British uk -flags

Ο σεισμός του Brexit έγινε, θα χρειαστεί χρόνια για να εκκαθαριστούν στα συντρίμμια. Αυτός είναι ο τίτλος του πρωτοσέλιδου άρθρου της The Guardian σήμερα το πρωί.

Σε πλήρη ανατροπή των προβλέψεων των τελευταίων δημοσκοπήσεων αλλά και των γραφείων στοιχημάτων, οδηγεί το αποτέλεσμα της κάλπης για το δημοψήφισμα στη Μεγάλη Βρετανία, καθώς, το Brexit, κέρδισε το Bremain, με την Μεγάλη Βρετανία να γίνεται η πρώτη χώρα της Ευρωπαϊκής Ένωσης που αποχωρεί από αυτή. Η Ευρώπη των 28, πλέον έγινε Ευρώπη των 27, με τις συνέπειες της εξόδου της Μεγάλης Βρετανίας από την Ε.Ε, να παραμένουν για την ώρα άγνωστες. Τι θα γίνει με τον κλάδο της αυτοκινητοβιομηχανίας;

Το 77% των μελών της Ένωσης Κατασκευαστών και Αντιπροσώπων της Μ. Βρετανίας (SMMT) είχαν ταχθεί ταχθεί υπέρ του Bremain, θεωρώντας πως το Brexit θα επηρεάσει αρνητικά τις θέσεις εργασίας και τις επενδύσεις. Στη Μεγάλη Βρετανία, οι αυτοκινητοβιομηχανίες απασχολούν περισσότερους από 800.000 υπαλλήλους, συμβάλλοντας ετησίως με 15,5 δισ. λίρες (20,2 δισ. ευρώ) στην οικονομία της χώρας. Περίπου του 80% των αυτοκίνητων που κατασκευάζονται στα εργοστάσια της Αγγλίας, εξάγονται, το 57,5% εξ’αυτών, να καταλήγουν στις υπόλοιπες χώρες της Ευρωπαϊκής Ένωσης.

British uk -flags

Το Brexit θα κοστίσει στην Jaguar Land Rover 1,3 δισ. ευρώ, ενώ όπως λέει η Toyota, τα αυτοκίνητά της θα γίνουν κατά 10% ακριβότερα. Η Nissan έχει δηλώσει ότι “μία θέση σταθερότητας είναι πιο θετική από ένα συνονθύλευμα αγνώστων” ενώ στο παρελθόν, δεν έχει κρύψει το ότιαν αλλάξει κάτι, θα είμαστε αναγκασμένοι να επανεξετάσουμε τη στρατηγική μας και τις επενδύσεις μας για το μέλλον”. Μην ξεχνάς ότι αυτή τη στιγμή, η Nissan απασχολεί περίπου 8.000 ανθρώπους στην Αγγλία. Την ίδια περίπου θέση, έχει και το BMW Group. Ο Harald Krueger δήλωσε στο περιθώριο της έκθεσης της Γενεύης τον περασμένο Μάρτιο πως “αν η Αγγλία ψηφίσει έξοδο από την Ευρωπαϊκή Ένωση, θα επηρεάσει το μέλλον των Αγγλικών εταιριών μας, που περιλαμβάνουν την Mini και την Rolls-Royce”… ότι κι αν σημαίνει αυτό. Σίγουρο είναι πως παρόμοια θέση έχουν κι άλλες εταιρίες που διατηρούν εργοστάσια στο Ην. Βασίλειο και εξάγουν από εκεί τα προϊόντα τους. Υπέρ της παραμονής της Βρετανίας στην Ευρώπη είχαν ταχθεί και οι η Ford, Audi, Mercedes, Hyundai, PSA, Honda και Kia.

Σήμερα το πρωί, ο SMMT με ανακοίνωσή του κάλεσε την βρετανική κυβέρνηση:

Να διατηρήσει την οικονομική σταθερότητα και να εξασφαλίσει συμφωνία με την ΕΕ η οποία να διαφυλάσσει τα συμφέροντα της βρετανικής αυτοκινητοβιομηχανίας.

Αυτό περιλαμβάνει την εξασφάλιση συμφωνίας που θα διασφαλίζει ελεύθερη πρόσβαση χωρίς δασμούς στην ευρωπαϊκή αλλά και σε άλλες παγκόσμιες αγορές, καθώς και τη δυνατότητα να μπορούμε να αξιοποιούμε ανθρώπους με ταλέντο από χώρες τις ΕΕ και τον υπόλοιπο κόσμο, ούτως ώστε το Ηνωμένο Βασίλειο να αναδειχθεί ως μια ανταγωνιστική αγορά της Ευρώπης για την προσέλκυση επενδύσεων.

Υπεύθυνοι της αγοράς δήλωσαν η έξοδος του Ηνωμένου Βασιλείου από την Ευρώπη, μια ενιαία αγορά 500 εκατομμυρίων ανθρώπων, θα ήταν καταστροφική για τη βρετανική αυτοκινητοβιομηχανία, διακινδυνεύοντας τις θέσεις εργασίας, που απειλούν τις εξαγωγές. Ο Μπόρις Τζόνσον, ο πρώην δήμαρχος του Λονδίνου και μεγάλος υπέρμαχος του Brexit δήλωσε πως η Honda, η Toyota και η Nissan έχουν δεσμευτεί πως θα συνεχίσουν να επενδύουν στο Ηνωμένο Βασίλειο, ακόμη και μετά το Brexit.

Η BMW δήλωσε το πρωί πως δεν πρόκειται να υπάρξουν άμεσες αλλαγές στις βρετανικές του δραστηριότητες, προειδοποιώντας ωστόσο για μια “περίοδο αβεβαιότητας”, μιας και πρέπει να υπάρξουν αναδιαπραγματεύσεις σε όρους και συμφωνίες που έχει κάνει, για την λειτουργία των εργοστασίων της MINI και της Rolls-Royce. Η ανακοίνωση της BMW καταλήγει πως:

Μέχρι να ολοκληρωθούν οι απαραίτητες νομοθετικές ρυθμίσεις και μελλοντικές συμφωνίες, δεν μπορούμε να πούμε τι σημαίνει αυτή η εξέλιξη για τις δραστηριότητες μας στο Ηνωμένο Βασίλειο.

Ο επικεφαλής του γερμανικού συνδέσμου κατασκευαστών αυτοκινήτου (VDA) Matthias Wiesmann, είχε δηλώσει μια ημέρα πριν το δημοψήφισμα, πως η γερμανική αυτοκινητοβιομηχανία στο σύνολό της, έχει πάνω από 100 εργοστάσια και προμηθευτές στη Βρετανία. Αν υπάρξει διαταραχή στις εμπορικές σχέσεις μεταξύ Βρετανίας και Ε.Ε, η ζημιά θα είναι τεράστια για όλες τις πλευρές, με την γερμανική αυτοκινητοβιομηχανία να εξάγει ετησίως 810.000 αυτοκίνητα στη Μεγάλη Βρετανία.

Η Vauxhall, όπως πωλούνται τα μοντέλα της Opel στην Αγγλία, δήλωσε πως είναι σημαντικό η χώρα να παραμείνει μέρος του Ευρωπαϊκού Οικονομικού Χώρου, αλλά και να συνεχίσει να επιτρέπει την ελεύθερη κυκλοφορία εμπορευμάτων και ανθρώπων στην Ευρώπη. Η Ευρώπη έχει τέτοιες συμφωνίες με την Ελβετία, την Ισλανδία και τη Νορβηγία.

Η Ford ανακοίνωσε πως για την ώρα δεν αλλάζει τα επενδυτικά της σχέδια, αλλά θα αναλάβει οποιαδήποτε αναγκαία δράση, ώστε να εξασφαλίσει πως οι ευρωπαϊκές επιχειρήσεις της θα παραμείνουν ανταγωνιστικές. Η Ford έχει τρία εργοστάσια στη Βρετανία, τα οποία κατασκευάζουν κινητήρες και κιβώτια ταχυτήτων.

Σήμερα, οι μετοχές της Tata Motors, της μητρικής εταιρίας της Jaguar Land Rover υποχώρησαν κατά 12%, γνωρίζοντας την μεγαλύτερη πτώση τους από το 2012.

British uk -flags (2)

Τι θα γίνει όμως με τις μη ευρωπαϊκές αυτοκινητοβιομηχανίες που έχουν εργοστάσια στο Ηνωμένο Βασίλειο; Η Nissan, η Toyota και η Honda το 2015, παρήγαγαν αθροιστικά 786.164 αυτοκίνητα στα εργοστάσιά τους στην Αγγλία, δηλαδή σχεδόν τα μισά από το σύνολο της βρετανικής ετήσιας παραγωγής και εκ των οποίων την πλειονότητα απορροφά η ευρωπαϊκή αγορά. Η Nissan το 2015 κατασκεύασε 475.000 αυτοκίνητα στη Μεγάλη Βρετανία, με την συντριπτική πλειοψηφία να στέλνονται στο εξωτερικό ενώ η Toyota 190.000 αυτοκίνητα, με το 75% να πηγαίνει σε χώρες της Ε.Ε, ενώ μόλις το 10% πουλήθηκε στην αγορά της χώρας.

Το ερώτημα για τις αυτοκινητοβιομηχανίες είναι “τι είδους συμφωνίες θα προκύψουν από την νέα διαπραγμάτευση με την Ε.Ε. Αυτό είναι το “μεγάλο” άγνωστο”, όπως δήλωσε ένα υψηλόβαθμο στέλεχος της παγκόσμιας αυτοκινητοβιομηχανίας με παρουσία στη Βρετανία. Οι αναλυτές πιστεύουν πως το Brexit θα πλήξει τόσο την παραγωγή, όσο και τις πωλήσεις των αυτοκινήτων στην Μεγάλη Βρετανία αλλά και στην Ευρώπη. Οι πρώτες εκτιμήσεις, κάνουν λόγο για υποχώρηση 4,5% των βρετανικών πωλήσεων αυτοκινήτων το 2016 λόγω οικονομικής αβεβαιότητας –έναντι του +3% αν το αποτέλεσμα του δημοψηφίσματος ήταν διαφορετικό- ενώ για το 2017 υπολογίζεται ότι η βρετανική αγορά αυτοκινήτου θα υποχωρήσει έως και 10% για τους ίδιους λόγους. Παράλληλα σε ευρωπαϊκό επίπεδο εκτιμάται ότι το 2017 η συνολική παραγωγή αυτοκινήτων με φόντο το Brexit θα περιοριστεί κατά 2,5% με δεδομένο ότι η βρετανική αγορά είναι η δεύτερη ισχυρότερη και από τις πλέον επικερδείς αγορές αυτοκινήτου στην Ε.Ε.

O πρώην δήμαρχος του Λονδίνου και ίσως ο επόμενος πρωθυπουργός της Αγγλίας, δήλωσε γοητευμένος από το υψηλά εξειδικευμένο εργατικό δυναμικό, το ισχυρό νομικό σύστημα και το φιλικό προς τις επιχειρήσεις περιβάλλον της Μεγάλης Βρετανίας και δηλώνει πεπεισμένος πως αυτά θα συνεχίσουν να υπάρχουν και μετά την έξοδο της χώρας του από την Ευρωπαϊκή Ένωση.

Είναι νωρίς κανείς να πει με σιγουριά ποιες συνθήκες θα διαμορφωθούν ανάμεσα στην Ευρωπαϊκή Ένωση και στην Μεγάλη Βρετανία. Θα είναι ένα “κακό” διαζύγιο με διαμάχες, ή θα είναι ένα φιλικό διαζύγιο; Ίσως μιλάμε για μια νέα Νορβηγία, η οποία δεν είναι μέλος της Ε.Ε, αλλά έχει εμπορικές και οικονομικές συμφωνίες με αυτή, συμβάλλοντας ετησίως στα ταμεία της με 800 εκατ. ευρώ. Οι αυτοκινητοβιομηχανίες και οι άλλες εταιρίες, θα είναι αναμφίβολα προσεκτικές για το πως θα ξεδιπλώνεται αυτό το πολιτικό παιχνίδι που θα ακολουθήσει το επόμενο διάστημα.

brexit infographic
Infographic: Select Car Leasing