Ο έλεγχος και η συμπλήρωση του λιπαντικού είναι συντήρηση 1ου κλιμακίου, που λέγαμε και στον στρατό και έτσι είναι κάτι που όλοι οι οδηγοί λίγο πολύ κάνουν ή θα έπρεπε τουλάχιστον. Η συζήτηση οι ερωτήσεις για τα λιπαντικά θα μπορούσαν να είχαν απαντηθεί από όταν έβγαλες δίπλωμα, θα μπορούσαν να είναι δηλαδή στην διδακτέα ύλη. Δυστυχώς ή ευτυχώς δεν είναι και έτσι υπάρχουν αρκετές παρεξηγήσεις γύρω από αυτά και είναι συχνό πεδίο αντιπαράθεσης στις παρέες και στα fora των petrolheads. Παλιά θυμάμαι ο ειδικός τύπος έδινε στο Εθνικό Μετσόβιο Πολυτεχνείο να κάνει αναλύσεις λιπαντικών, δίνοντας έτσι στον αναγνώστη μια στοιχειοθετημένη ιδέα για το πόσο καλό είναι το λιπαντικό. Όμως το βασικό πρόβλημα είναι πως οι εταιρείες δεν αρέσκονται στις συγκρίσεις, κρατούν κρυφές τις φόρμουλες τους και συχνά υπερβάλλουν για τα προϊόντα τους, έτσι οι αντικειμενικές δοκιμές και συγκρίσεις λαδιών είναι κάτι όλο και πιο σπάνιο.

Χαρακτηριστικό παράδειγμα αυτής της κατάστασης είναι η σύγκριση που έκανε η American Automobile Association ανάμεσα σε 5 τυχαία συνθετικά λιπαντικά και σε 5 τυχαία ορυκτέλαια. Το ότι είναι “τυχαία” και δεν ονοματίζονται κατά την γνώμη μου είναι χαρακτηριστικό του πόσο ταμπού είναι πλέον το θέμα και το πόσο λεπτοί χειρισμοί απαιτούνται για να αποφύγεις την μήνυση για δυσφήμιση. Τα αποτελέσματα της έρευνας έδειξαν αυτό που οι περισσότεροι θεωρούμε προφανές, πως τα συνθετικά λιπαντικά είναι σαφώς καλύτερα από τα ορυκτέλαια. Με πιο λίγο τεχνικούς όρους τα συνθετικά λιπαντικά διατηρούν το ιξώδες τους καλύτερα στις αλλαγές θερμοκρασιών και με το πέρασμα του χρόνου. Επίσης είναι λιγότερο πτητικά, δηλαδή δεν εξατμίζονται τόσο εύκολα, αφήνουν ελάχιστα κατάλοιπα και διατηρούν χαμηλότερους συντελεστές τριβής. Υπήρχε όμως μια δοκιμασία που τα ορυκτέλαια δεν διέφεραν σε σχέση με τα συνθετικά και αυτή ήταν η αντοχή στην οξείδωση. Και από προσωπική εμπειρία ξέρω πως ακόμη και αδούλευτα να είναι τα λάδια, άπαξ και μείνουν στο μοτέρ για καιρό, είναι για πέταμα, ακόμη και αν πρόκειται για την καλύτερη σειρά. Έτσι τα συνθετικά λιπαντικά είναι καλύτερα για πολύ θερμό ή πολύ ψυχρό κλίμα, για την πόλη που ανεβαίνουν οι θερμοκρασίες και για μοτέρ με μεγάλη ειδική ισχύ. Τα ορυκτέλαια είναι μεν εντός των προδιαγραφών αλλά οι επιδόσεις τους είναι χαμηλότερες και εξασθενούν γρηγορότερα.

Το πιο πιθανόν είναι αυτά να τα γνωρίζεις ήδη και να αναρωτιέσαι γιατί να γίνει μια τέτοια έρευνα. Η απάντηση είναι πως στην Αμερική, αρκετοί οδηγοί προτιμούν το φτηνότερο ορυκτέλαιο που συνήθως κοστίζει λιγότερο από τα μισά χρήματα. Η διαφορά στην τιμή είναι περίπου 4 ευρώ μηνιαίως αν οι αλλαγές γίνονται στα διαστήματα που προτείνει ο κατασκευαστής. Αν οι αλλαγές είναι πιο συχνές, τότε το κόστος αυτό μπορεί να ανέβει κι άλλο. Έτσι λοιπόν η έρευνα έγινε με σκοπό να ξεκαθαρίσει πως ναι μεν μπορεί να είναι φτηνότερα αλλά μπορεί να το πληρώσεις διαφορετικά καθώς ρισκάρεις μια ακριβή βλάβη αν έχεις προβλήματα λίπανσης, ή κατά την λαϊκή ρήση, η φτήνια τρώει τον παρά.

  • Renesis1

    Τα συνθετικά λιπαντικά υπερέχουν σαφέστατα των ορυκτέλαιων στην λίπανση, αλλά τα περισσότερα αφήνουν και αρκετά κατάλοιπα. Κινητήρας με κινητήρα διαφέρει και στον Renesis για παράδειγμα δεν κάνουν τα full συνθετικά, γιατί αφήνουν κατάλοιπα. Ο συγκεκριμένος κινητήρας θέλει συγκεκριμένα λάδια.

    Γενικότερα θέλει ψάξιμο ο τύπος του λαδιού, ανάλογα με το κινητήρα, το κλίμα και τη χρήση (σπορ, οικογενειακό) του εκάστοτε ιδιοκτήτη.

    • Anestis Genk

      Για τον renesis νομίζω αξίζει να βάλεις ξεχωριστή αντλία και να ρίχνεις διχρονόλαδο. Τι έχεις ακούσει γι’αυτή την μόντα;

    • anagnwsths

      Μα το πρόβλημά του είναι στην μεριά της εξαγωγής όπου ποτέ δεν το βλέπει ο δροσερός αέρας του εισερχομένου μίγματος ή το λάδι. Δυστυχώς η μοίρα του βάνκελ είναι να πεθαίνει νέος.

    • Anestis Genk

      Ναι αλλά τι σχέση έχει αυτό με τα λάδια;

    • anagnwsths

      Μα εσύ δεν ρώτησες τι θα γινόταν αν βάζαμε εξταρα αντλία να ρίχνει λάδι ? Στην πραγματικότητα ο Βαγγελ αυτό κάνει. Υπάρχει δηλαδή εκ σχεδιασμού τροφοδοσία λαδιού τόσο στην εισαγωγή όσο και απευθείας μέσα στον στάτορα στην μεριά της εισαγωγής. Ρωτάς κάτι διαφορετικό και δεν καταλαβαίνω?

    • Anestis Genk

      Λέω να χωρίσουμε την αντλία και να μην στέλνει το λάδι του κάρτερ μέσα στον στάτορα, αλλά να στέλνει διχρονόλαδο. Είναι μια μόντα που κάνουν συχνά σε Wankel γενικώς, σε αυτοκίνητα, αεροπλάνα κτλ.
      Αυτό το κάνουν:
      1-για να μην χρειάζεται συνέχεια συμπλήρωμα το κάρτερ.
      2-για να βάλουν proper συνθετικό στο κάρτερ.
      3-γιατί το διχρονόλαδο είναι σχεδιασμένο για να καίγεται.

      Η εξαγωγή του Wankel θα είναι πιο θερμή και αυτό για την ώρα δεν αλλάζει, το μόνο που μπορείς να κάνεις είναι να έχεις μεγαλύτερο υδροχιτώνιο και να είναι όλο το housing από αλουμίνιο που έχει μεγαλύτερη θερμική αγωγιμότητα.

    • anagnwsths

      Εκτιμώ οτι η ιδέα δεν έχει ουσιαστική διαφορά απο την ιδέα της ίδιας της Mazda. Θέλω να πω πως και το λάδι στο κάρτερ μια χαρά λιπαίνει και στην τελική δεν είναι αυτό που αυξάνει τα κόστη χρήσης ( ένα καλό διχρονόλαδο πάει στα 7-8 το λίτρο με ένα καλό συνθετικό στα 10-11 άρα γλυτώνεις 3-4 ευρώ στο λίτρο αλλά τα μεγάλα έξοδα είναι στη βενζίνη όχι στα λάδια ) .

      Το έχω ξαναπεί , πέρα απο εντυπωσιασμό στους πιτσιρικάδες ο βαγγέλης είναι καταδικασμένος να πεθαίνει νέος. Χιλίαδες μηχανικοί έχουν δοκιμάσει εκατομμύρια πατέντες για να τον σώσουν αλλά αυτός εκεί πεθαίνει μετά τα 70-110 χιλιάδες χιλιόμετρα.

      Ίσως εξωτικά μέταλλα κυρίως στο στάτορα και στα ελατήρια να μεγαλώσουν στο μέλλον την ζωή του και να πεθαίνει στα 200.000 αλλά νομίζω οτι εκεί είναι ταβάνι .

      Και για να μην πεδεύεσαι ρίξε λάδι κατευθείαν στο τεπόζιτο αλλά στο ξαναλέω . άντε με ευλαβική χσρήση να τον πετάξεις στα 110.000 κμ δεν αλλάζει κάτι.

      Πάντως +1 που σκέφτεσαι και όχι σαν κάτι άλλους

    • Renesis1

      Ο μεγαλύτερος εχθρός του Renesis πιστεύω οτι είναι η ζέστη. Και η χώρα μας (εκτός από τη κακή συντήρηση) σκοτώνει τέτοια μοτέρ με την αφόρητη ζέστη τα καλοκαίρια. Πολ/στες, βαλβίδες παλμικού αέρα κλπ, υποφέρουν κολλημένα πάνω σε ένα κινητήρα που αποβάλλει τρελές ποσότητες θερμότητας, το καλοκαίρι που με 35-38 βαθμούς, ο αέρας δεν βοηθά καθόλου το μοτέρ.

      Το λάθος της Mazda είναι οτι έπρεπε να έχει φροντίσει για καλύτερη ψύξη του κινητήρα με:

      1. Πολύ μεγαλύτερα ανοίγματα αεραγωγών στη μπροστά μάσκα.
      2. Πολύ καλύτερο καταλύτη, όσον αφορά την αντίστασή του στη ζέστη

      3. Μεγαλύτερο φιλτροκούτι εισαγωγής αέρα.
      4. Πιο μεγάλο και ισχυρό βεντιλατέρ που να επεμβαίνει γρηγορότερα στο καύσωνα.

      Από εκεί και πέρα είναι ένας ειδικός κινητήρας με τα + και – του, είτε τον αγαπάς, είτε τον μισείς, δεν υπάρχει ενδιάμεσο.. Πάντως είναι ένα σύνολο για 2ο αυτοκίνητο για να το χαίρεσαι σε ανοιχτό δρόμο και όχι να πηγαίνεις με 1η – 2α κολλημένος στη κίνηση, πηγαινέλα δουλειά..

    • anagnwsths

      Το έγραψα και πριν . Οτι και να έκανε η Μάζντα είναι καταδικασμένος λόγο σχεδιασμού. Δεν φταίνε αυτά που γράφεις . Σε έναν παλινδρομικό κινητήρα ψυχρό μίγμα (στην έρημο μπορεί να είναι στους 50 C αλλά πάλι ψυχρό θεωρείται μπροστά στους 750 ή 950 της εξαγωγής ) εναλλάσεται με τα καυτά αέρια της εκτόνωσης αφήνοντας έναν θερμικά ομοιόμορφα κατανεμημένο κίλινδρο , έμβολο ,και ελατήρια. Επιπλέον λαδάκι φρέσκο και δροσερό εκτοξεύεται στα τοιχώματα , στο έμβολο τόσο απο τον στρόφαλο όσο και απο την αντλία

      Στον κακομοίρη το Βαγγέλη , η μισή του πλευρά είναι μόνιμα εκτεθειμένη στα καυτά αέρια και η άλλη μόνιμα στο δροσερό εισερχόμενο αέρα και το λαδάκι . Η μόνη παρηγοριά της θερμής περιοχής είναι το ψυκτικό υγρό εξωτερικά αλλά το λάδι δεν φτάνει ποτέ εκεί παρα μόνο ώς αέριο. Αποτέλεσμα θερμική ανομοιομορφία , επαφή μέταλλο – μέταλλο . Επιπλέον τα ελατήρια του δεν ασκούν ομοιόμορφη πίεση στα τοιχώματα όπως τα κλασικά κυκλικά (καλά ούτε τα κλασικά έχουν ομοιόμορφη πίεση αλλά προσομοιάζουν μία ομογένεια στην πίεση που ασκούν καθ’όλη την επιφάνεια τους) με αποτέλεσμα την απώλεια στεγανότητας μόλις υποστούν φθορά σε αντίθεση με τα κλασικά που μπορεί να απολέσουν έως και 0,30 ή 0, 40 του χιλιοστού στο κενό που αφήνουν όταν τοποθετούνται στον κύλινδρο στο άνω νεκρό σημείο χωρίς να χρήζουν αλλαγής

      Προσωπικά είμαι κατά του Βάνκελ για πάρα πολλούς λόγους με τελευταίο την αξιοπιστία , στην τελική τίποτα δεν ζει για πάντα. Το σημαντικότερο για μένα είναι οτι τα πλεονεκτήματά του στις μέρες μας καλύπτονται άνετα απο έναν τούρμπο άμεσου ψεκασμού με το παραπάνω.

      Το RX8 σαν πλατφόρμα θα μπορούσε άνετα να κινείται σε 2 εκδόσεις απο έναν δίλιτρο ατμοσφαιρικό με 180-200 ps στα πρότυπα του s200 και έναν 2.5 εξακύλινδρο τούρμπο με 270 + για R καταστάσεις . Οτιδήποτε παραπάνω θα ήταν άχρηστο και ακριβό και οτιδήποτε λιγότερο θα έμπαινε στα χωράφια του MX5 .

      Για Ευρώπη ας το έστελναν με τρικύλινδρο 1.2 λίτρα και 110 άλογα με την κωδική ονομασία RX-8 FGS (for submissives of Germany)

    • Renesis1

      Στο συγκεκριμένο θέμα, οι απόψεις διίστανται έντονα.. Άλλοι αναφέρουν premix (με μεζούρα) ανά γέμισμα, άλλοι οτι δεν χρειάζεται μιας και ο Renesis ψεκάζει από μόνος του λάδι μέσα στη βενζίνη..

      Προσωπικά δεν έχω δοκιμάσει το premix και γιατί ο κινητήρας ψεκάζει ήδη λάδι και γιατί όσον αφορά το premix, οι υποστηρικτές του λένε για διαφορετικές δοσολογίες και διαφορετικές μάρκες και πάει λέγοντας.. (Πάντως Idemitsu φαίνεται να είναι το κορυφαίο για το Renesis).

      Προσωπικά το δικό μου κοντεύει τα 11 χρόνια και δεν έχω αντιμετωπίσει κανένα πρόβλημα συμπίεσης κλπ. Από εκεί και πέρα αν κάποιος ξέρει στο 100% πληροφορίες για σωστό premix και είναι απόλυτα σίγουρος για τη σωστή δοσολογία, τότε πιστεύω οτι η χρήση του είναι ένα +. Προσωπικά δεν το θεωρώ αναγκαίο ή απαραίτητο (εφόσον τηρούνται ευλαβικά τα service και η σωστή συντήρηση γενικότερα), αλλά για τους 100% γνώστες είναι σίγουρα μια ακόμα χρήσιμη παράμετρος ως προς τη συντήρηση..

    • Anestis Genk

      Δεν λέω για premix, δεν μ’αρέσει το premix.
      Λέω για κάτι σαν κι αυτό
      http://www.rotaryaviation.com/store/p25/Renesis_Oil_Metering_Pump_Adapters.html

      Με αυτό σταματάς να ψεκάζεις λάδι κινητήρα και ψεκάζεις διχρονόλαδο που έχεις σε ένα άλλο δοχείο.
      Αφού δεν ψεκάζεις λάδι κινητήρα μπορείς να βάλεις full synthetic και δεν χρειάζεται να συμπληρώνεις, αφού πλέον δεν το καις.

      Χρειάζεται βέβαια να συμπληρώνεις διχρονόλαδο στο ξεχωριστό δοχείο.

      Από το να συμπληρώνεις λάδι κινητήρα ή και να βάζεις λάδι στην βενζίνη(και να ψάχνεσαι με αναλογίες), νομίζω είναι καλύτερη λύση.

      Με σωστή συντήρηση και χρήση κι εγώ νομίζω πως ο renesis είναι μια χαρά, αλλά επειδή απευθύνεται σε ανήσυχους…ε αυτοί συχνά είναι σκαλιστές, σπάστες και σιδεροφάγοι.

    • Renesis1

      Καλή πατέντα φαίνεται, αν και μπλέκεις με ξεχωριστά δοχεία διχρονόλαδου και τρέχα γύρευε.. Πάντως έτσι “μπλέκεις” με μια πολυπλοκότητα μηχανημάτων που ίσως μακροπρόθεσμα δημιουργεί περισσότερα προβλήματα (αξιοπιστίας) από αυτά που λύνει..

      Πάντως μπράβο και από εμένα, γιατί γνωρίζεις / προτείνεις πράγματα ψαγμένα και εναλλακτικά, για ένα ιδιόμορφο και ιδιότροπο κινητήρα!

  • anagnwsths

    Εγώ θα ήθελα να δω μία έρευνα όπου επώνυμα λιπαντικά θα συγκρίνονται με φθηνότερα. Ας πάρουν 3ις σειρές απο 10 μάρκες και ας τα κάνουν τέστ : ιξώδες , συντελεστή τριβής , σημείο βρασμού , συντελεστή μεταφοράς θερμότητας κτλ.
    Στη σχολή που είχαμε κάνει τα 2 πρώτα τεστ τα ακριβά λιπαντικά δεν έδειξαν καμία υπεροχή.Μιλάμε βέβαια για εποχές που οι σχολές είχαν λεφτά να αγοράσουν 20 μονόλιτρα , για καθηγητές που ήξεραν τι έκαναν στα εργαστήρια και για φοιτητές που δεν πέρασαν εκεί επειδή έγραψαν καλά στην έκθεση.

    • Mitsos Ribopaido

      Για ποιά σχολή μιλάς ? Και μείς μια απο τα ίδια στο μεταπτυχιακό που κάναμε αρκετές αναλύσεις

  • eneos 10-40 premium…και εχω το κεφαλι μου ησυχο !!!! :-P

    • Anestis Genk

      πόσο πάει το λίτρο;

    • το 4λιτρο μου το πηρε ενας φιλος 25 ευρω…..τωρα ποσο εχει κανονικα δεν ξερω….

    • Mika

      Τετοια βαζουμε στη πορδη το Smartακι ρε συ!
      :p :p

    • και το δικο μου πλεον πορδη ειναι !!! :-P

    • VICTH0R

      Αν δεν κάνω λάθος TSi δεν έχεις εσύ? Εγώ ξεκίνησα με Eneos 10w40, αλλά μετά πήγα σε Eneos 5w30 (full synthetic), άλλωστε αυτό γράφει και στο βιβλίο ή Toyota, VVTi έχω. Ε λοιπόν είδα αρκετή διάφορα προς καλύτερο, ο κινητήρας στροφαρει πιο ελεύθερα, ζεστενεται το χειμώνα πιο γρήγορα, ακόμα και μικρή οικονομία στα καύσιμα παρατήρησα. Το 5w30 είναι για κινητήρες νέας σχετικά τεχνολογίας και επίσης δεν πρέπει έχει το πρόβλημα καψίματος λαδιού μιας και αυτό το λάδι είναι πιο λεπτόρρευστο.

  • sotirisb

    Γνωριζει ομως ο κοσμος οτι το συνθετικο ειναι περισσοτερο επεξεργασμενο ορυκτελαιο

    και οχι κατι που φτιαχνεται στο εργαστηριο?

    • DJ_D

      Αυτά που λένε δηλαδή group IV, PAO είναι επεξεργασμένα ορυκτέλαια;

    • sotirisb

      Μονο οι βασεις group IV ειναι πραγματικα συνθετικες (παραγονται απο αιθενιο) αλλα τα περισσοτερα φουλ συνθετικα λαδια εχουν Group III βασεις, καποια με ενα ποσοστο Group II, καποια με ενα ποσοστο Group IV. Οι Group IV βασεις λεγεται οτι προκαλουν προβληματα στις τσιμουχες ενω επισης δεν διαλυουν ικανοποιητικα τα υπολοιπα προσθετικα των λαδιων. Γενικα ειναι ενα μυστηριο το τι περιεχει το καθε λαδι και ο ορος συνθετικο, εφοσον δεν εχουμε ιδεα για τη συσταση του λαδιου, χρησιμοποιειται ξεκαθαρα για μαρκετινγκ