Πριν από μια πενταετία η αγορά ενός diesel αυτοκινήτου αποτελούσε πανάκεια, καθώς οι αυτοκινητοβιομηχανίες έστρεφαν προς αυτή την κατεύθυνση τους υποψήφιους αγοραστές τους. Διαφήμιζαν ότι οι πετρελαιοκινητήρες ήταν αισθητά οικονομικότεροι, πιο δυνατοί και με χαμηλό κόστος συντήρησης, ενώ η διαφορά της τιμής τους σε σχέση με τους αντίστοιχους βενζινοκινητήρες ήταν περίπου στα 2.000-3.000 ευρώ.

Τα πράγματα από τότε άλλαξαν και τα τελευταία δύο χρόνια η πτώση των πωλήσεων σε αυτή την κατηγορία ήταν αισθητή. Το ίδιο προβλέπεται να γίνει και φέτος, άσχετα αν οι αυτοκινητοβιομηχανίες εξακολουθούν να διατηρούν ένα υψηλό ποσοστό των πετρελαιοκινητήρων στις γραμμές τους.

Λίγο κάτω από το 42% προβλέπει πως θα είναι το μερίδιο αγοράς όσον αφορά την πώληση των πετρελαιοκίνητων εκδόσεων ο διευθυντής της παγκόσμιας έρευνας της συμβουλευτικής εταιρείας LMC Automotive, Αλ. Μπέντγουελ.

Οι ημέρες δόξας των πετρελαιοκινητήρων ακυρώθηκαν μετά τα αυστηρότερα ευρωπαϊκά πρότυπα εκπομπών ρύπων, αλλά και το σκάνδαλο εκπομπής ρύπων του ομίλου Volkswagen, ενώ καθοριστικό ρόλο παίζει η απόφαση πολλών δημάρχων πόλεων να μην επιτρέπουν την κίνηση πετρελαιοκινητήρων τα επόμενα χρόνια.

Αναλύοντας τα στοιχεία της JATO Dynamics, από το 55% της αγοράς το 2011 (έναντι το 43% της βενζίνης), η διείσδυση του diesel στις 27 ευρωπαϊκές χώρες μειώθηκε στο 44% τον προηγούμενο Οκτώβριο, που ήταν και το χαμηλότερο μερίδιο από το 2003. Σύμφωνα με επίσημες μετρήσεις της LMC Automotive, η οποία παρακολουθεί την αγορά καινούριων αυτοκινήτων σε 17 χώρες της Δυτικής Ευρώπης, ανακοίνωσε ότι το μερίδιο του πετρελαίου τον Οκτώβριο ήταν στο 42% με τάσης πτώσης το νέο έτος.

Σήμερα η διείσδυση του diesel αντιπροσωπεύει το 48% στη Γαλλία, έναντι ευρωπαϊκού υψηλότερου ποσοστού, άνω του 72%, το 2011-12. Πτώση στις πωλήσεις ντίζελ έχουμε και στη Γερμανία (12%) και Μ. Βρετανία (15%) που παραδοσιακά είναι οι μεγαλύτερες αγορές και δίνουν την τάση των πωλήσεων.

Η αντίδραση των αυτοκινητοβιομηχανιών είναι άμεση, καθώς τα τελευταία χρόνια έχουν επενδύσει τεράστια ποσά για να βελτιώσουν την τεχνολογία των πετρελαιοκινητήρων. Αυτός είναι και ο κύριος λόγος που δεν λένε να εγκαταλείψουν την προσπάθεια διαφήμισης των συγκεκριμένων κινητήρων. Και ως ένα βαθμό πετυχαίνουν το στόχο τους, καθώς η Daimler είχε αύξηση πωλήσεων σε εκδόσεις diesel κατά 4%. Το ίδιο κάνει για παράδειγμα και η Ford που προωθεί τους κινητήρες EcoBlue 1,5 και 2,0 λίτρων στα επιβατικά αυτοκίνητα, που έχουν εξαιρετική ροπή και χαμηλή κατανάλωση καυσίμου.

Φυσικά οι περισσότερες αυτοκινητοβιομηχανίες προωθούν μια παράλληλη πολιτική. Δηλαδή προωθούν τόσο τους πετρελαιοκινητήρες, όσο και τους βενζινοκινητήρες, με στόχο να παραμείνουν στην αγορά έχοντας μεγάλο ποσοστό. Άλλωστε το τελευταίο χρονικό διάστημα προωθούνται οι τρικίλυνδροι τούρμπο κινητήρες που αποδίδουν υπερβολικά πολλούς ίππους και έχουν χαμηλή κατανάλωση καυσίμου, άρα και χαμηλές εκπομπές ρύπων.

Παρόμοιες είναι και οι τάσεις στην Ελλάδα. Το 2016 οι πωλήσεις των πετρελαιοκινήτων αντιπροσώπευε το 72% των πωλήσεων, ενώ το 2017 μόλις το 52% με τάση το 2018 να πέσει κάτω αρκετά κάτω από το 50%. Με βάση τα πρώτα στοιχεία των προπαραγγελιών μεγάλων αντιπροσωπειών της Ελλάδας, διαπιστώνεται ότι μόνο ένας στους πέντε πελάτες στην Ελλάδα ζητάει να αγοράσει ένα πετρελαιοκίνητο μοντέλο. Αυτός άλλωστε είναι και ο κύριος λόγος που τα πρώτα καινούρια μοντέλα που καταφθάνουν στη χώρα μας παρουσιάζονται σε πρώτη φάση με βενζινοκινητήρες και σε δεύτερη φάση οι diesel εκδόσεις.

Δεν θα πρέπει παράλληλα να ξεχνάμε και τη νέα πρόκληση των εταιρειών με τα ηλεκτρικά μοντέλα και που θα είναι αυτά που θα αντικαταστήσουν τα επόμενα χρόνια όλους τους κινητήρες εσωτερικής καύσης.

  • Pandal

    Το μάρκετινγκ κάνει σωστά την δουλειά του προωθώντας φθηνές λύσεις στις αυτοκίνητο βιομηχανίες και ακριβές στην συντήρηση στους καταναλωτές. …..

    • το ηλεκτρικο ειναι φθηνη λυση για την αυτοκινητοβιομηχανια και ακριβο στη συντηρηση για τους καταναλωτες ??

    • Pandal

      Και βέβαια είναι. … αν εξαιρέσεις τις μπαταρίες που κι αυτες θα πέσουν τα ηλεκτρικά είναι πλακέτες και προγραμματα. .. συνδιάσε λίγο τα κινητά πόσο κοστίζουν οι πλακέτες και τα προγράμματα σε περίπτωση βλάβης! !! Θα συμφέρει να παίρνεις καινούργιο απ το να το επισκευασεις. Ήδη γίνεται αυτό στα περίσοτερα ανταλλακτικά.
      Μην ξεχνάμε ότι μιλάμε για εταιρίες που τους ενδιαφέρει το κέρδος.

    • αυτο και τωρα δεν ισχυει ????

    • Pandal

      Ισχυει και οσο περνάνε τα χρόνια γίνεται πιο έντονο.

    • Lefteris2432

      Μη ξεχνας πως εμεις οι ηλεκτρονικοι θα βρουμε και νεες δουλειες επειδη τα ηλεκτρικα βασιζονται πιο πολυ στις πλακετες κτλ..

    • Pandal

      Το ίδιο ισχύει και στο downsizing… τούρμπο κινητήρες με περισσότερα μηχανικά μέρη περισσότερες φθορες-ζημιές περίπτερο κέρδος.

  • alitaria

    Τα ποσοστα αυτα οφειλονται κυριως στις μικρες κατηγοριες, οπου εχουν βγει μικρα τουρμπατα μοτερ βενζινης, εκει οπου το πετρελαιο δεν μπορει να ακολουθησει σε ισχυ και σε χαμηλους ρυπους. Στα διλιτρα και ανω, δε νομιζω να μπορεσουν να ξεπερασουν ευκολα το πετρελαιο!

  • Rebel

    Τα κατάφεραν.