koenigsegg-freevalve

Οι εκκεντροφόροι είναι μια λέξη άγνωστη στον περισσότερο κόσμο, όμως στο άκουσμά της ο petrolhead εφιστά την προσοχή του, άντε με εξαίρεση ίσως τους φανατικούς rotorheads. Έχουν γραφτεί πολλά βιβλία για τους εκκεντροφόρους και παρά τα 100 και πλέον χρόνια εφαρμογής τους συνεχώς βλέπουμε νέες παραλλαγές αυτών, κάτι που δεν συμβαίνει και τόσο με τα υπόλοιπα μέρη του κινητήρα. Η σημαντικότητα του εκκεντροφόρου έγκειται στον έλεγχο που ασκεί στην “αναπνοή” του κινητήρα. Μεταβάλλοντας την διάρκεια, τον χρονισμό, το βύθισμα και το overlap, αλλάζουν άρδην τα χαρακτηριστικά απόδοσης του κινητήρα.

Ως τώρα οι μηχανολόγοι προσπαθούσαν με διάφορες λύσεις να συγκεράσουν τα αντικρουόμενα χαρακτηριστικά που χρειάζονται για απόδοση στις ψηλές στροφές με αυτά που χρειάζονται για τις χαμηλές ώστε ταχύτητα εισροής εκροής του μίγματος να είναι η βέλτιστη. Στις χαμηλές στροφές χρειάζεται μικρό άνοιγμα των βαλβίδων για να έχει το εισερχόμενο μείγμα μεγάλη ταχύτητα, αλλά όσο ανεβαίνουν οι στροφές αυτό γίνεται εμπόδιο και τότε χρειάζεται μεγαλύτερο άνοιγμα.

Εδώ και 2 χρόνια οι μηχανικοί της Koenigsegg βρήκαν την “φιλοσοφική λίθο” του χρονισμού των βαλβίδων! Δημιούργησαν έναν κινητήρα χωρίς εκκεντροφόρους, όπου η οδήγηση των βαλβίδων γίνεται πνευματικά. Σε αντίθεση με τους εκκεντροφόρους που είναι παθητικά συστήματα αυτό είναι ενεργητικό που σημαίνει ότι μπορείς να το ρυθμίσεις να έχει τα χαρακτηριστικά που θες χωρίς συμβιβασμούς. Πλέον για κάθε ταχύτητα περιστροφής του μοτέρ και για κάθε θέση του γκαζιού μπορείς να έχεις την βέλτιστη ρύθμιση βαλβίδων. Βέβαια το σύστημα είναι πολύ πιο περίπλοκο από αυτό που θέλει να αντικαταστήσει και γι’αυτό θα το δούμε μόνο σε τέτοιου είδους πάρα πολύ ακριβές κατασκευές, αφού για τα γήινα αυτοκίνητα, οι κλασσικοί εκκεντροφόροι ακόμα και χωρίς κάποιο σύστημα μεταβολής τους, δουλεύουν ικανοποιητικά, ειδικά στον σύγχρονο υπερτροφοδοτούμενο κόσμο.

Στο παρακάτω βίντεο θα σου λυθούν αρκετές απορίες για το θαύμα μηχανικής των Σουηδών.

  • paparoach

    πραγματικα τρομερο συστημα. Ρο αν και ποτε θα το δουμε σε οχηματα παραγωγης…ο χρονος θα δειξει!

    • Soko

      καλο φαίνεται αλλα χωρεις εκεντροφορους ελα τωρα ….

    • paparoach

      Αν είναι καλύτερο, why not???

    • Soko

      ειναι σαν αν λεμε γυναικα χωρεις στηθος xD … ο DJ D μας εδωσε της σωστη απάντηση ..

    • DJ_D

      Όταν γίνει τόσο φτηνό/αξιόπιστο ώστε να μπορεί να μπει σε αυτοκίνητα των €15.000 θα το δεις μαζικά. Μέχρι τότε στα πολύ ακριβά και αν..

    • paparoach

      Φθηνό στην αρχή δεν θα είναι σίγουρα. Αξιόπιστο θα πρέπει να είναι.

  • vwgt

    Στους ναυτικούς κινητήρες (2-Χ) η τεχνολογία εφαρμόζεται για πάνω από 10 χρόνια. (απουσία εκκεντροφόρου για βαλβίδα εξαγωγής)
    όποιος έχει όρεξη ας δει το πιο κάτω βιντεάκι…
    https://www.youtube.com/watch?v=y4anPYRRHhY

    • Anestis Genk

      Νομίζω ότι δεν είναι συγκρίσιμες καταστάσεις.
      Αφενός γιατί ο βαπορίσιος αυτός είναι δίχρονος και αφετέρου επειδή στροφάρει πολύ αργά, έχοντας μεγάλες ανοχές. Η βαλβίδα είναι κάθετη και δεν πειράζει και τόσο αν χτυπήσει και λίγο στο έμβολο.
      Στο βαπόρι η οδήγηση του εκκεντροφόρου θα έκανε τον κινητήρα σχεδόν διπλάσιο σε μέγεθος, ειδικά αν ήταν τετράχρονος.
      Παρόλα αυτά συνεχίζουμε να θαυμάζουμε την τεχνολογιά των ναυτικών κινητήρων ;)

    • vwgt

      ναι είναι 2-X όπως όλοι οι κινητήρες εμπορικών πλοίων και εκτός τη γενιά των λεγόμενων ηλεκτρονικών μηχανών, έχουν και αυτές εκκεντροφόρο.

      Το γεγονός ότι περιστρέφεται αργά μη σε ξεγελάει… η ταχύτητα του εμβόλου είναι περίπου 10 m/sec. Σε έναν κινητήρα diesel αυτοκινήτου η ταχύτητα είναι περίπου 15 m/sec (σε βενζινοκινητήρα από 15 έως 25). όσο για το χτύπημα βαλβίδας και εμβόλου σε κάθε κινητήρα είναι καταστροφικό.

    • Soko

      αλλο 2 χρονο και αλλο 4 χρονο ειδικα σε αυτοκίνητα και μηχανάκια …

  • bulldog

    Πολύ πρωτοποριακό!