογα που φορούσε το 9-3 πριν το κλείσιμο της Saab. Όπως μαθαίνουμε από το Saabsunited που βρέθηκε στην εκδήλωση, η NEVS στοχεύει αποκλειστικά στην Κινεζική αγορά με αποτέλεσμα να μην υπάρχει πρόβλεψη ούτε για βιοκαύσιμο, ούτε για τετρακίνηση, ούτε για diesel κινητήρα καθώς τίποτε από αυτά τα τρία δεν ενδιαφέρει τους Κινέζους. Αυτά που εξελίσσονται όμως είναι η ηλεκτρική έκδοση και το facelift μοντέλο που θα δούμε εκτός απροόπτου του χρόνου. Μάλιστα και τα δύο εξελίσσονται in-house, στο Trollhattan. Οι πωλήσεις του θα ξεκινήσουν από τις 10 Δεκεμβρίου στη Σουηδία με τις τιμές του να ξεκινούν από τις 279.000 SEK (€31.510).

Υπάρχει όμως ένα σημαντικό πρόβλημα. Η Ευρωπαϊκή νομοθεσία, ορίζει πως το εκάστοτε αυτοκίνητο πρέπει να διαθέτει μηχανισμό που να μειώνει τις πιθανότητες τραυματισμού σε περίπτωση σύγκρουσης με πεζό. Οι περισσότεροι κατασκευαστές διαθέτουν ένα σύστημα που συνήθως αποτελείται από κάποιου είδους εκρηκτικό μηχανισμό στο μέρος του καπό που είναι κοντά στο παρμπρίζ. Αν ανιχνευτεί σύγκρουση, ο μηχανισμός ενεργοποιείται και το καπό «ανασηκώνεται» για να προφυλάξει τον πεζό. Το Saab 9-3 δεν διαθέτει αυτό το σύστημα. Υπάρχει βέβαια μία διάταξη που επιτρέπει στον όποιο κατασκευαστή να κατασκευάζει και να πουλάει έως και 1.000 αυτοκίνητα ετησίως για περιορισμένο χρονικό διάστημα ασχέτως αν πληροί ή όχι αυτή την προδιαγραφή. Η Saab φυσικά και το εκμεταλλεύτηκε αυτό μέχρι να αναπτύξει το σύστημα, διαδικασία που είναι δύσκολη και χρονοβόρα με δεδομένο το μειωμένο προσωπικό με το οποίο λειτουργεί. Το καλό είναι ότι στην Κίνα δεν υπάρχει αυτός ο κανονισμός αν και ήδη μελετάται η ενσωμάτωση του στη νομοθεσία εντός 1-2 ετών.

Saab restarts production 2

Να σημειωθεί τέλος πως η παραγωγή αυτή τη στιγμή και για το προσεχές μέλλον θα κινείται σε χαμηλούς ρυθμούς. Η NEVS σχεδιάζει να πουλήσει τα πρώτα 200 9-3 σε Σουηδούς πελάτες και άλλα 200-300 οχήματα στην Κίνα. Αυτή θα είναι ολόκληρη η παραγωγή για το πρώτο 6-μηνο. Όταν παρουσιαστεί το facelift, θα θεωρείται μοντέλο άλλης χρονιάς και θα μπορεί να κατασκευάσει 1.000 αυτοκίνητα επιπλέον. Καλή επιτυχία Saab και μακάρι όλα να πάνε καλά!

[Πηγή: SaabsUnited, Saab]

Δελτίο Τύπου

Production of Saab 9-3 Aero Sedan has started in Trollhättan

National Electric Vehicle Sweden AB has started production of the Saab 9-3 Aero Sedan with a petrol engine. Sales are initially focused in China with a small number of vehicles being sold directly from Nevs to Swedish customers via the Nevs’ website.

The car that is produced is a high-spec Saab 9-3 Aero Sedan with a 220 hp 2.0-liter turbo, a previously recognized high-performance engine of the Saab cars.

“I am very proud of the dedication and the focus that Nevs management and employees have demonstrated over the year that has passed since we became owners of the plant in Trollhättan, and who have made ??this possible. Swedish expertise along with Japanese technology around batteries and new lightweight materials and our Chinese group’s focus on green technology is our strength for the future”, said Kai Johan Jiang, Nevs founder and main owner.

“It is truly a complex mission to start a car production process which has been still for two and a half years. It is very pleasing that we have embarked on a journey where we want to and will make a difference with our partners and customers. Our electric car will be launched next year, and already today we can offer Saab cars with continued high, proven performance and quality”, said Nevs’ President Mattias Bergman.

Nevs’ customers will be offered a first class and engaging customer experience. They will also be offered the opportunity to come to the heart of the Saab car brand in Trollhättan to take delivery of their vehicles. While doing so, they will be invited to visit our highly efficient factory with experienced and competent workers and the Saab Car Museum where they can get a flavor of our brand and vehicles.

To ensure a solid ownership experience we intend to offer service and parts distribution in partnership with Orio AB (formerly known as Saab Automobile Parts AB).

In less than a year, the purchasing organization has built partnerships with the suppliers to the Saab 9-3. Nevs now has partnerships with all around 400 suppliers needed for the Sedan model. All in all the Nevs’ start of production engage around 2,400 companies globally through the suppliers.

“It’s been an intense year committed to ensuring Nevs’ start of production. I see our established partnerships as a trustful beginning of the long term and strategic relationships we want to build together with our subcontractors”, said Nevs’ Purchasing Director Per Svantesson .

To ensure our high quality and the supply chain functions, the production rate will be very modest, about ten cars a week initially, and then gradually the pace will be increased to meet customers’ demand.

The electric car based on the Saab 9-3 will be launched in spring 2014, with China as the first market. Nevs’ partner and part owner Qingdao has initially placed an order for a pilot fleet of 200 electric cars with delivery starting in spring 2014.

Sales in Sweden, via Nevs’ website, will start on Tuesday, December 10. The price is 279 000 SEK with manual transmission and 289 000 with automatic transmission. Additional specifications purchase and delivery conditions are presented when the sale starts.

Over time we will develop our customer base to expand into more markets where we see potential for growth and profitability.

Nevs’ vision is to shape mobility for a more sustainable future. Our aim is to be a front runner in the automotive industry, with focus on electric vehicles, where China is our initial main market. The pace of change towards cars powered by fossil free fuels will increase and China currently has the most ambitious efforts for electrification of the vehicle fleet.