Την τελευταία δεκαετία περίπου η μόδα στις μηχανές εσωτερικής καύσης (ΜΕΚ) είναι το downsizing, δηλαδή την μείωση του κυλινδρισμού (χωρητικότητας, ή απλά κυβικών) και η προσθήκη ενός στροβιλοσυμπιεστή. Τα πλεονεκτήματα αυτής της φιλοσοφίας είναι πως έχεις δύναμη και χαμηλή κατανάλωση, ή έστω χαμηλή φορολογία! Για παράδειγμα, το Ford Fiesta ST Line αποδίδει από το χιλιάρη EcoBoost 140 ίππους, ισχύ που κάποτε την συναντούσες σε δίλιτρα. Το κόλπο των μικρών αυτών μοτέρ είναι η ηλεκτρονικά ελεγχόμενη βαλβίδα ανακούφισης (wastegate) που επιτρέπει τον κινητήρα να λειτουργεί σαν ατμοσφαιρικός όταν δεν έχει φορτίο, δηλαδή όταν δεν πατάς βαθιά το γκάζι.

Τι συμβαίνει όμως και η Mazda απέχει επίμονα από αυτή την τάση; Δεν έχει την τεχνογνωσία για κάτι τέτοιο; Ή δεν έχει τα κεφάλαια για να αναπτύξει ένα τέτοιο μοτέρ; Σύμφωνα με την ίδια, απλά ο βασιλιάς είναι γυμνός! Δηλαδή το downsizing έγινε για να πετυχαίνουν καλές αποδόσεις στις δοκιμές, ενώ στις πραγματικές συνθήκες σπάνια λειτουργούν στο ιδανικό τους εύρος, που παρεμπιπτόντως είναι αρκετά στενό και γι’αυτό επιστρατεύονται τα ενεργοβόρα κιβώτια CVT (συνεχούς μεταβαλλόμενου λόγου μετάδοσης). Η εταιρεία από την Χιροσίμα προτιμά την πιο κλασσική μέθοδο της αυξημένης σχέσης συμπίεσης. Αν δεν το γνωρίζεις ήδη, να σου πω πως όσο ανεβαίνει η σχέση συμπίεσης ανεβαίνει και η θερμική απόδοση (μέχρι ενός σημείου, που όμως δεν έχουμε φτάσει ακόμα). Όσοι έχουν οδηγήσει μοτέρ με υψηλή σχέση συμπίεσης θα θυμούνται το χαρακτηριστικό “άρπαγμα” που έχουν και την απλωμένη ισχύ μέχρι τα κόκκινα.

Προσωπικά εικάζω πως το στοίχημα για την Mazda θα κριθεί το 2019 που θα παρουσιαστεί ο Skyactiv X, ο πρώτος κινητήρας ευρείας παραγωγής που θα κάνει χρήση της τεχνολογίας Homogeneous charge compression ignition (HCCI), δηλαδή η ανάφλεξη θα γίνεται χωρίς τον σπινθηριστή, αλλά χάρη στην συμπίεση (όπως περίπου στους diesel). Εάν δουλέψει αξιόπιστα, τότε η εξοικονόμηση έως και 30% καυσίμου σε σχέση με την σημερινή γενιά κινητήρων, δεν θα είναι ανέφικτη.

Κλείνοντας, να θυμίσω πως η επόμενη δεκαετία θα φέρει και την υβριδοποίηση των μοντέλων της αλλά σύμφωνα με τα επίσημα χείλη, οι ΜΕΚ είναι εδώ για να μείνουν!

  • Smartass

    Αγαπώ MAZDA. Ατμόσφαιρα, Ατμόσφαιρα, Ατμόσφαιρα.

    • anagnwsths

      Το κακο με την Maxda είναι οτι όλοι την συμπαθούν αλλά ελάχιστοι την αγοράζουν. Τίμια εταιρία, διστακτική στην πεπατημένη και με καινοτομίες που θα ζηλεύουν μεγάλοι κατασκευαστές.
      Αν η Mazda έβρισκε κεφάλαια , διατηρώντας την φιλοσοφία της νομίζω θα έκανε παπάδες.
      Μεγάλο μείον της , οτι δεν ανήκει κάπου. Ούτε στα φθηνιάρικα ούτε στα premium, ούτε στα σάπια ούτε στα καλά. Ααα και το “Zoom zoom” μεγάλο fail

  • UltraB

    “Γιατί η Mazda διαφωνεί με το downsizing”;
    Γιατί δε ξέρει τι θα πει το Turbo!!

    Στην Ελλάδα του σήμερα δυστυχώς δε πάει πουθενά η Mazda παρόλο το τρομερό σύνολο των αυτοκινήτων της.

    • DJ_D

      Άλλωστε η κύρια αγορά που στοχεύει η Mazda είναι της Ελλάδας.

    • Lefteris Blitsis

      δεν ξερει τι θα πει το turbo… πλαστικα εβαζε στα rx7 τοτε? 1983 αν θυμαμαι καλα?

    • GiannhsAtenza

      Διαβασε λιγο , ψαξε και μετα μιλα…αν ξεκινησες να ασχολεισαι μετα το 2010 δεν σου φταιει η εταιρια….

  • SAMURAI-66

    Ξερουν και προχωρουν τον δικο τους δρομο που τους εχει ανταμειψει σε οτι κανουν….σωστοι στην mazda!!

  • telis ellinas

    Μαζδα μακραν η ποιο αποτυχημενη εταιρεια.Αναξιοπιστα βανκελ,αναιμικοι κινητηρες στα μικρα κυβικα και τωρα πανε να βγαλουν μια πατεντα της πλακας για να γεμιζουν τα μαγαζακια των μηχανικων.Ντροπη.Απο ιαπωνια μονο χοντα και ισως σουμπαρου

  • Bad Belmondo

    Αγαπώ Mazda! Μέσα σε λίγες προτάσεις απομυθοποίησε την τουρμπίνα!
    Κρίμα μόνο που έχουν απομείνει μόνο 5-6 αξιοπρεπή ατμοσφαιρικά μοτέρ, ταιριαστά με τη χώρα μας: από PSA o 1.2 με τα 82 άλογα, από Ford ο 1.2 TI-VCT με τα 85 άλογα στο άχρωμο πλέον Ka, από Mazda ο 1.5 του MX5 ND, από Honda o 1.3 του Jazz και ο 1.5 του HR-V και από Toyota o δοκιμασμένος 1000άρης του Aygo!
    Θα έλεγα και τον 2λιτρο του MX5 ND όπως και τους V8 της Lexus και των Muscle Cars, αλλά…

  • Mika

    Kαι με το turbo διαφωνουσε, αλλα τωρα δειλα δειλα το φερνει στους Skyactiv…