DRIVE

Για πολλούς που δεν παρακολουθούν τους δημιουργούς του καναλιού /Drive, το νέο ότι η όποια κυρίως “δραστηριότητα” μεταφέρεται στο συνδρομητικό πλέον Drive+, προκάλεσε έκπληξη. Για εμένα, όχι ιδιαίτερα. Επίσης, πάρα πολλοί, αν όχι οι περισσότεροι, νιώθουν “προδομένοι” από αυτή την εξέλιξη. Κάποιοι, είναι εκνευρισμένοι, ή ακόμα και απογοητευμένοι από το γεγονός ότι δεν θα μπορέσουν να δούνε ξανά τους αγαπημένους τους παρουσιαστές. Γιατί απλά, αρνούνται να πληρώσουν… εγώ πάλι, όχι!

Ακόμα και το Autoblog.gr έχει διχαστεί από την απόφαση του /Drive να προσφέρει το πλήρες, εξαιρετικό περιεχόμενο του, μονάχα επί πληρωμή. Σε κάποιους, αρέσει. Σε κάποιους άλλους πάλι, όχι. Μόνο εγώ είμαι διατεθειμένος να πληρώνω 2.99 ευρώ τον μήνα για να απολαμβάνω την –πάρα πολύ καλή- δουλειά κάποιων ανθρώπων δηλαδή; Όχι ότι θα έπρεπε να σε ενδιαφέρει, αλλά ορίστε η δική μου, αιρετική για πολλούς, λογική σε συνδυασμό με ορισμένα πράγματα που ίσως να μην γνωρίζεις ή να μην έχεις σκεφτεί.

Το /Drive, ήταν ένα από τα κανάλια που πήρε κάτω από τα τεράστια φτερά του το Youtube. Αυτό έγινε το 2011 και από τότε, έως και το 2013, οι λογαριασμοί του καναλιού, πληρώνονταν από τον internetικό κολοσσό. Εκτός από, όπως τα περισσότερα σοβαρά κανάλια στο δημοφιλές μέσο, έτσι και το /Drive, έβγαζε χρήματα από κάθε video που ανέβαζε. Το πρόβλημα με αυτήν την κατάσταση, είναι διττό. Πρώτον, το Youtube, πλήρωνε το /Drive όποτε αυτό ήθελε. Μπορεί να αργούσε, μερικές φορές για μήνες, να πληρώσει, αλλά τι να κάνεις; Να παραπονεθείς; Στο Youtube; Καλή τύχη… Δεύτερον, τα χρήματα που έβγαζε το κανάλι από τα videos που ανέβαζε, δεν είναι τόσα όσα ίσως φαντάζεσαι. Το Youtube, κρατάει για τον εαυτό του το 55% αυτών των εσόδων. Αποτέλεσμα;

Το video των σχεδόν 2.000.000 views με την F40 και την F50, “έβγαλε” περίπου €6.000. Πόσο κόστισε στο κανάλι; Περί τα €11.500! Δεν θα καθίσω να σου εξηγήσω που πάνε όλα αυτά τα χρήματα. Σκέψου το λίγο και θα συνειδητοποιήσεις πως το νούμερο δεν είναι και τόσο παράλογο. Από την άλλη, το video με την McLaren P1 που συγκέντρωσε 3.7 εκατομμύρια views, “έβγαλε” για το κανάλι €11.500. Σημαντικό ποσοστό από αυτά, έγιναν κέρδη γιατί επρόκειτο για launch event, τα εισιτήρια των συντελεστών ήταν πληρωμένα και γενικά, μεγάλο ποσοστό του κόστους του video, αναλήφθηκε από την ίδια την McLaren. Το θέμα ποιο είναι; Το /Drive, είτε σου αρέσει, είτε όχι, δεν είναι φιλανθρωπικό ίδρυμα και δεν δημιουργήθηκε με σκοπό να χρεοκοπήσει τους δημιουργούς του. Κανείς δεν έχει όρεξη να δουλεύει τζάμπα ή ακόμα και να χάνει χρήματα, όσο μεγάλος και αν είναι ο τραπεζικός του λογαριασμός.

Θα μου πεις, αντίστοιχα κανάλια όπως αυτό του Autocar, του Motor Trend, του Evo, του XCar κ.ά. πώς υπάρχουν ακόμα αν η όλη υπόθεση είναι ζημιογόνα; Η απάντηση είναι πάρα πολύ απλή. Τροφοδοτούνται από τα έντυπα που είναι πίσω τους. Ναι, το XCar δεν έχει περιοδικό να το στηρίζει αλλά αν δεν κάνω λάθος, έχει αγοραστεί από το Fox… Το /Drive, είναι ένα από τα ελάχιστα κανάλια με θέμα το αυτοκίνητο, που παράγει άφθονο περιεχόμενο, εξαιρετικής ποιότητας, χωρίς την υποστήριξη κάποιου έντυπου μέσου. Την θέση του έντυπου μέχρι το 2013, είχε το Youtube αλλά κι αυτό σταμάτησε την χρηματοδότηση.

Τι σημαίνουν όλα αυτά όμως; Πρέπει να τους δώσεις τα χρήματα σου χωρίς κουβέντα; ΟΧΙ. Ακόμα και εγώ που σκέφτομαι πάρα πολύ σοβαρά να γίνω συνδρομητής, έχω τις επιφυλάξεις μου. Κατά βάση, δύο. Πρώτον. Μέχρι στιγμής, δεν γνωρίζουμε το παραμικρό για το τι θα είναι αυτό το περιεχόμενο για το οποίο θα πληρώνουμε 3 ευρώ τον μήνα. Πόσα videos; Πόσες ώρες συνολικά; Θα υπάρχει ένα video του Chris Harris τον μήνα; Ένα την εβδομάδα; Περισσότερα; Λιγότερα; Η ίδια ερώτηση ισχύει και για τους υπόλοιπους παρουσιαστές. Με λίγα λόγια, ναι, να σου δώσω τα χρήματα μου, αλλά μήπως να μου πεις και τι ΑΚΡΙΒΩΣ αγοράζω; Δεύτερον και ίσως πιο σημαντικό. Έστω ότι το “πείραμα”, έχει επιτυχία. Τι θα εμποδίσει και τα υπόλοιπα κανάλια να κάνουν ακριβώς το ίδιο; Έτσι, δεν θα είμαι αναγκασμένος να πληρώσω “μόλις” 3 ευρώ τον μήνα αλλά €3 x 5-6 ή 7. Προφανώς κάτι τέτοιο δεν είναι δυνατό. Το “δεδικασμένο” φοβάμαι περισσότερο και όχι το αν το /Drive+ θα μου παρέχει περιεχόμενο αντίστοιχο του αντιτίμου. Γι’ αυτό είμαι σχεδόν βέβαιος πως θα είναι. Να είσαι σίγουρος όμως, πως το Youtube θα παρακολουθεί πολύ στενά την εξέλιξη αυτού του “πειράματος”.

Από την άλλη, έστω ότι δεν το πληρώνω. Ούτε εγώ, ούτε κανένας. Ελπίζω να είσαι σε θέση να συνειδητοποιήσεις πως αν γίνει κάτι τέτοιο, το /Drive θα πάψει να υπάρχει. Κανείς δεν κάνει μία δουλειά “για την ψυχή της μάνας του”. Ιδίως όταν μιλάμε για μία “full-time” δουλειά. Περιμένει να ζήσει από αυτήν και αν δεν το καταφέρνει, εγκαταλείπει την προσπάθεια και πάει γι’ άλλα. Μήπως λοιπόν πρέπει να μάθουμε να βάζουμε το χέρι στην τσέπη για πράγματα τα οποία αξίζουν τα χρήματα τους; Μήπως πρέπει να μάθουμε να ανταμείβουμε αυτούς που αξίζουν; Μήπως το διαδίκτυο και οι άπειροι τρόποι που προσφέρει για –συνήθως παράνομη-, δωρεάν διασκέδαση, μας έχει κακομάθει; Ξέρω πως το κόστος του χρήματος είναι εξαιρετικά υψηλό, ιδίως αυτή την εποχή και ιδίως στη χώρα μας, αλλά αυτός που μπορεί, γιατί να μην δώσει 3 ευρώ τον μήνα για περιεχόμενο αυτής της ποιότητας; Και στην τελική, γιατί να συγκεντρώνει τα πυρά μας το /Drive και το κάθε /Drive και όχι το Youtube; Να τονίσω σε αυτό το σημείο, πως το 45% της συνδρομής –μηνιαίας ή ετήσιας- και των εσόδων από τα video, πηγαίνει και πάλι στο Youtube. Δηλαδή δεν παίρνει το /Drive και τα 3 ευρώ τον μήνα… Επαναλαμβάνω λοιπόν. Γιατί να μην κράζουμε το Youtube;

Την επόμενη φορά λοιπόν που θα κατεβάσεις κάτι παράνομα, ή θα μπλοκάρεις μία διαφήμιση με κάποιο πρόγραμμα, σκέψου ποιόν “πληγώνεις”. Αν είναι κάποιος κολοσσός, κάποια πολυεθνική με κέρδη της τάξης των εκατοντάδων εκατομμυρίων, πάω πάσο. Όχι ότι δικαιολογώ τέτοιου είδους πρακτικές, αλλά θα ζήσει… Αν όμως είναι κάποιος μικρός ή μεσαίος δημιουργός, τότε αναθεώρησε τις πρακτικές σου. Ή τουλάχιστον μην αναρωτιέσαι γιατί σταμάτησε αυτός ο μικρός ή μεσαίος δημιουργός να παράγει περιεχόμενο ενώ αυτό ήταν τόσο καλό. Ευτυχώς ή δυστυχώς, δεν έχουν όλοι τις “πλάτες” έντυπων ή τεράστιων καναλιών. Δεν είναι κανείς ΥΠΟΧΡΕΩΜΕΝΟΣ να σου παρέχει δωρεάν διασκέδαση. Κάπως πρέπει να πληρώνονται οι λογαριασμοί και ναι, στην χειρότερη, οι δημιουργοί του /Drive, είδαν μία επιχειρηματική ευκαιρία και προσπαθούν να την εκμεταλλευτούν. Κακό είναι; Το ότι υπήρχε ένα status quo μέχρι τώρα, δεν σημαίνει ότι αυτό το status quo πρέπει (ή μπορεί) να μείνει απαράλλαχτο για πάντα… Αυτά από εμένα. Γι’ αυτό σκέφτομαι να γίνω συνδρομητής αν ποτέ ανοίξει η συνδρομή για την χώρα μας. Τα σχόλια είναι ανοιχτά για συζήτηση όπως πάντα…