[nextpage title=”Εισαγωγή”]

Abarth 595 Competizione 2

Ως ο ειδικός σε οτιδήποτε Abarth εδώ στο Autoblog, δεν υπήρχε περίπτωση να αφήσω οποιονδήποτε άλλο να δοκιμάσει το 595 Competizione. Έχοντας εμπειρία από το απλό 500 αλλά και το 595 Turismo, ήθελα να δω τι το διαφορετικό προβάλει η Competizione έκδοση και ποιες αλλαγές έγιναν στο γρήγορο μικρό με την ανανέωση που πρόσφατα υπέστη το προσφιλές 500 (MY2014).

Ας ξεκινήσουμε από τα χαρακτηριστικά για να φεύγουν από τη μέση. Το Abarth 595 Competizione, κινείται από τον γνωστό και μη εξαιρετέο 1400άρη T-Jet, τετρακύλινδρο, υπερτροφοδοτούμενο κινητήρα με το αλουμινένιο block, που χάρη στο RHF3-P turbo της IHI αποδίδει 160 άλογα στις 5.500 σ.α.λ. και 230 Nm ροπής –με το Sport ενεργοποιημένο– στις 3.000 σ.α.λ. Ο κινητήρας συνδυάζεται με το C510, 5-τάχυτο, μηχανικό κιβώτιο ενώ η ισχύς περνά στον δρόμο από τους εμπρός τροχούς.

Abarth 595 Competizione 18

Το “αγωνιάρικο” 595, πατάει σε ζάντες ελαφρού κράματος 17 ιντσών με ελαστικά Pirelli P Zero Nero, διάστασης 205/40 μέσα στις οποίες κρύβονται οι τρυπητοί δίσκοι διαμέτρου 284 χιλιοστών στον εμπρός άξονα και 240 στον πίσω. Άξιο αναφοράς είναι το γεγονός ότι οι δαγκάνες στον εμπρός άξονα είναι της Brembo. Η ανάρτηση του Competizione, αποτελείται από τα κλασικά γόνατα McPherson στο εμπρός μέρος και τον επίσης κλασικό ημιάκαμπτο άξονα στον πίσω. Σε αντίθεση όμως με το “αδερφό” Turismo, το Competizione διαθέτει Frequency Selective Dampers και στον εμπρός και στον πίσω άξονα. Τα FSD αμορτισέρ της Koni, συνδυάζονται με τα κόκκινα ελατήρια της Brembo που διαθέτουν επικάλυψη σιλικόνης ενώ ειδικά για το Competizione, οι αντιστρεπτικές τόσο εμπρός, όσο και πίσω, είναι παχύτερες. Το βάρος του 595 δεν ξεπερνά τα 1.135 κιλά με το 65% αυτών να βαραίνουν το εμπρός μέρος και το υπόλοιπο 35% το πίσω.

[one_half]

Στα συν

[custom_list]

  • Οδική Συμπεριφορά
  • Φρένα
  • Επιδόσεις
  • Ήχος Record Monza εξάτμισης

[/custom_list] [/one_half] [one_half_last]

Στα μείον

[custom_list type=”x”]

  • Τιμή
  • Απουσία Start/Stop
  • Μη απενεργοποίηση ESP και Traction Control

[/custom_list] [/one_half_last]

[/nextpage]

[nextpage title=”Εσωτερικό”]

Όλα αυτά μου ήταν γνωστά καθώς κατευθυνόμουν το parking με το κλειδί στο χέρι… Ο καιρός είναι μουντός –αργότερα θα πάρει μία απότομη στροφή προς το κατακλυσμικό– και το ταξίδι της επιστροφής στην μακρινή Θεσσαλονίκη υψώνεται μπροστά μου σαν το μεγαλύτερο βουνό. Όπως καταλαβαίνεις, η διάθεση δεν ήταν σε πολύ υψηλά επίπεδα… Πρώτη επαφή με το 595 Competizione: Κλασικό Abarth 500 στην εμφάνιση. Δίχρωμο –γκρι Pista το πάνω μέρος, γκρι Campovolo το κάτω– και κατά τα άλλα, ότι ξέρω και ξέρεις. Κάνω έναν γρήγορο γύρο να το περιεργαστώ, το ξεκλειδώνω και ανοίγω την πόρτα.

Το εσωτερικό, μπορώ να το περιγράψω με δύο λέξεις: κλασάτο και σπορ. Την παράσταση κλέβουν τα πανέμορφα, “Corsa by Sabelt” καθίσματα σε ταμπά χρώμα -standard στη συγκεκριμένη έκδοση. Το τιμόνι με τη χοντρή στεφάνη και το χαρακτηριστικό σχήμα, ο αλουμινένιος επιλογέας στη γνωστή για το 500 θέση και το γκρι ταμπλό με τον ανθρακί ουρανό, συμπληρώνουν πολύ όμορφα την ατμόσφαιρα. Κάθομαι, φέρνω τη θέση στα μέτρα μου, διορθώνω τους καθρέπτες και βάζω πρώτα ζώνη και έπειτα το κλειδί στη μίζα.

Abarth 595 Competizione 51

Έκπληξη Νο1: ο νέος πίνακας οργάνων, είναι απλά πανέμορφος. Η διαμόρφωση του είναι διαφορετική αλλά ταυτόχρονα γνώριμη. Η TFT οθόνη των 7 ιντσών φωτίζει και δείχνει την ταχύτητα, με αριθμούς, στο κέντρο, τις στροφές στο αριστερό μέρος του εξωτερικού δακτυλίου, την θερμοκρασία του νερού στο αριστερό μέρος του εσωτερικού δακτυλίου, τον δείκτη για την βενζίνη στα δεξιά και το “Eco Index” λίγο πιο έξω. Στο εσωτερικό του κύκλου, εκτός από την ταχύτητα, προβάλλονται η αυτονομία, η στιγμιαία κατανάλωση κ.ά. πληροφορίες. Όμορφος… Βάζω μπροστά τον κινητήρα και… Ω ΘΕΕ!

[/nextpage]

[nextpage title=”Κινητήρας”]

Το είχα ξεχάσει! Το 595 Competizione, είναι εξοπλισμένο με την “Record Monza” εξάτμιση με τις τετραπλές απολήξεις που υποβοηθούμενη από το χαμηλοτάβανο parking, χωρίς καμία υπερβολή, ξυπνά νεκρούς! Οι Ιταλοί, παραδοσιακά, έχουν ταλέντο στο να κάνουν ταπεινούς τετρακύλινδρους κινητήρες να ακούγονται όμορφα. Το απλό Abarth 500 ήδη ήταν αρκετά καλό. Η Record Monza όμως, κάνει τον T-Jet να χτυπάει πολύ πιο δυνατά απ’ όσο θα περίμενε κανείς από τα 1.4 λίτρα και τους 4 κυλίνδρους του. Μπάσος, μεστός ήχος που γυρνά κεφάλια –εξακριβωμένο- και μπορεί να μπερδέψει πολλούς. Υπόψιν, δεν έχει τον ήχο μίας φθηνής βελτιωτικής εξάτμισης που απλά κάνει σαματά. Καμία σχέση. Αυξάνει την ένταση του ήχου αλλά μετρημένα!

Ξεπερνώ το –ευχάριστο– σοκ και προσπαθώ να βγω από την Αθήνα. Το 595 είναι σφιχτό με κάθε δυνατή έννοια αλλά ποτέ κουραστικό. Εντός της πόλης, τα χειριστήρια έχουν το σωστό βάρος ενώ το μικρό μέγεθος –παρά τον περίεργα μεγάλο κύκλο στροφής– σε κάνει να νιώθεις άνετα. Για την κίνηση στο κλεινόν άστυ, δεν χρειάζεται σε καμία περίπτωση να υπερβείς τις 2.000 σ.α.λ. με οποιαδήποτε ταχύτητα στο κιβώτιο ενώ η κατανάλωση, με συνετή οδήγηση, δεν θα υπερβεί τα 9-9,3 λίτρα ανά 100 χιλιόμετρα. Αξιοσημείωτη ωστόσο, είναι για άλλη μία φορά η απουσία ενός Stop/Start συστήματος που θα μείωνε περαιτέρω την κατανάλωση στο διαρκές σταμάτα-ξεκίνα της πόλης. Όσον αφορά στην ανάρτηση, μην περιμένεις ποιότητα κύλισης και άνεση επιπέδου Rolls-Royce. Είναι sport και οι 17άρες δεν βοηθούν, σε καμία περίπτωση όμως δεν απειλεί την ακεραιότητα της σπονδυλικής σου στήλης και των σφραγισμάτων σου. Ο συμβιβασμός επετεύχθη κατά τη γνώμη μου.

Abarth 595 Competizione 13

Ο καιρός χειροτερεύει στο ταξίδι. Καταρρακτώδης βροχή με δυνατό αέρα στο 90% της διαδρομής, αλλά το 595 Competizione αντιμετωπίζει τις καιρικές συνθήκες σαν πρωταθλητής. Οι πλευρικοί άνεμοι το αφήνουν ανεπηρέαστο και τα ποτάμια στον δρόμο δεν πτοούν το μικρό Abarth. Εμπνέει απόλυτη εμπιστοσύνη με τον τρόπο που πατάει στον δρόμο. Η ανάρτηση φιλτράρει ικανοποιητικά τις ανωμαλίες, ενώ υπό περιπτώσεις, φαντάζει περισσότερο ενδοτικό ακόμα και από το απλό 500, ελέω FSD αμορτισέρ και σωστής γεωμετρίας της ανάρτησης.

[Τι εστί FSD; Στα συμβατικά αμορτισέρ, τα χαρακτηριστικά απόσβεσης καθορίζονται από τη ροή του λαδιού που περνάει από το πιστόνι. Η Koni πρόσθεσε μία βαλβίδα, η οποία ελέγχει τη ροή του λαδιού παράλληλα με το λάδι που περνάει από το πιστόνι. Αυτό, με λίγα λόγια σημαίνει πως στις υψηλές συχνότητες λειτουργίας του αμορτισέρ, δηλαδή σε κακούς δρόμους, αυτό συμπεριφέρεται σαν να είναι μερικά κλικ πιο μαλακό ενώ στις χαμηλές συχνότητες λειτουργίας, δηλαδή σε καταστάσεις που ο οδηγός «πιέζει», συμπεριφέρεται σαν να είναι μερικά κλικ πιο σκληρό. Με λίγα λόγια μιλάμε για ένα αμορτισέρ, που διαθέτει τα πλεονεκτήματα των αναρτήσεων μεταβλητής σκληρότητας, ομολογουμένως λιγότερο έντονα, χωρίς όμως την πολυπλοκότητα αυτών. Δείτε το video για να καταλάβετε…]

Όσον αφορά στην κατανάλωση: 2 άτομα + βαλίτσες σε ταξίδι υπό καταρρακτώδη βροχή και δυνατό αέρα όπως προείπα, δεν υπερέβη τα 7,1 λίτρα ανά 100 χιλιόμετρα. Στην επιστροφή που ο καιρός ήταν καλός, διαπίστωσα πως μπορεί να πέσει και κοντά στα 6,5 λίτρα/100 χλμ. Όπως και εντός της πόλης όμως, υπάρχει ένα μειονέκτημα. Το ρεζερβουάρ των 40 λίτρων, περιορίζει την αυτονομία και θα κάνει τις στάσεις για ανεφοδιασμό συχνότερες, ιδίως αν δεν είσαι φειδωλός με το γκάζι… Σε ότι αφορά τα τέλη κυκλοφορίας, με 155 γρ/χλμ εκπομπές CO2, πληρώνεις 263,5 ευρώ.

[/nextpage]

[nextpage title=”Στον δρόμο”]

Την επόμενη ημέρα, ξυπνάω το πρωί σαν παιδί ανήμερα Χριστουγέννων που περιμένει πώς και πώς να ανοίξει το δώρο του. Στην προκειμένη περίπτωση, το δώρο είναι μία “γρήγορη” βόλτα με καλό καιρό και ευτυχώς, οι ουρανοί δεν με απογοητεύουν. Το ξύπνημα του T-Jet με την Record Monza δεν “παλιώνει” και βγαίνοντας από την πόλη, ήρθε η ώρα για το πάτημα του κουμπιού με την ονομασία “Sport”.

Abarth 595 Competizione 52

Πρώτη αλλαγή, το στροφόμετρο, που γίνεται λίγο μεγαλύτερο. Η ένδειξη θερμοκρασίας γίνεται λίγο μικρότερη ενώ τη θέση του Eco Index παίρνει μία ένδειξη του πόσο % πατάς το πεντάλ του γκαζιού και τη θέση της αυτονομία/κατανάλωσης, παίρνει ένα g-μετρο που μετρά τις πλευρικές και διαμήκεις επιταχύνσεις που καταφέρνεις. Ωραίο gadget, αλλά από την περιορισμένη εμπειρία μου με το αυτοκίνητο, “χάνεται”, γιατί όταν πηγαίνεις γρήγορα, δεν πρόκειται να κοιτάς τον πίνακα οργάνων. Αν από την άλλη τον κοιτάς, δεν πηγαίνεις αρκετά γρήγορα ή/και είσαι επικίνδυνος. Όπως και να έχει, όμορφη διαφοροποίηση…

Πιο σημαντικό από τι βλέπεις στο καντράν όμως, είναι το πώς αλλάζει το αυτοκίνητο. Εκεί, το 595 Competizione, επιβεβαιώνει τον τίτλο του. Εκεί που το τιμόνι ήταν σχετικά ελαφρύ, με το Sport πρόγραμμα ενεργοποιημένο, αποκτά βάρος. Μπορεί στον τομέα της αίσθησης να μην είναι από τα καλύτερα, αλλά είναι άμεσο και σαφές. Το ίδιο ισχύει και για το κιβώτιο που όπως σε όλα τα 500, βρίσκεται στην ιδανική θέση – εκεί που πηγαίνει φυσικά το χέρι και σε μικρή απόσταση από το τιμόνι. Ο κινητήρας, χάρη στην διαφορετική χαρτογράφηση μοιάζει –και είναι– πιο ζωντανός και το πεντάλ του γκαζιού, ακροβατεί ανάμεσα στο “άμεσο” και το “απότομο”. Σε μικροδιορθώσεις ή προσπαθώντας να τροφοδοτήσεις σταδιακά την ισχύ, απαιτεί μία εξοικείωση αφού στην αρχή, θα πατήσεις παραπάνω απ’ όσο χρειάζεται και είτε θα προκαλέσεις σπινιάρισμα των εμπρός τροχών, είτε θα αναστατώσεις την ισορροπία του αυτοκινήτου μέσα στην στροφή. Παίζοντας όμως, θα βρεις την χρυσή τομή και θα σου γίνει δεύτερη φύση. Αξίζει να αναφέρουμε και την επίδραση του Torque Transfer Control στην οδική συμπεριφορά του 595. Χωρίς να είναι σε καμία περίπτωση υποστροφικό χωρίς το TTC, όταν είναι ενεργοποιημένο το σύστημα που λειτουργεί ως ηλεκτρονικό διαφορικό περιορισμένης ολίσθησης, το 595 σου δίνει την εντύπωση πως μπορεί να περάσει την ισχύ στον δρόμο πιο αποτελεσματικά και πιο νωρίς.  Όπως και να έχει, η λειτουργία του κρίνεται ως άριστη αφού η όποια επέμβαση δεν γίνεται αντιληπτή από τον οδηγό. Τέλος, όσον αφορά τις επιδόσεις, το 595 Competizione, όπως και το 595 Turismo που είχα οδηγήσει, σου δίνει την αίσθηση ότι είναι πιο γρήγορο απ’ όσο δείχνει το 7,4 που δηλώνει η FIAT για το 0-100 χλμ/ώρα ενώ τα 210 χλμ/ώρα της τελικής ταχύτητας είναι απολύτως ρεαλιστικά.

Abarth 595 Competizione 63

Το 595 Competizione είναι νευρικό αλλά όχι με την κακή έννοια. Είναι ένα “ζωντανό” αυτοκίνητο, συμμετοχικό και άκρως διασκεδαστικό. Τουλάχιστον μέχρι εκεί που επιτρέπει το μη-απενεργοποιούμενο ESP. Δεν “πάει” μόνο του αλλά απαιτεί την συμμετοχή του οδηγού και τον επιβραβεύει με ταχύτητες που δεν περιμένει κανείς από ένα μικρό αυτοκίνητο. Κάπου εκεί, εκτιμάς και τα εξαιρετικά καθίσματα που αγκαλιάζουν το σώμα – αν και είναι σχετικά στενά για κάποιους πιο εύσωμους οδηγούς σαν εμένα. Το Abarthάκι γουστάρει το φρενάρισμα στο όριο και η ανάρτηση, ενώ είναι σφιχτή και περιορίζει τις κλίσεις του αμαξώματος δεν “διαβάζει” τις ανωμαλίες, δεν ακολουθεί τα χαντάκια και φροντίζει πάντοτε να κρατά το ελαστικό, σε επαφή με τον δρόμο. Αυτό φαίνεται στις στροφές, αλλά είναι ακόμα πιο εμφανές στο φρενάρισμα και την μη-επέμβαση του ABS. Εκεί καταλαβαίνεις τη δουλειά που έχει γίνει στη γεωμετρία της ανάρτησης και την επίδραση τόσο των FSD αμορτισέρ, όσο και των προοδευτικών ελατηρίων. Θα ακουστώ κουραστικός, αλλά το μοναδικό μου παράπονο, είναι η επιλογή των 17ιντσων ζαντών. Μία ίντσα λιγότερη, με ελαστικά με πιο “παχύ”, λιγότερο σκληρό και πιο τετράγωνο προφίλ και το 595 είμαι σίγουρος πως θα ήταν ακόμα καλύτερο. Πιο προοδευτικό στις αντιδράσεις του, πιο άνετο και ακόμα πιο γρήγορο. Αλλά “μπρος στα κάλλη…”

[/nextpage]

[nextpage title=”Συμπέρασμα”]

Abarth 595 Competizione 61

Προβλήματα; Και ποιος δεν έχει; Στην περίπτωση του 595 Competizione εντοπίζονται κυρίως στην καμπίνα. Το design δείχνει τα χρόνια του. Ορισμένοι διακόπτες είναι ίδιοι με μοντέλα προηγούμενων δεκαετιών ενώ η κεντρική κονσόλα θα έδειχνε πολύ πιο σύγχρονη και “premium” με μία οθόνη αφής. Το τιμόνι είναι σχετικά μεγάλο σε διάμετρο και τα πλαστικά στο πάνω μέρος της κονσόλας και των θυρών, είναι σκληρά και μέτρια σε ποιότητα και δεν συμβαδίζουν με την εξαιρετική ποιότητα της υπόλοιπης καμπίνας. Δεν υπάρχει δυνατότητα εξοπλισμού του 595 με δορυφορικό σύστημα πλοήγησης ενώ το σύστημα ήχου, ενώ έχει καλή απόδοση και προσφέρει θύρα USB και AUX, μοιάζει απαρχαιωμένο. Τέλος, η τιμή… Το Abarth 595 Competizione, ξεκινά από τα €26.550 -€25.340 με απόσυρση- ενώ το αυτοκίνητο της δοκιμής με την extra διχρωμία, κόστιζε €27.400 άνευ απόσυρσης. Όσο και να λάτρεψα τον χρόνο που πέρασα μαζί του, μου είναι πολύ δύσκολο να δικαιολογήσω την επιλογή του έναντι του εξαιρετικά σκληρού ανταγωνισμού.

[/nextpage]

[nextpage title=”Φωτογραφίες”]

[/nextpage]