2015 Kia ceed SW GT Line (1)

Η Kia ανακοίνωσε την GT Line για το Cee’d που θα είναι διαθέσιμη από τέταρτο τρίμηνο του έτους. Ντεμπούτο θα κάνει στην έκθεση της Γενεύης και τοποθετείται ανάμεσα στις απλές και στην GT έκδοση. Φορά ένα παρόμοιο bodykit με αυτό του GT, ice cube LED φώτα ημέρας, νέους προφυλακτήρες, πλαϊνά skirts, αεροτομή και διπλές απολήξεις εξατμίσεων. Επίσης συναντάμε ζάντες αλουμινίου 17″, LED πίσω φωτιστικά σώματα, και στο εσωτερικό υπάρχουν γκρι/λευκές/μαύρες ταπετσαρίες με λογότυπα GT Line, το σπορ τιμόνι του GT, μαύρα γυαλιστέρα και χρωμιομένα, διακοσμητικά, κρυφός φωτισμός, αλουμινένιο κουμπί Start/Stop κινητήρα και αλουμινένια πεντάλς.

Η έκδοση είναι διαθέσιμη και στα τρία στυλ σώματος και μηχανικά εξοπλίζεται με τον νέο τρικύλινδρο 1.000αρη turbo κινητήρα απόδοσης 120 ίππων με 172 Nm ροπής και με τον 1.600αρη CRDi turbodiesel απόδοσης 133 ίππων με 285 Nm ροπής. Ο diesel κινητήρας συνδυάζεται με το νέο 7-τάχυτο DCT αυτόματο κιβώτιο διπλού συμπλέκτη, το ίδιο που φορά και το ανανεωμένο Hyundai i30 και μπορεί να διαχειριστεί ροπή έως 300 Nm.

Δελτίο Τύπου

Νέο σπορ Kia cee’d GT Line με νέο κινητήρα και κιβώτιο διπλού συμπλέκτη

– Ντεμπούτο για τον ολοκαίνουργιο τρικύλινδρο κινητήρα της Kia 1.0lt T-GDI – Περισσότερη ισχύς και ροπή με λιγότερες εκπομπές ρύπων από τον κινητήρα 1.6lt CRDi Diesel – Βελτιωμένη κατανάλωση καυσίμου και εκπομπές ρύπων από τα νέα επτατάχυτα κιβώτια DCT – Οι εκδόσεις Kia cee’d GT Line θα είναι διαθέσιμες σε όλη την Ευρώπη το 4ο τρίμηνο του 2015

Φρανκφούρτη, 20, Φεβρουαρίου 2015 – Η Kia Motors Europe θα παρουσιάσει ένα νέο cee’d το “GT Line” στο 85ο Διεθνές Σαλόνι Αυτοκινήτου της Γενεύης στις 3 Μαρτίου 2015.

Εκτός από μια σειρά από αισθητικές αναβαθμίσεις, το νέο cee’d GT Line σηματοδοτεί την άφιξη στην Ευρώπη του νέου downsized κινητήρα της Kia 1.0lt T-GDI (υπερτροφο- δοτούμενο βενζινοκινητήρα άμεσου ψεκασμού) αλλά και των νέων επτά ταχυτήτων κιβωτίων διπλού συμπλέκτη.

Εμφάνιση από το GT, χρηστικότητα του cee’d Τα νέα GT Line προσφέρει στους αγοραστές την σπορ εμφάνιση και τις υψηλές αποδό-σεις του Kia pro_cee’d & cee’d GT και την χρηστικότητα του συμβατικού μοντέλου της οικογένειας cee’d. To GT Line είναι διαθέσιμo σε όλους τους τύπους αμαξώματος pro_cee’d, cee’d, και Sportswagon.

Το εξωτερικό του GT Line εξελίσσει τη σχεδιαστική γλώσσα του cee’d GT, με φώτα ημέρας LED τύπου ice-cube και βαθύτερo προφυλακτήρα γύρω από τη μάσκα της Kia «μύτη-τίγρης». Στο πίσω μέρος του αυτοκινήτου, τόσο στο hatchback cee’d όσο και στο pro_cee’d, υπάρχει μεγαλύτερος προφυλακτήρας με δύο εξατμήσεις, ενώ το Sportswagon είναι εξοπλισμένο με διπλή εξάτμιση και πίσω αεροδυναμικό διαχύτη. Όλα τα μοντέλα GT Line διαθέτουν στάνταρ τα εντυπωσιακά πλευρικά μαρσπιέ του μοντέλου GT και πίσω φως LED, καθώς και προκλητικές νέες ζάντες αλουμινίου 17”.

Το εσωτερικό του cee’d GT Line έχει αναβαθμιστεί, είναι πιο σπορ, και είναι επηρεασμέ-νο από την καμπίνα των υπερτροφοδοτούμενων pro_cee’d & cee’d GT. To GT Line διαθέτει κομψή, νέα γκρι, λευκή και μαύρη ταπετσαρία με γκρι ραφές. To λογότυπο GT Line διακοσμεί όλη την καμπίνα ενώ χρησιμοποιείται το ίδιο piano black στην κονσόλα, το ίδιο δερμάτινο τιμόνι και τα πεντάλ από κράμα αλουμινίου που διαθέτουν και τα υψη-λής απόδοσης μοντέλα GT της Kia. Το ταμπλό είναι επίσης εξοπλισμένο με ένα νέο κουμπί start-stop από αλουμίνιο, GT, διαθέτει φωτισμό για το USB και τη θύρα AUX-IN και νέα επένδυση χρωμίου γύρω από τους αεραγωγούς και διακόπτες παραθύρων. Η ανάρτηση και το σύστημα πέδησης είναι ακριβώς τα ίδια που υπάρχουν και στις εκδόσεις GT.

Ντεμπούτο για τον τρικύλινδρο κινητήρα 1.0lt T-GDI της Kia Οι εκδόσεις GT Line εφοδιάζονται με τον ολοκαίνουργιο κινητήρα της «T-GDI» 1.0lt, ένα μικρότερου κυβισμού (downsized) τρικύλινδρο κινητήρα που έχει κατασκευαστεί για να βελτιώσει την κατανάλωση καυσίμου και τις εκπομπές ρύπων, ενώ προσφέρει ισχυρές επιδόσεις και άμεση αντίδραση στις εντολές του οδηγού. Αυτή είναι η πρώτη σειρά της Kia με μικρότερου κυβισμού (downsized) κινητήρες που πραγματοποιεί το ντεμπούτο της στην Ευρώπη.

Ο 1.0lt T-GDI κινητήρας παράγει 120ps και 172Nm ροπής, έχει σχεδιαστεί για να προ- σφέρει χαμηλότερες εκπομπές CO2 από τον κινητήρα 1.6lt GDI που διαθέτουν άλλα μοντέλα cee’d. Το cee’d GTLine 1.0lt είναι επίσης διαθέτει στον βασικό εξοπλισμένο το σύστημα εξοικονόμησης καυσίμων της Kia Idle Stop & Go, βελτιώνοντας τις εκπομπές και την οικονομία καυσίμου, ενώ το αυτοκίνητο είναι διαθέσιμο και με μηχανικό κιβώτιο έξι ταχυτήτων.

Ο νέος υπερτροφοδοτούμενος κινητήρας της Kia, αναπτύχθηκε εσωτερικά στο κέντρο Έρευνας και Ανάπτυξης της εταιρίας στο Namyang στην Κορέα, διαθέτει σύστημα άμεσου ψεκασμού υψηλής πίεσης, προηγμένο σύστημα ψύξης του κινητήρα και μια ενσωματωμένη πολλαπλή εξαγωγή για καθαρότερες εκπομπές ρύπων.

Η άμεση απόκριση του κινητήρα και η εξαιρετικά χαμηλή κατανάλωση ήταν οι προτε- ραιότητες κατά την εξέλιξη του κινητήρα. Μελλοντικά ο νέος 1.0lt T-GDI κινητήρας θα τοποθετηθεί και σε άλλα μοντέλα που προσφέρει η Kia στην ευρωπαϊκή αγορά.

Πιο αποδοτική καύση με ψεκασμό καυσίμου υψηλής πίεσης και βελτιωμένη ροή αέρα. Ο νέος downsized κινητήρας διαθέτει πρόσφατα ανεπτυγμένα μπεκ έξι οπών με τεχνολογία διάτρησης λέιζερ. Αντί μίας έγχυσης του μίγματος καυσίμου-αέρα σε συγκεκριμένους χρόνους μέσα στο θάλαμο καύσης, οι οπές των μπεκ, ψεκάζουν απευθείας στον θάλαμο καύσης σε μορφή βεντάλιας επιτυγχάνοντας μια πιο ομοιογενή κατανομή καυσίμου σε όλο τον κύλινδρο. Ο ψεκασμός υποστηρίζεται από μια αντλία υψηλής πίεσης, η οποία είναι σε θέση να παρέχει πίεση καυσίμου έως και 200 bar.

Η υιοθέτηση αυλών εισαγωγής ευθείας γεωμετρίας – αντί ελαφρώς κυρτών αυλών που τοποθετούνται στον σημερινό κινητήρα της Kia 1.6-λίτρων GDI – βελτιώνει περαιτέρω τη ροή αέρα προς τον θάλαμο καύσης για ακόμη καλύτερη απόδοση καύσης. Οι ευθείς αυλοί εισαγωγής καταλήγουν σε μεγαλύτερο στόμιο, μειώνοντας έτσι την αντίσταση του αέρα σε όλα τα στάδια εισαγωγής αέρα στον κινητήρα, βελτιώνοντας τους στροβιλισμούς του αέρα για καλύτερο βαθμό πλήρωσης, πιο αποδοτική καύση και την μείωση της τάσης προαναφλέξεων.

Single-scroll (μονού στόμιου) στροβιλοσυμπιεστής καυσαερίων με ηλεκτρικό μοτέρ εκτόνωσης πίεσης Ο single-scroll στροβιλοσυμπιεστής καυσαερίων του T-GDI συνδυάζεται με ηλεκτρικά ελεγχόμενη διαχείριση πίεσης, το οποίο βελτιώνει την απόδοση της τουρμπίνας εξαιτίας μίας αποτελεσματικότερης διαχείρισης της εκτόνωσης πίεσης. Ενώ ο συμπιεσμένος αέρας αναμένει να σταλεί προς τον θάλαμο καύσης, το μοτέρ εκτόνωσης πίεσης αναμένει την ίδια χρονική στιγμή, να ανοίξει την waste-gate ώστε να βελτιωθεί η ροή καυσαερίων.

Αυτό το επαναστατικής σχεδίασης σύστημα επιτυγχάνει πολύ υψηλές ροπές, καλύτερη απόκριση κινητήρα από οποιαδήποτε θέση πεντάλ γκαζιού και βελτιωμένη κατανάλωση καυσίμου στα υψηλά φορτία. Στον κινητήρα του Kia cee’d GT Line, η μέγιστη ροπή των 172 Nm είναι διαθέσιμη σε ένα μεγάλο εύρος στροφών 1,500-4,100 rpm, με την μέγιστη ισχύ να αποδίδεται στις 6,000 rpm.

Χαμηλότερες θερμοκρασίες καυσαερίων και ψύξη πολλαπλής εξαγωγής Ο κινητήρας είναι εξοπλισμένος επίσης με μία ενσωματωμένη πολλαπλή εξαγωγής, η οποία επιτρέπει μία μικρή μείωση της θερμοκρασίας καυσαερίων. Πέρα από την βελτίωση των επιδόσεων και την καλύτερη οικονομία καυσίμου στα υψηλά φορτία, εδώ η μείωση των θερμοκρασιών στα καυσαέρια έχει ως αποτέλεσμα καθαρότερους ρύπους, αφού ο καταλύτης μπορεί έτσι να λειτουργεί αποδοτικότερα.

Τέλος, η θερμοκρασία του κινητήρα ελέγχεται μέσω ενός συστήματος ψύξης διπλού θερμοστάτη. Αυτό επιτρέπει την ανεξάρτητη ψύξη του κορμού του κινητήρα από την κυλινδροκεφαλή. Έτσι ο θερμοστάτης της κυλινδροκεφαλής ανοίγει στους 88°C κρατώντας την κυλινδροκεφαλή ψυχρότερη και μειώνοντας έτσι την τάση για προαναφλέξεις, ενώ ο θερμοστάτης του κορμού του κινητήρα ανοίγει στους 105°C για να διατηρείται πιο θερμός έχοντας ως αποτέλεσμα την μείωση των μηχανικών τριβών και την αύξηση του βαθμού απόδοσης.

Πιο ισχυρός και αποδοτικός πετρελαιοκινητήρας Ο κινητήρας diesel 1.6lt CRDi του cee’d έχει επίσης αναβαθμιστεί για τις εκδόσεις GT Line, η ιπποδύναμη αυξήθηκε από 128 σε 133ps και η ροπή από 265 σε 285Nm. Με τη μικρή αύξηση στην απόδοση, η πλήρη ροπή του κινητήρα είναι τώρα διαθέσιμη από χαμηλότερες στροφές, με αποτέλεσμα η επιτάχυνση να γίνεται πιο εύκολα σε όλες τις οδηγικές συνθήκες.

Παρά την αύξηση της ισχύος και των επιδόσεων, οι εκπομπές CO2 αναμένεται να μειωθούν ελαφρά μόλις ολοκληρωθεί η διαδικασία έγκρισης.

Νέο επτατάχυτο κιβώτιο διπλού συμπλέκτη Το ντεμπούτο του στο cee’d GT Line κάνει το νέο επτατάχυτο κιβώτιο διπλού συμπλέκτη (DCT) της Kia. Διατίθεται στα GT Line με κινητήρα diesel CRDi 1.6lt με 133ps, με ροπή μέχρι 300 Nm – υψηλότερη από το εξατάχυτο αυτόματο κιβώτιο.

Όπως ο νέος κινητήρας 1.0lt T-GDΙ εξελίχθηκε εσωτερικά έτσι και το νέο επτατάχυτο κιβώριο DCT της Kia έχει επίσης εξελιχθεί εσωτερικά. Έχει σχεδιαστεί με σκοπό τη χαμηλή κατανάλωση καυσίμου και τη σπορ αίσθηση οδήγησης στη χειροκίνητη λειτουργία, καθώς και την άνεση και την ομαλότητα στην αυτόματη λειτουργία.

Οι οδηγοί του GT Line θα επωφεληθούν από πιο γρήγορες αλλαγές ταχυτήτων από ένα παραδοσιακό αυτόματο κιβώτιο ταχυτήτων, καθώς και από το χαμηλότερο κόστος λειτουργίας. Αναμένεται ότι το νέο DCT θα προσφέρει χαμηλότερες εκπομπές ρύπων και μεγαλύτερη οικονομία καυσίμου σε σχέση με το απερχόμενο εξατάχυτο αυτόματο κιβώτιο.

Οι ομάδες Έρευνας & Ανάπτυξης της Kia στοχεύουν σε μια βελτίωση από 3-5% στην επιτάχυνση (0 έως 100 χλμ) και 5-7% βελτίωση στην μείωση των καυσίμων. Μετά το cee’d GT Line, το νέο επτατάχυτο DCT θα είναι διαθέσιμο στο μέλλον σε μια σειρά από μοντέ-λα της Kia, με τα ανάλογα οφέλη στην μείωση των καυσίμων και τις επιδόσεις.

Το DCT διαθέτει δύο ξηρού τύπου συμπλέκτες, ο καθένας από τους οποίους ενεργοποι-είται από ηλεκτρικούς μηχανισμούς. Ο κοίλος πρωτεύον άξονας επιτρέπει στο σύστημα να εμπλέκει γρήγορα τις ζυγές ταχύτητες τη στιγμή που ένας συμπαγής άξονας στο εσωτερικό του κοίλου επιλέγει τις μονές ταχύτητες. Αυτός ο τρόπος ταυτόχρονης εμπλοκής επιτρέπει συνεχή μεταφορά ισχύος καταλαμβά-νοντας το λιγότερο δυνατό χώρο.

Ο μηχανισμός του DCT λειτουργεί συριακά καθώς το αυτοκίνητο αναμένοντας την επό-μενη ταχύτητα που θα χρειαστεί ο οδηγός, την έχει ήδη προεπιλέξει. Έτσι το kickdown είναι αμεσότερο, το φρενάρισμα με τον κινητήρα αποδοτικότερο και ο οδηγός διατηρεί τον έλεγχο του αυτοκινήτου σε όλες τις συνθήκες.

Το Kia cee’d GT Line θα διατίθεται προς πώληση στο 4ο τρίμηνο του 2015 Το Kia cee’d GT Line θα είναι διαθέσιμο σε όλη την Ευρώπη και στην Ελλάδα στο 4ο τρίμηνο του 2015, και θα διαθέτει τη μοναδική 7ετή (ή 150.000 χιλιόμετρα) εργοστασια-κή εγγύηση της Kia.

Η οικογένεια Kia cee’d σχεδιασμένη και κατασκευασμένη στην Ευρώπη, εξακολουθεί να κατασκευάζεται στο εργοστάσιο παραγωγής της Kia στη Ζίλινα της Σλοβακίας. Με πωλήσεις που φθάνουν στις 75.960 μονάδες σε όλη την Ευρώπη το 2014, το cee’d παραμένει ένα από τα μοντέλα best seller της μάρκας.

SPORTY KIA CEE’D GT LINE LAUNCHED WITH NEW ENGINE AND DUAL-CLUTCH TRANSMISSION

  • GT Line model blends the looks of sporty cee’d GT and versatility of the conventional cee’d , inside and out
  • Debut for Kia’s all-new three-cylinder 1.0-litre T-GDi engine
  • More power and torque and fewer emissions form new seven-speed DCT
  • Kia cee’d GT Line available across Europe in Q4 2015

Kia Motors Europe will unveil a new Kia cee’d ‘GT Line’ specification at the 85th Salon International de l’Automobile in Geneva on 3 March 2015.

In addition to a range of visual upgrades, the new cee’d GT Line signifies the arrival of Kia’s all-new downsized 1.0-litre T-GDi (turbo gasoline direct injection) engine and new seven-speed dual-clutch transmission in Europe.

The look of the GT, the versatility of a conventional cee’d

The new GT Line offers buyers the sporty looks of the high performance Kia cee’d GT and pro_cee’d GT and the versatility of the conventional cee’d model family. The GT Line specification is available on all three cee’d body types – five-door cee’d, three-door pro_cee’d and cee’d Sportswagon.

The exterior of the GT Line evolves the design language of the cee’d GT, with ice-cube LED daytime running lights and deeper bumpers surrounding Kia’s hallmark ‘tiger-nose’ grille. At the rear of the car, both the cee’d hatchback and pro_cee’d include the wider GT bumper and twin exhausts, while the Sportswagon is fitted with dual exhausts and a subtle rear diffuser. All GT Line models are fitted as standard with the GT model’s eye-catching side sill mouldings and rear LED light units, and a stylish new 17-inch alloy wheel design.

The interior of the cee’d GT Line has been uprated with a higher quality, sportier ambience, inspired by the cabin of the current turbo-powered GT models. The GT Line boasts a classy, new grey, white and black upholstery with grey stitching; a series of GT Line logos throughout the cabin; and the same piano black and leather steering wheel and aluminium alloy pedals fitted to Kia’s high-performance GT models. The dashboard is also equipped with a new aluminium start-stop button, GT-inspired centre fascia design, illumination for the USB and aux-in ports and new chrome trim around the air vents and power window switches.

Debut for Kia’s downsized 1.0-litre T-GDI three-cylinder engine

For the launch of the cee’d GT Line, Kia is introducing its all-new 1.0-litre ‘T-GDi’ engine, a downsized, three-cylinder power unit engineered to improve fuel consumption and emissions while offering strong, willing performance and immediate responses to driver input. This is the first of Kia’s upcoming range of downsized engines to make its debut in Europe.

The 1.0-litre T-GDi engine produces 120 ps and 172 Nm torque, and has been engineered to deliver lower CO2 emissions than the 1.6-litre GDI engine found in other cee’d models, pending final homologation closer to the GT Line’s launch. The 1.0-litre cee’d GT Line is also equipped with Kia’s fuel-saving ISG system as standard which improves emissions and fuel economy, and is available with a six-speed manual transmission.

Kia’s new turbocharged engine, developed in-house at the company’s Namyang R&D centre in Korea, features a high-pressure direct injection system, advanced engine cooling and an integrated exhaust manifold for cleaner emissions and efficient packaging.

Immediate engine response and highly-efficient combustion were cornerstones of the engine’s development, fulfilling Kia’s sustainable engine downsizing strategy. The all-new 1.0-litre T-GDi engine will be fitted to other vehicles in Kia’s European model line-up in future.

More powerful and efficient diesel engine

The cee’d’s 1.6-litre CRDi diesel engine has also been upgraded for its application in the new GT Line variant, with power increased from 128 to 133 ps and torque from 265 to 285 Nm. With the small increase in performance, the engine’s full torque is now available from lower engine speeds for more effortless acceleration under all road conditions.

Despite the increase in power and performance, however, CO2 emissions are expected to fall slightly once the homologation process is complete.

All-new seven-speed dual-clutch transmission

The new cee’d GT Line features a second new technology debut for Kia, with the arrival of the brand’s all-new seven-speed dual-clutch transmission (DCT). Available on GT Line models equipped with the 133 ps 1.6-litre CRDi diesel engine, Kia’s new DCT is capable of handling torque outputs up to 300 Nm – higher than the six-speed torque-converter automatic transmission it replaces.

Like the new 1.0-litre T-GDi power unit, Kia’s new DCT has also been developed in-house and has been engineered with low fuel consumption and a sporty driving feel when in manual mode, and with comfort and smoothness when left in automatic mode.

Drivers specifying the new DCT for their cee’d GT Line will benefit from faster gear changes than a traditional automatic transmission, as well as lower running costs. It is anticipated that the new DCT will offer lower emissions and higher fuel economy compared to the outgoing six-speed automatic gearbox.

Kia’s R&D teams have targeted a three to five per cent improvement in acceleration (0 to 100 kph) and five to seven per cent improvement to fuel efficiency. After the cee’d GT Line, the new seven-speed DCT will be available on a number of Kia models in future, with similar gains expected in fuel efficiency and performance depending on its application in different models.

Kia cee’d GT Line on-sale in Q4 2015

The Kia cee’d GT Line will be available from Kia dealers across Europe in Q4 2015, offering the company’s unique 7-Year, 100,000 mile warranty as standard.

Designed and engineered in Europe, the Kia cee’d family – incorporating the hatchback, wagon and pro_cee’d – continue to be manufactured at Kia’s production facility in Žilina, Slovakia. With 75,960 units sold across Europe in 2014, the cee’d remains one of the brand’s bestselling models across the region.

WORLD PRODUCTION PREMIERE FOR KIA’S NEW 1.0-LITRE TURBOCHARGED THREE-CYLINDER ‘KAPPA’ ENGINE

  • World premiere for Kia’s new downsized 1.0-litre T-GDi engine
  • Developed in-house at Kia’s Namyang R&D centre
  • Newly-developed laser-drilled injectors enable more efficient combustion
  • Single-scroll turbocharger with electric scavenging system
  • Innovation dual-thermostat cooling for cylinder heads and engine block

Kia’s all-new 1.0-litre T-GDi (turbo gasoline direct injection) ‘Kappa’ engine will make its world production debut at the 85th Salon International de l’Automobile in Geneva on 3 March 2015.

Kia’s new T-GDi Kappa engine embraces the industry trend towards smaller capacity, higher efficiency units which consume less fuel and emit fewer emissions – while still delivering responsive performance.

World production debut – the new Kia cee’d GT Line

The first car to benefit from Kia’s new 1.0-litre T-GDi engine will be the new cee’d GT Line range. In this application, the new Kappa engine will develop 120 ps and 172 Nm torque, and has been engineered to deliver lower CO2 emissions than the 1.6-litre GDi engine found in other cee’d models, pending homologation.

After the cee’d GT Line, which goes on sale across Europe in Q4 2015, the new 1.0-litre T-GDi engine will be made available on a range of other Kia models in future.

Fulfilling a sustainable engine downsizing strategy

The new power unit is the first of Kia’s upcoming range of downsized engines to make its debut in Europe, and has been developed in-house by Kia’s powertrain development team at its Namyang, Korea R&D centre.

Engineers’ key aims throughout development were to provide immediate engine response, highly-efficient combustion and access to maximum torque from low engine speeds. These represent the cornerstones of Kia’s wider strategy to develop downsized engines for its global model line-up.

Throughout the T-GDi’s development, Kia’s R&D teams have aimed for a 10 to 15 per cent improvement in fuel efficiency compared to the brand’s current 1.6-litre GDi engine.

More efficient combustion with high pressure fuel injection and improved air flow

The new downsized engine features a newly-developed laser-drilled injector, with six individual holes. Instead of consistently injecting the fuel-air mixture onto certain points within the combustion chamber, the laser-drilled holes, laid out in a pyramid shape, provide a more even spread of fuel and air throughout the cylinder. Backed by a high pressure pump, the new laser-drilled injectors are able to provide fuel injection pressure of up to 200 bar.

The adoption of a straight air intake port – instead of the gently curved port in Kia’s existing 1.6-litre GDi engine – further improves air flow to the combustion chamber for improved fuel efficiency. The straight air intake port ends in a sharper air intake throat, reducing air resistance at all stages of air intake to the engine, improving cylinder tumble flow for faster, more efficient combustion and suppressing engine knocking.

Single-scroll turbocharger with efficient electric scavenging motor

The T-GDi’s single-scroll turbocharger is paired with an electric waste-gate motor, which improves the turbocharger’s performance with a highly efficient air scavenging strategy. As well as scavenging clean air for the engine to re-use for combustion, it is able to open the waste-gate at the same time to improve waste air flow.

This innovative system allows for greater low-end torque, more immediate engine response from any throttle position, and improved fuel economy under higher engine loads. In the Kia cee’d GT Line, the engine’s maximum 172 Nm torque is available across a wide 1,500-4,100 rpm range, with maximum power arriving at 6,000 rpm.

Lower exhaust gas temperatures and split cooling

The engine is also fitted with an integrated exhaust manifold, which lowers the exhaust gas temperature slightly. As well as improving high speed, high load fuel economy, lower temperatures also result in cleaner emissions by allowing the catalytic converter to operate more effectively.

The engine’s temperature is closely regulated with the adoption of a new dual-thermostat split cooling system. This allows the engine block and cylinder heads to be cooled independent of one another, the main thermostat controlling the flow of engine coolant to cylinder heads above 88°C to reduce knocking, and an engine block thermostat shutting off coolant flow above 105°C to reduce mechanical friction and aid efficiency.

KIA’S NEW SEVEN-SPEED DUAL-CLUTCH TRANSMISSION CUTS EMISSIONS, IMPROVES PERFORMANCE

  • Kia launches its first seven–speed DCT in new cee’d GT Line models
  • Developed in-house at Kia’s Namyang R&D
  • Innovative hollow double-gear input shaft minimises loss of torque
  • Improved fuel economy and more decisive acceleration
  • New DCT will appear on other Kia models in the future

Kia has announced application of the all-new seven-speed dual-clutch transmission (DCT) to a production model for the first time, the new Kia cee’d GT Line – which makes its global debut at the 85th Salon International de l’Automobile in Geneva on 3 March 2015.

Production debut – the new Kia cee’d GT Line

The new DCT will be paired with the cee’d GT Line’s 133 ps 1.6-litre CRDi diesel engine. Capable of handling larger torque outputs than Kia’s existing six-speed torque converter automatic (up to 300 Nm), the DCT’s fast-shifting nature is ideally suited to the new cee’d GT Line’s sporty image.

Drivers will benefit from faster gear changes than a traditional torque converter automatic transmission, as well as lower running costs. It is anticipated that the new DCT will offer lower emissions and higher fuel economy, pending European homologation tests later in 2015. It will be made available on a wider range of Kia models in the future.

Developed in-house for greater fuel economy and acceleration

The new transmission is the first of its type from the brand, and has been developed in-house by Kia’s research and development teams at its Namyang, Korea R&D centre. More fuel efficient than Kia’s existing six-speed automatic transmission, the new DCT has been engineered with low fuel consumption and a sporty driving feel when in manual mode, and with comfort and smoothness when left in automatic mode.

Throughout its development, Kia’s R&D teams targeted a three to five per cent improvement in acceleration (0 to 100 kph) and five to seven per cent improvement to fuel efficiency, depending on model.

Innovative hollow double-gear input shaft allows quick shifts

The DCT is made up of two dry clutches, each fitted with electric motor-driven clutch actuator to improve responsiveness, and an innovative hollow double-gear input shaft. The hollow shaft itself allows the system to quickly engage even gears, while a solid shaft that runs through the middle operates odd gears. This crossed gear shifting enables continuous power delivery and more efficient packaging, two development cornerstones for the engineering teams behind the project.

The hollow shaft mechanism lets the DCT operate sequentially, the car anticipating the next gear that the driver is likely to need next under acceleration or braking, or jump immediately to any of its seven forward gears (and reverse). This is particularly useful under kickdown or heavy braking, allowing the driver to remain in control of the vehicle at all times.

The continuous power delivery of the DCT minimises the loss of torque and forward motion by the powertrain during gear shifts, resulting in more decisive acceleration and a smoother drive. This contributes towards the transmission’s boost to performance in all road conditions in its first application in the cee’d GT Line.

Combined with an increase in power from 128 to 133 ps, the DCT’s seven gears allow the GT Line’s diesel engine to operate at its most efficient speeds at all times. With the engine’s torque increased from 265 to 285 Nm, the new DCT is engineered to effectively manage outputs of up to 300 Nm, achieving a better balance between the engine’s improved, more effortless performance and potential for greater fuel economy.

Reduction of noise, vibration and harshness (NVH) has also been a focus for the team behind the DCT’s development, with an external damper ensuring a higher level of refinement for the new transmission.

After the cee’d GT Line, which will go on sale across Europe in Q4 2015, the new seven-speed DCT will be made available on a range of other Kia models.