titelbild

Το παρόν άρθρο αποτελεί συνέχεια του 2ου μέρους της σειράς και ολοκληρώνεται με τις ενδεικτικές λυχνίες κίτρινου χρώματος και το περιβόητο check engine.

glow_plugs Αυτή η λυχνία θα εμφανιστεί μόνο σε πετρελαιοκίνητα οχήματα και έχει διπλό σκοπό, κατά την εκκίνηση, εάν ο κινητήρας είναι κρύος και η θερμοκρασία του περιβάλλοντος είναι χαμηλή, είναι απαραίτητο να περιμένεις να σβήσει η λυχνία και μετά να μιζάρεις. Η δεύτερη λειτουργία της λυχνίας είναι η προειδοποίηση του οδηγού όταν παρουσιαστεί βλάβη στο σύστημα προθέρμανσης, τότε θα δεις τη λυχνία να αναβοσβήνει ή να παραμένει αναμμένη, μετά την εκκίνηση, και ίσως παρατηρήσεις αδυναμία εκκίνησης του κινητήρα. Αυτό υποδηλώνει βλάβη, η οποία χρήζει επισκευής ώστε να μην ακινητοποιηθεί το όχημα. O κίνδυνος ακινητοποίησης λόγω προθερμαντήρων είναι μεγαλύτερος το χειμώνα, ενώ στη χώρα μας πρακτικά είναι μηδαμινός.

dpf Η λυχνία του φίλτρου κατακράτησης μικροσωματιδίων (DPF) ενεργοποιείται κατά την διάρκεια του καθαρισμού του φίλτρου ενός πετρελαιοκινητήρα και η διαδικασία ονομάζεται αναγέννηση. Με το συγκεκριμένο φίλτρο εξοπλίζονται όλα τα πετρελαιοκίνητα αυτοκίνητα αντιρρυπαντικής τεχνολογίας Euro 6 και μερικά μοντέλα Euro 5. Η αποδοτική λειτουργία του φίλτρου DPF είναι ζωτικής σημασίας για την προστασία του περιβάλλοντος από τοξικά στοιχεία, τα οποία ονομάζονται μικροσωματίδια, παράγονται κυρίως κατά την καύση Diesel και σύμφωνα με πρόσφατες έρευνες ίσως ευθύνονται για τη νόσο Αλτσχάιμερ. Εάν ανάψει η λυχνία ενώ οδηγείς πρέπει να συνεχίσεις την οδήγηση μέχρι να σβήσει, ώστε να ολοκληρωθεί η διαδικασία της αναγέννησης. Μια μονάδα ελέγχου “αντιλαμβάνεται” ότι το φίλτρο θέλει καθαρισμό και ξεκινά τη διαδικασία, με ψεκασμό αρκετής ποσότητας καυσίμου επιτυγχάνεται υψηλή θερμοκρασία καυσαερίων, μέσω της οποίας καίγονται τα μικροσωματίδια και αποβάλλονται με μορφή μαύρου καπνού από την εξάτμιση. Αν αγνοήσεις τη λυχνία και σβήσεις τον κινητήρα ενώ ανάβει η λυχνία, δε θα ολοκληρωθεί ο καθαρισμός, αλλά μπορεί να γίνει σε επόμενη διαδρομή. Όταν όμως συστηματικά δε επιτρέπεις στο σύστημα να κάνει καθαρισμό, τότε μπορεί να καταστραφεί το φίλτρο και να χρειαστεί αντικατάσταση, σε αυτή την περίπτωση η λυχνία παραμένει μόνιμα ενεργοποιημένη.

epc Η λυχνία EPC ενημερώνει για βλάβη στο σύστημα ηλεκτρονικής διαχείρισης ισχύος, με άλλα λόγια το σύστημα ανοίγει την πεταλούδα του γκαζιού μέσω ενός ηλεκτρικού μοτέρ (drive by wire), αφού δεν υπάρχει πλέον ντίζα που ανοίγει μηχανικά την πεταλούδα από το αντίστοιχο πεντάλ. Όταν κάποιο εξάρτημα του συστήματος παρουσιάσει βλάβη, η αυτοδιάγνωση του εγκεφάλου καταγράφει τη βλάβη και ενεργοποιεί τη συγκεκριμένη λυχνία, συνήθως το αυτοκίνητο μπορεί να κινηθεί μέχρι το συνεργείο, αφού μπαίνει σε λειτουργία ασφαλείας. Η λυχνία μπορεί να ενεργοποιηθεί σε συνδυασμό με το check engine και απαιτείται έλεγχος από συνεργείο με διαγνωστικό, ώστε να εντοπιστεί η βλάβη που έχει καταγραφεί και να γίνει η απαραίτητη επισκευή.

check Στη θέα αυτής της λυχνίας προκαλούνται ανάμεικτα συναισθήματα στους οδηγούς, συνηθέστερα άγχος και φόβος, όταν η λυχνία ανάψει ξαφνικά κατά την οδήγηση, ή αντίθετα πλήρης αδιαφορία, όταν λυχνία είναι μόνιμα αναμμένη αλλά το αυτοκίνητο λειτουργεί κανονικά ή μάλλον σχεδόν κανονικά. Η λυχνία check engine ή αλλιώς ενδεικτική λυχνία δυσλειτουργίας (MIL) ενεργοποιείται από τον εγκέφαλο εξαιτίας κάποιας δυσλειτουργίας που εντοπίστηκε από την αυτοδιάγνωση βλαβών. Αρχικά το σύστημα αυτοδιάγνωσης ενσωματώθηκε στα αυτοκίνητα για τον εντοπισμό βλαβών στα αντιρρυπαντικά συστήματα του αυτοκινήτου (καταλυτικός μετατροπέας, αισθητήρες λ, επανακυκλοφορία καυσαερίων), σύντομα όμως διευρύνθηκαν οι δυνατότητες εντοπισμού βλαβών σε όλα τα συστήματα διαχείρισης του κινητήρα. Με την εξέλιξη των ηλεκτρονικών συστημάτων διαχείρισης του κινητήρα, δημιουργήθηκε ένα τεράστιο δίκτυο εξαρτημάτων, τα οποία ελέγχονται από τον εγκέφαλο  σε πραγματικό χρόνο, ώστε να διαπιστωθεί αν λειτουργούν σωστά. Σε περίπτωση δυσλειτουργίας κάποιου εξαρτήματος, ο εγκέφαλος καταγράφει στη μνήμη του τη βλάβη μαζί με αρκετές λειτουργικές πληροφορίες (στροφές, φορτίο, θερμοκρασία, ροή και πίεση αέρα στην εισαγωγή, θερμοκρασία ψυκτικού υγρού, κ.α.) και ύστερα ενεργοποιεί τη λυχνία. Εάν η βλάβη είναι αρκετά σοβαρή και μπορεί να προκαλέσει περαιτέρω προβλήματα στον κινητήρα, η λυχνία αναβοσβήνει και απαιτείται άμεση ακινητοποίηση του αυτοκινήτου. Ανάλογα με τον εξοπλισμό του αυτοκινήτου, υπάρχει η δυνατότητα εμφάνισης περισσότερων πληροφοριών σχετικά με τη βλάβη στην οθόνη του υπολογιστή ταξιδίου. Η ανάκτηση των αποθηκευμένων πληροφοριών σχετικά με τη βλάβη ανακτώνται με διαγνωστικό εξοπλισμό που συνδέεται στη διαγνωστική φίσα OBD, η διάγνωση γίνεται στο συνεργείο και ακολουθεί επισκευή και διαγραφή της βλάβης.

Υπάρχει επίσης, για τον ”ερασιτέχνη μηχανικό” ή απλό οδηγό, η δυνατότητα ανάκτησης πληροφοριών του εγκεφάλου μέσω φίσας bluetooth OBD II, η οποία συνδέεται με αντίστοιχη εφαρμογή για smartphone και μπορούν να ληφθούν πληροφορίες από τον εγκέφαλο σχετικά με τον κωδικό της βλάβης, τις συνθήκες λειτουργίας του κινητήρα κατά την καταγραφή της βλάβης (freeze frame), καθώς και τα δεδομένα λειτουργίας του κινητήρα σε πραγματικό χρόνο. Επίσης η εφαρμογή δίνει τη δυνατότητα διαγραφής βλαβών ώστε να σβήσει η λυχνία, όμως είναι προτιμότερο να μη χρησιμοποιηθεί αυτή η λειτουργία διότι μπορεί να προκληθούν ακόμα μεγαλύτερα προβλήματα, εφόσον δεν έχει αποκατασταθεί η βλάβη. Ο συνδυασμός φίσας – εφαρμογής δεν υποκαθιστά τον εξειδικευμένο διαγνωστικό εξοπλισμό του συνεργείου και έχει μοναδικό σκοπό την πληροφόρηση του οδηγού. Σε επόμενη σειρά άρθρων θα ασχοληθούμε αναλυτικότερα με τις διαγνωστικές φίσες OBD για τον ερασιτέχνη και θα αναλύσουμε τις λειτουργίες και τις δυνατότητές τους.

  • Θανασης

    Μια διόρθωση,στο δικό μου η λυχνία του dpf δεν ανάβει όταν γίνεται καθαρισμός του φίλτρου.δυο φορες που άναψε ολες κι ολες ηταν όταν έλειπα σε ταξίδι στο εξωτερικό και το ειχα δώσει στον πατέρα μου να κυκλοφορεί με αποτέλεσμα να μην γινει αντιληπτό ποτε κανει καθαρισμό απο εκείνον και να το σβήνει πρόωρα.στις τρεις αποτυχημένες προσπάθειες ανάβει και τότε σε υποχρεώνει να κανεις δρομολόγιο μεχρι να σβήσει.

    • Ανάλογα με τον κατασκευαστή υπάρχει διαφορά στην διαδικασία που ακολουθείται για την ενεργοποίηση της συγκεκριμένες λυχνίες. Το παρόν άρθρο αποτελεί γενικό οδηγό και σε κάθε περίπτωση πρέπει να συμβουλεύεται ο οδηγός το εγχειρίδιο χρήσης. Απο περιέργεια ποιο αυτοκίνητο έχεις;

    • Θανασης

      Lancia delta twinturbo.εχω την αίσθηση,χωρις να ειμαι σίγουρος,οτι όσα εχουν τον εγκέφαλο edc16c της Bosch παρουσιάζουν την ίδια συμπεριφορά

    • Μερικοί κατασκευαστές την ενεργοποιούν κατά την αναγέννηση για να μη γίνει ζημιά στο φίλτρο, πολύς κόσμος δε μπαίνει καν στον κόπο να διαβάσει το εγχειρίδιο και για να καταλάβει ότι γίνεται αναγέννηση πρέπει να το συμπεράνει από τον καπνό ή από το διπλασιασμό της κατανάλωσης καυσίμου. Τίποτα όμως δεν είναι αυτονόητο για τον μέσο οδηγό που παίρνει για πρώτη φορά πετρελαιοκίνητο όχημα και έχουν γίνει πολλές ζημιές στο φίλτρο λόγω του ότι δε γνωρίζει ο οδηγός τη διαδικασία. Άποψη μου είναι ότι πρέπει να ενεργοποιείται, έστω για να κεντρίσει την προσοχή του οδηγού και να ανοίξει το εγχειρίδιο.

    • Θανασης

      Την ίδια άποψη εχω κι εγω,καλο ειναι να ανάβει πριν ειναι αργά.Αν βεβαια ειναι λόγο παρατηρητικός ο οδηγός μπορεί να καταλάβει ποτε γίνεται η διαδικασία ( τραχύς κινητήρας στο ρελαντί,το βεντιλατερ δουλεύει στο φουλ,καπνός στην εξάτμιση όταν ξεκινάς απο στάση κλπ) αλλα θα έπρεπε να ενημερώνουν ΟΙ ΠΩΛΗΤΕΣ τον αγοραστή.Και ειναι πανάκριβη η αντικατάσταση του,τοσο που αν χρειαστεί παει περίπατο το οποίο όφελος της αγοράς πετρελαιοκίνητου .

  • xoul

    Μιας και αναφερεται στο αρθρο το φιλτρο DPF υπαρχει καποιος που να το εχει αφαιρεσει, γιατι εγω απο οταν το αφαιρεσα μου κανει κατι ρεταρισματα απο τις 1000 στροφες και κατω και δεν μπορω να βρω τι φταιει.(μπορει να μην εχει καμια σχεση το DPF).Ισως να ειναι και απο την EGR αλλα οταν παω σε συνεργειο δεν το κανει ποτε…

    • Συνήθως με την αφαίρεση τοποθετείται εγκέφαλος ή γίνεται προγραμματισμός που “ξεγελά” τον εγκέφαλο του αυτοκινήτου, ώστε να μην ανάβει η λυχνία βλάβης. Αν δεν έχει γίνει σωστά η διαδικασία, ενδέχεται να ευθύνεται αυτό για το ρετάρισμα. Εάν μας δώσεις περισσότερες πληροφορίες σχετικά με το αυτοκίνητο ίσως μπορέσουμε να σε βοηθήσουμε περισσότερο.

    • xoul

      Ευχαριστω για το ενδιαφερον!Θα το ψαξω λιγο καλυτερα αυτη την εβδομαδα που δεν εχω δουλειες και θα ξαναμιλησουμε.Αυτο το ρεταρισμα το εκανε και πριν το dpf αλλα πολυ λιγοτερο.Φαινεται σαν να ειναι προβλημα ψεκασμου αλλα εβαλα και καινουρια μπεκ και δεν αλλαξε τιποτα..Το αμαξι ειναι ενα audi A4 3.0tdi (b7) του 2005 με revo προγραμμα

    • Το ότι άλλαξες τα μπεκ δε σημαίνει ότι έλυσες το θέμα ψεκασμού, εάν η χαρτογράφηση στο ρελαντί είναι “ελαττωματική” τότε πάλι θα υπάρχει πρόβλημα. Βέβαια το γεγονός ότι δε το κάνει συνέχεια απαιτεί διερεύνηση, πρέπει να το παρακολουθήσεις κάτω από ποιες συνθήκες ρετάρει, το κάνει όταν είναι κρύος ο κινητήρας; όταν έχει χαμηλή θερμοκρασία περιβάλλοντος; κτλ. Δοκίμασε να αλλάξεις πρατήριο καυσίμου, εκτός και αν είσαι βέβαιος ότι το καύσιμο είναι “καθαρό”.

    • xoul

      Το εβαλα στο διαγνωστηκο σημερα και εδειξε 3 βλαβες που εχουν σχεση με την υπερπληρωση και το ενα ειναι ηλεκτρονικο(για τη διαχειρηση τουρμπινας).Καποια στιγμη που θα εχω χρονο θα ξαναπαω να δω τι ακριβως εχει και μπορει να στρωσει και το ρεταρισμα.Η πιεση της common rail παντως ηταν κανονικη στο ρελαντι.Κανενας δεν το αναλαμβανει επειδη ειναι πετρελαιο…

  • Φωτόνιον

    Καλά Αλέξανδρε, που στον άνεμο τις βρήκες τις ενδείξεις στο τέλος;;; :-) Ωραία δουλειά όπως πάντα και σ’ευχαριστούμε για τα τεχνικά σου. Η τελευταία ένδειξη μου θυμίζει το Start Stop (σ’έμενα είναι πράσινο για να δείχνει ότι δουλεύει κανονικά, αλλά φαντάζομαι γίνεται κίτρινο σε περίπτωση δυσλειτουργίας). Η τρίτη απ το τέλος πρέπει να είναι δυσλειτουργία των ανιχνευτών παρκαρίσματος. Οι υπόλοιπες black box :-)

    • Ευχαριστώ για τα καλά σου λόγια. Τις ενδείξεις στο τέλος μαζί με αρκετές ακόμα θα τις δούμε συγκεντρωτικά στο 4ο μέρος. Για την τέταρτη και την τελευταία ένδειξη έχεις δίκιο, η μεν δηλώνει δυσλειτουργία του συστήματος εντοπισμού εμποδίων κατά το παρκάρισμα και η δε έχει να κάνει με το σύστημα start – stop. Για να δώσω μια βοήθεια, στη δεύτερη και τρίτη το i προέρχεται από το information, ενώ τις υπόλοιπες με λιγότερη ή περισσότερη φαντασία μπορείς να βρεις περίπου τι σημαίνουν.

  • spiros

    Ερασιτεχνες ειναι στα συνεργεία, ακους εκει ερασιτεχνης!!!!:Ρ