car_indicator_warning_lights-gelb

Οι ενδεικτικές λυχνίες κίτρινου ή πορτοκαλί χρώματος μπορούν να χαρακτηριστούν ως προειδοποιητικές, αφού όταν ενεργοποιηθούν προειδοποιούν για κάποιο αίτιο, το οποίο αν αγνοηθεί, μακροπρόθεσμα μπορεί να προκαλέσει ενεργοποίηση κόκκινης ενδεικτικής λυχνίας, στις οποίες αναφερθήκαμε στο 1ο μέρος. Χαρακτηριστικό παράδειγμα, η κίτρινη προειδοποιητική λυχνία στάθμης λαδιού του κινητήρα, η οποία αν αγνοηθεί θα προκαλέσει ενεργοποίηση της αντίστοιχης κόκκινου χρώματος. Εάν πάλι ο οδηγός αγνοήσει και αυτή τη λυχνία, ο κινητήρας του αυτοκινήτου θα καταλήξει να έχει αρκετές ομοιότητες με αυτόν ενός Audi ΤΤ, ο οποίος έκανε 134.000 χλμ χωρίς αλλαγή λαδιών.

Ενδεικτικές λυχνίες χρώματος κίτρινου/πορτοκαλί

ESPΤο ηλεκτρονικό πρόγραμμα ευστάθειας (ESP) είναι ένα από τα βασικότερα συστήματα ενεργητικής ασφάλειας του αυτοκινήτου. Η λειτουργία του είναι να κατευθύνει το όχημα εκεί που επιθυμεί ο οδηγός, περιορίζοντας την απώλεια πρόσφυσης των τροχών με το οδόστρωμα. Όταν οι αισθητήρες του συστήματος ανιχνεύσουν απώλεια ελέγχου διεύθυνσης, όπως φαινόμενα υποστροφής, υπερστροφής, ολίσθησης, τότε φρενάρει μεμονωμένα τους τροχούς ώστε να δημιουργηθεί μια ροπή, η οποία θα βοηθήσει το όχημα να επανέλθει στη σωστή πορεία. Εξυπακούεται πως το σύστημα δεν σε βοηθάει να μπαίνεις καλύτερα στις στροφές, αλλά κάνει πιο εύκολη την επαναφορά του αυτοκινήτου, στην περίπτωση που χάσεις τον έλεγχό του. Πολλοί οδηγοί υπερεκτιμούν τις οδηγικές τους ικανότητες λόγω του συστήματος, γι αυτό κάθε φορά που επεμβαίνει το ESP βλέπεις τη λυχνία να αναβοσβήνει, σε προειδοποιεί δηλαδή, ότι μπήκες με παραπάνω χιλιόμετρα στη στροφή και ένας ή περισσότεροι τροχοί έχασαν την πρόσφυσή τους. Η λυχνία πρέπει να σβήσει όταν εκκινήσει ο κινητήρας, εάν παραμείνει ενεργοποιημένη τότε υποδεικνύει βλάβη σε κάποιο εξάρτημα του συστήματος, για λόγους ασφαλείας απαιτείται άμεση επισκευή.

TIRE_PRESSURE

Το σύστημα ελέγχου/καταγραφής πίεσης των ελαστικών (TPMS) ενημερώνει τον οδηγό σχετικά με την πίεση του αέρα στο εσωτερικό των ελαστικών του αυτοκινήτου. Το σύστημα αφενός “φροντίζει” για την ενεργητική ασφάλεια των επιβατών, όπως στην περίπτωση ενός κλαταρισμένου ελαστικού, και αφετέρου εξοικονομεί χρήματα από αυξημένη κατανάλωση καυσίμου, η οποία μπορεί να προκληθεί από μειωμένη πίεση στα ελαστικά. Λανθασμένη πίεση στα ελαστικά μεταφράζεται σε πρόωρη φθορά τους, με δυσάρεστα αποτελέσματα για την τσέπη σου, ένας ακόμη λόγος που το σύστημα είναι άκρως αναγκαίο. Η λυχνία ενεργοποιείται όταν η πίεση πέσει κάτω από ένα όριο ασφαλείας, σε αυτή την περίπτωση απαιτείται διόρθωση της πίεσης των ελαστικών, ώστε να σβήσει η λυχνία. Η ορθή πίεση των ελαστικών αναγράφεται στο εγχειρίδιο χρήσης, καθώς και σε αυτοκόλλητο που είναι τοποθετημένο στο πορτάκι της τάπας πλήρωσης καυσίμου ή στο πλαίσιο της πόρτας του οδηγού. Μόλις διορθωθεί η πίεση και  κινηθεί για λίγο το αυτοκίνητο η λυχνία συνήθως σβήνει αυτόματα, σε κάποια αυτοκίνητα όμως ενδέχεται να απαιτείται χειροκίνητη απενεργοποίηση της λυχνίας, συμβουλέψου το εγχειρίδιο χρήσης του αυτοκινήτου.

LIGHT_WARNING

Στα σύγχρονα αυτοκίνητα υπάρχει η δυνατότητα εντοπισμού μιας καμμένης λυχνίας του συστήματος εξωτερικού φωτισμού. Ο εξωτερικός φωτισμός περιλαμβάνει τα φώτα θέσης, διασταυρώσεως, πορείας, οπισθοπορείας, ομίχλης, πέδησης, και τα φλας. Όταν εντοπιστεί κάποια καμμένη λυχνία, ενεργοποιείται η συγκεκριμένη προειδοποιητική λυχνία, ώστε να προβείς στις απαραίτητες ενέργειες. Στα πιο εξελιγμένα συστήματα, η μονάδα ελέγχου μπορεί να αναγνωρίσει ακριβώς ποια λυχνία έχει καεί, ενημερώνοντας τον οδηγό για το είδος της λυχνίας που χρήζει αντικατάστασης. Η αντικατάσταση είναι εύκολη υπόθεση, εφόσον διαθέτεις λυχνία ίδιας ισχύος (Watt) με αυτή που έχει καεί, εάν όμως έχει καεί κάποιο στοιχείο σε φώτα LED, τότε συνήθως χρειάζεται αντικατάσταση ολόκληρη η πλακέτα του.

OIL

Στο πρώτο μέρος της σειράς, είδαμε το ίδιο σύμβολο με κόκκινο χρώμα, το οποίο δηλώνει πρόβλημα στο σύστημα λίπανσης του κινητήρα και απαιτείται άμεση απενεργοποίηση του κινητήρα. Όταν όμως το σύμβολο είναι κίτρινου χρώματος, τότε υποδεικνύει χαμηλή στάθμη λαδιού στο κάρτερ, συνήθως απώλεια ενός λίτρου, και αυτό που πρέπει να κάνεις είναι να συμπληρώσεις λάδι. Προσοχή απαιτείται στο είδος και το ιξώδες του λαδιού, περισσότερες πληροφορίες για αυτά θα βρεις στο εγχειρίδιο του αυτοκινήτου σου. Η κατανάλωση λαδιού από τον κινητήρα είναι φυσιολογική, εφόσον δε κυμαίνεται σε υπερβολικά επίπεδα, και εξαρτάται από αρκετούς παράγοντες, όπως τα χιλιόμετρα που έχει διανύσει το αυτοκίνητο, το είδος του κινητήρα, το ιξώδες του λαδιού, τις συνθήκες οδήγησης κ.α. Κάθε κατασκευαστής θέτει για κάθε κινητήρα κάποιο όριο, μέσα στο οποίο θεωρεί ότι η κατανάλωση λαδιού είναι φυσιολογική.

BRAKE_PADSΤα υλικά τριβής των φρένων είναι αναλώσιμα, το οποίο σημαίνει ότι χρειάζονται αντικατάσταση, σε μη προκαθορισμένα όμως διαστήματα. Για να αποφευχθεί λοιπόν η περαιτέρω φθορά εξαρτημάτων του συστήματος πέδησης και εντέλει η μερική ή ολική αστοχία του συστήματος, στην περίπτωση αμέλειας της συντήρησης, οι κατασκευαστές τοποθέτησαν αυτή την ενδεικτική λυχνία στα ταμπλό των περισσότερων αυτοκινήτων. Όταν η φθορά του υλικού τριβής στα τακάκια ξεπεράσει ένα όριο, ανάβει η λυχνία, ενημερώνοντας τον οδηγό ώστε να προβεί στις απαραίτητες ενέργειες. Εξυπακούεται πως δεν απαιτείται άμεση αντικατάσταση, υπάρχει κάποιο χιλιομετρικό περιθώριο, μέσα στο οποίο μπορούν να αλλαχθούν τα τακάκια. Επειδή όμως η φθορά των υλικών τριβής εξαρτάται από αρκετούς παράγοντες, είναι σχεδόν αδύνατο να υπολογίσει κανείς ακριβώς πόσα χιλιόμετρα ακόμα θα βγάλουν τα τακάκια. Εκτός αυτού, εάν φθαρεί όλο το υλικό τριβής και ακουμπήσει μέταλλο με μέταλλο, τότε θα προκληθεί φθορά και στις δισκόπλακες, δημιουργώντας ένα πρόσθετο κόστος επισκευής. Γι αυτό συνιστώ μόλις ενεργοποιηθεί η συγκεκριμένη λυχνία, εφόσον υπάρχει στον εξοπλισμό του αυτοκινήτου σου, να κινηθείς έγκαιρα στο συνεργείο.

Στο 3ο μέρος της σειράς θα ασχοληθούμε με μερικές ακόμα ενδεικτικές λυχνίες αυτής της κατηγορίας και θα αναλύσουμε το περιβόητο Check Engine. Μέχρι τότε μπορείς να βρεις το νόημα των παρακάτω προειδοποιητικών λυχνιών;

QUIZ

  • DarkV12Tdi

    τα πρώτα δύο δεν γνωρίζω (εικόνα 1και 2) το τρίτο νομίζω έχει σχέση με φώτα πορείας?,το τελευταίο είναι κλείδωμα διαφορικού?

    • Mika

      Καμενη λαμπα στα stop των φρενων
      το δευτερο εχει να κανει νομιζω με αναδιπλουμενο ηλεκτρικο κοτσαδορο.

  • panos

    1 καμμενη λαμπα stop
    2 δεν εχει μπει σωστα ο κοτσαδορος
    3 προβλημα στα προσαρμοζομενα φωτα, συνεχιζουν ομως να λειτουργουν χειροκινητα
    4 προβλημα στην τετρακινηση

  • AMG

    Στην οικογένεια το Skoda Octavia που έχουμε (μοντέλο του 2002) το τελευταίο διάστημα άναβε με κόκκινο χρώμα η ενδεικτική λυχνία λιπαντικού κινητήρα.Τελικά προσθέσαμε λάδι και έσβησε.Αυτό που μου έκανε εντύπωση είναι ότι στο εγχειρίδιο οδηγιών του αυτοκινήτου ανέφερε τρεις περιπτώσεις για την λυχνία
    1η περίπτωση κόκκινη λυχνία ελέγχου->Χαμηλή πίεση λαδιού
    2η περίπτωση κίτρινη λυχνία ελέγχου->Χαμηλή στάθμη λαδιού
    3η περίπτωση κίτρινη λυχνία ελέγχου(Αναβοσβήνει κιόλας)->Ελαττωματικός μετρητής στάθμης λαδιού.

    Υπήρχαν φορές που η στάθμη ήταν σε χαμηλά επίπεδα αλλά ποτέ δεν άναψε η λυχνία με κίτρινο χρώμα.Όποτε άναβε (με κόκκινο χρώμα) με προβλημάτιζε ιδιαίτερα μπορώ να πω.

  • gronholm89

    Στα σύγχρονα αυτοκίνητα πολλές απο τις ενδείξεις έχουν καταργηθεί στο καντράν και τις βγάζει στην οθόνη!