[nextpage title=”Εισαγωγή” ]

Lorenzo-Ramaciotti-Head-of-Global-Design-Fiat-Chrysler-01-720x480

Πολύς ντόρος έχεις γίνει για το σχεδιασμό της Alfa Romeo Giulia και κατά πόσο αυτός είναι αυθεντικός Ιταλικός. Ο Harald Wester, CEO της ιταλικής φίρμας, κατά τη διάρκεια της παρουσίασης της Giulia, είχε χαρακτηρίσει τους Γερμανούς ανταγωνιστές της (Audi, BMW, Mercedes-Benz) και τη Lexus στην Αμερική, ως “ψυχρούς, βαρετούς, αποστειρωμένους, χωρίς ψυχή που δεν διαφοροποιούνται το ένα από το άλλο”.

Ο σχεδιασμός της Giulia φέρει την υπογραφή του “μεγάλου” Lorenzo Ramaciotti, του μέχρι πρότινος αρχισχεδιαστή της Fiat Chrysler Automobiles, και προσωπικά αν και βρίσκω εξαιρετικά όμορφη τη Giulia, καθώς έχει χαρακτήρα και συναίσθημα όντας αρκετά δυναμική, χωρίς να αντιγράφει άλλα αυτοκίνητα, αναγνωρίζω ότι η ομορφιά είναι κάτι το εντελώς υποκειμενικό και πάντα θα υπάρχει η αντίθετη άποψη και φυσικά κακεντρεχή σχόλια.

Δεν είναι το θέμα μας αυτό, καθώς παρακάτω θα διαβάσεις εν συντομία το βιογραφικό του Ιταλού σχεδιαστή και θα μάθεις μερικά πράγματα για τον άνθρωπο που σχεδίασε την πολυαναμενόμενη Alfa Romeo και πολλών άλλων αυτοκινήτων… Με αυτά τα άλλα θα ασχοληθώ λίγο πιο μετά.

Ο Lorenzo Ramaciotti γεννήθηκε στην Modena της Ιταλίας το 1948 και είναι πτυχιούχος μηχανολόγος μηχανικός από το Πολυτεχνείο του Τορίνο. Ξεκίνησε την καριέρα του Pininfarina το 1973 και παρέμεινε εκεί για πάνω από 30 χρόνια, όντας διευθυντής σχεδιασμού του από 1988 μέχρι το 2002, ενώ τρία χρόνια αργότερα έφυγε από τον οίκο. Το 2007, ο Sergio Marchionne τον έπεισε να πάρει τη θέση του επικεφαλής σχεδιασμού του Fiat Group και το 2011 έγινε μέλος του διοικητικού συμβουλίου.

Lorenzo-Ramaciotti

Ο Ramaciotti είναι μια φυσιογνωμία που δεν μοιάζει με σχεδιαστή αυτοκινήτων. Τουλάχιστον, όχι όπως έχουμε συνηθίσει να είναι οι σχεδιαστές αυτοκινήτων τα τελευταία χρόνια. Δεν είναι ο geek με το μαύρο ζιβάγκο, τα τετράγωνα γυαλιά, και κυρίως να περιγράφει με βαρύγδουπες φράσεις τις γραμμές των αυτοκινήτου του. Ο Ramaciotti, όσες φορές τον έχουμε συναντήσει στις 10 εκθέσεις αυτοκινήτου που έχουμε επισκεφτεί, φορούσε σχεδόν πάντα ένα χαλαρό κοστούμι, με τα στρογγυλά χωρίς σκελετό γυαλιά μυωπίας του, όμοια με αυτά που φορούσε ο Steve Jobs, να τον κάνουν να θυμίζει δάσκαλο. Πάντα πρόθυμος να μας μιλήσει, με αίσθημα μείωσης των “θεοποίησης” του, και μετριοπαθής έχει πει χαρακτηριστικά:

Ήμουν υπεύθυνος για 30 αυτοκίνητα παραγωγής και 25 concept. Τα περισσότερα, πιστεύω, ότι δεν ήταν άσχημα.

Όντας κάποιας ηλικίας, σχεδίαζε μέχρι τελευταία στιγμή με πένα και χαρτί και όχι πίσω από κάποιον υπερυπολογιστή με γραφίδα και pad, με αγαπημένο του θέμα συζήτησης η ιστορία του ιταλικού σχεδιασμού, λέγοντας:

Πιστεύω ότι οι Ιταλοί είναι πιο ανοιχτοί σε νέες εμπειρίες. Προσπαθούμε να…βρούμε τα όρια. Τη δεκαετία του ’50, όταν όλη η υπόλοιπη Ευρώπη έφτιαχνε αυτοκίνητα που έμοιαζαν με αυτών του ’30, οι Ιταλοί σχεδιαστές είχαν ήδη προχωρήσει στα σύγχρονα σχήματα. Ήταν τότε που άλλαξε πραγματικά ο σχεδιασμός αυτοκινήτων

Όταν είχε ρωτηθεί ποιας άλλης μάρκας θαυμάζει το σχεδιασμό, η απάντηση του ξαφνιάζει και τον πιο συνεσταλμένο. Δεν του αρέσουν οι εξωφρενικές δημιουργίες του Pagani, ούτε η αγριάδα της Lamborghini. Θαυμάζει τις εταιρίες που έχουν μια καθαρή ταυτότητα, όπως η Land Rover και η Audi, δικαιολογώντας τον copy/paste χαρακτήρ της τελευταία λέγοντας:

Μιλούν τη γλώσσα της συνέχειας, με πολλή ποιότητα.

Ramaciotti+students-lg

Ο Ramaciotti δυόμιση μήνες πριν τα επίσημα αποκαλυπτήρια της Giulia συνταξιοδοτήθηκε, αφήνοντας τη θέση του στον Αμερικάνο Ralph Gilles, ως νέο επικεφαλής σχεδίασης της Fiat Chrysler Automobiles (FCA). Ο 45-χρονος έχει διατελέσει τα καθήκοντα του CEO της SRT, ενώ η πρόσφατη φωτογραφία από το εσωτερικού του νέου SUV της Alfa Romeo, η οποία δείχνει τον Ramaciotti να κάθεται στο χώρο αποσκευών του μοντέλου, είναι τραβηγμένη από τον Gilles.

Περνώντας τώρα στα αυτοκίνητα που έχουν την υπογραφή του Ramaciotti, είναι εξαιρετικά δύσκολο να τα περιορίσεις σε μόλις 8, αλλά έχοντας επιλέξει τα παρακάτω πιστεύω ότι η φράση του Sergio Marchionne, σε κάποια έκθεση της Γενεύης, που τον είχε χαρακτηρίσει ως τον “Leonardo da Vinci των αυτοκινήτων” δεν είναι υπερβολή. Χωρίς αυτόν ο αυτοκινητιστικός κόσμος θα ήταν πολύ πιο φτωχός και “άσχημος”.

[/nextpage]

[nextpage title=”Mythos” ]

ferrari-mythos-06

Το πρωτότυπο του οίκου Pininfarina με το…μυθικό ελληνικό όνομα παρουσιάστηκε το 1989 και ήταν η πρώτη Ferrari που σχεδίασε ο Ramaciotti. Βασίστηκε μηχανικά στη Testarossa και χαρακτηρίζεται ως ” ένα μοντέλο με τέλεια ισορροπία μεταξύ αισθητικής και τεχνικής ορθολογικότητας”. Λέγεται ότι ο Σουλτάνος του Μπρουνέι έχει στην τεράστια συλλογή του 2 Mythos, παρά το γεγονός ότι επρόκειτο για concept. Το πρωτότυπο φυλάσσεται στο Cambiano, την έδρα του σχεδιαστικού οίκου.

[/nextpage]

[nextpage title=”456 GT” ]

1992 Ferrari 456 GT; top car design rating and specifications

Το 1992 η Ferrari παρουσίασε στο κοινό την Grand Tourer πρόταση της, την 456 GT. Η παραγωγή της και μετά από ένα ελαφρό facelift το 1998, διήρκεσε για 12 χρόνια και μέχρι το 2004 όπου και αντικαταστήθηκε από τη 612 Scaglietti. Εκτός όμως από την επίσημη coupe έκδοση της, το 1996 ο πρίγκηπας του Brunei, Jefri Bolkiah, σήκωσε το τηλέφωνο του και πήρε τη Ferrari ζητώντας της να του να σχεδιάσει και κατασκευάσει ο οίκος Pininfarina 7 station wagon της 456, γι’αυτόν και την οικογένεια του. Η Ferrari δεν αρνήθηκε και τις κατασκεύασε, ώσπου ο πρίγκηπας αποφάσισε τελικά ότι θέλει 6 αυτοκίνητα, αφήνοντας την τελευταία να πωληθεί ελεύθερα στην αγορά.

Μηχανικά φορούσε έναν V12 5,5 λίτρων με περιεχόμενη γωνία 65 μοιρών και απόδοση 442 άλογα, ο οποίος κινητήρας είχε βραβευτεί το 2000 και 2001 με το βραβείο του Performance Engine of the Year, με το Ramaciotti να έχει δηλώσει ότι ακόμα και αν αλλάξεις θέση στους τροχούς το αυτοκίνητο θα είναι ακόμα όμορφο σήμερα.

[/nextpage]

[nextpage title=”550 Maranello” ]

car_photo_577171

Προσωπικά μέσα στις top 3 Ferrari της τελευταίας 20ετίας, η 550 Maranello παρουσιάστηκε το 1996 και είναι ίσως η πιο ισορροπημένη σύγχρονη Ferrari. Το ιταλικό grand tourer σηματοδότησε την επιστροφή της ιταλικής εταιρίας στα μπροστομήχανα, πισωκίνητα διθέσια μοντέλα, 23 χρόνια μετά την 365 GTB/4 Daytona που αντικαταστάθηκε από την κεντρομήχανη Berlinetta Boxer.

Μηχανικά εφοδιαζόταν με έναν 5.5-λίτρων ατμοσφαιρικό V12 κινητήρα και απέδιδε 485 άλογα στις 7.000 σ.α.λ. και 568 Nm ροπή στις 5.000 σ.α.λ. Ήταν από τις τελευταίες Ferrari που φορούσε έναν κινητήρα της οικογένειας “Ferrari Dino“. Οι κινητήρες αυτοί ήταν V6, V8 και V12, με τον πρώτο V12 να έχει κωδική ονομασία F116B και να τοποθετείτε το 1992 στην Ferrari 456. Ο ίδιος κινητήρας, λίγο βελτιωμένος, τοποθετήθηκε και στις 550 Maranello και 575M Maranello Superamerica ενώ αργότερα η 612 Scaglietti  ο F133F ήταν ο τελευταίος της οικογένειας που τοποθετήθηκε. Σε ότι αφορά στον κινητήρα που έχει τοποθετηθεί στις Enzo και599 είναι ένας διαφορετικός V12 που έχει βασιστεί πάνω σε έναν V8 της Maserati.

[/nextpage]

[nextpage title=”406 Coupe” ]

223a

To 1996 ο Ramaciotti έκανε το θαύμα του και η Peugeot παρουσίασε το 406 Coupe. Η δίπορτη έκδοση του γαλλικού sedan έφερε τον κορυφαίο ιταλικό σχεδιασμό στη μάζα. Στα μάτια μου αψεγάδιαστο σχέδιο, πανέρμοφο αποτέλεσμα και διαχρονικό, ειδικά αν σκεφτείς ότι έχουν περάσει 20 χρόνια από την παρουσίαση του. Το μυστικό, σύμφωνα με τον Ιταλό σχεδιαστή οι αναλογίες…αυτές είναι τα πάντα.

Εκτός από το σχέδιο, ο οίκος Pinifarina ήταν υπεύθυνος και για την κατασκευή του αυτοκινήτου, και από το εργοστάσιο του λίγο έξω από το Τορίνο βγήκαν 107.631 αυτοκίνητα, ξεπερνώντας το αρχικό συμβόλαιο των 70.000 αυτοκινήτων της Peugeot με τον οίκο.

[/nextpage]

[nextpage title=”360 Modena” ]

ferrari-360-modena-7

Η Ferrari 360 είχε ένα πολύ μεγάλο στοίχημα να κερδίσει όταν παρουσιάστηκε το 1999, αυτό του να αντικαταστήσει την άκρως επιτυχημένη και πανέμορφη F355. Και τα κατάφερε, καθώς από τότε η Ferrari έχοντας εξαργυρώσει στο έπακρο της επιτυχίες της στην Formula 1, παρουσιάζει όλο πιο άρτια και ολοκληρωμένα αυτοκίνητα που μιλούν στη καρδιά του οδηγού. H 360 Modena ήταν η 163η Ferrari που είχε σχεδιάσει ο Pininfarina και η οποία συνδύαζε επιτυχημένα στοιχεία από κλασικές Ferrari όπως τη 268SP, τη 250LM και τη Dino 246GT, μαζί φυσικά με καινοτόμες ιδέες.

Η Ferrari σχεδίασε από λευκό χαρτί το σασί της 360 και αποτέλεσε σημείο αναφοράς για τα επόμενα μοντέλα. Για να κατασκευάσει το σασί της συνεργάστηκε με την τρίτη μεγαλύτερη παγκοσμίως εταιρία παραγωγής αλουμινίου, την αμερικάνικη Alcoa. Το αποτέλεσμα ήταν εντυπωσιακό καθώς ήταν 40% πιο άκαμπτο από την 355, που χρησιμοποιούσε σασί από χάλυβα. Τα θετικά του αλουμινίου, φυσικά δε σταματούν εδώ, καθώς συνολικά το αυτοκίνητο ήταν 28% ελαφρύτερο δηλαδή περίπου 100 κιλά, με το βάρος πλέον να αγγίζει τα 1.350 κιλά, παρότι συνολικά ήταν μεγαλύτερη κατά 10%.

Ο κινητήρας της 360 είναι, φυσικά, τοποθετημένος αρκετά μπροστά από το πίσω άξονα, κάτι που σημαίνει ότι το κεντρομήχανο αυτοκίνητο έχει αναλογία κιλών 42/58% για τον εμπρός και πίσω άξονα αντίστοιχα. Διαθέτει 5 βαλβίδες ανά κύλινδρο και τα 3.586 κ.εκ. του V8 παράγουν 400 άλογα στις 8.500 σ.α.λ. και 373 Nm ροπής στις 4.500 σ.α.λ., εκ των οποίων το 80% διαθέσιμο από τις 3.000 σ.α.λ. νούμερα εντυπωσιακά εν έτη 1999. Έχει λίπανση ξηρού κάρτερ, με τη δεξαμενή καυσίμου να βρίσκεται ανάμεσα στο κινητήρα και το κιβώτιο, στα πρότυπα των μονοθεσίων της F1. Για τα 0-100 χλμ/ώρα χρειαζόταν 4,3 δευτ., ενώ για να καλύψει το χιλιόμετρο ήθελε 22,9 δευτ. Η τελική του ταχύτητα ξεπερνούσε για 4 χλμ/ώρα το φράγμα των 300, ενώ το 400άρι το έκανε σε 12,8 δευτ. με ταχύτητα εξόδου τα 178 χλμ/ώρα.

[/nextpage]

[nextpage title=”Birdcage” ]

2005 Maserati Birdcage 75th Pininfarina Concept; top car rating and specifications

Με τον Ramaciotti στην επίβλεψη, η ομάδα του, με επικεφαλής τον Lowie Vermeersch, και τους Jason Castriota, Giuseppe Randazzo και Ken Okuyama να συμπληρώνουν, παρουσίασαν στην έκθεση της Γενεύης του 2005 το Maserati Birdcage Concept. Το κομμάτι που ξεχωρίζει στον σχεδιασμό του Birdcage, ήταν φυσικά η καλύπτρα του, η οποία λειτουργεί και ως πόρτες για την είσοδο των επιβατών στο εσωτερικό της.

To πρωτότυπο δημιούργημα του οίκου Pininfarina κατασκευάστηκε ώστε να εορταστούν τα 75στα γενέθλια του ιταλικού σχεδιαστικού οίκου, με την ιδέα γι’αυτό να ξεκίνησε τον Αύγουστο του 2004, όταν ο Paolo Pininfarina μίλησε με τους Franco Lodato και Peter Aloumanis (της Motorola) κατά τη διάρκεια του Pebble Beach. Το concept βασίζεται πάνω στο πλαίσιο της Maserati MC12 GT1 και μηχανικά φορά τον ίδιο V12 6,0-λίτρων, που χρησιμοποιούν οι Enzo, MC12 και 599, μόνο στη δική του περίπτωση, απέδιδε 700 άλογα.

[/nextpage]

[nextpage title=”4C” ]

Alfa Romeo 4C Concept Live in IAA 2011

Αναμφίβολα το μοντέλο που έκλεψε τις εντυπώσεις στην έκθεση της Γενεύης το 2011 ήταν η Alfa Romeo 4C Concept, με τον σχεδιασμό της να γίνεται στο Centro Stile Alfa Romeo και τον Ramaciotti να έχει συμβάλει αρκετά στο σχεδιασμό της.

Η έκδοση παραγωγής του διθέσιου ιταλικού sport coupe δεν διέφερε πολύ από το πρωτότυπο και όπως όλοι ξέρουμε βασίζεται σε μια full-carbon μπανιέρα, που μαζί με την χρήση αλουμινίου έχει κρατηθεί το βάρος 5 κιλά κάτω από τον τόνο.

Μηχανικά φοράει τον νέο τετρακύλινδρο TBi 1750 MultiAir turbo κινητήρα απόδοσης 240 άλογα και 350 Nm ροπή, που είναι τοποθετημένος στο κέντρο και την κίνηση να μεταδίδεται στον πίσω άξονα μέσω του αυτόματου κιβωτίου διπλού συμπλέκτη TCT. Τα 0-100 χλμ/ώρα τα κάνει σε 4,5 δευτερόλεπτα, με την τελική ταχύτητα να αγγίζει τα 258 χλμ/ώρα. Στεγνή ζυγίζει 895 κιλά, με την αναλογία κιλών ανά ίππο να είναι κάτω από 4, ενώ φορά μια σοφιστικέ ανάρτηση μπροστά με γόνατα MacPherson πίσω και έχει αναλογία βάρους 38% μπροστά και 62% πίσω.

[/nextpage]

[nextpage title=”Quattroporte” ]

Maserati Quattroporte Limited Edition by Ermenegildo Zegna

Για τον σχεδιασμό της σημερινή έκτης γενιάς της Quattroporte παρουσιάστηκε στις αρχές του 2013 και είναι προϊόν του Ramaciotti. Η Quattroporte έκανε το ντεμπούτο της στην έκθεση του Detroit, με την εμπορική της καριέρα να είναι εξαιρετική. Τοποθετείται στην πιο upmarket κατηγορία, με αντιπάλους την S-Class, Σειρά 7 και A8.

[/nextpage]