Στην Ελλάδα είμαστε αρκετά διαφορετικής κουλτούρας οδηγοί από τους δυτικοευρωπαίους και σνομπάρουμε τα diesel, τα station wagons και ειδικά παλιότερα, τα αυτόματα αυτοκίνητα. Βέβαια έπαιξαν σημαντικό ρόλο οι πολιτικές αποφάσεις, αλλά το να συναντήσεις αυτόματο diesel station wagon στην Ελλάδα είναι πολύ σπάνιο. Τα κάστρα όμως είναι για να πέφτουν και δεν αναφέρομαι στην διείσδυση της πετρελαιοκίνησης στην χώρα μας, αλλά στην μείωση της δημοτικότητας του diesel στα προπύργια του, δηλαδή στις μεγάλες ευρωπαϊκές αγορές, τις λεγόμενες και αγορές βαρόμετρα.
Σύμφωνα λοιπόν με ανακοίνωση της Ένωσης Ευρωαπαίων Κατασκευαστών Αυτοκινήτων (ACEA), το πρώτο εξάμηνο του 2017 πωλήθηκαν 328.615 περισσότερα αυτοκίνητα με κινητήρα βενζίνης, σε σχέση με το ίδιο διάστημα το 2016. Αυτό μεταφράζεται πως το μερίδιό τους στην αγορά αυξήθηκε από το 45,8% στο 48,5%! Στα δε diesel η πρώση στις πωλήσεις ήταν 152.323 λιγότερα οχήματα σε σχέση με πέρσι και το μερίδιό τους μειώθηκε στο 46,3% από 50,8% που ήταν. Το 2016 λοιπόν, πάνω από τα μισά νέα αυτοκίνητα ήταν diesel, παρά τον πόλεμο που δέχονται. Οι καταναλωτικές συνήθειες όμως φαίνεται αλλάζουν γρήγορα ακόμη και σε συντηρητικές κοινωνίες και έτσι τα οχήματα με εναλλακτικά καύσιμα, δηλαδή υγραέριο, φυσικό αέριο, ηλεκτρικά και υβριδικά, παρουσίασαν αύξηση στις πωλήσεις 35% σε σχέση με πέρσι και πλέον εκπροσωπούν το 5,2% των πωλήσεων.
Καύσιμο | 1ο εξάμηνο 2017 | 1ο εξάμηνο 2 2016 | Διαφορά σε μονάδες |
---|---|---|---|
Βενζίνη | 3.658.088 | 3.329.473 | 328.615 |
Diesel | 3.491.430 | 3.643.753 | -152.323 |
Εναλλακτικά καύσιμα | 392.954 | 289.739 | 103.215 |
LPG/NGV/E85 | 98.933 | 94.549 | 4.384 |
Υβριδικά | 198.579 | 125.535 | 73.044 |
Ηλεκτρικά | 95.442 | 69.655 | 25.787 |
Σε αυτό, μεγάλο ρόλο παίζει φυσικά ο μεγάλος ελέφαντας στο δωμάτιο που λέγεται κράτος, το οποίο σαφώς μεροληπτεί υπέρ συγκεκριμένων καυσίμων. Έτσι η ανακοίνωση πως κάποιες πρωτεύουσες προτίθενται να απαγορεύσουν τα diesel και οι αυστηρότερες νόρμες ρύπων που έχουν στην ατζέντα τους οι περισσότερες κυβερνήσεις κάνουν την επιλογή diesel μια επίφοβη επιλογή, είτε επειδή ενδέχεται να δεχτούν βαριά φορολόγηση, είτε επειδή ενδέχεται να απαγορευτεί η κυκλοφορία τους, είτε επειδή οι καταναλωτές φοβούνται πως θα δεν θα έχουν καλή μεταπωλητική αξία σε 5-10 χρόνια που θα τα θελήσουν να τα δώσουν.
Σε ότι αφορά τις πωλήσεις του πρώτου οκταμήνου, η ευρωπαϊκή αγορά αυτοκινήτου παρουσίασε αύξηση 4,5%, με τους Ευρωπαίους να αγοράζουν 10.559.543 νέα ΙΧ.
Κλείνοντας να αναφέρω πως το μεγαλύτερο πρόβλημα των ηλεκτρικών παραμένουν οι μπαταρίες καθώς το κόστος τους είναι μεγάλο και αυξάνει όσο αυξάνει η ζήτηση σε λίθιο. Έτσι αν δεν βρεθούν τρόποι ώστε να γίνουν φτηνές τότε θα είναι δύσκολη ευρεία αποδοχή τους. Το θέμα της ταχυφόρτισης, δεν το θεωρώ και τόσο σημαντικό αφού οι νέες γενιές θα το συνηθίσουν.