Θυμάμαι σαν χτες, πριν περίπου 10 χρόνια που τα diesel προβαλλόντουσαν σαν μια λύση που είναι οικονομική και οικολογική, λέγοντας τα διαφημιστικά τμήματα των εταιρειών πως οι νέοι diesel κινητήρες που πουλάν είναι καθαροί. Στην Ελλάδα δε, ο ειδικός τύπος, έριζε πως είμεθα αναχρονιστικοί με το να απαγορεύουμε τα diesel, αν και η απαγόρευση νομίζω ίσχυε για μόλις 2 νομούς της χώρας (Αττικής και Θεσσαλονίκης). Μετά όμως το Dieselgate φάνηκε πως ο βασιλιάς είναι γυμνός και πως ακόμη και αν τα diesel νέας γενιάς είναι καθαρότερα, δεν είναι αρκούντως καθαρά και φέρουν μεγάλο μέρος ευθύνης για τα αυξημένα ποσοστά θνησιμότητας στις αστικές περιοχές. Βέβαια μιλάμε για πρόωρους θανάτους σχετιζόμενους με την ατμοσφαιρική ρύπανση, που οφείλεται στο ότι οι κινητήρες diesel σε πραγματικές συνθήκες εκπέμπουν 50% περισσότερους ρυπαντές σε σχέση με τις εργαστηριακές δοκιμές.

Η έρευνα που έγινε για να συγκεντρωθούν στοιχεία σχετικά με τις εκπομπές ρύπων ήταν αρκετά εκτεταμένη, αφού μελετήθηκαν οχήματα και δεδομένα από Αυστραλία, Βραζιλία, Καναδά, Κίνα, Ευρωπαϊκή Ένωση, Ινδία, Ιαπωνία, Μεξικό, Ρωσία, Νότια Κορέα και ΗΠΑ. Σύμφωνα με τα εργαστηριακά αποτελέσματα τα ντιζελοκίνητα οχήματα στις προαναφερθείσες περιοχές, εκπέμπουν 9,4 εκατομμύρια τόνους οξειδίων του αζώτου ανά έτος. Όμως σε πραγματικές συνθήκες, στους δρόμους δηλαδή, υπολογίζεται πως εκπέμπουν 5 επιπλέον εκατομμύρια τόνους. Μάλιστα το 97% των diesel εκπέμπουν περισσότερα ΝΟx απ’όσα αναφέρει ο κατασκευαστής. Στις ΗΠΑ ο αριθμός των πρόωρων θανάτων είναι αρκετά μικρός, αλλά στην Ευρωπαϊκή Ένωση είναι ιδιαίτερα αυξημένος, χαρακτηριστικό του πόσο εξαρτημένοι είμαστε από ντιζελοκίνητα. Στην Ιταλία μάλιστα οι πρόωροι θάνατοι εξαιτίας των NOx είναι 20.000, αλλά η πηγή εκπομπών δεν είναι μόνο τα αυτοκίνητα, αλλά και η βιομηχανία.

Τώρα λοιπόν που γίνανε κάποιες αποκαλύψεις για την μόλυνση που προκαλούν, ο ρόλος τους θα είναι αυτός του αποδιοπομπαίου τράγου, της θυσίας που πρέπει να γίνει για την έλευση της ηλεκτροκίνησης. Ήδη οι φωνές που ζητούν την πλήρη κατάργησή τους αυξάνουν και πολλές εταιρείες αποσύρονται από την αγορά των diesel γιατί είναι ασύμφορη η εξέλιξη νέων καθαρότερων μοτέρ και ενδεχομένως η ρετσινιά του diesel να κάνει κακό και στο image τους. Προσωπικά, απλώς δεν μ’αρέσει η μυρωδιά τους.

  • Nikolas Karampelas

    ρε μάγκες ότι και να λέμε όσο οικονομικό και αν είναι, είναι θάνατος και αυτά τα μικρο-σωματίδια είναι πολύ πιο επικίνδυνα από κάθε άλλο καυσαέριο.
    Ειδικά τώρα με την κρίση που η συντήρηση πάει περίπατο, αν βρεθώ πίσω από ντίζελ κλείνω εισαγωγές αέρα, παράθυρα τα πάντα όλα μπας και γλιτώσω βρώμα και σκατό.
    Όταν είμαι με την μηχανή δε το γλιτώνω με τίποτα.

    Κάντε μια χάρη στα παιδιά σας και πάρτε κάτι άλλο.

  • DimiE92

    Ενα καλο ειχαμε στην Ελλαδα και το χασαμε και αυτο. Βρωμισε ολη η αθηνα με τα diesel και ειναι εμφανες αυτο με γυμνο ματι. Οποιος δεν το βλεπει, ή δεν το εχει παρατηρησει ή ειναι τυφλος. Τρεξανε ολοι και πηραν diesel για να γλυτωσουν ενα 20ρικο την εβδομαδα σε καυσιμο λες και το μονο που περιμεναν στην ζωη τους ηταν να επιτραπει το diesel. Το θεμα τωρα ειναι οτι και να τα απαγορευσουν η ζημια εχει γινει με οσα κυκλοφορουν ηδη.

    • Mika

      Τρεξανε και πηραν ολοι, γιατι ετσι τους επεισαν πως ειναι το σωστο. Γιατι πηγαινες στην εκθεση κι ειχαν μονο diesel, και σου πιλατευαν το μυαλο οι πωλητες πως θα εχει μεγαλυτερη μεταπωλητικη αξια, και θα το δωσεις πιο ευκολα οταν το πουλησεις, γιατι ολoi diesel θελουν, κλπ…
      Κι ας μην εκανες πολλα χλμ, σου λεγαν με το ζορι αυτη ειναι η σωστη επιλογη…Ακομα και τωρα στις εκθεσεις,και στα test drives, κυριως diesel εχουν..
      Το ξερο μας το κεφαλι φταιει τελικα….

    • apostolos32

      Μόλις επέστρεψα από ένα ταξίδι των 5820 χιλιομέτρων με Honda crv 1.6 diesel. 327€ καύσιμο ή διαφορετικά 5 λίτρα ανά εκατό χιλιόμετρα.

    • DimiE92

      Δεν ειπε κανεις οτι δεν ειναι οικονομικοτερα. Μαλλον ομως εισαι απο τους ελαχιστους που το χρησιμοποιουν για μεγαλες αποστασεις για αυτο και βλεπεις διαφορά. Το 99% των κατοχων κανουν 20χλμ ημερησιως γραφειο-σπιτι και τουμπαλιν. Εκει η διαφορα στο καυσιμο ειναι ελαχιστη. Παρεμπιπτοντως στα ταξιδια και το δικο μου 2.0 λιτρα 170hp μου καιει 7 λιτρα… οποτε ενα οικονομικοτερο βενζινοκινητο θα ηταν ακομα πιο κοντα στα 5 λιτρα που λες.

    • apostolos32

      Μην συγκρίνεις ανόμοια αυτοκίνητα. Πάρε ένα βενζινοκινητο cuv των 1600 κιλών. Εγώ ας πούμε που έχω την σύγκριση με το διλιτρο βενζινοκινητο crv στο ίδιο ταξίδι έδωσε 700€για καύσιμα και εγώ λιγότερο από τα μισά. Επίσης εκτός της μειωμένης κατανάλωσης πρόσθεσε και ένα 30% περίπου που είναι ακριβότερη η βενζίνη και βγάλε συμπεράσματα. Φυσικά ούτε και εγώ θα πρέπει να βιάζομαι,γιατί εάν μου βγάλει μια ζημιά με το φίλτρο καυσαερίων την πάτησα.

    • DJ_D

      Δεν έγραψε κανείς ότι το πετρέλαιο δεν είναι πιο οικονομικό σαν lt/100km άρα και λιγότερο CO2 στο τέλος. Που αυτό διαφημίζεται.
      Αυτό που γράφεται τώρα πια μετά το dieselgate κ.τ.λ. ή που τέλος πάντων αρχίζουν να συνειδητοποιούν τα κράτη κ.τ.λ. είναι ότι σε κάποιες κατηγορίες καυσαερίων είναι αρκετές φορές πολύ πάνω από τα όρια όταν λειτουργούν σε κανονική χρήση ακόμα και με την χρήση “καταλυτών”.

    • xoul

      Αν σου βγαλει προβλημα το DPF πολυ απλα το πετας και τελειωνει εκει η υποθεση.Εγω το αδειασα και πριν χαλασει κιολας και δεν εχω κανενα προβλημα.Θελω να καταργησω και την EGR αλλα εχει πολυ φασαρια και ολο το αναβαλω

  • xoul

    Τα ντουμανια που ξερνανε τα αστικα ειναι υπερδιπλασια απο αυτα που εκπεμπουν ολα τα αυτοκινητα μαζι στις μεγαλες πολεις.Αν αντικατασταθουν αυτα με καινουρια και υβριδικα οπως σε καποιες χωρες της ευρωπης, θα καθαρισει η ατμοσφαιρα κατα 50% σε μια μερα.

    • στη θεσσαλονικη δεν εχουμε πλεον αστικα !!! οποτε να καταργηθουν στην πολη μου τα ντιζελ !!!! :-P

      υ.γ γ@μημενε οασθ και σημερα της ποπης γινοταν στο μετρο !!!!!!! :-D

    • Alexandros

      Μη ξεχναμε και τα καλοριφερ ποσο ρυπαινουν που καινε πετρέλαιο και δεν εχουν κανενος ειδους φιλτρο/καταλυτη (Για να μην πω για τζακια, ΔΕΗ με λιγνίτη,εργοστασια, αεροπλανα κτλ κτλ)
      Τα αυτοκινητα μονο μας πειραζουν

    • Anestis Genk

      Τα αυτοκίνητα έχουν ζουμί(κέρδος, φόρους κτλ)

  • crazyfrog

    να χαμε και καμια ερευνα για τους θανατους που προκαλλουν τα βενζινοκινητα…καλα θα ητανε.προσωπικα αν δεν υπηρχε ολη αυτη η προπαγανδα εναντιον των diesel οταν θα αλλαζα αυτοκινητο diesel θα επαιρνα.
    και δεν γλυτωνεις ενα 20ρικο που γραφει καποιος πιο πανω.απλα ξοδευεις τα μισα και λιγοτερο για καυσιμα.(ειχα διλιτρο diesel και το συγκρινω με το 1600ρι βενζινοκινητο που εχω τωρα).

    • DimiE92

      Εξαρταται απο την χρηση που κανεις. Εγω ειπα πιο πανω για το 20αρικο. Για αστικη χρηση και 20 χιλιομετρα την ημερα (που κανουν οι περισσοτεροι που εχουν παρει diesel και δν εχουν καταλαβει το γιατι, απλα επειδη ειναι μοδα) η διαφορα τοση ειναι.

    • VICTH0R

      Κοίτα, τα ντίζελ ρυπαίνουν και πολύ περισσότερο από τη βενζίνη. Ειδικά εδώ στην Ελλάδα, όπου στα περισσότερα πρατήρια είναι χάλια ποιότητας. Αφού βλέπεις στον δρόμο αυτοκίνητά κατασκευασμένα πρίν 3-4-5 χρόνια και βγάζουν κάτι μαυριλες από πίσω.
      Επίσης, παρόλο που συμφωνω ότι διαφημίζουν για πολύ λιγότερες καταναλώσεις, οι φρέσκοι κινητήρες βενζίνης είναι οικονομικότεροι ειδικά αν είναι και με hybrid, παίζει να έχει μικρότερη κατανάλωση ακόμα και από τα ντίζελ.
      Το ντίζελ απλά πρέπει να απαγορευτεί, τέλεια και παύλα, δεν είναι τεχνολογία που έχει θέση στο μέλλον, και επίσης και τα βενζινοκίνητα μετά.
      Ηλεκτροκίνηση είναι το μέλλον, όλες οι εταιρίες προχωράνε σιγά σιγά προς τα εκεί.

  • anagnwsths

    Οκ πείτε οτι όντως 38000 πεθαίνουν απο τα diesel . Μια απλή ερώτηση.

    Πως τους μέτρησαν?

    Κάποτε ορίονταν άπαντες (καθηγητές , δημοσιογράφοι, αντιπρόσωποι) για τα diesel . Σήμερα μάλλον θα μας στείλουν στη Fysicon …. Απλές σκέψεις ενός κακεντρεχούς

    Υ.Γ
    Προς πληροφόρηση . Απο το 100% του diesel το 45% πηγαίνει στις μεταφορές. Απο αυτό το ποσοστό το 60% περίπου στα ιχ . Άρα απο το σύνολο του diesel το 27% περίπου πάει στα ΙΧ .

    Το λογικότερο θα ήταν να προσπαθούσαμε για μία συνολική μείωση στο 100% και όχι για δραστική μείωση στο μόλις 27% .

    Και κάτι ακόμα. Απο όλα τα diesel που κυκλωφορούν , πιάσανε την VW. Οι οποία λέει επιδιόρθωσε αρκετά μοντέλα της.. Άρα τα diesel άλλων εταιριών είναι εντός ορίων και επιπλέον ακόμα και τα “πειραγμένα” της VW έχουν πλέον συμμορφωθεί.

    Διαφορετικά έπρεπε περισσότεροι κατασκευαστές να εκτεθούν ή/και τα μοντέλα της VW μετά την επιδιόρθωση να μην γίνουν αποδεκτά.

    Ας δούμε τις εναλλακτικές τώρα. –
    -Βενζίνη : Επίσης βαρύ καύσιμο , έχει ρύπους , έχει αρκετή ενέργεια ανα λίτρο αλλά ο κινητήρα πάει για ένα 30% βαθμό απόδωσης

    -Υγραέριο: Για γέλια και για κλάματα . Ελαφρύ καύσιμο, δεν έχει ρύπους όταν ρυθμιστεί σωστά (η εμπειρία δείχνει οτι το 80% των υγραεριοκίνητων είναι αρρύθμιστα με τα check engine αναμμένα , διαλυμένους καταλύτες , μειωμένα όρια ζωής (άρα περισσότερα οχήματα ανα κύκλο ζωής ) , δεν αναφέρομαι στην ασφάλεια (πάντως πολλά οχήματα φουντώνουν ξαφνικά στις μέρες μας)

    -Φυσικό αέριο: Πολύ ελαφρύ , ελάχιστη ενέργεια ανα λίτρο (αέρια μορφή) απαιτεί βαρριές δεξαμενές (απαγορευτικό στα ιχ) ή δεξαμενές απο ανθρακώνημα που στοιχίζουν απο 1000+) μικρές αυτονομίες (κοντά στα 400 km). Ανύπαρκτες υποδομές.

    Πάμε τώρα να σας τινάξω τον εγγέφαλο.

    Για να γίνουν υποδομές , θα κάψουμε περισσότερο πετρέλαιο σε κατασκευή , μεταφορά υλικών, κατασκευή σταθμών , κατασκευή οχημάτων μειωμένου κύκλου ζωής , καταστροφή λειτουργικών οχημάτων , καταστροφή υποδομών

    Με λίγα λόγια , θα ξεσκιστούμε στις αλλαγές και πάλυ αντί για 38.000 θα πεθαίνουν 37999. Εγώ τόσους τους μέτρησα . Τις καλησπέρες μου στους σκεπτόμενους

    • crazyfrog

      θα σου πω απο την επαγγελματικη μου εμπειρια πως μπορει να γινει μια ερευνα για να πετυχει συγκεκριμενο στοχο.καποτε θελησαν να πληξουν ενα εμβολιο και ζητησαν ερευνα που να το συνδεει με τον αυτισμο.η ερευνα αυτη δημοσιευτηκε σε μεγαλο περιοδικο του χωρου προκαλεσε τεραστιο αντιεμβολιαστικο κινημα με τεραστιες αρνητικες συνεπειες για τη δημοσια υγεια και στη συνεχεια αποσυρθηκε αφου δεν εστεκε γιατι ηταν ψευτικη.
      το συγκεκριμενο εμβολιο ομως κατηγορειται ακομη και σημερα για αυτισμο παρ’ολο που υπαρχουν απειρες αλλες ερευνες που δειχνουν οτι δεν εχει καμια σχεση.

      η παραπανω ερευνα για τους θανατους θα ηταν ολοκληρωμενη εφοσον θα μας εδειχνε και ποσοι προωροι θανατοι οφειλονται στη βενζινη ωστε να μπορει να γινει συγκριση.

    • DJ_D

      Θεώρησε ότι είναι οι μισοί και συνέχισε.

    • crazyfrog

      τι να συνεχισω.να μου πεις μετα οτι τα βενζινοκινητα ειναι περισσοτερα και γιαυτο τα νουμερα ειναι παρομοια.αυτο που λεω ειναι οτι μια σωστη ερευνα θελει συγκρισιμα μεγεθη.επισης δε λεω οτι ειναι ψευτικη η ερευνα απλα ειναι μιση με στοχο να πληξει τα diesel.

    • crazyfrog

      τι να συνεχισω.να μου πεις μετα οτι τα βενζινοκινητα ειναι περισσοτερα και γιαυτο τα νουμερα ειναι παρομοια.αυτο που λεω ειναι οτι μια σωστη ερευνα θελει συγκρισιμα μεγεθη.επισης δε λεω οτι ειναι ψευτικη η ερευνα απλα ειναι μιση με στοχο να πληξει τα diesel.

    • Anestis Genk

      Στας ευρώπας τα diesel νομίζω είναι περισσότερα.

    • DJ_D
    • Anestis Genk

      Δεν είμαι σίγουρος πως τους μέτρησαν, ίσως αναφέρεται στην πηγή. Το κακό με το diesel για μένα είναι η αιθάλη(μικροσωματίδια) που την αναπνέεις και μένει μέσα στον πνεύμονα.
      Δεν είναι πιο φτηνό καύσιμο πλέον γιατί υπάρχουν αυστηροί κανονισμοί ως προς το θείο και θέλει περισσότερη ενέργεια για την απόσταξη. Η τιμές που βλέπουμε εμείς είναι γιατί ο ειδικός φόρος κατανάλωσης(ένα χαράτσι) είναι 70 λεπτά ανά λίτρο στην μπετζίνα και 41 λεπτά ανα λίτρο στο ντίζελ. Αν είχαν ίδιο εφκ το ντίζελ μπορεί να ήταν και ακριβότερο.

    • DJ_D

      Τα οξείδια του αζώτου δεν τα αναπνέεις;

    • Anestis Genk

      δεν ξέρω τι να απαντήσω:)

    • DJ_D

      Αναφέρεις ότι το κακό για εσένα με τα diesel είναι η αιθάλη που την αναπνέεις.
      Το θέμα είναι ότι παράγονται και άπειρα NOx με τα diesel που βγαίνουν και αυτά έξω (dieselgate) και κάνουν 2 ενδιαφέρουσες αντιδράσεις μεταξύ άλλων.

      3 NO2 + H2O → 2 HNO3 + NO
      NO2 + sunlight → NO + O

      Η πρώτη παράγει νιτρικό οξύ και η δεύτερη όζον με μια ακόμα αντίδραση.
      Φαντάζομαι καταλαβαίνεις τι προβλήματα θα δημιουργηθούν αν τα αναπνέεις…
      Οπότε δεν είναι μόνο η αιθάλη το κακό για την αναπνοή.

    • Anestis Genk

      Ναι η αιθάλη δεν είναι ο μοναδικός ρύπος, την ανέφερα επειδή έχει συσσωρευτική δράση. Την παίρνεις και δεν φεύγει και αυτό κατά την γνώμη μου είναι μεγάλο αρνητικό.

  • Pandal

    Και μετά από αυτό έρχεται νέο χαράτσι στους πετρελαιοκινητηρες…. βλέπε κλιματική αλλαγή φταίει ο άνθρώπος. Πόσο κουτόχορτο επιτελους

    • DJ_D

      Βέβαια καμία σχέση η είδηση με την κλιματική αλλαγή αλλά δεν τι σημασία έχει…

    • Pandal

      Γιατί καμιά σχεση;;; αν η έρευνα είναι κομμένη ραμμένη για σιγκεκριμενα συμφέροντα είναι ακριβώς το ίδιο! Έχουν πείσει ολόκληρη την υφήλιο ότι φταίει ο άνθρωπος και κυρίως τα αυτοκίνητα για την κλιματικηδεμονία άλλΑγη και βάζουν φόρους κτλ κτλ ενώ κλιματικές αλλαγές γίνονται πριν την ύπαρξη του ανθρώπου.

    • DJ_D

      Μικροσωματίδια κινητήρων, pm, soot, αιθάλη->αποδεδειγμένα καρκινογόνα.
      Οξείδια αζώτου, NOx κ.τ.λ.-> αντιδρούν με την υγρασία του αέρα και δημιουργούν νιτρικό οξύ, αντιδρούν με το οξυγόνο και δημιουργούν όζον-> αποδεδειγμένα τοξικά.
      Μονοξείδιο του άνθρακα, CO-> δηλητήριο
      Άκαυστοι υδρογονάνθρακες-> αποδεδειγμένα καρκινογόνοι (Η βενζίνη έχει μέγιστο 1% βενζόλιο)
      Αναφορά από την γαμημένη έρευνα στο ότι τα συγκεκριμένα καυσαέρια είναι επικίνδυνα για την υγεία και προκαλούν πρόωρους θανάτους->100%
      Αναφορά στην κλιματική αλλαγή από την συγκεκριμένη γαμημένη έρευνα-> 0%
      _______________________________________________________

      Εσύ-> Η έρευνα είναι φτιαγμένη για να αυξήσουν τους φόρους στα diesel λέγοντας μας ότι φταίνε για την κλιματική αλλαγή->100%
      Κατανόηση τι λέει η συγκεκριμένη έρευνα->0

  • sotirisb

    Το βενζολιο που βγαινει απο τους κατεστραμμενους καταλυτες των μεσου ορου ηλικιας 12 ετων αυτοκινητων στην Ελλαδα για ποσους θανατους ευθυνεται?

    • Anestis Genk

      Μυρίζει ωραία όμως!

  • giorgos

    γενικα αυτα ειναι σταχτη στα ματια . το diesel προσωπικα πιστευτω ειναι το μελλον της αυτοκινησης για καμια 10ετια τουλαχιστον μεχρι να βγουν νορμαλ ηλεκτρικα αυτοκινητα. οταν καινε πλεον το 1/3 απο τους αντιστοιχους βενζινοκινητηρες και συμβιβαζεσαι ολο και λιγοτερο στην οδιγικη απολαυση μονο diesel . το να τα απαγορευσουν θα ειναι μεγαλη πουστια και δεν νομιζω να γινει , ειδικα σε χωρες οπως η γερμανια γιατι αυτοματα κρεμας το 90+% που κινειται με diesel . παντως αυτα τα ψευτο οικολογικα θεματα με εχουν κουρασει λιγο και δεν βαζουμε και μυαλο . οταν ειδικα στην ελλαδα η πυρηνικη ενεργεια ακομα θεωρειται ο σατανς και δεν ξερω και εγω τι αλλο .