H δημοφιλής σειρά που έχει σαρώσει τα βραβεία Emmy, χαρακτηρίστηκε ως «φαινόμενο» όταν πρωτοεμφάνιστηκε στους τηλεοπτικούς δέκτες των Αμερικανών, πίσω στο 2013. Τώρα έχει ξεφουσκώσει λίγο, αλλά εξακολουθεί να θεωρείται από τα «βαριά χαρτιά» της καλωδιακής τηλεόρασης.

Η McLaren στο πρόσφατο παρελθόν της ακολουθεί τον ακριβώς αντίθετο βίο. Έχει σαρώσει βέβαια κι αυτή τα βραβεία, μόνο που μιλάμε για βατόμουρα, ντομάτες και αυγά. Την ίδια χρονιά (2013) άρχισε η πτώση με τη φυγή του Lewis Hamilton και έφτασε τις δυο τελευταίες σεζόν να χαροπαλεύει με τις Sauber και τις Renault για μερικά βαθμολογικά ψίχουλα. Η αγγλική ομάδα, ωστόσο, δεν έπαψε ποτέ να αποτελεί «βαρύ χαρτί» στον κόσμο της F1, καθώς ό,τι γράφει (βλέπε ιστορία) δύσκολα ξεγράφει (το ίδιο ισχύει και για τη Williams).

Φέτος σηματοδοτείται αλλαγή σε όλα τα επίπεδα, με πρώτο και καλύτερο το χρώμα. Αποτίνουμε τον απαραίτητο φόρο τιμής στα «ερυθρόλευκα» μονοθέσια των 80’s, στις McLaren – Mercedes των 90’s που ξανάφεραν στη μόδα τη φράση «ασημένια βέλη», αλλά και στην εμβληματική ονοματολογία των δημιουργημάτων του Woking.

Advertisement

1Φάτε μάτια ελπίδα

Ξεκινάμε με μια κοινή και απίστευτα ευνόητη παραδοχή: οι ομάδες –πλην Mercedes- έχουν υπογράψει σύμβαση αορίστου με την κακογουστιά και έχουν δεσμευτεί σιωπηρά να μην μας δώσουν ένα σχέδιο της προκοπής. Είχαμε κάθε καλή διάθεση φέτος, αλλά πήγε περίπατο μόλις άρχισαν οι πρώτες παρουσιάσεις. Η Force India εξακολουθεί να είναι ο πατριάρχης της «μουτσούνας», με την VJM10 πραγματικά να μην έχει μία γωνία που να δείχνει έστω μέτρια. Θες χρώμα; Θες shark fin; Θες ρύγχος – μύτη Βασίλη Παπακωνσταντίνου; Την τελευταία φορά που οι Ινδοί παρουσίασαν εμφανίσιμο μονοθέσιο ο ΣΥΡΙΖΑ λεγόταν Συνασπισμός και βολόδερνε στο 3%, πρωθυπουργό είχαμε τον κιμπάρη Κώστα Καραμανλή Jr, το «ΔΝΤ» μας φαινόταν ορθογραφικό του «ΤΝΤ» κι ο Παναθηναϊκός έπαιζε στο Champions League με Λουκά Βύντρα και Άντε Ρουκάβινα.

Στο ίδιο μήκος κύματος και το υπόλοιπο grid, με μοναδική εξαίρεση τη Mercedes. Best of the rest ανακηρύσσεται η McLaren (γνώμη μου, έτσι), η οποία εδέησε να ακούσει τις προτροπές όλων και να επιστρατεύσει το ιστορικό πορτοκαλί χρώμα. Bonus πόντους για τη συγγένεια με την Arrows και τις αξέχαστες στιγμές που μας έχει χαρίσει ο Enrique Bernoldi.

Από τα αγαπημένα του γράφοντος (σικ) η Renault RS17, πολύ απλά γιατί ανασύρει μνήμες από εδώ.

Advertisement

2Επιστροφή στις ρίζες μετά από μισό αιώνα

Το πορτοκαλί χρώμα ήταν η επιλογή του Bruce McLaren για το ντύσιμο της Μ7Α, δυο χρόνια πριν τα 70’s. Και αποδείχθηκε γούρικο. Ο ιδρυτής της ομάδας χάρισε την πρώτη νίκη στο πνευματικό του τέκνο στο βελγικό GP, ενώ ο επίσης Νεοζηλανδός Danny Hulme κέρδισε στην Ιταλία και τον Καναδά. Απολογισμός: δεύτερη θέση στο Κατασκευαστών και τρίτη στο Οδηγών, δια χειρός Hulme.

Η επιλογή του συγκεκριμένου χρωματισμού έχει δεχθεί κατά καιρούς πολλές ερμηνείες. Ο ίδιος ο McLaren είχε δηλώσει πως ήθελε ένα έντονο χρώμα που να αποπνέει δυναμισμό και αύρα νικητή. Σύμφωνα με μαρτυρίες της εποχής, επελέγη το πορτοκαλί ως παραλλαγή του κόκκινου της Ferrari -ενός από τα πιο χαρακτηριστικά χρώματα γενικά, όχι μόνο στον χώρο του αυτοκινήτου- αλλά και ως απάντηση σε αυτό της Cooper, από την οποία έφυγε ο Νεοζηλανδός για να κάνει σόλο καριέρα. Όπως και να ‘χει, η βαφή προήλθε από προσωπική επιθυμία. Οι χορηγοί δεν ήταν τόσο πολύ στο προσκήνιο την εποχή εκείνη.

Κάτι που άλλαξε το 1974 και για τις επόμενες 4 δεκαετίες. Τη χρονιά που ο Emerson Fittipaldi κέρδιζε το τρίτο του πρωτάθλημα, το μονοθέσιό του ήταν ντυμένο στα «ερυθρόλευκα» της Marlboro. 21 χρόνια αργότερα ο Mika Hakkinen αγωνιζόταν για τη ζωή του, έπειτα από την τρομακτική πρόσκρουση της  MP4/10 στην Αδελαΐδα. Το συγκεκριμένο livery άντεξε για έναν ακόμα χρόνο.

Από το 1997, μια άλλη καπνοβιομηχανία ανέλαβε να κάνει trend τον όρο «ασημένια βέλη». Στα 8 χρόνια που το «West» διαφημιζόταν στα ψυγεία και την αεροτομή των McLaren, ήρθαν 2 πρωταθλήματα οδηγών από τον Mika Hakkinen (1998, 1999), ένα που χάθηκε για 2 βαθμούς από τον Kimi Raikkonen (2003) και ένα Κατασκευαστών (επίσης 2003).

Στη συνέχεια το ασημί έδωσε τη θέση του στο νίκελ, το «Spygate» του 2007 αποτέλεσε όνειδος στην ιστορία της ομάδας, ο Lewis Hamilton λαμπρό κεφάλαιο το 2008 και οι αποχρώσεις του ασημί έμειναν μέχρι το 2013. Μετά «έπεσε μαύρο». Κυριολεκτικά και μεταφορικά.

Advertisement

3M-έλλον και P-αρελθόν

Η άλλη διαφοροποίηση, ίσως μεγαλύτερη και από αυτή του χρώματος, είναι η απόσυρση του ονόματος «ΜP». Δυο γράμματα που θα μπορούσαν να σημαίνουν «η F1 όπως την ξέρουμε σήμερα».

Το 1981 o διάδοχος του Bruce McLaren στα ηνία της ομάδας, Teddy Mayer, πείστηκε (βλέπε εξαναγκάστηκε) από το αφεντικό της Phillip Morris -στην οποία άνηκε η Marlboro- John Hogan σε συγχώνευση με μια ομάδα που είχε εκπροσώπηση στη Formula 2 και 3. Το όνομα αυτής Project 4. Ιδιοκτήτης της ένας πρώην μηχανικός της Brabham, ονόματι Ron Dennis.

Ο Dennis είχε για αρχιμηχανικό ένα ανήσυχο μυαλό που το έλεγαν John Barnard. Ο Barnard από την πλευρά του ήθελε να εφαρμόσει μια επαναστατική τεχνοτροπία στην F1, ερχόμενη κατευθείαν από τον αεροδιαστημικό κλάδο. Οι ανθρακονημάτινες αεροτομές των αγωνιστικών BMW M1 που προετοίμαζε η Project 4 έδωσαν στον Άγγλο την ιδέα για κάτι μεγαλύτερο. Στο μέγεθος ενός σασί, ας πούμε.

Η ΜP4 (Marlboro Project 4) είναι το πρώτο μονοθέσιο με ανθρακονημάτινο μονοκόκ πλαίσιο, διαμορφώνοντας τη φύση της Formula 1 και αλλάζοντας τον ρου της ιστορίας του ίδιου του μηχανοκίνητου αθλητισμού. Για την υλοποίησή της έπαιξε κομβικό ρόλο η Hercules Airspace, το αεροδιαστημικό παρακλάδι ενός εκ των μεγαλύτερων κατασκευαστών όπλων της Αμερικής.

Την ίδια χρονιά, μάλιστα, η καινοτομία εξαργύρωσε την τεράστια επένδυση που είχε απαιτήσει όταν ο John Watson προσέκρουσε με σφοδρότητα στις μπαριέρες της Μόντσα. Όλο το αυτοκίνητο διαλύθηκε, πλην της ανθρακονημάτινης μπανιέρας που έσωσε και τη ζωή του Βρετανού. Η Hercules διατηρεί στο μουσείο της τα συντρίμμια της ΜP4 και τα εκθέτει, προβάλλοντας παράλληλα τη σκηνή από το τρακάρισμα.

Επί 35 συναπτά έτη υπηρέτησαν 30 διαφορετικά μονοθέσια υπό το έμβλημα «ΜP». Η MP4/2 σημείωσε σχεδόν τους τριπλάσιους πόντους από τη Ferrari 126C4 στο κατασκευαστών (143.5 με 57.5) και χάρισε στον Niki Lauda τον τρίτο του τίτλο για μόλις μισό βαθμό από τον teammate Alain Prost.

Η αξεπέραστη MP4/4 που στα χέρια των Alain Prost και Ayrton Senna εξαΰλωσε τον ανταγωνισμό, πετυχαίνοντας 15 νίκες σε 16 αγώνες.

H MP4/5.

H MP4/6.

Η ΜP4/13 που έχρισε τον Mika Hakkinen πρωταθλητή, στέλνοντας τον τίτλο στη Φινλανδία για δεύτερη φορά μετά τον Keke Rosberg. Η ΜP4/14 το επανέλαβε την επόμενη χρονιά.

Η ΜP4/15.

H MP4/17D. Οι τρεις φορές που δεν άντεξε στάθηκαν καθοριστικές, στοιχίζοντας τον τίτλο στον Raikkonen για 2 μόλις βαθμούς.

H MP4/18. To φάντασμά της, για την ακρίβεια. Σχεδιάστηκε για να συμμετάσχει στο πρωτάθλημα του 2003. Τα έκανε ρόιδο στα crash tests και όλη η χρονιά βγήκε με τη βελτιωμένη MP4/17.

Η «Ferrari-ζουσα» ΜP4/22. Nα ναι τη καλά, πήρε το μοναδικό του πρωτάθλημα ο Κimi.

H MP4/23. Πιο πολύ η TF108 του Timo Glock, αλλά τέσπα.

Η ΜP4/31. Η τελευταία του είδους της, για κανέναν άλλο λόγο.

Συνολικά, το χρονοντούλαπο της ιστορίας θα φιλοξενεί από εδώ και στο εξής 7 πρωταθλήματα Οδηγών και 10 Κατασκευαστών.

Advertisement

4Φως στο τούνελ;

Τα τελευταία δυο χρόνια, η μαυρίλα των μονοθεσίων αντικατόπτριζε πλήρως την  πραγματικότητα. Άθλιες επιδόσεις, αποτελέσματα που έφερναν δάκρυα λύπης στους φίλους της ομάδας και χαράς στους αντιπάλους (πλην Ferrari, οι Ιταλοί ζουν το δικό τους δράμα), αρνητικά ρεκόρ που άλλαζαν βάρδιες. Για κάποιον ανεξήγητο λόγο, οι ιθύνοντες της βρετανικής ομάδας είχαν στυλώσει τα πόδια και δεν έλεγαν να ακούσουν τον κόσμο που κραύγαζε για «πορτοκαλοποίηση».

Ευτυχώς, φέτος επέλεξαν το «αλλάζουμε» από το «βουλιάζουμε». Το «MCL» ακούγεται ρηχό, θυμίζει μπάντες των 90’s και ελληνικά ηχεί ως «μουτσουλου». Είναι, όμως, βασική απόδειξη του αέρα αλλαγής που πνέει στο Woking.

Τι περιμένουμε να δούμε; Οι ίδιοι δηλώνουν πως στόχος είναι η 5η θέση. Όπερ σημαίνει «έχουμε την Toro Rosso, κυνηγάμε τη Williams και γλυκοκοιτάμε το αίσχος της Force India». Η περσινή σεζόν ήταν αντικειμενικά μέτρια. Καλύτερα από την τραγωδία του ’15 (προτελευταίοι τερμάτισαν, πόσο πιο κάτω), αλλά χειρότερα από τις προσδοκίες.

Το σχετικά σίγουρο είναι ότι ο καιρός που η McLaren φλέρταρε με τον πάτο του πηγαδιού έχει περάσει. Το μόνο σίγουρο είναι ότι αν εντός πίστας κάνει τον ίδιο σαματά που έκανε και εκτός, η MCL32 θα κερδίζει μια θέση στα μελλοντικά αφιερώματα όχι μόνο για τη σημειολογία, αλλά για την αξία της.

  • εχω προλαβει την McLaren πρωταθλητρια κατασκευαστων !!! ΘΑ ΣΕΒΕΣΤΕ !!!!! :-P

    • Mika

      Εχω δει τις μαχες Senna Prost στη Suzuka live!!! θα σεβεστε!!!!
      :p

  • Akis-F1 FAN

    Λίγο άκυρο ( ταιριάζει κυρίως στις πρώτες παραγράφους του άρθρου ) αλλά από τη στιγμή που δεν απαγορεύει κάποιος κανονισμός τις “άσχημες μύτες” στα μονοθέσια μου φαίνεται άτοπο να κράζουμε κάποιες ομάδες επειδή έχουν χάλια μύτες τα μονοθέσιά τους. Δηλαδή τι να κάνουν να χάσουν σε απόδοση για να είναι πιο όμορφο το μονοθέσιο ;;; Το βάρος πέφτει σ΄αυτούς που γράφουν τους κανονισμούς και το επιτρέπουν.

  • Thomas Zaronikolas

    Υπεροχο αρθρο!!! Στο autoblog πεφτει δουλεια οχι αστεια!!!!! Μπραβο!!!!!! Σαν φανατικο της macca με συγκινησατε!!!!

  • Paneas Vl

    To είχα γράψει και σε άλλο άρθρο. MiCheLe να την λέμε και όχι “μουσουλου”…

  • Renesis1

    Μιας και αναφέρθηκε στο άρθρο, τι υπέροχη που ήταν η Jordan.. Κλασσικό underdog που κατέκτησε 2 πρώτες θέσεις στο βάθρο και 3η θέση κατασκευαστών, πανέμορφο livery, πανέμορφα κορίτσια στα pits και ο ωραίος τρελός Eddie Jordan για αφεντικό.. Αξέχαστη ομάδα όσα χρόνια και αν περάσουν!.. https://uploads.disquscdn.com/images/a017ae5e574289beda26a047c76949628826a0f5b04c21ea40571afec11610f4.jpg

  • Mika

    Aν κι υπαρχει μια νοσταλγια για τα χρωματα των MP4/4 η 5, λογω των επιτυχιων και των μονομαχιων Senna-Prost, για μενα προσωπικα τα ομορφοτερα χρωματα σε Mclaren ειναι αυτα της West, ειδικα στη MP4/13-14, που εσωσε τους τιτλους στο Mika…
    Oσον αφορα το πορτοκαλι, νομιζω ειναι καιρος για μια νεα αρχη..Κι αυτο θελει να υποδηλωσει το χρωμα..Φτανει πια με τη μαυριλα και τη μιζερια..Κι ως αυτο,ειναι καλοδεχουμενο, αν και νομιζω η υλοποιηση του θα μπορουσε να ειναι και καλυτερη..
    Ας παει ομως σωστα,και του χρονου θα το κανουν καλυτερα….