Mercedes-Benz C180 Test Drive

Το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο (ΕΚ) υπερψήφισε χθες, Τρίτη 29 Απριλίου, έναν νέο ευρωπαϊκό κανονισμό ώστε το σύστημα κλήσης έκτακτης ανάγκης (σύστημα eCall) που θα ειδοποιεί άμεσα και αυτόματα τις υπηρεσίες διάσωσης σε περίπτωση τροχαίου ατυχήματος να γίνει υποχρεωτικό από τις 31 Μαρτίου 2018.

Σύμφωνα με τα επίσημα στοιχεία, μόνο το 2014 οι νεκροί από τροχαία ατυχήματα στην Ευρωπαϊκή Ένωση έφτασαν τους 25.700. Το σύστημα eCall υπολογίζεται ότι θα μειώσει κατά 10% τον αριθμό των θανάτων από τροχαία ατυχήματα. Η εισηγήτρια του Σοσιαλιστικού Κόμματος της Τσεχίας Όλγα Σεχνάλοβα δήλωσε πως το eCall είναι μια δημόσια υπηρεσία που θα παρέχεται δωρεάν σε όλους τους πολίτες “ανεξάρτητα από τον τύπο του οχήματος ή την τιμή αγοράς του”.

Η ανάπτυξη του συστήματος eCall σε ολόκληρη την ΕΕ θα συμβάλει στη βελτίωση της οδικής ασφάλειας στα 28 κράτη μέλη. Το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο έχει επανειλημμένα τονίσει ότι η μείωση των θανάτων και των τραυματισμών στους δρόμους αποτελεί βασική προτεραιότητα. Το eCall είναι μια δημόσια υπηρεσία που θα παρέχεται δωρεάν σε όλους τους πολίτες, ανεξάρτητα από τον τύπο του οχήματος ή την τιμή αγοράς του και θα συμβάλει στην επίτευξη αυτού του κοινού στόχου.

Το σύστημα eCall χρησιμοποιεί την τεχνολογία κλήσης έκτακτης ανάγκης στον πανευρωπαϊκό αριθμό 112 ειδοποιώντας αυτόματα τις υπηρεσίες διάσωσης σε περίπτωση σοβαρού τροχαίου ατυχήματος. Αυτό δίνει τη δυνατότητα στις υπηρεσίες διάσωσης να αποφασίσουν άμεσα για το είδος και το μέγεθος της επιχείρησης που απαιτείται, καθώς και να φτάσουν πιο γρήγορα στο σημείο του ατυχήματος, να σώσουν ζωές και να μειώσουν τη σοβαρότητα των τραυματισμών.

Επιπλέον, οι ευρωβουλευτές ενίσχυσαν τη ρήτρα προστασίας των προσωπικών δεδομένων ώστε να μην επιτρέπεται η παρακολούθηση του εξοπλισμένου με το σύστημα eCall αυτοκινήτου εάν δεν έχει συμβεί κάποιο ατύχημα. Σύμφωνα με το νέο κανονισμό, η αυτόματη κλήση θα δίδει στις υπηρεσίες έκτακτης ανάγκης μόνο ελάχιστα βασικά δεδομένα και όχι προσωπικά δεδομένα, όπως ο τύπος του οχήματος, το καύσιμο που χρησιμοποιεί, τα στοιχεία που αφορούν την ώρα που συνέβη το ατύχημα, την ακριβή τοποθεσία και τον αριθμό των επιβατών. Επίσης διευκρινίζεται πως τα δεδομένα που θα συγκεντρώνουν τα κέντρα έκτακτης ανάγκης μέσω του συστήματος eCall δεν θα πρέπει να παρέχονται σε τρίτους χωρίς την ρητή συγκατάθεση του ενδιαφερομένου.

Οι κατασκευαστές θα πρέπει επίσης να διασφαλίσουν ότι ο σχεδιασμός της τεχνολογίας eCall επιτρέπει την πλήρη και οριστική διαγραφή των δεδομένων που συγκεντρώνονται. Οι ευρωβουλευτές εισήγαγαν επίσης υποχρεωτική ρήτρα για την Ευρωπαϊκή Επιτροπή να αξιολογήσει, κατά τα τρία έτη μετά την άνοιξη του 2018, εάν οι συσκευές eCall θα πρέπει να τοποθετηθούν και σε άλλα οχήματα, όπως λεωφορεία, πούλμαν ή φορτηγά.

Δελτίο Τύπου

Automatic emergency call devices in all new car models from spring 2018

Emergency call devices that automatically alert rescue services to car crashes (eCall) will have to be fitted to all new models of cars and light vans by 31 March 2018 under rules voted by European Parliament on Tuesday. Road accidents took 25,700 lives in the EU in 2014 – a death toll that the new devices could cut by an estimated 10% a year.

“Deploying the 112-based eCall in-vehicle emergency system across the EU will help to improve road safety in all 28 member states. The European Parliament has repeatedly stressed that reducing deaths and the severity of injuries on the roads is its priority. eCall as a public service, free of charge for all citizens, irrespective of the type of vehicle or its purchase price, will contribute to this common goal”, said rapporteur Olga Sehnalová (S&D, CZ).

The eCall in-vehicle system uses 112 emergency call technology to alert the emergency services to serious road accidents automatically. This enables them to decide immediately on the type and size of rescue operation needed, which in turn helps them to arrive faster, save lives, reduce the severity of injuries and cut the cost of traffic jams.

Data privacy: no vehicle tracking

MEPs strengthened the draft law’s data protection clause to preclude tracking of eCall-equipped vehicle before the accident occurs. Under the new rules, the automatic call would give the emergency services only basic minimum data, such as the type of vehicle, the fuel used, the time of the accident, the exact location and the number of passengers.

The rules say eCall data gathered by emergency centres or their service partners must not be transferred to third parties without explicit consent of the person concerned. Manufacturers will also have to ensure that the eCall technology design permits full and permanent deletion of data gathered.

Ready from spring 2018

All new models of passenger cars and light commercial vehicles will have to be equipped with the eCall system as of 31 March 2018. MEPs also secured an obligation for the European Commission to assess, in the three years after spring 2018, whether eCall devices should be included in other vehicles, such as buses, coaches or trucks.

These new rules set out obligations for car manufacturers. Separate rules, governing the infrastructure that EU member states must put in place by 1 October 2017 to process eCalls, entered into to force at the end of June 2014.

Next step Parliament’s vote ends the EU legislative procedure. The regulation will enter into force on the twentieth day after its publication in the Official Journal of the European Union.

Procedure: Co-decision, second reading agreement

AUTO INDUSTRY WELCOMES EUROPEAN PARLIAMENT DECISION ON eCALL

The European Automobile Manufacturers’ Association (ACEA) welcomes today’s decision in the European Parliament on eCall, a system designed to automatically alert emergency services in the event of a road traffic accident or collision.

European automobile manufacturers are committed to improving safety outcomes, and the rollout of eCall is just one of many developments designed to reduce road-related casualties.

“With eCall to be available on new vehicle types in April 2018, this decision brings Europe one step closer to making operational a system which we have been advocating since 2004,” said Mr Erik Jonnaert, ACEA Secretary General.

“Vehicle manufacturers are committed to protecting their customers’ privacy. However, at the end of the day, we cannot forget that the primary purpose of eCall is safety. The industry feels that the final text strikes a good balance between saving lives and protecting data,” stated Jonnaert.