Toyota semiconductor tech 1

Η Toyota σε συνεργασία με την Denso εξέλιξε μία νέα τεχνολογία ημιαγωγών που υπόσχεται βελτίωση της οικονομίας καυσίμου στα υβριδικά κατά κύριο λόγο οχήματα, κατά 10%.

Οι ημιαγωγοί, είναι κατασκευασμένοι από καρβίδιο του πυριτίου (SiC) και εξαιτίας αυτού, “μειώνουν σημαντικά” την απώλεια ισχύος στα υβριδικά αυτοκίνητα. Όπως μας λέει η ίδια:

Οι ημιαγωγοί παίζουν σημαντικό ρόλο στα υβριδικά συστήματα. Εντοπίζονται στη μονάδα ελέγχου ισχύος (PCU) που επιβλέπει τη ροή του ηλεκτρισμού από την μπαταρία στον ηλεκτροκινητήρα και στέλνει ηλεκτρισμό που έχει ανακτηθεί από το φρενάρισμα και την επιβράδυνση στην μπαταρία για αποθήκευση. Ωστόσο, η PCU είναι υπεύθυνη για το 25% της χαμένης ηλεκτρικής ενέργειας στα υβριδικά αυτοκίνητα, με το 20% να οφείλεται στους ημιαγωγούς.

Toyota semiconductor tech 2

Η Toyota σχεδιάζει να δοκιμάσει τους νέους ημιαγωγούς σε πρωτότυπα ενώ τα πρώτα tests έχουν δείξει πως η κατανάλωση καυσίμου βελτιώνεται κατά περισσότερο από 5%. Αν όλα πάνε καλά, μπορούμε να περιμένουμε εφαρμογή της νέας αυτής τεχνολογίας σε μελλοντικά υβριδικά και ηλεκτρικά οχήματα της εταιρίας.

Δελτίο Τύπου

TOYOTA TARGETS 10 PER CENT IMPROVEMENT IN HYBRID VEHICLE FUEL EFFICIENCY WITH NEW SEMICONDUCTOR TECHNOLOGY

True to its core principle of continuous improvement, Toyota is aiming to achieve a 10 per cent improvement in the fuel efficiency* of its hybrids and other electric-powered vehicles using a new power semiconductor technology.

Semiconductors play a key role in the hybrid system, located in the power control unit (PCU) which governs the flow of electricity from the battery to the electric motor, and sends electricity generated under braking and deceleration to the battery for storage. However, PCUs account for about 25 per cent of the total electrical power losses in hybrid vehicles, with 20 per cent occurring in the semiconductors.

Toyota has found that using a new silicon carbide (SiC) compound instead of traditional silicon for the power semiconductors can substantially reduce these energy losses, and also allow for the PCU to be reduced in size by about 80 per cent.

Toyota has developed the technology in-house in partnership with Denso and aims to test its performance in public road trials within the year. Prototype hybrids using SiC power semiconductors have already indicated an improvement of more than five per cent in fuel efficiency*.

Toyota is continuing its research in a dedicated clean room facility it has set up at its Hirose plant in Japan and it proposes to boost development activities so that the new technology can be implemented at an early stage.

It will be showcasing its SiC power semiconductor programme at the 2014 Automotive Engineering Exposition in Yokohama next week (21 to 23 May).