Στο τέλος του 2020, το σύνολο των πωληθέντων αυτοκινήτων κάθε αυτοκινητοβιομηχανίας στην Ευρώπη θα πρέπει έχει μέσο όρο εκπομπών ρύπων τα 95 γρ/χλμ. Εάν δεν άλλαζε τίποτα το 2020 (σε σχέση με το 2018) από προϊοντική άποψη στους κατασκευαστές, το σύνολο των προστίμων που θα έπρεπε να πληρώσουν στην ΕΕ θα ανέρχονταν στα 34 δισ. ευρώ.

1

Και αυτό γιατί το πρόστιμο ανέρχεται σε €95 για κάθε επιπλέον γραμμάριο CO2 ανά χλμ. του μέσου όρου, πολλαπλασιασμένο με τον αριθμό των πωληθέντων αυτοκινήτων. Ο παρακάτω πίνακας δείχνει ακριβώς τα πρόστιμα που θα έπρεπε να πληρώσει ο κάθε όμιλος, με τα στοιχεία να προέρχονται από την της Ευρωπαϊκή Ένωση.

Όμιλος Συνολικό πρόστιμο Πρόστιμο ανά αυτοκίνητο
Daimler Group 3,01 δισ. ευρώ €3.192
FCA Group 3,24 δισ. ευρώ €3.373
Ford Group 2,56 δισ. ευρώ €2.576
Hyundai Group 2,88 δισ. ευρώ €2.852
PSA Group 5,39 δισ. ευρώ €2.194
Renault Group 3,57 δισ. ευρώ €2.207
VW Group 9,19 δισ. ευρώ €2.525

Ένας σημαντικός λόγος που τα νέα αυτοκίνητα είναι ακριβότερα από την προηγούμενη γενιά τους, είναι γιατί οι κατασκευαστές μετακυλούν το παραπάνω κόστος στον καταναλωτή. Σήμερα, όλοι οι κατασκευαστές έχουν ένα μέσο όρο εκπομπών ρύπων κάτω από τα 130 γρ/χλμ., και γι’αυτό μέσα στο επόμενο έτος θα υπάρξει μια “έκρηξη” προσφοράς από ηλεκτρικά μοντέλα. Το πρόβλημα, όμως, που αντιμετωπίζουν οι κατασκευαστές είναι η τεράστια ζήτηση και απήχηση των καταναλωτών στα SUV οχήματα. Η ΕΕ έχει θέσει το μέγιστο όριο/στόχο των εκπομπών CO2 (των 95 γρ/χλμ.) από το 2015, αλλά η δραματική αύξηση των πωλήσεων των SUVs την τελευταία 5ετία αποτελεί πονοκέφαλο για κάθε εταιρία, καθώς τα βαρύτερα και λιγότερο αεροδυναμικά SUV καταναλώνουν περισσότερο καύσιμο, και κατ’επέκταση εκπέμπουν περισσότερους ρύπους.

2

Σύμφωνα με μελέτη του Ερευνητικού Κέντρου Ενέργειας της Μεγάλης Βρετανίας (UKERC), τα SUVs εκπέμπουν περίπου 25% περισσότερο CO2 από ό,τι ένα αυτοκίνητο μεσαίου μεγέθους και σχεδόν τέσσερις φορές περισσότερα από ένα μεσαίου μεγέθους plug-in υβριδικό. Σύμφωνα με την έρευνα, τα τελευταία τέσσερα χρόνια πωλήθηκαν στο Ηνωμένο Βασίλειο 1,8 εκατομμύρια SUV, και το 2018 τα SUV αντιπροσώπευαν το 21,2% των πωλήσεων νέων αυτοκινήτων. Συγκριτικά, η συγκεκριμένη κατηγορία οχημάτων αντιπροσώπευε μόλις το 13,5% της αγοράς στο τέλος του 2014.

Το UKERC αναφέρει ότι στην υπόθεση ότι η πλειοψηφία των παραπάνω SUV θα είναι στους δρόμους του Ηνωμένου Βασιλείου για τουλάχιστον μια δεκαετία, εκτιμάται ότι οι επιπλέον εκπομπές ρύπων από αυτά τα SUV θα ανέλθουν σε περίπου 8,2 εκατομμύρια τόνους CO2.

3

Και εδώ έρχεται το UKERC να προτείνει στην κυβέρνηση του Ηνωμένου Βασιλείου να καταργήσει σταδιακά τα οχήματα που χρησιμοποιούν ορυκτά καύσιμα από το 2030, δηλαδή 10 χρόνια νωρίτερα από ότι έχει ανακοινώσει η κυβέρνηση της Αγγλίας, που αναφέρει ότι θέλει να καταργήσει τα βενζινοκίνητα και πετρελαιοκίνητα αυτοκίνητα το 2040. Ωστόσο, η μελέτη του UKERC προειδοποιεί ότι η δημοτικότητα των SUV θα συνεχιστεί και με τους ηλεκτρικούς κινητήρες, κάτι που σημαίνει ότι τα ηλεκτρικά SUV θα καταναλώνουν περισσότερη ενέργεια σε σύγκριση με μεσαίου μεγέθους ηλεκτρικά οχήματα.