Από την 1η Νοεμβρίου έχει τεθεί σε ισχύ νομοθεσία βάσει της οποίας οι οργανώσεις προστασίας καταναλωτών μπορούν να προσφύγουν στη Δικαιοσύνη εκ μέρους των καταναλωτών που εκπροσωπούν. Αυτό πρακτικά σημαίνει ότι πλέον δεν θα επωμίζονται τα μεγάλα δικαστικά έξοδα οι ίδιοι οι καταναλωτές.

Με αφορμή το Dieselgate, η κεντρική Ομοσπονδία Συνδέσμων Προστασίας Καταναλωτών (VZBV-Verbraucherzentrale Bundesverband) κατέθεσε σήμερα την πρώτη στη Γερμανία συλλογική αγωγή κατά της Volkswagen ζητώντας να αποζημιωθούν οι οδηγοί πετρελαιοκίνητων.

“Η VW εξαπάτησε και χρωστά αποζημιώσεις στους καταναλωτές, που υπέστησαν ζημίες” τόνισε ο Κλάους Μίλερ, πρόεδρος του Ομοσπονδιακού Συνδέσμου Καταναλωτών. Ήδη από τις πρώτες πρωινές ώρες η Ομοσπονδία απέστειλε με φαξ τις 240 σελίδες της αγωγής στον εφετείο του Μπραουνσβάιγκ.

Η συλλογική αγωγή πρόκειται για ένα νέο ένδικο βοήθημα που δίνει τη δυνατότητα σε συλλογικά όργανα να προσφύγουν στη δικαιοσύνη εναντίον επιχειρήσεων διεκδικώντας οικονομική αποζημίωση για τα μέλη τους χωρίς αυτά να είναι απαραίτητο να συμμετέχουν στην εκδίκαση της αγωγής και χωρίς οικονομικό ρίσκο. Ο Ομοσπονδιακός Σύνδεσμος Καταναλωτών θέλει να επιτύχει την καταβολή αποζημιώσεων σε κατόχους αυτοκινήτων ντίζελ που βλάπτονται από την υποχρεωτική απόσυρση των οχημάτων τους από την κυκλοφορία λόγω χειραγώγησης των ρύπων. Υπολογίζονται σε 2,5 εκατ. αυτοκίνητα.

Απώτερος στόχος η επιστροφή ολόκληρου του τιμήματος αγοράς, όπως τονίζει ο Κλάους Μίλερ. Οι δικηγόροι του Συνδέσμου υπολογίζουν ότι την υπογραφή τους στην αγωγή θα βάλουν πολλές χιλιάδες μεμονωμένων καταναλωτών, που δεν έχουν προσφύγει ατομικά κατά της VW ενώπιον των δικαστηρίων. Κατά την ADAC, που μαζί με τις ενώσεις καταναλωτών οργανώνει τη συλλογική αγωγή, η διαδικασία θα ξεκινήσει μέσα Νοεμβρίου στην Ομοσπονδιακή Υπηρεσία Δικαιοσύνης.

1VW: η συλλογική αγωγή θα απορριφθεί

Από την πλευρά της η VW θεωρεί ότι η συλλογική αγωγή δεν θα έχει επιτυχία, γιατί οι κάτοχοι πετρελαιοκινήτων παρά το σκάνδαλο δεν διαθέτουν επιχειρήματα για να στηρίξουν αξιώσεις. Όπως επισημαίνει η αυτοκινητοβιομηχανία τα αυτοκίνητα πέρασαν από τεχνικό έλεγχο, είναι ασφαλή και πήραν άδεια να κυκλοφορήσουν.

Μέχρι τώρα εκκρεμούν 26.000 περιπτώσεις αγωγών από πελάτες της VW, αποφάσεις υπάρχουν μόνο σε 7.400 περιπτώσεις, ενώ σε επίπεδο πρωτοδικείων οι αγωγές απορρίφθηκαν, πάντα σύμφωνα με την αυτοκινητοβιομηχανία.

Οι δικηγόροι των εναγόμενων κατηγορούν την VW ότι αναζητεί διακανονισμό μόνο όταν φτάσει η υπόθεση στο εφετείο. Αντίθετα η VW απαντά ότι ο αριθμός των διακανονισμών είναι σχετικά χαμηλός.

Σε περίπτωση που η συλλογική αγωγή γίνει δεκτή, οι κάτοχοι πετρελαιοκινήτων θα μπορούν να καθορίσουν το ύψος της αποζημίωσης και ίσως να πρέπει να συνεχίσουν τη δικαστική διαμάχη. Η υπουργός Καταναλωτών Καταρίνα Μπάρλεϊ θεωρεί πάντως πιθανό η συγκεκριμένη αυτοκινητοβιομηχανία να φανεί διατεθειμένη σε αυτό το στάδιο να καταβάλει αποζημιώσεις και να μην περιμένει τη βροχή μεμονωμένων αγωγών.