GM-two-stage-turbo-patent

Στην σημερινή εποχή το turbo δεν αποτελεί την εξαίρεση, αλλά τον κανόνα στην αυτοκινητοβιομηχανία. Οι ατμοσφαιρικοί κινητήρες, τείνουν πλέον να αποκτήσουν κοινή μοίρα με τους δεινοσαύρους, την εξαφάνιση. Οι λόγοι είμαι σίγουρος ότι σου είναι ήδη γνωστοί, η μόδα του downsizing. Τα turbo έχουν πλέον πολλά πλεονεκτήματα, καθώς έχουν μπορέσει να θεραπεύσουν πολλές από τις ασθένειες που τα ταλαιπωρούσαν τις προηγούμενες δεκαετίες. Οι κατασκευαστές βελτίωσαν και συνεχίζουν να βελτιώνουν την “μαγική λύση” της υπερτροφοδότησης.

Στης 19 Μαΐου 2016, σε αυτόν τον αέναο αγώνα της βελτίωσης, η GM κατέθεσε μία πατέντα για την καλύτερη διαχείριση ενός two – stage turbocharger, (αν θέλεις να μάθεις περισσότερα για την λειτουργία του turbo το autoblog έχει προνοήσει με αυτή την εξαιρετική σειρά άρθρων του Αλέξανδρου.). Αυτό που έκανε η GM είναι, σχεδόν όπως όλες οι καλές ιδέες, απλό και έξυπνο.

gm new ew two-stage turbocharger

Όπως βλέπεις στο σχέδιο έχουμε ένα two – stage turbocharger. Για να μπούμε στο νόημα θα κάνουμε πρώτα γεωγραφία σχεδίου. Βόρεια ο κινητήρας. Κεντρικά, εκεί που έχει κάτι “κώνους” είναι τα turbo. Είπαμε είναι two – stage. Το 530 είναι το μεγάλο σαλιγκάρι, που θα έλεγε ο βελτιωτής της παρέας, ή πιο κόσμια ο υπερσυμπιεστής υψηλής πίεσης. Το 250 που είναι από πάνω είναι το μικρό σαλιγκάρι ή πιο κόσμια ο υπερσυμπιεστής υψηλής πίεσης. Δυτικά ( αριστερά εννοώ ), ό,τι σωληνώσεις βλέπεις είναι για τα καυσαέρια. Ανατολικά πνέουν συμπιεσμένοι άνεμοι εισαγωγής.

Η πατέντα της GM έγκειται σε 3 εξαρτήματα. Το ένα είναι το τετράγωνο αριστερά, με το νούμερο 450, που δεν είναι τίποτα άλλο παρά μια CPU, στα ελληνικά εγκέφαλος. Τα άλλα δυο, που είναι όμοια και στο σχήμα μοιάζουν με κλεψύδρες, είναι τα νούμερα 700 και 710. Αυτά είναι δυο πεταλούδες που ανοιγοκλείνουν ανεξάρτητα, σύμφωνα με τις εντολές που δέχονται από την CPU. Αν δοθεί εντολή να είναι κλειστή η αριστερή (710 στο σχήμα) και ανοικτή η δεξιά (700 στο σχήμα), τα καυσαέρια ακολουθούν την πορεία από τον υψηλής πίεσης στον χαμηλής πίεσης συμπιεστή. Αν δοθεί αντίθετη εντολή, δηλαδή κλειστή η δεξιά (700) και ανοικτή η αριστερή (710) έχουμε ένα υπέροχο bypass. Χρησιμοποιείται μόνο ο κάτω συμπιεστής.

Η CPU υπολογίζει συνεχώς με βάση τις στροφές και το φορτίο ποια πεταλούδα πρέπει να κάνει τι. Για περισσότερες λεπτομέρειές μπορείς να διαβάσεις την πατέντα εδώ. Ακόμα δεν υπάρχει καμία ενημέρωση για το πότε θα περάσει στην παραγωγή, εικάζεται όμως, ότι αρχικά θα κάνει την εμφάνισή της στα πιο ακριβά μοντέλα της GM, προτού περάσει και στα μοντέλα χαμηλότερης τιμής.