1Νέος Κ.Ο.Κ

Κατατέθηκε στη Βουλή ο νέος Κώδικας Οδικής Κυκλοφορίας και παρότι τα πρόστιμα μπορεί να μειώνονται κατά 40%, όμως παράλληλα, όπως υπάρχει πρόβλεψη και για προσαύξηση με εισοδηματικά κριτήρια.

Σύμφωνα με το υπουργείο Υποδομών, τα πρόστιμα στους παραβάτες οδηγούς θα πρέπει να έχουν παιδευτικό περιεχόμενο και όχι εισπρακτικό χαρακτήρα, γι’ αυτό και σε κάποια σχεδιάζεται μείωση ακόμα και κατά 40%, με εξαίρεση τις παραβάσεις κόκκινου σηματοδότη, STOP, κατανάλωσης αλκοόλ και παραβάσεις των διατάξεων με τις οποίες ορίζεται ο τρόπος προσπέρασης οχημάτων.

Ωστόσο, υπάρχουν και περιπτώσεις για τις οποίες θα γίνεται απευθείας αφαίρεση πινακίδων και άδειας οδήγησης για 60 ημέρες.

Συγκεκριμένα, ο νέος ΚΟΚ ταξινομεί τις παραβάσεις σε τρεις κατηγορίες: στις χαμηλής, μεσαίας και υψηλής επικινδυνότητας. Η διαβάθμιση θα γίνει μετά από εισήγηση της Επιτροπής Οδικής Ασφάλειας. Προβλέπονται επίσης και δύο πρόσθετες κατηγορίες: της πολύ υψηλής συχνότητας και της αντικοινωνικής συμπεριφοράς. Και στις δύο θα αφαιρείται η άδεια οδήγησης για 60 ημέρες.

Τα πρόστιμα θα είναι ως 100 ευρώ για την πρώτη κατηγορία, από 101 ως 300 ευρώ για τη δεύτερη κατηγορία και ως 600 ευρώ για τις υψηλής επικινδυνότητας παραβάσεις.

Σε όλες αυτές τις παραβάσεις (πλην προσπεράσεων φορτηγών που η ποινή ορίζεται σε 30 μέρες χωρίς αφαίρεση πινακίδων την πρώτη φορά) προβλέπονται μηδενικά πρόστιμα, αλλά διοικητικά μέτρα που είναι η αφαίρεση διπλώματος και πινακίδων για 60 ημέρες.

2Απευθείας αφαίρεση πινακίδων και άδειας οδήγησης για 60 ημέρες, λόγω:

  • Χρήσης κινητού τηλεφώνου χωρίς την χρήση ακουστικών ή χωρίς την τοποθέτηση κινητού σε ειδική θέση για ανοιχτή ακρόαση.
  • Παρεμπόδισης ραμπών διάβασης Ατόμων με Αναπηρία (ΑμεΑ) ή στάθμευσης σε αποκλειστικές ή γενικές θέσεις στάθμευσης ΑμεΑ.
  • Χρήσης της λωρίδας εκτάκτου ανάγκης (Λ.Ε.Α.)
  • Παραβίασης διατάξεων για τη χρήση ζώνης ασφαλείας ή προστατευτικού κράνους
  • Παραβίασης διατάξεων για τη χρήση ειδικών μέσων συγκράτησης και προστασίας κατά τη μεταφορά παιδιών
  • Ρίψης αντικειμένων ή ουσιών που μπορούν να προκαλέσουν πυρκαγιά, όπως το τσιγάρο

Μάλιστα επισημαίνεται πως στην περίπτωση υποτροπής -αν ο οδηγός επαναλάβει την παράβαση- μέσα σε ένα 6μηνο από την προηγούμενη, τότε θα αφαιρούνται πινακίδες και δίπλωμα απευθείας για διπλάσιο χρονικό διάστημα (120 ημέρες), ενώ ο παραβάτης θα πρέπει να δώσει ξανά εξετάσεις για την επανέκδοση του διπλώματος.

Για τις παραπάνω παραβάσεις έρχονται τσουχτερά πρόστιμα που θα καθοριστούν με υπουργικές αποφάσεις.

3Πρόστιμα και για τις μούντζες

Επίσης θα υπάρξει κατηγοριοποίηση των παραβάσεων ανάλογα με την επικινδυνότητα και την αντικοινωνική συμπεριφορά. Ειδική παράβαση θα είναι οι χειρονομίες (π.χ. μούντζες) από επαγγελματίες οδηγούς. Στη προκειμένη περίπτωση θα αφαιρείται η άδεια οδήγησης και οι πινακίδες για 60 ημέρες.

4Ποια πρόστιμα παραμένουν ίδια

Από την κατηγορία της επιβολής προστίμων με εισοδηματικά κριτήρια, εξαιρούνται σειρά από σοβαρές παραβάσεις, όπως η κατανάλωση αλκοόλ, η παραβίαση του ερυθρού σηματοδότη, οι διατάξεις για τον τρόπο προσπέρασης οχημάτων, κ.λπ. Συγκεκριμένα τα πρόστιμα θα παραμείνουν ίδια για:

  • Παραβίαση κόκκινου σηματοδότη
  • Παραβίαση STOP
  • Κατανάλωση αλκοόλ
  • Παραβάσεις διατάξεων με τις οποίες ορίζεται ο τρόπος προσπέρασης οχημάτων

5Απαγορεύονται πλέον οι “γουρούνες”

Ο νέος ΚΟΚ φέρνει ριζικές αλλαγές και για τις «γουρούνες». Σύμφωνα με το άρθρο 31 του νομοσχεδίου, οι τετράτροχες μοτοσικλέτες με κινητήρες έως 125 κ.εκ. δεν επιτρέπεται να κυκλοφορούν σε ασφαλτοστρωμένες οδούς, ωστόσο επιτρέπεται να τις διασχίζουν κάθετα.

Επιπλέον, το άρθρο 31 ξεκαθαρίζει πως αν εκμισθωθεί «γουρούνα» σε πρόσωπο που δεν έχει απαιτούμενη άδεια οδήγησης, επιβάλλεται στον εκμισθωτή, στον μισθωτή και στον οδηγό, αν ο τελευταίος επίσης δεν έχει άδεια οδήγησης, πρόστιμο 1.000 ευρώ. Σε περίπτωση υποτροπής επιβάλλεται πρόστιμο 2.000 ευρώ και κατάσχεση της «γουρούνας».

6Πρόστιμα ανάλογα με το εισόδημα

Με τις νέες διατάξεις, θεσπίζεται ενιαίο πρόστιμο για όλους τους παραβάτες, το οποίο θα προσαυξάνεται έως το τριπλάσιο ανάλογα με το εισόδημα τους. Τα εισοδηματικά κριτήρια θα διευκρινιστούν με Κοινή Υπουργική Απόφαση των υπουργών Εσωτερικών, Υποδομών και Οικονομικών.

Ειδικότερα, ενιαία πρόστιμα για όλους και προσαύξηση μέχρι το τριπλάσιο του προστίμου ανάλογα με το εισόδημα ή την περιουσία του παραβάτη περιλαμβάνει το σχέδιο νόμου για θέματα Μεταφορών που παρουσίασε ο υπουργός Μεταφορών και Υποδομών Χρήστος Σπίρτζης. Παράλληλα σημείωσε πως υπάρχει ένας κώδικας με χιλιάδες παραβάσεις, όπου κάθε μία έχει το δικό της πρόστιμο. Δεν είναι κατανοητό ποια παράβαση είναι επικίνδυνη και ποια κοστίζει περισσότερο στην κοινωνική συμπεριφορά. Για το λόγο αυτό θα αφιερωθούν διδακτικές ώρες σε όλες τις τάξεις του δημοτικού σχολείου για θέματα οδικής συμπεριφοράς. «Θέλουμε να χτυπήσουμε την αρχή “έχω λεφτά, παρανομώ και πληρώνω”» δήλωσε ο κ. Σπίρτζης. «Οι ίδιοι κανόνες προβλέπονται στην Ελβετία, στη Φινλανδία, σε χώρες που εφαρμόζουν τις αρχές της πραγματικής ίσης μεταχείρισης των πολιτών» ανέφερε.

7Καταργείται η έκπτωση ύψους 50%

Με το νομοσχέδιο καταργείται έκπτωση ύψους 50% για την εξόφληση προστίμου εντός 10 ημερών.

8Τι αλλάζει για τα εισαγόμενα αυτοκίνητα

Αλλαγές προβλέπονται και για τα εισαγόμενα μεταχειρισμένα αυτοκίνητα, για τα οποία θεσπίζονται μηχανισμοί ελέγχου, με στόχο την καταπολέμηση των παράνομων κυκλωμάτων.

Μεταξύ άλλων, θεσπίζονται συγκεκριμένες βεβαιώσεις που πλέον θα παρέχονται με ηλεκτρονικό τρόπο. Τέτοιες βεβαιώσεις είναι η έγκριση τύπου με την οποία ταξινομήθηκε ένα αυτοκίνητο, η ημερομηνία ταξινόμησης, η βεβαίωση από επίσημους αντιπροσώπους σχετικά με το ποιες ανακλήσεις έχουν γίνει, βεβαίωση του ΚΤΕΟ της χώρας προέλευσης κ.ά. Θα χρειάζεται ακόμη και υπεύθυνη δήλωση του αγοραστή, που θα δηλώνει ότι έχει λάβει υπόψη του όλα τα προαναφερθέντα στοιχεία.

Στο υπουργείο Μεταφορών θα δημιουργηθεί Ψηφιακό Μητρώο Οδικών Μεταφορών, στο οποίο θα καταγράφονται ψηφιακά, ανά επιχείρηση, τα οχήματα, οι οδηγοί, οι σχέσεις εργασίας, κ.λπ.

Σήμερα, για να γίνουν οι έλεγχοι αυτοί στις μεταφορικές εταιρείες απαιτούνται μικτά κλιμάκια από τρεις υπηρεσίες, χωρίς να υπάρχει η απαιτούμενη αποτελεσματικότητα Σύμφωνα με τον υπουργό υπάρχουν πολίτες που έχουν αγοράσει πολύ ακριβά μεταχειρισμένα αυτοκίνητα που στη συνέχεια διαπιστώνεται πως δεν αντιστοιχούν τα χαρακτηριστικά τους, σε αυτά για τα οποία πλήρωσαν.

Στον νέο νόμο, ο εισαγωγέας θα αποζημιώνει πλήρως τον αγοραστή αν διαπιστωθεί πως η άδεια κυκλοφορίας δεν αντιστοιχεί στα πραγματικά στοιχεία του αυτοκινήτου.

9Δημιουργία Ψηφιακού Μητρώου

Όπως γίνεται γνωστό, θα δημιουργηθεί το ψηφιακό μητρώο οδικών μεταφορών στο υπουργείο Υποδομών. Εκεί θα καταγράφονται ψηφιακά ανά επιχείρηση, τα οχήματα, οι οδηγοί, οι σχέσεις εργασίας κ.λπ. Σήμερα για να γίνουν οι έλεγχοι απαιτούνται μικτά κλιμάκια από τρεις υπηρεσίες, χωρίς να υπάρχει η απαιτούμενη αποτελεσματικότητα.

10Νέες ρυθμίσεις για τα δημόσια ΚΤΕΟ

Στις νέες ρυθμίσεις θα περιληφθούν και διατάξεις για τα δημόσια ΚΤΕΟ. «Υπάρχουν διατάξεις για τα δημόσια ΚΤΕΟ που έχουν συγκεκριμένη ελάχιστη αμοιβή σε αντίθεση με τα ιδιωτικά, με αποτέλεσμα να βρεθούν εκτός ανταγωνισμού. Οι προβλέψεις έγιναν από τις προηγούμενες κυβερνήσεις με συγκεκριμένη στοχοθεσία και κατεύθυνση». Πλέον με απόφαση της Περιφέρειας που ανήκουν, τα ΚΤΕΟ θα μπορούν να αναπροσαρμόζουν τις τιμές σύμφωνα με τον ανταγωνισμό στην περιοχή που δραστηριοποιούνται. Επίσης θα μπορούν να λειτουργούν με τη μορφή της ανώνυμης εταιρείας. Επανέρχονται τα ασυμβίβαστα σε σχέση με τους ιδιοκτήτες ΚΤΕΟ όπως πρώην γενικοί διευθυντές ή συγγενικά τους πρόσωπα.

11Αλλαγές και στην κυκλοφορία των ποδηλάτων

Αλλαγές έρχονται και στην κυκλοφορία των ποδηλάτων με ρυθμίσεις για την οδική συμπεριφορά των οδηγών τους, για τη φωτεινή σηματοδότηση για τους ποδηλάτες και άλλα. Επίσης, γίνονται πιο αυστηρά τα κριτήρια για τους οδηγούς που μεταφέρουν μαθητές. Στο εξής μπαίνουν όρια ηλικίας που θα είναι τα 55 χρόνια για οδηγούς λεωφορείων, όριο το οποίο μπορεί να παραταθεί μέχρι τα 65, εφόσον κατά πενταετία υπάρχουν εξετάσεις για οδική συμπεριφορά και υγεία. Οδηγοί που έχουν συμπληρώσει τα 75 έτη θα υποχρεώνονται, ανά πενταετία, σε δοκιμασία προσόντων και συμπεριφοράς και δεν θα έχουμε μόνο τις ιατρικές βεβαιώσεις όπως σήμερα.

12Τηλεφωνικό κέντρο στο υπουργείο για παράπονα και καταγγελίες

Στο υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών δημιουργείται κεντρικό ηλεκτρονικό σύστημα, τηλεφωνικό κέντρο και υπηρεσία σύντομων γραπτών μηνυμάτων παραπόνων και καταγγελιών των επιβατών για παραβάσεις του Κανονισμού Λειτουργίας των Ε.Δ.Χ. Αυτοκινήτων. Με απόφαση του υπουργού καθορίζονται όλες οι λεπτομέρειες για την ανάπτυξη, τη λειτουργία και τη συντήρηση του κεντρικού ηλεκτρονικού συστήματος, του τηλεφωνικού κέντρου και της υπηρεσίας σύντομων γραπτών μηνυμάτων (sms).

13Πότε θα καταστρέφονται οι πινακίδες των ΙΧ

Κάθε πινακίδα οχήματος που αφαιρείται καταχωρείται μηχανογραφικά στο αρχείο, στο οποίο τηρούνται τα στοιχεία όλων των οχημάτων της οικείας οργανικής μονάδας του υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών. Σε ό,τι αφορά τα οχήματα που είναι σε ακινησία μετά την πάροδο 2 ετών, η αρμόδια ΔΟΥ προβαίνει σε καταστροφή των πινακίδων κυκλοφορίας. Σε περίπτωση αφαίρεσης των κρατικών πινακίδων οχήματος, η αρμόδια υπηρεσία της Ελληνικής Αστυνομίας προβαίνει σε καταστροφή των πινακίδων κυκλοφορίας του οχήματος, με την πάροδο 2 ετών από τη λήξη του διοικητικού μέτρου της αφαίρεσης. Οι αρμόδιες κατά περίπτωση υπηρεσίες χορηγούν βεβαίωση καταστροφής πινακίδων κυκλοφορίας, κατόπιν αίτησης εκ μέρους του ιδιοκτήτη – κατόχου του οχήματος.

14Τι προβλέπει για τις εταιρίες τύπου Uber, Beat κτλ

Σε ό,τι αφορά τις εταιρείες διαμεσολάβησης, όπως είναι η Beat, η Uber, η Mytaxi, η Taxiplon κτλ, το νομοσχέδιο καλεί πλέον τις εταιρίες να αποκτήσουν ειδική άδεια και να ορίσουν νόμιμο εκπρόσωπό τους στην Ελλάδα. Συγκεκριμένα προβλέπει πως θα πρέπει να αδειοδοτηθούν για τη μεταφορά επιβατών εάν παρέχουν εκπτώσεις άμεσα ή έμμεσα ή επηρεάζουν τις κρίσιμες πτυχές της υπηρεσίας μεταφοράς, θέτοντας προδιαγραφές που πρέπει να πληρούν τα αυτοκίνητα.

Οι εταιρείες αυτές θα πρέπει να ορίσουν νόμιμο εκπρόσωπο στη χώρα μας, ή υποκατάστημα σε περίπτωση αίτησης φυσικού ή νομικού προσώπου από χώρα εκτός ευρωπαϊκής ένωσης.

Για την έκδοση άδειας, που θα εκδίδεται από τις αρμόδιες υπηρεσίες του υπουργείου υποδομών εντός 30 ημερών, οι αιτούντες θα πρέπει να καταβάλουν παράβολο ύψους 1.000 ευρώ υπέρ του δημοσίου.

Οι φορείς διαμεσολάβησης θα πρέπει επίσης να καταχωρούν σε μητρώο που θα συσταθεί στο υπουργείο Υποδομών τους όρους χρήσης της υπηρεσίας διαμεσολάβησης, τα στοιχεία ιδιοκτητών ή οδηγών των οχημάτων ιδιωτικής χρήσης, τις άδειες κυκλοφορίας των οχημάτων και τις ειδικές άδειες οδήγησης των οδηγών.

Στο μητρώο υπάρχει η δυνατότητα να καταχωρούνται και συμβάσεις μεταξύ οδηγών οχημάτων και των εταιρειών διαμεσολάβησης. Σε περίπτωση που εντοπιστεί όχημα να εκτελεί μεταφορικό έργο για λογαριασμό εταιρειών διαμεσολάβησης, τότε επιβάλλεται στην εταιρεία πρόστιμο ύψους 50.000€ και απαγόρευση δύο ετών στους ιδιοκτήτες να ιδρύσουν ή να λειτουργήσουν άλλο φορέα διαμεσολάβησης.

Με το νομοσχέδιο θεσπίζεται κώδικας συμπεριφοράς οδηγών και πελατών ταξί, ενώ προβλέπεται και ο καθορισμός θέσεων στάθμευσης μέσα σε δύο χρόνια.