Όταν το 2014 η Citroen παρουσίαζε το C4 Cactus, με τον ιδιαίτερο εκείνο σχεδιασμό του, είχαν βρεθεί πολλοί που κατέκριναν μια τόσο τολμηρή και διαφορετική προσέγγιση. Αυτά τα δύο επίθετα, όμως, είναι που χαρακτηρίζουν την γαλλική μάρκα από την πρώτη ημέρα της ίδρυσης, πριν ακριβώς 100 χρόνια και το C4 Cactus που την ξαναέβαλε στον δρόμο της πρωτοτυπίας. Και δεν είναι πολλές οι εταιρίες που έχουν φτάσει τον αιώνα, πόσο μάλλον να έχουν μέσα στο άκρως ανταγωνιστικό περιβάλλον της αγοράς αυτοκίνητου τόσο ακέραια ταυτότητα και χαρακτήρα.

Η συγκεκριμένη σχεδιαστική προσέγγιση φαίνεται ότι βρίσκει το κοινό του, καθώς το 2018 ήταν το πέμπτο συνεχόμενο έτος ανάπτυξης, με τη Citroen να πουλά πέρσι 804.173 αυτοκίνητα στην Ευρώπη, σημειώνοντας μια αύξηση 4,6% σε σχέση με το προηγούμενο έτος, ενώ ταυτόχρονα ήταν ρεκόρ πωλήσεων για τα τελευταία εφτά χρόνια.

Η έλευση του νέου C5 Aircross σηματοδοτεί την διεύρυνση της SUV γκάμας της Citroen και τοποθετείται πάνω από το C3 Aircross, καθώς το C4 Cactus θεωρείται από την εταιρία ως hatchback και αντικαταστάτης του C4. Το C5 Aircross είναι το δεύτερο SUV μοντέλο της εταιρίας και αποτελεί τη νέα ναυαρχίδα της μάρκας, όντας το μεγαλύτερο μοντέλο στη γκάμα της. Εμπνέεται από τις επιθυμίες των πελατών της, καθιερώνοντας το νέο SUV σε ένα υψηλό επίπεδο έναντι του ανταγωνισμού, χάρη στην τεχνογνωσία και την οδηγική άνεση που προσφέρει, αποπνέοντας παράλληλα μια σύγχρονη και δυναμική προσωπικότητα.

Με αφορμή το εμπορικό του λανσάρισμα στην Ελλάδα, η τοπική εισαγωγική εταιρία παρουσίασε το αυτοκίνητο στα Τρίκαλα Κορινθίας, όπου είχαμε την ευκαιρία να οδηγήσουμε το C5 Aircross για περίπου 300 χλμ.

1Πλατφόρμα/διαστάσεις

Κατασκευάζεται πάνω στην αρθρωτή πλατφόρμα EMP2, την ίδια που χρησιμοποιούν τα 3008, 5008 και Opel Grandland X. Από πλευρά διαστάσεων το C5 Aircross έχει μήκος 4.500 χλστ., πλάτος 1.840 χλστ., ύψος 1.670 χλστ., και μεταξόνιο 2.730 χλστ., ενώ η απόσταση από το έδαφος ανέρχεται στα 230 χλστ.. Τα νούμερα αυτά το τοποθετούν στο άνω άκρο των μοντέλων της C-SUV κατηγορίας, με την απόσταση από το έδαφος να είναι κορυφαία, μεγαλύτερη από παραδοσιακά και σοβαρά τετρακίνητα μοντέλα. Σε αυτό συμβάλλει και η διάμετρος των τροχών, που αγγίζει τα 720 χλστ., με το αυτοκίνητο να διατίθεται με μια σειρά ζαντών 17 “, 18″ και 19 ” και ελαστικά –ανάλογα την έκδοση- 215/65-17, 235/55-18 και 205/55-19.

2Παραγωγή

Το Citroen C5 Aircross λανσαρίστηκε πρώτα στην Κίνα στα τέλη του 2017, με την τοπική παραγωγή να γίνεται στο εργοστάσιο της κοινοπραξίας Dongfeng-PSA. Για την αγορά της Ευρώπη το αυτοκίνητο κατασκευάζεται στο εργοστάσιο της Citroen στην πόλη Rennes της Γαλλίας από τα τέλη του 2018.

3Το αυτοκίνητο

Μια πρώτη ιδέα για το C5 Aircross πήραμε τον Απρίλιο του 2015, όταν η γαλλική μάρκα παρουσίασε στην έκθεση της Σαγκάη το Aircross concept. Έπρεπε, όμως, να περάσουν ακριβώς δύο χρόνια για να δούμε την έκδοση παραγωγής του στην ίδια έκθεση.

Πριν επεκταθώ, χαρακτηρίζοντας με λίγα λόγια το νέο μεσαίο SUV της Citroen, το C5 Aircross διαθέτει μια μοναδική προσωπικότητα, έχει άπλετους χώρους και κυρίως μια ανάρτηση που το καθιστά –ίσως- το πιο άνετο στην κατηγορία του.

Σχεδιαστικά, το πλατύ μπροστινό τμήμα είναι χαρακτηριστικό των τελευταίων μοντέλων της Citroen. Ψηλά βρίσκονται τα φώτα ημέρας και τα φλας, τα οποία ξεκινούν από το λογότυπο -τα γνωστά “chevrons”- και εκτείνονται σε όλο το πλάτος του οχήματος πλαισιώνοντας μια επιβλητική μάσκα. Αυτά ακολουθούν παράλληλη πορεία με τα κύρια full-LED (προαιρετικά) φωτιστικά σώματα και όλα μαζί, προσφέρουν στο C5 Aircross μία μοντέρνα και εκφραστική όψη, και την πιο ώριμη από όλα τα μοντέλα των Γάλλων.

Συνεχίζοντας, ξεχωρίζει το μακρύ καπό, που υπογραμμίζει τα χαρακτηριστικά των SUVs, ενώ το πλάτος του αυτοκινήτου τονίζεται από τους πλευρικούς αεραγωγούς του προφυλακτήρα. Αυτοί τονίζονται από τις διακοσμητικές χρωματικές ενθέσεις, που ζωντανεύουν λίγο το εμπρός μέρος.

Στο προφίλ, υπάρχουν καμπύλες επιφάνειες, που καταλήγουν σε μια “αιωρούμενη” οροφή, χάρη στις μεγάλες γυάλινες επιφάνειες περιμετρικά. Σε αυτό εντάσσονται και οι μαύρες γυαλιστερές εμπρός και μεσαίες κολώνες, όπως επίσης και τα μαύρα γυαλιστερά παραθυράκια στις πίσω κολώνες. Πάνω στην συνεχή επιφάνεια γυαλιού τονίζεται το χρωμιωμένο στοιχείο σχήματος “C”, με τις δίχρωμες μπάρες οροφής να προσδίδουν στο προφίλ μια πιο περιπετειώδη εμφάνιση. Ακόμα, υπάρχουν μαύρα πλαστικά προστατευτικά στους θόλους των τροχών και στο κάτω μέρος, με τους δύο άξονες να συνδέονται οπτικά από τα Airbump.

Φτάνοντας στο πίσω μέρος, υπάρχει μια κάθετη πόρτα για τον χώρο αποσκευών, που χαρίζει ένα μεγάλο πορτμπαγκάζ, όπως θα δεις παρακάτω. Τα ψηλά τοποθετημένα πίσω φώτα με τέσσερις μονάδες 3D LED σε κάθε πλευρά του οχήματος, αποτελούν μια σχεδιαστική και υψηλής τεχνολογίας φωτεινή υπογραφή. Οι αεραγωγοί του προφυλακτήρα και η διακριτική αεροτομή δίνουν έμφαση στην αεροδυναμική σχεδίαση του αμαξώματος, με τον πίσω προφυλακτήρα να τονίζεται από τις ψεύτικες διπλές χρωμιωμένες απολήξεις της εξάτμισης.

4Εσωτερικό

Περνώντας στην καμπίνα του C5 Aircross, αμέσως θα διακρίνεις την υψηλή θέση οδήγησης, που προσφέρει εξαιρετική περιμετρική ορατότητα, καθώς και ένα ευρύχωρο περιβάλλον, λιγότερο, όμως, εκκεντρικό σε σχέση με τον εξωτερικό σχεδιασμό.

Η αίσθηση αυτή ενισχύεται από την σταυροειδή σχεδίαση του ταμπλό, το οποίο διαθέτει μία λωρίδα που εκτείνεται σε ολόκληρο το πλάτος του αυτοκινήτου και μια λωρίδα χρώματος στο πάνω μέρος των καθισμάτων να οριοθετούν τη βάση των γυάλινων επιφανειών.

Η κεντρική κονσόλα χαρακτηρίζεται από την οθόνη του συστήματος ενημέρωσης και ψυχαγωγίας 8 ιντσών, που περικλείεται από τους αεραγωγούς, ενώ από κάτω της υπάρχει η μπάρα εύκολης πρόσβασης. Επιπλέον, η κονσόλα χαρακτηρίζεται από ρέοντα και καμπύλα σχήματα, τονίζεται δε από μια μαλακή λωρίδα που οριοθετείται από τους διπλούς αεραγωγούς.

Η ψηλά τοποθετημένη, μεγάλου πλάτους κεντρική κονσόλα, είναι εν μέρη επενδυμένη με μαλακά υλικά και μόνο στις περιοχές με τις οποίες έρχεσαι συχνά σε επαφή. Η γενική εικόνα που αποπνέει η καμπίνα είναι high-end, όντας μεν ποιοτική, αλλά όχι από τις κορυφαίες της κατηγορίας ή συγκρινόμενο με το Peugeot 3008.

Ωστόσο είναι -ίσως- η πιο άνετη, με άπλετο χώρο για 5 ενήλικες επιβάτες, με τα τρία πίσω καθίσματα να είναι ανεξάρτητα. Αυτή η επιλογή θυμίζει πολυμορφικό και αυξάνει κατακόρυφα την πρακτικότητα, καθώς εκτός του ότι είναι συρόμενα εμπρός-πίσω κατά 150 χλστ., μπορείς να ρυθμίσεις και την κλίση της πλάτης (από 19 μοίρες έως 26,5 μοίρες), όντας βασικός εξοπλισμός από την πρώτη έκδοση.

Ανάλογα την θέση των πίσω καθισμάτων διαμορφώνεται και ο όγκος του χώρου αποσκευών. Έτσι, στην πιο άνετη θέση για τους πίσω επιβάτες αυτός ανέρχεται στα 580 λίτρα, αλλά φτάνει τα 720 λίτρα όταν συρθούν και τα τρία εμπρός. Το μεγαλύτερο νούμερο της κατηγορίας. Ακόμα, με την αναδίπλωση τους ο όγκος εκτοξεύεται στα 1.630 λίτρα, δημιουργώντας μια επίπεδη επιφάνεια με μήκος έως 1,9 μέτρα, ενώ το πλατύ άνοιγμα (1.017 χλστ) και το ορθογώνιο σχήμα του (μήκος 999 χλστ. έως 1.907 χλστ) καθιστούν ευκολότερη τη φόρτωση των μεγαλύτερων αντικειμένων. Κρεβάτι κανονικό.

Για ακόμα πιο εύκολη πρόσβαση στο πορτμπαγκάζ, το C5 Aircross είναι εξοπλισμένο με “hands free” πόρτα, η οποία ανοίγει ηλεκτρικά, όταν περάσεις το πόδι σου κάτω από τον προφυλακτήρα.

Ανάμεσα στα εμπρός καθίσματα υπάρχει ένα πλατύ υποβραχιόνιο με ένα δίφυλλο πορτάκι που προσφέρει πρόσβαση σε ένα μεγάλο ψυχώμενο αποθηκευτικό χώρο, φωτιζόμενες ποτηροθήκες και ένα ειδικό χώρο για ασύρματη φόρτιση smartphone. Ακόμα, υπάρχουν αρκετοί χώροι για μικροαντικείμενα, όπου συνολικά έχουν χωρητικότητα 33 λίτρα.

Πίσω από το τιμόνι, το οποίο διαθέτει επίπεδο πάνω και κάτω τμήμα, βρίσκεται ο ψηφιακός πίνακας οργάνων, που φωλιάζει μέσα σε ένα μαλακό περίβλημα. Η TFT οθόνη είναι 12,3 ιντσών και απεικονίζει τρία διαφορετικά στυλ γραφικών.

5Κινητήρες

Μηχανικά, το C5 Aircross προσφέρεται με δύο κινητήρες βενζίνης και δύο πετρελαίου, ενώ στα τέλη του 2019 θα είναι το πρώτο Citroen που θα εξοπλιστεί με ένα plug-in hybrid (PHEV) σύνολο. Αυτό θα έχει μειωμένες εκπομπές CO2 και αυτονομία 60 χλμ. σε καθαρά ηλεκτρική λειτουργία.

Μιλώντας για το σήμερα, όμως, στη βάση υπάρχει ο 1.200άρης PureTech 130 ίππων που -προς το παρόν- συνδυάζεται αποκλειστικά με 6-τάχυτο μηχανικό κιβώτιο. Ακολουθεί ο 1.600άρης PureTech απόδοσης 180 ίππων, ο οποίος συνδυάζεται μόνο με αυτόματο κιβώτιο 8 σχέσεων.

Από πλευράς κινητήρων diesel συναντάμε τον BlueHDi 130 ίππων που συνδυάζεται τόσο με με 6-τάχυτο μηχανικό κιβώτιο, όσο και με 8-τάχυτο αυτόματο, όπως και τον BlueHDi 180 ίππων που συνδυάζεται με αυτόματο κιβώτιο 8 σχέσεων.

6Τιμές

Το C5 Aircross είναι ήδη διαθέσιμο στην ελληνική αγορά και προσφέρεται σε τέσσερις εξοπλιστικές εκδόσεις: την Live, την Inspire, την Feel, και την Shine, με τον αναλυτικό κατάλογο να διαμορφώνεται ως εξής:

Καύσιμο Κινητήρας Έκδοση Τιμή (€)
Βενζίνη 1.2 PureTech 130 S&S Live 22.550
1.2 PureTech 130 S&S Inspire 24.800
1.2PureTech 130 S&S Feel 27.000
1.2 PureTech 130 S&S Shine 31.050
1.6 PureTech 180 S&S EAT8 Inspire 30.800
1.6 PureTech 180 S&S EAT8 Feel 33.100
1.6 PureTech 180 S&S EAT8 Shine 35.950
Πετρέλαιο 1.5 BlueHDi 130 S&S Live 25.000
1.5 BlueHDi 130 S&S Inspire 26.700
1.5 BlueHDi 130 S&S Feel 29.750
1.5 BlueHDi 130 S&S Shine 32.600
1.5 BlueHDi 130 S&S EAT8 Inspire 29.850
1.5 BlueHDi 130 S&S EAT8 Feel 32.150
1.5 BlueHDi 130 S&S EAT8 Shine 35.000
2.0 BlueHDi 180 S&S EAT8 Feel 36.750
2.0 BlueHDi 180 S&S EAT8 Shine 42.500

Αναλυτικά τα τεχνικά χαρακτηριστικά κάθε κινητήρα, καθώς και τον εξοπλισμό κάθε έκδοσης μπορείς να δεις εδώ.

7Στον δρόμο

Πριν γίνει αναφορά για την οδηγική συμπεριφορά του νέου C5 Aircross, παρακάτω θα διαβάσεις λίγα λόγια για την ανάρτηση με Progressive Hydraulic Cushions της Citroen, η οποία είναι στον βασικό εξοπλισμό σε όλες τις εκδόσεις του. H συγκεκριμένη ανάρτηση πρακτικά αντικαθιστά την κορυφαία υδροπνευματική ανάρτηση που διέθετε -κάποτε- στον στόλο της η Citroen, αλλά καινοτομία της και υπόσχεται μια ανάλογη εμπειρία άνεση, δυναμισμού και οδηγικής απόλαυσης, προσφέροντας την αίσθηση που δίνει ένα “μαγικό χαλί”, χωρίς ωστόσο να ξέρω κάποιον που να έχει καβαλήσει ένα για να μας πει πως είναι αυτή η αίσθηση.

Η τεχνολογία πίσω από αυτήν είναι σχετικά απλή, με την Citroen να έχει αντικαταστήσει τα κλασικά “bump-stops” που βρίσκει κανείς σε μία συμβατική ανάρτηση με προσεκτικά ρυθμισμένα δευτερεύοντα αμορτισέρ που οι μηχανικοί αποκαλούν “προοδευτικά υδραυλικά μαξιλάρια” (hydraulic cushions). Η ανάρτηση λειτουργεί συνεπώς σε δύο στάδια για να ταιριάζει με τον τρόπο χρήσης του αυτοκινήτου. Σε ελαφριά συμπίεση και αποσυμπίεση, το ελατήριο και το αμορτισέρ ελέγχουν τις κατακόρυφες κινήσεις χωρίς να χρειάζονται βοήθεια από τα υδραυλικά στοπ.

Κατά τη διάρκεια μεγαλύτερων αναταράξεων, το ελατήριο και το αμορτισέρ λειτουργούν μαζί με τα υδραυλικά στοπ συμπίεσης ή αποσυμπίεσης, που σταδιακά επιβραδύνουν την κίνηση του συστήματος για να αποτρέψουν το τράνταγμα στο τέλος της διαδρομής του. Σε αντίθεση με ένα παραδοσιακό μηχανικό στοπ, το οποίο απορροφά μεν ενέργεια αλλά επιστρέφει και ένα μέρος της, το υδραυλικό στοπ απορροφά και διαχέει αυτή την ενέργεια. Αυτό σημαίνει ότι δεν υπάρχει αναπήδηση.

Η εταιρία αναφέρει ότι παρουσιάστηκε, δοκιμάστηκε και έδειξε τις δυνατότητές της σε αγώνες ράλι cross-country τοποθετημένη στις ZX που θριάμβευσαν στο Παρίσι-Ντακάρ του 1994, ενώ ανάλογο σύστημα χρησιμοποιείται και στο C3 WRC. Μαζί με την αυξημένη απόσταση από το έδαφος τα αμορτισέρ απορροφούν καλύτερα τις δονήσεις, ιδιαίτερα μετά από άλματα και ελέγχουν πολύ καλύτερα το αμάξωμα στα άκρα της διαδρομής της ανάρτησης, επιτρέποντας πιο “μαλακές” ρυθμίσεις στο κέντρο της διαδρομής, όπου το αυτοκίνητο περνά τον περισσότερο χρόνο.

Το αποτέλεσμα είναι απόλυτα ικανοποιητικό, χωρίς ωστόσο να φτάνει την αποτελεσματικότητα μια αερανάρτησης. Βεβαία εκεί εκτοξεύεται το κόστος. Το C5 Aircross, όμως, προσφέρει εξαιρετική άνεση, όπως θα έπρεπε να είναι όλα τα SUV και όχι να προσπαθούν να γίνουν sport. Η ποιότητα κύλισης, η ηχομόνωση της καμπίνας, τα καθίσματα-πολυθρόνες και η απαράμιλλη απόσβεση όλων των ανωμαλιών του οδοστρώματος συμβάλλουν σε μια stress-free εμπειρία μετακίνησης, είτε μέσα στην πόλη είτε στον ανοιχτό δρόμο κατά την διάρκεια ενός ταξιδιού, καθιστώντας το γαλλικό SUV πραγματικό χιλιομετροφάγο.

Από την άλλη, δεν μπορώ να μην αναφέρω ότι οι κλίσεις του αμαξώματος είναι κάτι περισσότερο από εμφανείς απ’έξω, ενώ και οι επιβάτες θα τις παρατηρήσουν. Αυτές επ’ ουδενί δεν προκαλούν αίσθημα ανασφάλειας και θα γίνουν αισθητές σε μια πολύ απότομη αλλαγή της κατεύθυνσης ή αν αποφασίσεις να κινηθείς γρήγορα. Η επιτυχία του C5 Aircross, όμως, είναι ότι παρότι “γέρνει” τα στιβαρά του θεμέλια σου δίνουν αυτοπεποίθηση και σιγουριά ότι θα στρίψει με αρκετά χλμ. και δεν θα υπάρξει κάποια απρόσμενη αποσταθεροποίηση.