Test Drive: Πρώτη δοκιμή του Skoda Scala στην Κροατία

Σχετικά άρθρα

Τα SUV είναι πανταχού παρόντα αυτές τις μέρες, και πολύ πιθανό να υποθέσω ότι το επόμενο αυτοκίνητό σου θα είναι ένα υπερυψωμένο όχημα με εξαιρετικά περιορισμένες εκτός δρόμου ικανότητες. Αλλά τι θα έλεγες αν σου έλεγα ότι υπάρχει μια φθηνότερη, καλύτερη και πιο οικονομικά αποδοτική εναλλακτική λύση; Ενθουσιασμένος από την προοπτική; Τα οικογενειακά hatchback δεν είναι κάτι καινούργιο και το C-Segment ήταν κάποτε κραταιό, ορίζοντας την τάση της εποχής. Σήμερα, όμως, έχει γίνει η τρίτη σε όγκο κατηγορία της ευρωπαϊκής αγοράς, πίσω από τα SUV και τα supermini.

Παρόλα αυτά, θα ήταν αυτοκτονικό για μια εταιρία να μην έχει στην γκάμα της ένα τέτοιο μοντέλο, και η Skoda δεν θα μπορούσε να μείνει απλός θεατής, όπως βρισκόταν με το Rapid. Οι πωλήσεις του τελευταίου δεν ήταν αντιπροσωπευτικές της δυναμικής που έχει αποκτήσει τα τελευταία χρόνια η τσέχικη εταιρία. Τα εργοστάσια της βρίσκονται στο όριο της παραγωγικής τους δυνατότητας, και γι’αυτό και μέσα στον Απρίλιο θα ανακοινωθεί που θα φτιαχτεί το νέο της εργοστάσιο – κατά πάσα πιθανότητα στη Σερβία.

Με την Skoda να φέρνει κέρδη στο VW Group, η εταιρία έχει την ευκαιρία να “ψωνίσει” από τα πάνω ράφια του γερμανικού ομίλου, και το Scala είναι προσεγμένο σε κάθε του λεπτομέρεια. Με το λανσάρισμα του στην χώρα μας να ορίζεται για τις αρχές Ιουνίου, ταξιδέψαμε τις προηγούμενες δύο ημέρες στο Σπλιτ της Κροατίας για την παγκόσμια παρουσίαση του, ώστε να το οδηγήσουμε για πρώτη φορά. Ο ανταγωνισμός του είναι πολυδιάστατος, τόσο εντός του VW Group (Golf, Seat Leon) όσο και εκτός (Ford Focus, Opel Astra, Peugeot 308). Μετά τη σύντομη επαφή με το Scala, μπορώ να πω ότι χωρίς υπερβολή αυτή τη στιγμή είναι καλύτερο από το Golf, αναγνωρίζοντας φυσικά ότι το τελευταίο είναι σχεδόν 7 χρόνια στην αγορά. Προσωπικά, όμως, θεωρώ ως κυριότερους αντιπάλους του τα δύο μοντέλα των κορεατών (i30 και Ceed).

Όνομα

Αυτό προέρχεται από τη λατινική λέξη “scala”, η οποία στο πέρασμα του χρόνου υιοθετήθηκε και στη σύγχρονη ελληνική γλώσσα, αντικαθιστώντας τη “δική μας” “κλίμακα”. Ένα όνομα σκόπιμα επιλεγμένο για να δώσει έμφαση σε αυτό που αντιπροσωπεύει το μοντέλο για τη Skoda, δηλαδή την άνοδο της μάρκας σε ακόμα υψηλότερα επίπεδα ποιότητας, σχεδίασης και τεχνολογίας, καθώς το Scala θα είναι αντίπαλος του Golf και των άλλων μοντέλων της κατηγορίας του.

Πλατφόρμα/διαστάσεις

Το Scala βασίζεται στην MQB A0 πλατφόρμα του VW Group και το μήκος του αγγίζει τα 4.362 χλστ., το πλάτος του τα 1.793 χλστ. και το ύψος του τα 1.471 χλστ., ενώ το μεταξόνιο ανέρχεται στα 2.649 χλστ., το οποίο είναι ελάχιστα μεγαλύτερο από αυτό του Golf (2.620 χλστ.).

Παραγωγή

Ακριβώς δύο μήνες μετά την διαδικτυακή παρουσίαση του νέου Scala, βγήκε από τη γραμμή παραγωγής του εργοστασίου της Skoda στο Mlada Boleslav της Τσεχίας το πρώτο αυτοκίνητο, και είναι το πρώτο από τα τέσσερα νέα μοντέλα που θα παρουσιάσει η εταιρία μέσα στο 2019.

Εμφάνιση

Με το Scala η Skoda μας δείχνει το νέο πρόσωπο της γλώσσας σχεδιασμού της μάρκας, όντας το πρώτο μοντέλο που την υιοθετεί και η οποία θα ενσωματωθεί στα μελλοντικά μοντέλα. Ακόμα, το Scala είναι το πρώτο μοντέλο της Skoda στην Ευρώπη που αντί για λογότυπο στο πίσω μέρος, έχει γραμμένο το όνομα της τσέχικης εταιρίας, και θα ακολουθήσει το Kamiq. Η αναγραφή της επωνυμίας είναι ακόμα πιο εντυπωσιακή στην περίπτωση του επιμηκυμένου πίσω παρμπρίζ που περιλαμβάνεται στα πακέτα Emotion και Image.

Σχεδιαστικά, το μοντέλο φέρει στοιχεία που πρωτοείδαμε στο Vision RS concept και πρακτικά γεφυρώνει οπτικά το κενό μεταξύ ενός παραδοσιακού hatchback και ενός station wagon, φέρνοντας περισσότερο στο Audi A3 Sportback.

Τα τριγωνικά LED φωτιστικά σώματα (στάνταρ από τη βασική έκδοση) του Scala είναι στενά και κωνικά, και συνδέονται με την κάθετη μάσκα. Πιο κάτω, ο προφυλακτήρας διαθέτει μεγάλες εισαγωγές αέρα στο κάτω μέρος του, καθώς και κάθετες εισαγωγές (air curtains), που διαμορφώνουν το εμπρός του τμήμα. Χαρακτηριστικά στοιχεία σχεδιασμού αποτελούν τα μεγάλα “τρίτα” πίσω παράθυρα, όπως και η μεγάλη πίσω πόρτα του χώρου αποσκευών, που συνδυάζεται με τα πίσω LED φώτα, με δυναμικούς δείκτες στροφής (προαιρετικά).

Τέλος, το Scala εξοπλίζεται με ζάντες διαστάσεων από 15″ έως 18″ που συνδυάζονται με τα δώδεκα διαθέσιμα χρώματα του αμαξώματος και συμβάλλουν με τη σειρά τους στην εντυπωσιακή εμφάνιση.

Εσωτερικό

Περνώντας στο εσωτερικό, το Scala είναι το πρώτο μοντέλο της τσέχικης εταιρίας που ακολουθεί τη νέα σχεδιαστική ταυτότητα της εταιρίας, η οποία έχει την ταυτότητα του Δημήτρη Δαρκούδη, με την καμπίνα του Scala να δανείζεται πολλά στοιχεία από το Vision X Concept. Ακόμα, στο Scala τοποθετείται για πρώτη φορά η τρίτη γενιά των infotainment συστημάτων των Γερμανών.


Η καμπίνα συνδυάζει την εργονομία και το εμπνευσμένο design με τους δεδομένους κορυφαίους χώρους επιβατών, αποσκευών και αποθήκευσης των μοντέλων της Skoda. Ο πίνακας οργάνων και η κεντρική οθόνη αφής βρίσκονται ψηλά στο ταμπλό που καλύπτεται από υψηλής ποιότητας μαλακό αφρώδες υλικό. Στο καινούργιας σχεδίασης ταμπλό, η χαρακτηριστική γραμμή που περικλείει την προαιρετική οθόνη 9,2 ιντσών του συστήματος ενημέρωσης και ψυχαγωγίας Amundsen, το οποίο προσφέρει ασύρματη συνδεσιμότητα για το Apple CarPlay.

Στις μεσαίες εκδόσεις υπάρχει το σύστημα Bolero με οθόνη 8 ιντσών, ενώ στη βασική έκδοση με το σύστημα Swing, η οθόνη έχει διαγώνιο 6,5 ίντσες. Σε κάθε περίπτωση, αυτή είναι τοποθετημένη ψηλά, εντός του οπτικού σου πεδίου και σου δίνει την εντύπωση ότι αιωρείται. Την ίδια στιγμή αποτελεί μια εργονομική βάση για το χέρι με το οποίο χειρίζεται την οθόνη αφής. Το ηχοσύστημα Sound System είναι διαθέσιμο στα επίπεδα εξοπλισμού Bolero και Amundsen, έχει ισχύ εξόδου 405 Watt, κεντρικό ηχείο στο ταμπλό και subwoofer στο πορτμπαγκάζ.

Προαιρετικά προσφέρεται και το Virtual Cockpit, με την οθόνη του πίνακα οργάνων να έχει διαγώνιο 10,25 ίντσες. Μια ευχάριστη ατμόσφαιρα δημιουργείται από τον εσωτερικό φωτισμό, τις ζεστές αποχρώσεις και τις αντιπαραβαλλόμενες έγχρωμες ραφές στα καλύμματα των καθισμάτων, τα οποία προαιρετικά είναι διαθέσιμα με ειδικά επεξεργασμένη επένδυση.

Οι εμπρός πόρτες διαθέτουν υψηλής ποιότητας και μαλακής υφής επενδύσεις, ενώ τα ζεστά χρώματα, τα ιδιαίτερα διακοσμητικά, ο ατμοσφαιρικός φωτισμός και οι ραφές που δημιουργούν αντιθέσεις στα καθίσματα δημιουργούν μια ιδιαίτερα ευχάριστη ατμόσφαιρα.

Οι χώροι για τους επιβάτες είναι το πιο δυνατό χαρτί του νέου Scala, όντας οι μεγαλύτεροι της κατηγορίας, με άπλετο αέρα για τα γόνατα και το κεφάλι των πίσω επιβατών, χωρίς να επηρεάζεται από την ηλιοροφή. Πίσω θα βολευτούν με χαρακτηριστική άνεση τρεις επιβάτες, ενώ υπάρχουν πάρα πολλοί αποθηκευτικοί χώροι μέσα στη καμπίνα με συνολική χωρητικότητα 26 λίτρων.

Τα θερμαινόμενα παρμπρίζ και τιμόνι που διατίθενται προαιρετικά και εξασφαλίζουν επιπλέον άνεση. Τέλος, υπάρχουν πρακτικές λύσεις, όπως ομπρέλα στην πόρτα του οδηγού και ηλεκτρικά ελεγχόμενη πόρτα πορτμπαγκάζ.

O τελευταίος έχει όγκο 467 λίτρα (από 415 στο Rapid Spaceback), ενώ όταν αναδιπλωθούν τα διαιρούμενα (60:40) πίσω καθίσματα αυτός εκτοξεύεται στα 1.410 λίτρα, ή 30 περισσότερα από το Rapid Spaceback.

Κινητήρες

Μηχανικά, το Scala προσφέρεται με 5 κινητήρες βενζίνης, πετρελαίου και CNG, όλοι με άμεσο ψεκασμό, σύστημα start/stop, φίλτρο σωματιδίων και σύστημα ανάκτησης ενέργειας κατά το φρενάρισμα.

Ανάμεσα στους κινητήρες συναντάμε τον τρικύλινδρο 1.000αρη απόδοσης 95 και 115 ίππων με 175 και 200 Nm ροπής. Επίσης υπάρχει ο τετρακύλινδρος 1.500αρης απόδοσης 150 ίππων με 250 Nm ροπής.

Από πλευράς πετρελαίου, υπάρχει ο 1,6 λίτρων TDI απόδοσης 115 ίππων και 250 Nm, ενώ ο 1.0-λίτρου G-TEC αποδίδει 90 άλογα και 145 Nm ροπής, καταναλώνει φυσικό αέριο (CNG), είναι απόλυτα φιλικός για το περιβάλλον και αναμένεται αργότερα, το τελευταίο τρίμηνο του 2019.

Και οι πέντε υπερτροφοδοτούμενοι κινητήρες πληρούν την προδιαγραφή Euro 6d-TEMP και συνδυάζονται με 5-τάχυτο μηχανικό (μόνο η έκδοση του 1.0 TSI των 95 ίππων), 6-τάχυτο μηχανικό και 7-τάχυτο αυτόματο κιβώτιο ταχυτήτων.

Διαθεσιμότητα

To ολοκαίνουργιο Scala θα έρθει στην χώρα μας από αρχές Ιουνίου, αλλά η εισαγωγική εταιρία δεν έχει οριστικοποιήσει ακόμα τις τιμές με το εργοστάσιο, αλλά επιφυλάχθηκε ότι θα ακολουθήσει επιθετική τιμολογιακή πολιτική. Προσωπική, εκτίμηση, όμως, ότι θα ξεκινά λίγο πάνω από τα €16.000, και με €20.000 θα μπορείς να πάρει τη βασική έκδοση με τον 1.500άρη κινητήρα. Θα δούμε, όμως, αν ισχύουν αυτά.

Το Scala διαθέτει έως εννέα αερόσακους, συμπεριλαμβανομένου ενός αερόσακου γονάτων οδηγού και για πρώτη φορά στην κατηγορία, προσφέρεται με προαιρετικούς πίσω πλευρικούς αερόσακους. Σε περίπτωση επικείμενης σύγκρουσης, το προαιρετικό σύστημα πρόληψης προστασίας επιβατών (Crew Protect Assist) κλείνει αυτόματα τα παράθυρα και προεντείνει τις εμπρός ζώνες ασφαλείας.

Στον δρόμο

Ξεκινώντας από την ανάρτηση, ανεξαρτήτου έκδοσης εξοπλισμού και ιπποδύναμης, το νέο Scala διαθέτει γόνατα MacPherson εμπρός και ημιάκαμπτο άξονα με υστερούντες βραχίονες στον πίσω. Έτσι, ακόμα και με τον 1.500άρη TSI με τα 150 θα έχεις ημιάκαμπτο πίσω. Πειράζει; Για το προφίλ του αγοραστή, καθόλου. Εξάλλου το Scala μπορεί να εξοπλιστεί προαιρετικά με ενεργή ανάρτηση, όπου το σύστημα Sport Chassis Control προσφέρει τις επιλογές Normal ή Sport μέσω της επιλογής οδηγικού προφίλ (Driving Mode Select), ενώ και η σπορ ανάρτηση χαμηλώνει την απόσταση από το έδαφος κατά 15 χλστ σε σχέση με τη στάνταρ.

Σε κάθε περίπτωση, η ανάρτηση απορροφά πολύ αποτελεσματικά τις ανωμαλίες του οδοστρώματος καθώς είναι ξεκάθαρο ότι ο πρωταρχικός σκοπός των μηχανικών κατά την εξέλιξη του είναι να προσφέρει μια εξαιρετική άνετη κύλιση και συμβίωση μαζί του. Το σύστημα διεύθυνσης παρέχει πολύ σωστή πληροφόρηση του τι συμβαίνει στους εμπρός τροχούς, με την αμεσότητα των εντολών να είναι καλή. Η αίσθηση του, όμως, είναι σχετικά ελαφριά στην βασική έκδοση, ενώ όταν επιλέξεις το Sport πρόγραμμα οδήγησης γίνεται ανούσια πολύ “βαρύ”.

Οι κλίσεις στις στροφές είναι σε φυσιολογικά επίπεδα, ενώ το set-up των αναρτήσεων δεν θα σε εμπνεύσει για να κάνεις το κάτι παραπάνω. Φαίνεται, όμως, ξεκάθαρα ότι το πλαίσιο μπορεί να σηκώσει εύκολα πολλά περισσότερα άλογα, και μια Scala RS έκδοση θα του έδινε το απαραίτητο νεύρο. Ίσως, όμως, ο εσωτερικός ανταγωνισμός να μην το επιτρέπει. Δεν παύει, όμως, να αποτελεί έναν καλό πονοκέφαλο για τα “κεφάλια” του VW Group.

Κατά την παρουσίαση του αυτοκινήτου στο Σπλιτ της Κροατίας είχαμε την ευκαιρία να οδηγήσουμε την έκδοση με τον 1.000άρη κινητήρα για περίπου 100 χλμ. και την έκδοση με τον 1.500άρη για περίπου 200 χλμ. Με το που κάτσεις στο αναπαυτικό κάθισμα το πρώτο πράγμα που αντιλαμβάνεσαι είναι η πολύ καλή θέση της οδήγησης του μοντέλου της Skoda, χωρίς να διαφέρει σημαντικά από τα υπόλοιπα του Group.

Τα μηχανικά σύνολα είναι δοκιμασμένα και διαθέτουν αρκετή ελαστικότητα. Αυτό που μένει στο τέλος της ημέρας είναι η ομαλή και η γεμάτη καμπύλη της ροπής και των δύο κινητήρων, καθώς και η φειδώ τους σε καύσιμο. Παρότι δεν ήμουν πολύ συγκρατημένος με το γκάζι εξαιτίας των πολύ όμορφων δρόμων που οδηγήσαμε, το trip computer στο πρώτο έγραψε 6,3 λίτρα/100 χλμ., και για στο δεύτερο 7,8 λίτρα/100 χλμ. Είμαι σίγουρος, όμως, ότι η πραγματική σε καθημερινή χρήση θα είναι τουλάχιστον 10% μειωμένη.

Τέλος, για το σύστημα πέδησης το Scala εφοδιάζεται με δίσκους σε όλους τους τροχούς και ανάλογα με την ισχύ στον μπροστινό άξονα υπάρχουν δαγκάνες μονού εμβόλου και διάμετρο 256 ή 276 χιλιοστά, ενώ στον πίσω, τα δισκόφρενα έχουν διάμετρο 230 χλστ. Ενάντια στην τάση της εποχής, υπάρχει κλασικό χειρόφρενο με χειρολαβή στο εσωτερικό και όχι ηλεκτρικό, κάτι που προσωπικά επικροτώ.

Συμπέρασμα

Το Skoda Scala είναι το τέλειο οικογενειακό hatchback που -αν και δεν είναι γνήσιος ανταγωνιστής του VW Golf ή του Ford Focus- αποτελεί μια σοβαρή εναλλακτική λύση για τα υπόλοιπα μοντέλα της κατηγορίας.

Στα ατού του είναι οι ασύγκριτοι εσωτερικοί χώροι, η πολύ καλή ποιότητα των υλικών της καμπίνας, η τεχνολογία που διαθέτει και φυσικά τα συστήματα ασφάλειας. Αν όλα αυτά συνοδευτούν και μια πολύ καλή τιμή, θα είναι πραγματικά αυτό που ψάχνει η πλειοψηφία της αγοράς.

Φωτογραφίες

#trending

#trending

Αξίζει να δεις
Featured

Περισσότερα νέα

Τα ηλεκτρικά θα κοστίζουν λιγότερο από αυτά με κινητήρες εσωτ. καύσης το 2027, αλλά θα έχουν πολύ μεγαλύτερο κόστος επισκευής

Το κόστος κατασκευής των ηλεκτρικών αυτοκινήτων μειώνεται ταχύτερα από ό,τι αναμένει η Ford και σύμφωνα με την πρόβλεψη της Gartner, μιας αμερικανικής εταιρείας τεχνολογικής...

Η Renault δεν θα προσφέρει μόνο ηλεκτρικά αυτοκίνητα από το 2030

Στις αρχές του 2022 η Renault είχε ανακοινώσει πως έως το 2030 η εταιρία θα μεταμορφωθεί σε μια αμιγώς ηλεκτρική εταιρία για την αγορά...

Η κατήγορος του Christian Horner έκανε επίσημη καταγγελία στη FIA

Νέο κεφάλαιο στην υπόθεση Christian Horner, με την γυναίκα κατήγορο να έχει κάνει επίσημη καταγγελία για τη συμπεριφορά του στη FIA, ενώ ετοιμάζεται να...
Autoblog.gr