Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή ανακοίνωσε σήμερα πως ξεκινά να ερευνά για ενδεχόμενο καρτέλ ανάμεσα στις BMW, Daimler και VW Group (Volkswagen, Audi και Porsche) ώστε να αποφύγουν τον μεταξύ τους ανταγωνισμό όσον αφορά τις τεχνολογίες μείωσης των ρυπογόνων εκπομπών.

Η Κομισιόν, η οποία επιβλέπει την πολιτική του ανταγωνισμού στην Ευρωπαϊκή Ένωση, αναφέρει σε δήλωσή της πως εξετάζει αν οι αυτοκινητοβιομηχανίες συμφώνησαν να μην ανταγωνίζονται μεταξύ τους όσον αφορά την ανάπτυξη και την εφαρμογή συστημάτων για τη μείωση επιβλαβών εκπομπών από τα αυτοκίνητα βενζίνης και ντίζελ.

Η Ευρωπαία επίτροπος Ανταγωνισμού Margrethe Vestager δήλωσε:

H Κομισιόν εξετάζει εάν οι BMW, Daimler και VW κατέληξαν σε συμφωνία για να μην υπάρχει ανταγωνισμός μεταξύ τους στον τομέα της ανάπτυξης σημαντικών συστημάτων, σχετικά με τη μείωση των επιβλαβών εκπομπών σε βενζινοκίνητα και πετρελαιοκίνητα επιβατικά αυτοκίνητα.

Οι τεχνολογίες αυτές έχουν στόχο να καταστήσουν τα επιβατικά αυτοκίνητα λιγότερο βλαβερά για το περιβάλλον. Αν αποδειχθεί, αυτή η συνέργεια μπορεί να στέρησε από τους καταναλωτές την ευκαιρία να αγοράσουν αυτοκίνητα που ρυπαίνουν λιγότερο, παρά το γεγονός ότι η σχετική τεχνολογία ήταν διαθέσιμη στους κατασκευαστές.

Τον περασμένο Οκτώβριο η Κομισιόν πραγματοποίησε εφόδους στις εγκαταστάσεις των γερμανικών αυτοκινητοβιομηχανιών στο πλαίσιο των αρχικών ερευνών της.

Το εκτελεστικό όργανο της ΕΕ εξετάζει αν οι εταιρείες συνήργησαν για να περιορίσουν την ανάπτυξη και την εφαρμογή συστημάτων καταλυτών, που μειώνουν τα οξείδια του αζώτου στις εκπομπές των αυτοκινήτων ντίζελ, καθώς και φίλτρων που μειώνουν τις εκπομπές σωματιδίων στα αυτοκίνητα βενζίνης.

Η Daimler, η μητρική εταιρία της Mercedes-Benz, ήταν η πρώτη που ομολόγησε αυτή τη συνεννόηση μεταξύ των γερμανικών αυτοκινητοβιομηχανιών ώστε να επωφεληθεί της επιείκειας των αρχών ανταγωνισμού και να μην κληθεί να πληρώσει υπέρογκο πρόστιμο.

Τα καρτέλ απαγορεύονται στην ΕΕ επειδή βλάπτουν τον ανταγωνισμό και τους καταναλωτές. Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή μπορεί να επιβάλλει βαριά πρόστιμα στις επιχειρήσεις που συνεννοούνται μεταξύ τους. Ένα τέτοιο πρόστιμο ρεκόρ επιβλήθηκε στις 19 Ιουλίου 2016, όταν η Ευρωπαϊκή Ένωση επέβαλε πρόστιμο 3 δισ. ευρώ σε τέσσερις Ευρωπαίους κατασκευαστές φορτηγών, που κατηγορήθηκαν ότι επί 14 χρόνια συνεννοούνταν για τις τιμές πώλησης των φορτηγών τους.

Δεν υπάρχει νομική προθεσμία για την ολοκλήρωση μιας έρευνας για καρτέλ, υπενθύμισε η Κομισιόν. Η διάρκεια αυτής της έρευνας εξαρτάται από διάφορα στοιχεία, μεταξύ των οποίων η πολυπλοκότητα της υπόθεσης, ο βαθμός συνεργασίας των κατηγορούμενων επιχειρήσεων με την Κομισιόν και η άσκηση των υπερασπιστικών δικαιωμάτων.