CubaCars-2100-11

H αγορά αυτοκινήτων στη Κούβα έχει ανοίξει για πρώτη φορά μετά από το 1959, αλλά οι Κουβανοί είναι έξαλλοι με τις τιμές των νέων αυτοκινήτων μετά την απελευθέρωση στις πωλήσεις, που τέθηκε σε ισχύ από χθες, Παρασκευή 3/1/2014.

Όσοι έσπευσαν στις κρατικές αντιπροσωπείες ήρθαν αντιμέτωποι με τις εξωφρενικά υψηλές τιμές των αυτοκινήτων των οποίων οι τιμές ξεπερνούν ακόμη και τις 200.000 δολάρια για ένα αυτοκίνητο που σε άλλες χώρες του κόσμου θεωρείται μέσης κατηγορίας και δεν κοστίζει περισσότερο από 30.000 ευρώ.

Από την Παρασκευή, οι Κουβανοί αλλά και οι ξένοι υπήκοοι στην Κούβα δεν χρειάζονται πλέον την ειδική άδεια που τους χορηγούσε το κράτος για να αγοράζουν με “προκαθορισμένη” τιμή εισαγόμενα αυτοκίνητα. Όμως η τελευταία οικονομική μεταρρύθμιση, που ανακοινώθηκε από την κυβέρνηση του προέδρου Ραούλ Κάστρο τον περασμένο μήνα, και τέθηκε σε ισχύ την Παρασκευή, άλλαξε το ισχύον καθεστώς και ανέφερε ότι τα εισαγόμενα αυτοκίνητα θα βγαίνουν προς πώληση σε τιμές «παρόμοιες» με εκείνες που καθορίζονται από την αγορά.

Παραδείγματος χάρη. Τα αυτοκίνητα της Peugeot στη Κούβα είναι από τα λίγα προϊόντα που εισάγονται τακτικά στο νησί. Πόσο κοστίζουν; Μεταξύ 90.000 έως 260.000 δολαρίων θα σου πω, με την τρέχουσα συναλλαγματική ισοτιμία. Οι κουβανοί που εργάζονται επί παραδείγματι στον δημόσιο τομέα κερδίζουν μόλις και μετά βίας 30 έως 40 δολάρια τον μήνα, με την τρέχουσα συναλλαγματική ισοτιμία, ενώ ο μέσος μισθός στην Κούβα αντιστοιχεί περίπου σε 20 δολάρια, με βάση την τρέχουσα συναλλαγματική ισοτιμία.

cuba-2

Κουβανός που είχε στην κατοχή του την ειδική άδεια για να αγοράσει ένα νέο αυτοκίνητο προτού απελευθερωθεί η αγορά, μπορούσε να αγοράσει ένα αυτοκίνητο με τιμή λίγο πάνω από τα 2.600 δολάρια. Τώρα που δεν χρειάζεται πλέον η άδεια, ένα από τα φθηνότερα διαθέσιμα αυτοκίνητα στις κρατικές αντιπροσωπείες, είναι ένα μεταχειρισμένο Volkswagen Polo του 2007, το οποίο κοστίζει 25.000 δολάρια.

Ένα Peugeot 508 πωλείται έναντι $262.000, ένα Peugeot 408 πωλείται έναντι $239.50, ένα Suzuki Jimny του 2008 κοστίζει $70.000, ενώ ένα Hyundai i10 του 2010 σχεδόν $30.000.

Λίγο μετά την επανάσταση του 1959, η Κούβα απαγόρευσε σε μεγάλο βαθμό την πώληση αυτοκινήτων. Με τα χρόνια, όμως μια «ακμάζουσα» μαύρη αγορά αναπτύχθηκε στις άδειες αγοράς αυτοκινήτων, οι οποίες συχνά χορηγούνταν από την κυβέρνηση προς τους δημόσιους υπαλλήλους ή σε γιατρούς, για αρκετές χιλιάδες δολάρια. Τον Οκτώβριο του 2011 η μεταρρύθμιση της κυβέρνησης επέτρεψε σε ιδιώτες να αγοράζουν και να πωλούν αυτοκίνητα ο ένας από τον άλλο κάτι που επιτρεπόταν μέχρι τότε μόνο για μοντέλα προ του 1959.

Η Κούβα και η πρωτεύουσά της Αβάνα μια δημοφιλής περιοχή για τους τουρίστες, χαρακτηρίζεται από την εικόνα αμερικανικών οχημάτων που χρονολογούνται από τα μέσα του δεύτερου μισού του 20ου αιώνα, καθώς και από σοβιετικού τύπου αυτοκίνητα τύπου Lada και Moskvitch που έφτασαν στην Κούβα κατά τη διάρκεια του Ψυχρού Πολέμου. Οι κρατικές αντιπροσωπείες είναι πλέον υπεύθυνες για την εισαγωγή νέων οχημάτων, σε μια κίνηση που αποσκοπεί , μεταξύ άλλων, και στη βελτίωση της αποτελεσματικότητας των δημόσιων υπηρεσιών μεταφοράς.

Συνολικά στη Κούβα, εκτιμάται πως υπάρχουν 650.000 αυτοκίνητα, με τα μισά να βρίσκονται στην κατοχή της κυβέρνησης. Εννέα στις δέκα οικογένειες της Κούβας δεν διαθέτουν αυτοκίνητο ή άλλο μέσο μεταφοράς και κινούνται κυρίως με τις δημόσιες συγκοινωνίες.

Ο λόγος που τα αυτοκίνητα πωλούνται στις αστρονομικές αυτές τιμές έγκειται στους υψηλούς εισαγωγικούς δασμούς που επιβάλλονται στα αυτοκίνητα, καθώς και στην περιορισμένη προσφορά που υπάρχει λόγω των απαγορεύσεων του παρελθόντος.

Προς το παρόν, το άνοιγμα των πωλήσεων των αυτοκινήτων στη Κούβα είναι μια απάτη, αλλά θα δούμε αν αυτό πρόκειται να αλλάξει στο μέλλον. Η κυβέρνηση της Κούβας αναφέρει ωστόσο, πως ένα σημαντικό μέρος των χρημάτων από τη πώληση των αυτοκινήτων, θα πηγαίνει για τη βελτίωση των υποβαθμισμένων δημόσιων συγκοινωνιών.

[Πηγή: BBC, Reuters]