Η Volkswagen κλυδωνίζεται από το μεγαλύτερο σκάνδαλο στην ιστορία της, αφού όπως αποδείχτηκε χειραγωγούσε τις εκπομπές ρύπων με πειραγμένο λογισμικό, το οποίο ενεργοποιούσε πλήρως τα συστήματα μείωσης εκπομπών ρύπων μόνο όταν το αυτοκίνητο βρισκόταν υπό επίσημη δοκιμή μέτρησης των ρύπων του. Πως όμως οι αρχές των Η.Π.Α, η EPA (Environmental Protection Agency) και το CARB (California Air Resources Board) έπιασαν την απάτη της Volkswagen;

Η αρχή

Τα πάντα ξεκίνησαν στις αρχές του 2014 όταν το International Council on Clean Transportation (ICCT) ξεκίνησε έρευνα σε πολλά diesel αυτοκίνητα της Volkswagen μετρώντας τις εκπομπές ρύπων των αυτοκινήτων από την εξάτμιση και όχι από την θύρα OBD που μετρά η EPA και το CARB στις εργαστηριακές δοκιμές της. Το ICCT διεξήγαγε τις δοκιμές με την βοήθεια του κέντρου εναλλακτικών καυσίμων του Πανεπιστημίου της Δυτικής Βιρτζίνια, ώστε να μετρηθούν οι εκπομπές και οι καταναλώσεις των αυτοκινήτων σε πραγματικές συνθήκες.

Τα αποτελέσματα έδειξαν μεγάλες διαφορές από τις μετρήσεις του CARB, κρούοντας έτσι τον κώδωνα του κινδύνου. Να σημειωθεί πως το ICCT έκανε δοκιμές και σε μια BMW X5 της οποίας τα αποτελέσματα στις πραγματικές συνθήκες, συμβάδιζαν με τα αποτελέσματα στις εργαστηριακές μετρήσεις. Στις δοκιμές του ICCT, ο πετρελαιοκινητήρας του VW Jetta υπερέβη το όριο εκπομπών NOx (οξείδιο του αζώτου) από 15 έως 35 φορές. Το Passat από την άλλη, υπερέβη το ίδιο όριο από 5 έως 20 φορές.

Volkswagen vw logo (3)

Όταν οι ομάδες των ερευνητών πήγαν να συγκρίνουν τα δεδομένα τους δεν υπήρξε ταύτιση. Έμειναν έκπληκτοι από την απόκλιση των μετρήσεων και ήταν πεπεισμένοι πως η Volkswagen κάτι έκανε στο λογισμικό του κινητήρα, αλλά τότε δεν μπορούσαν να την κατηγορήσουν. Δεν πίστευαν με τίποτα πως η VW τους εξαπατούσε με το πειραγμένο λογισμικό. Έτσι οι ερευνητές ήρθαν σε επαφή με την Volkswagen.

Το πως το λογισμικό γνώριζε πότε ακριβώς το αυτοκίνητο ήταν υπό επίσημη δοκιμή της EPA και έπρεπε να ενεργοποιηθεί, βασιζόταν σε δεδομένα που έπαιρνε σχετικά από τη θέση του τιμονιού, την ταχύτητα του οχήματος, την διάρκεια λειτουργίας του κινητήρα και τη βαρομετρική πίεση. Η μετάβαση του προγράμματος λειτουργίας με τις ρυθμίσεις που περιόριζαν πλήρως τις εκπομπές NOx ήταν τόσο ομαλή που δεν γινόταν αντιληπτό από τον οδηγό.

Μείωση κόστους;

Για το AdBlue έμαθες χθες. Να θυμίσω πως προκειμένου να πληρούν τις αυστηρότερες προδιαγραφές εκπομπών ρύπων, που τέθηκαν σε ισχύ το 2008, οι περισσότερες αυτοκινητοβιομηχανίες άρχισαν να προμηθεύουν τα αυτοκίνητα diesel τους με τους ντεπόζιτα που μέσα τους μπαίνει ένα υγρό με βάση την ουρία -ίσως το γνωρίζεις ως “AdBlue” που μειώνει τις εκπομπές οξειδίων του αζώτου. Αρκετοί diesel κινητήρες της Audi, BMW και Mercedes, χρησιμοποιούν ένα τέτοιο σύστημα, αλλά η VW και η Audi δήλωνε πως ο 2.0-λιτρος τετρακύλινδρος TDI κινητήρας για τα μικρότερα μοντέλα της ήταν σε θέση να ανταποκριθεί στις απαιτήσεις χωρίς σύστημα ψεκασμού ουρίας.

Αυτό τελικά γινόταν με το πειραγμένο λογισμικό που είχε έναν εξελιγμένο αλγόριθμο που ήταν προγραμματισμένο να ανιχνεύει πότε το αυτοκίνητο βρίσκεται υπό επίσημη δοκιμή μέτρησης των εκπομπών του, ενεργοποιώντας μόνο τότε, πλήρως το σύστημα ελέγχου εκπομπών των ρύπων, έτσι ώστε κατά τη διάρκεια του τεστ, να παραχθούν όσο γίνεται χαμηλότερες τιμές εκπομπών ρύπων. Ο πλήρης έλεγχος του συστήματος εκπομπών ρύπων κλείνει κατά τη διάρκεια των κανονικών οδηγικών συνθηκών από τους κατόχους των αυτοκινήτων, κάνοντας τα αυτοκίνητα να ρυπαίνουν περισσότερο από όσο αναφέρει ο κατασκευαστής.

Γιατί η VW επέλεξε να εξαπατήσει με τέτοιο τρόπο τις αρχές και δεν επέλεξε να επιλέξει τον ασφαλή δρόμο του AdBlue είναι κάτι που δεν μπορεί να το απαντήσει κανείς για την ώρα. Ήταν θέμα μείωσης κόστους; Έλλειψης χώρου στη πλατφόρμα; Κάτι άλλο; Δεν είναι σαφές για την ώρα, αλλά λίγη σημασία έχει πλέον.

Η ευκαιρία συμμόρφωσης

Τον Μάιο του 2014 τα ευρήματα της κοινής έρευνας της CARB και EPA (Αμερικανική Υπηρεσία Προστασίας Περιβάλλοντος) που προσπάθησαν να αναπαράγουν τις εκπομπές ρύπων στα αυτοκίνητα της Volkswagen, οδήγησαν την Volkswagen τον Δεκέμβριο του 2014 να ανακοινώσει την ανάκληση 500.000 2.0 TDI αυτοκινήτων της (VW Passat, Jetta, Golf, Beetle και Audi A3 παραγωγής από 2009 έως και ένα 2015) για ενημέρωση λογισμικού, που όπως υποσχέθηκε τότε η VW, θα εξάλειφε το πρόβλημα. Η CARB ωστόσο θέλησε να δοκιμάσει από μόνη της το αν η VW της έλεγε την αλήθεια, και έτσι ξεκίνησε δοκιμές τον Μάιο του 2015 με τα αποτελέσματα να δείχνουν πως κάτι εξακολουθούσε να πηγαίνει στραβά με τις εκπομπές NOx των 2.0 TDI κινητήρων. Η ίδια έστειλε τα αποτελέσματα τόσο στην EPA όσο και στην Volkswagen στις 8 Ιουλίου του 2015.

Ντόμινο!

Ακολούθησε μια σειρά τεχνικών συναντήσεων στις οποίες η Volkswagen παραδέχτηκε πως έχει εγκαταστήσει στα αυτοκίνητά της με τον 2.0 TDI κινητήρα της, το πειραγμένο λογισμικό, το λεγόμενο “σύστημα αναστολής” με τον προηγμένο αλγόριθμο, που επέτρεπε στα πετρελαιοκίνητα οχήματά της να εκπέμπουν λιγότερο NOx μόνο όταν βρισκόταν κατά τη διάρκεια εργαστηριακών δοκιμών.

Η EPA στη συνέχεια ανακοίνωσε πως δεν χορηγεί στην VW “πιστοποιητικό συμμόρφωσης” για την πώληση των MY2016 VW Passat, Jetta, Golf, Beetle και Audi A3 με τον 2.0 TDI, οδηγώντας στο σταμάτημα των πωλήσεων των συγκεκριμένων μοντέλων που αντιπροσωπεύουν το 20% με 25% των συνολικών πωλήσεων της VW στις Η.Π.Α.

vw dieselgate (3)

Στις 18 του Σεπτέμβρη η EPA εκδίδει ανακοίνωση για την παραβίαση της Volkswagen με την CARB να λέει πως θα ξεκινήσει έρευνα επιβολής, με την EPA να δηλώνει πως τα Passat, Jetta, Golf, Beetle και Audi A3 παραγωγής 2009-2015 με τον 2.0 TDI κινητήρα, εκπέμπουν έως και 40 φορές περισσότερο NOx από το επιτρεπτό όριο.

Στις 20 του Σεπτέμβρη η VW παραδέχεται για πρώτη φορά δημοσίως την ύπαρξη του πειραγμένου λογισμικού, με τον Martin Winterkorn να δηλώνει πως η VW θα συνεργαστεί πλήρως για το σκάνδαλο με το “πειραγμένο” λογισμικό μείωσης των εκπομπών ρύπων.

11 εκατομμύρια αυτοκίνητα και 6,5 δισ ευρώ!

Και έτσι καταλήξαμε στην χθεσινή παραδοχή από την VW, πως το συγκεκριμένο λογισμικό βρίσκεται εγκατεστημένο σε περίπου 11 εκατ. αυτοκίνητα της παγκοσμίως, με την VW να ανακοινώνει πως θα ξοδέψει 6,5 δισ. ευρώ για την αποκατάσταση των ζημιών και την πληρωμή των επικείμενων προστίμων. Η θέση του Διευθύνων Σύμβουλου της VW, Martin Winterkorn που χθες το βράδυ ζήτησε συγνώμη, κρέμεται σαν τη δαμόκλειος σπάθη πάνω από το κεφάλι του, με το διοικητικό συμβούλιο του VW Group να συνεδριάζει για το θέμα σήμερα το βράδυ.

martin winterkorn

Η EPA ήδη έχει ξεκινήσει έρευνες και στον V6 3.0 TDI κινητήρα της VW που χρησιμοποιείται στο Touareg, σε αρκετά μοντέλα της Audi και από την Porsche, ώστε να διαπιστωθεί αν και αυτός διαθέτει παρόμοιο λογισμικό.

Ένα είναι το μεγαλύτερο ερώτημα. Γιατί η Volkswagen να πάρει αυτό το ρίσκο; Υπάρχουν εκεί έξω 11 εκατομμύρια αυτοκίνητα που φορούν πάνω τους απαγορευμένο λογισμικό, που η λειτουργία του είναι σχετικά εύκολο να αποδειχθεί. Μια απλή σύγκριση ανάμεσα στις εκπομπές ρύπων των εργαστηριακές μετρήσεων και των πραγματικών συνθηκών είναι αρκετή. Οι Αμερικάνοι το έκαναν, και ο Αρμαγεδδών ήρθε για την VW, προκαλώντας τεράστια οικονομική ζημιά, ενώ έχει πληγεί άρδην η εικόνα και η αξιοπιστία της. Ήδη Ευρωπαίοι πολιτικοί, ανάμεσά τους και η Καγκελάριος της Γερμανίας, Άνγκελα Μέρκελ, τονίζουν πως πρέπει να γίνει έρευνα στα πετρελαιοκίνητα οχήματα της Volkswagen, ενώ οι αρχές των Η.Π.Α έχουν ξεκινήσει ποινική έρευνα, ώστε να διαπιστωθεί για το αν θα υπάρξει ποινικό αδίκημα.

$51 εκατ. χαμένοι οι φορολογούμενοι των Η.Π.Α

Σύμφωνα με μια ανάλυση των Los Angeles Times, το κόστος για την VW θα μπορούσε να είναι πολύ μεγαλύτερο από τα 6,5 δισ. ευρώ που ανακοίνωσε η εταιρία. Στην ανάλυση αναφέρεται πως η κυβέρνηση των Η.Π.Α έχει δώσει το ποσό των 51 εκατ. δολαρίων ως φορολογικά κίνητρα στους αγοραστές των επίμαχων μοντέλων της VW. Λόγω του “Clean Diesel” των μοντέλων αυτών, η κυβέρνηση των Η.Π.Α έδινε έκπτωση φόρου της τάξεως των 1.300 δολαρίων στους αγοραστές των 2.0 TDI αυτοκινήτων της VW. Το IRS (η εφορία των Η.Π.Α) έχει αναλάβει και αυτή δράση.

Volkswagen vw logo (4)

Επίσης, η VW θα αποζημιώσει τους αντιπροσώπους της στις Η.Π.Α επειδή αναγκάστηκαν να σταματήσουν να πωλούν τα TDI μοντέλα της. Έτσι η VW θα προσφέρει επιστροφή της χρηματοδότησης για τα diesel αυτοκίνητα που έχουν σταματήσει να πωλούνται, ενώ θα δώσει και κάποια επιπλέον μπόνους, όπως επιπλέον κέρδη 1%, συν κάποιο ποσό που ξεκινά από 300 έως 600 δολάρια ανά αυτοκίνητο που πωλούν.

Τι γίνεται στην Ευρώπη;

Τι γίνεται όμως στην Ευρώπη; Υπάρχουν συνέπειες; Η αλήθεια είναι πως ο κύκλος NEDC που ισχύει στην Ευρώπη είναι λιγότερο αυστηρός από αυτόν που χρησιμοποιούν (τον FTP) οι αρχές των Η.Π.Α, με τους κανόνες του να είναι διαφορετικοί για τα βενζινοκίνητα και τα πετρελαιοκίνητα μοντέλα. Είναι γνωστό πως οι αυτοκινητοβιομηχανίες ψάχνουν για παραθυράκια κατά τη διάρκεια των κύκλων δοκιμών, ώστε αυτά να βγαίνουν όσο το δυνατόν πιο οικονομικά. Μακάρι το σκάνδαλο της VW να κάνει τις αρχές της Ευρώπης να αλλάξουν τη νομοθεσία περί εκπομπών και μέσων καταναλώσεων, ώστε οι εργοστασιακές τιμές να συμβαδίζουν με τις πραγματικές.

vw volkswagen tdi

Η Volkswagen την έχει άσχημα και αφού ξεκαθαρίσει με τα πρόστιμα που θα τις επιβάλουν οι κυβερνήσεις των Η.Π.Α -που ενδεχομένως θα φτάσουν τα 18 δισ. δολάρια- και ίσως άλλων Χωρών, θα τεθεί αντιμέτωπη με αγωγές και μηνύσεις από περιβαλλοντικές και καταναλωτικές ομάδες, μετόχους και πελάτες, με τους τελευταίους ήδη να έχουν εκφράσει την επιθυμία να επιστρέψουν τα αυτοκίνητά τους πίσω, επειδή νιώθουν πως έχουν εξαπατηθεί από την VW, αλλά και να κάνουν μηνύσεις, με τις τιμές μεταπώλησης των συγκεκριμένων αυτοκινήτων να αναμένεται πως θα πέσουν κατακόρυφα.

Για να διαβάσεις τις τελευταίες εξελίξεις σχετικά με το σκάνδαλο της Volkswagen πάτησε εδώ.