Ο 94χρονος φυσικός John Goodenough είναι ο άνθρωπος που έχει εφεύρει την μπαταρία ιόντων-λιθίου και τώρα ανακοίνωσε μια νέα τεχνολογία μπαταριών που υπόσχεται πως θα φέρει την επανάσταση.

Μαζί με την Maria Helena Braga και την ερευνητική ομάδα τους στο Πανεπιστήμιο του Τέξας, ανακάλυψαν μια χαμηλού κόστους solid state μπαταρία με τριπλάσια χωρητικότητα ενέργειας σε σύγκριση με τις μπαταρίες ιόντων λιθίου, μεγαλύτερη ταχύτητα επαναφόρτισης, αλλά και περισσότερους κύκλους φόρτισης και εκφόρτισης.

Σύμφωνα με τον Goodenough, η νέα στερεάς κατάστασης μπαταρία, θα αντικαταστήσει τις υπάρχουσες μπαταρίες στο μέλλον. Η νέα μπαταρία χρησιμοποιεί ένα στερεό γυάλινο ηλεκτρολύτη, αντί για τον υγρό ηλεκτρολύτη που έχουν οι κοινές μπαταρίες, ενώ δεν υπάρχει κίνδυνος βραχυκυκλώματος, αναφλέξεως και εκρήξεως. Επιπλέον μπορεί να χρησιμοποιηθεί ακόμη και στους -60 βαθμούς Κελσίου, ενώ είναι φτιαγμένη από υλικά φιλικά προς το περιβάλλον. Συνολικά, η νέα μπαταρία θα είναι πιο ανθεκτική, πιο φθηνή και πιο εύκολη στην παραγωγή.

Για την ώρα η νέα μπαταρία βρίσκεται σε στάδια σχεδιασμού και δεν προβλέπεται να περάσει σύντομα στην αγορά. Στόχος του Goodenough και της ομάδας του είναι να συνεργαστούν με εταιρίες παραγωγής μπαταριών, ώστε από κοινού να καταφέρουν να κυκλοφορήσουν τη νέα μπαταρία γρηγορότερα στην αγορά.

Δελτίο Τύπου

Cost, safety, energy density, rates of charge and discharge and cycle life are critical for battery-driven cars to be more widely adopted. We believe our discovery solves many of the problems that are inherent in today’s batteries,” Goodenough said.

The researchers demonstrated that their new battery cells have at least three times as much energy density as today’s lithium-ion batteries. A battery cell’s energy density gives an electric vehicle its driving range, so a higher energy density means that a car can drive more miles between charges. The UT Austin battery formulation also allows for a greater number of charging and discharging cycles, which equates to longer-lasting batteries, as well as a faster rate of recharge (minutes rather than hours).

Today’s lithium-ion batteries use liquid electrolytes to transport the lithium ions between the anode (the negative side of the battery) and the cathode (the positive side of the battery). If a battery cell is charged too quickly, it can cause dendrites or “metal whiskers” to form and cross through the liquid electrolytes, causing a short circuit that can lead to explosions and fires. Instead of liquid electrolytes, the researchers rely on glass electrolytes that enable the use of an alkali-metal anode without the formation of dendrites.

The use of an alkali-metal anode (lithium, sodium or potassium) — which isn’t possible with conventional batteries — increases the energy density of a cathode and delivers a long cycle life. In experiments, the researchers’ cells have demonstrated more than 1,200 cycles with low cell resistance.

Additionally, because the solid-glass electrolytes can operate, or have high conductivity, at -20 degrees Celsius, this type of battery in a car could perform well in subzero degree weather. This is the first all-solid-state battery cell that can operate under 60 degree Celsius.

Braga began developing solid-glass electrolytes with colleagues while she was at the University of Porto in Portugal. About two years ago, she began collaborating with Goodenough and researcher Andrew J. Murchison at UT Austin. Braga said that Goodenough brought an understanding of the composition and properties of the solid-glass electrolytes that resulted in a new version of the electrolytes that is now patented through the UT Austin Office of Technology Commercialization.

The engineers’ glass electrolytes allow them to plate and strip alkali metals on both the cathode and the anode side without dendrites, which simplifies battery cell fabrication.

Another advantage is that the battery cells can be made from earth-friendly materials.

“The glass electrolytes allow for the substitution of low-cost sodium for lithium. Sodium is extracted from seawater that is widely available,” Braga said.

Goodenough and Braga are continuing to advance their battery-related research and are working on several patents. In the short term, they hope to work with battery makers to develop and test their new materials in electric vehicles and energy storage devices.