Στην ετήσια συνάντηση των μετόχων της Tesla που πραγματοποιήθηκε στο Mountain View της California, ο Elon Musk με μια ιστορική αναδρομή στα 13 χρόνια της εταιρίας, παραδέχτηκε μια σειρά από λάθη που έκανε η εταιρία και αυτός ως CEO.

Παρ’ όλο που αναφέρθηκε και σε πιο πρόσφατα προβλήματα που είχε η εταιρία με το λογισμικό και τις πόρτες του Model X, o Musk επικεντρώθηκε στα πρώτα χρόνια της εταιρίας, όταν ούτε καν ο ίδιος δε πίστευε ότι θα πετύχει, αφού πίστευε ότι κατά 90% θα πάει για φούντο, λέγοντας χαρακτηριστικά ότι «δεν είχαμε ιδέα του τι κάναμε» και «ήμασταν εντελώς άσχετοι». Παραδέχτηκε ότι ήθελε να βάλει αυτός το 99% του αρχικού κεφαλαίου στην εταιρία γιατί οι πιθανότητες να χάσει τα λεφτά φίλων και γνωστών που θα τον βοηθούσαν, ήταν πολύ μεγάλες.

Τα λάθη της εταιρίας όλα αυτά τα χρόνια, σύμφωνα με τον CEO της Tesla, έγιναν επειδή ήταν «ανόητος ή ηλίθιος» αλλά σε καμία περίπτωση δεν οφείλονται σε άνομα κίνητρα, λέγοντας ότι «πάντα είχαμε τα σωστά κίνητρα» προσθέτοντας ότι «λέμε αυτό που πιστεύουμε ακόμα και αν κάποια από αυτά τα πράγματα θεωρηθούν παραλήρημα».

elon-musk

Τα θεμέλια της Tesla υποστήριξε ότι χτίστηκαν πάνω σε λάθος αρχές, μερικές από τις οποίες «αποδείχτηκαν ιλιγγιωδώς βλακώδεις». Μια από αυτές ήταν το γεγονός ότι το πρώτο αυτοκίνητο της εταιρίας, το Roadster, μπορούσε να βασιστεί πάνω στην Tzero τεχνολογία της AC Propulsion, μιας startup από τη Νότια California. Η τεχνολογία αυτή δε μπορούσε να αναπαραχθεί και να βγει στην αγορά, αφού το πληροφοριακό σύστημα που έτρεχε τη μηχανή ήταν αναλογικό αντί για ψηφιακό και έτσι οι μηχανικοί χρειάστηκε να ξαναγράψουν από την αρχή όλο το κώδικα για το σύστημα. Ένα ακόμη πρόβλημα, ήταν το γεγονός, ότι οι μπαταρίες της AC Propulsion ήταν αερόψυκτες και δεν μπορούσε να τους δοθεί αρκετή ψύξη κατά τη χρήση στο αυτοκίνητο. Έτσι η Tesla τις μετέτρεψε σε υδρόψυκτες.

Ακόμη ένα λάθος ήταν η σκέψη ότι μπορούν να πάρουν τη τεχνολογία της AC Propulsion και να τη κοτσάρουν όπως είναι σε αυτοκίνητα της Lotus. Τα προβλήματα με αυτή την ιδέα ήταν πολλά, όπως το ότι οι μπαταρίες δε χωρούσαν στα μοντέλα της Lotus, και το σύστημα ψύξης έπρεπε να φτιαχτεί από την αρχή. Επίσης «χρειαζόμασταν νέες αναρτήσεις και νέα φρένα» είπε ο Musk. Οι μετατροπές αυτές θα ακύρωναν τα crash tests της Lotus τα οποία θα έπρεπε να ξαναγίνουν για τα νέα μοντέλα, χάνοντας έτσι το πλεονέκτημα του να χρησιμοποιήσουν την Lotus για τα επίπεδα ασφάλειας της εταιρίας. Τελικά κατέληξαν να χρησιμοποιήσουν 6-7% της τεχνολογίας της AC Propulsion και το σώμα της Lotus με τον Musk να περιγράφει τη διαδικασία σαν να θέλεις να χτίσεις ένα καινούριο σπίτι και αντί να το χτίσεις από την αρχή, να βασίζεσαι σε ένα άλλο έτοιμο σπίτι και να τα αλλάζεις όλα εκτός από έναν τοίχο στο υπόγειο.

Αυτό ήταν και η αιτία των προβλημάτων που προέκυψαν στο Roadster, με αποτέλεσμα όταν ένας από τους πρώτους κατόχους Roadster έκανε μια ερώτηση στο τέλος του meeting στον Musk, αυτός απάντησε, ζητώντας του πρώτα συγγνώμη για όσα πέρασε ως ένας από τους πρώτους κατόχους Roadster. Όταν η εταιρία ανακοίνωσε το Roadster σε ένα πάρτι, έδωσε στους υποψήφιους αγοραστές αυτοκίνητα για test drives, τα οποία καταστράφηκαν μέχρι το τέλος της βραδιάς από υπερθέρμανση με τους μηχανικούς να πετάνε παγωμένο νερό στις μπαταρίες για να τις ψύξουν. Ένα από τα μεγαλύτερα προβλήματα του Roadster των πρώτων ημερών ήταν το σύστημα μετάδοσης που δεν ήθελε να δουλέψει. Το αυτοκίνητο τεχνικά περνούσε τους κανονισμούς αλλά ήταν «εντελώς ανασφαλές», «χαλούσε όλη την ώρα» και «δεν δούλευε πραγματικά» και “έμενε κολλημένο στη δευτέρα“. Προβλήματα επίσης δημιούργησε και η διαδικασία κατασκευής, αφού η εταιρία αφέθηκε σε άλλους για την κατασκευή, που είχαν ιδιαίτερα αργούς ρυθμούς.

SONY DSC

Η εταιρία αποφάσισε να επανασχεδιάζει ολόκληρη τη παραγωγή, τη σχεδίαση του μοντέλου και την τεχνολογία του, αλλάζοντας προμηθευτές και κατασκευάζοντας τμήματα μόνοι της, ακόμα και τις μπαταρίες που πριν προμηθεύονταν από μια εταιρία στη Ταϊλάνδη που έφτιαχνε… ψησταριές. Η εταιρία ξεκίνησε να φτιάχνει τις μπαταρίες της στο San Carlos της California, με τον Musk να θυμάται ότι «το να κατασκευάζεις πράγματα στην Peninsula θεωρείτε τρελό». Η Tesla έχανε λεφτά από το Roadster μέχρι το 2009, όπου ξεκίνησε να βλέπει κέρδη από τις πωλήσεις του.

Ο Musk επίσης διηγήθηκε την ιστορία από τη παρουσίαση που έκανε στους Larry Page και Sergei Brin, τους ιδρυτές του Google, με ένα από τα πρωτότυπα του Roadster. Το αυτοκίνητο δε πήγαινε πάνω από 10 μίλια/ώρα με τον Musk να τους λέει “παιδιά σας το ορκίζομαι, πάει πολύ πιο γρήγορα από αυτό”, και οι ιδρυτές του Google σύμφωνα με τον CEO της Tesla “ήταν πολύ ευγενικοί και έβαλαν μερικά λεφτάκια στην εταιρία παρά την χειρότερη παρουσίαση στο κόσμο”.

Τα προβλήματα και τα λάθη δε σταμάτησαν στο Roadster, ακόμα και σήμερα η Tesla συνεχίζει να έχει μεγάλα προβλήματα με δύσκολες λύσεις όπως οι αναδιπλωμένες πόρτες του Model X που δεν είναι ακόμα λειτουργικές, με το Musk να υπόσχεται πως σε ένα μήνα θα είναι πολύ καλύτερες από ότι είναι τώρα. Ο Elon τα είπε αυτά για να εμπνεύσει επιχειρηματίες που κατασκευάζουν νέα προϊόντα να μη φοβούνται να κάνουν λάθη και να ξεκινήσουν επιχειρηματικές δραστηριότητες σε πράγματα που δεν έχουν εμπειρία. Άλλωστε μας έχει αποδείξει ότι στο τέλος ο επιμένων νικά!