450435124

Είναι περίεργο… Τη στιγμή που οι περισσότερες αυτοκινητοβιομηχανίες δίνουν έμφαση στην ποιότητα των καμπινών των αυτοκινήτων τους, μεγάλοι προμηθευτές αποφασίζουν πως ανέχτηκαν αρκετά την κατάσταση και αποχωρούν από το “παιχνίδι”. Πρώτη ήταν η Johnson Controls Incorporated, ο μεγαλύτερος προμηθευτής εσωτερικών στον κόσμο, που πούλησε το κομμάτι με αυτό το αντικείμενο στην Yanfeng, μία σχετικά άγνωστη εταιρία από την Κίνα που εν μία νυκτί, έγινε ο μεγαλύτερος προμηθευτής εσωτερικών στον κόσμο. Στη συνέχεια, η Magna που πούλησε το δικό της μερίδιο σε μία Ισπανική εταιρία ονόματι Grupo Antolin. Μετά, η Faurecia που δημιούργησε κοινοπραξία με την Dongfeng.


Η JCI δεν ήταν ιδιαίτερα διπλωματική όσον αφορά στους λόγους που οδήγησαν την έξοδο της. Τα περιθώρια κέρδους σύμφωνα με την μεγάλη εταιρία, είναι από τα μικρότερα σε οποιαδήποτε βιομηχανία. Οπότε πήρε τα κουβαδάκια της και πήγε σε μία παραλία με καλύτερα περιθώρια κέρδους. Η Magna δεν ήταν τόσο ευθεία. Μίλησε για “διαφοροποίηση”  και “επέκταση portfolio” αλλά η ουσία, είναι ίδια. Τα περιθώρια κέρδους για τους προμηθευτές εσωτερικών είναι γελοιωδώς μικρά. Και αυτό συμβαίνει την ίδια ώρα που οι προμηθευτές αυτοί, βλέπουν τα περιθώρια κέρδους των πελατών τους να αυξάνονται!

Βέβαια, αυτά ακριβώς τα μικρά περιθώρια κέρδους, είναι ευκαιρίες για ανάπτυξη για μικρές εταιρίες όπως η Yangfeng και η Grupo Antolin. Βελτίωση είναι και είναι λογικό όχι μόνο να μην τους πειράζει, αλλά να την επιδιώκουν. Σίγουρα, η Yangfeng θα βρει κάποιον τρόπο να μειώσει το κόστος παραγωγής και η Grupo Antolin θα βρει συνέργιες αλλά θα μπορέσουν αυτές οι εταιρίες να ανταπεξέλθουν; Δεν έχουν την πείρα για κάτι τέτοιο. Ακόμα και αν ανταπεξέλθουν, πόσα χρόνια θα τους πάρει να φτάσουν στο ίδιο συμπέρασμα με τις JCI και Magna;

Οι αυτοκινητοβιομηχανίες δεν μπορούν να κατηγορήσουν κανέναν άλλο πέρα από τον εαυτό τους. Αυτές είναι που πιέζουν τους προμηθευτές για ολοένα χαμηλότερες τιμές και ολοένα καλύτερη ποιότητα. Όποιος έχει ένα στοιχειώδες παρελθόν στην παραγωγή, θα γνωρίζει ότι αυτά τα δύο δεν συμβαδίζουν αν θέλεις να έχεις μία υγιή, κερδοφόρα επιχείρηση. Θα μου πεις, το ίδιο ισχύει και τις αυτοκινητοβιομηχανίες. Όμως γι’ αυτές, η εύρεση συνεργιών είναι ελαφρώς πιο εύκολη και στην τελική, μπορούν να βρουν ευκολότερα τρόπους να μειώσουν το κόστος. Ας σταματήσουν για παράδειγμα να επενδύουν δισεκατομμύρια για τεχνολογίες που κανείς δεν ζήτησε και ελάχιστοι χρησιμοποιούν. Ας συνεργαστούν. Ας κάνουν κάτι.

Βέβαια, να σημειώσουμε ότι δεν αποχωρούν όλοι οι προμηθευτές. Η Lear Corporation για παράδειγμα δεν σκοπεύει να ακολουθήσει τις JCI και Magna. Ωστόσο γιατί έχω την εντύπωση ότι η Lear είναι η εξαίρεση και όχι ο κανόνας; Και το τελευταίο που αποτελεί λόγο για προβληματισμό, είναι το timing. Οι ανακοινώσεις της JCI, της Magna και της Faurecia έγιναν με διαφορά μερικών μόλις μηνών…