car insurance

Στη προσπάθεια τους να εξαλίξουν το φαινόμενο των χιλιάδων ανασφάλιστων οχημάτων, η κυβέρνηση μαζί με τις ασφαλιστικές εταιρείες, ακολουθούν την τακτική του “καρότου και του μαστιγίου”. Η πρώτη ετοιμάζει «σαφάρι» και πρόστιμα, με τις εταιρίες να μειώνουν τις τιμές των ασφαλίστρων.

Πρόσφατα η Ένωση Ασφαλιστικών Εταιρειών Ελλάδος μαζί με τα υπουργεία Οικονομικών και Μεταφορών εντόπισαν 730.000 ανασφάλιστα οχήματα, ενώ μέσα στον Μάιο αναμένεται να σταλούν οι επιστολές και οι βεβαιώσεις παράβασης προς όλους όσους εμφανίζονται να είναι ιδιοκτήτες ανασφάλιστου οχήματος.

Οι δηλώσεις αυτές, από επίσημα και ανεπίσημα χείλη, δεν έχουν καταφέρει να φοβίσουν τους ιδιοκτήτες ανασφάλιστων οχημάτων, όπως τουλάχιστον διαφαίνεται από τα στοιχεία για την παραγωγή νέων ασφαλίστρων το πρώτο δίμηνο του 2014.

Ειδικότερα, σύμφωνα με τα στοιχεία της Ένωσης Ασφαλιστικών Εταιρειών Ελλάδος η παραγωγή νέων ασφαλίστρων για αστική ευθύνη οχημάτων σημείωσε νέα βουτιά της τάξεως του -7,5% το δίμηνο Ιανουαρίου – Φεβρουαρίου του 2014 σε σχέση με το αντίστοιχο διάστημα του 2013. Και αυτό όταν το 2013 «έκλεισε» με μια συνολική πτώση παραγωγής ασφαλίστρων της τάξεως του -5%.

Επιπλέον, σύμφωνα με τα στοιχεία του Επικουρικού Κεφαλαίου, το οποίο αποζημιώνει για ζημιές από ανασφάλιστα οχήματα, στο διάστημα 1η Ιανουαρίου – 31η Μαρτίου 2014 οι καταβληθείσες αποζημιώσεις ανήλθαν σε σύνολο στα 15,2 εκατ. ευρώ έναντι 16 εκατ. ευρώ το πρώτο τρίμηνο του 2013, με τον κύριο όγκο αυτών να αντιστοιχεί σε τροχαία τα οποία προκλήθηκαν από ανασφάλιστα οχήματα (12,8 εκατ. ευρώ).

Σε περίπτωση τροχαίου ατυχήματος με ανασφάλιστο όχημα και εφόσον υπαίτιος για το ατύχημα είναι ο οδηγός του ανασφάλιστου οχήματος υπεύθυνο για την αποζημίωση των σωματικών βλαβών και των υλικών ζημιών είναι το Επικουρικό Κεφάλαιο, το οποίο στη συνέχεια στρέφεται κατά του ιδιοκτήτη του ανασφάλιστου οχήματος που προξένησε το ατύχημα για να διεκδικήσει το ποσό που κατέβαλε. Ωστόσο υπάρχει και η επιλογή της συμπληρωματικής κάλυψης «υλικών ζημιών από ανασφάλιστο όχημα».

Τέλος, αξίζει να σημειώσουμε πως κάθε οδηγός ανασφάλιστου οχήματος, ανεξάρτητα με το εάν εμπλακεί ή όχι σε κάποιο ατύχημα, κινδυνεύει με α) αφαίρεση των πινακίδων και της άδειας κυκλοφορίας για ένα χρόνο, β) χρηματικό πρόστιμο υπέρ του Επικουρικού Κεφαλαίου, €1.000 για τα λεωφορεία και τα φορτηγά δημόσια χρήσης, €500 για τα επιβατηγά και άλλα οχήματα κάθε φύσης και των €250 για τα δίκυκλα, γ) φυλάκιση από δύο έως δώδεκα μήνες και χρηματική ποινή μέχρι €3.000 σε βάρος του κυρίου ή κατόχου οχήματος που το θέτει σε κυκλοφορία ή ανέχεται να το κυκλοφορεί τρίτος.

Την ίδια στιγμή, οι ασφαλιστικές εταιρείες προχωρούν σε μπαράζ μειώσεων τιμών και προσφορών για τα ασφαλιστήρια συμβόλαια αυτοκινήτων. Σύμφωνα με πληροφορίες της αγοράς, από την αρχή του χρόνου το μέσο ασφάλιστρο για ένα αυτοκίνητο 1.200 με 1.600 κυβικά με οδηγό 40 ετών έχει μειωθεί κατά σχεδόν 10% με το μέσο εξαμηνιαίο ασφάλιστρο να φτάνει τα 220 με 250 ευρώ, ενώ ακόμη μεγαλύτερη είναι η μείωση των τιμών για αυτοκίνητα μεγαλύτερου κυβισμού που μπορεί να φτάσει και το 15%-20%.

Χαρακτηριστικό είναι ότι μόνο τον Μάρτιο του 2014 η ομάδα «Άλλα αγαθά και υπηρεσίες» του Δείκτη Τιμών Καταναλωτή της ΕΛΣΤΑΤ μειώθηκε κατά 4,4% λόγω των μειώσεων στα ασφάλιστρα αυτοκινήτων. Ταυτόχρονα αυξάνονται και οι προσφορές επιπλέον παροχών και καλύψεων ειδικά στα βασικά πακέτα, όπως προστασία από bonus mllus, δωρεάν ρυμούλκηση σε περίπτωση ατυχήματος, οδική βοήθεια, προσφορά αυτοκινήτου σε περίπτωση ατυχήματος κ.α.