Κλιμάκιο της γερμανικής αυτοκινητοβιομηχανίας βρίσκεται από σήμερα στο νησί προκειμένου να πραγματοποιήσει αυτοψία για το πιλοτικό πρόγραμμα αυτόνομης οδήγησης. VW και Θάσος βρίσκονται στο τελευταίο στάδιο διαπραγμάτευσης των συμβολαίων και οι υπογραφές αναμένεται να πέσουν στο τρίτο δεκαήμερο του Μαρτίου.

Αρχικά, η ιδέα ήταν η δραστηριοποίηση της ΜΑΝ και κατ’ επέκταση της VW στην Ελλάδα, και οι συζητήσεις είχαν ξεκινήσει από την προηγούμενη κυβέρνηση, του Αλέξη Tσίπρα. H νέα κυβέρνηση, όμως, υπό τον Κυριάκο Μητσοτάκη, προχώρησε περαιτέρω, και το θέμα ανέλαβε ο υφυπουργός Εξωτερικών αρμόδιος για την οικονομική διπλωματία, Κώστας Φραγκογιάννης.

Η πρώτη συνάντηση πραγματοποιήθηκε τον Σεπτέμβριο του 2019 στο Karlsfeld του Μονάχου, στα κεντρικά της ΜΑΝ, η οποία -όπως ξέρεις- ανήκει στο VW Group. O υφυπουργός συναντήθηκε με τον Κarsten Ιdra, υπεύθυνο παραγωγής και προσωπάρχη της ΜΑΝ στο προεδρείο της εταιρείας, με τον Αθανάσιο Στιμονιάρη, πρόεδρο των εργατικών επιτροπών και μέλος του Εποπτικού Συμβουλίου του ομίλου VW, και τον Αθανάσιο Κρίκη, εκπρόσωπο των εργαζομένων στο Συμβούλιο της MAN.

Αντικείμενο των πρώτων συζητήσεων ήταν οι δυνατότητες που μπορούσε να διασφαλίζει ένα “πράσινο-έξυπνο” νησί, το οποίο οι ΜΑΝ και VW θα μπορούσαν να χρησιμοποιούν για δοκιμές αυτόματης οδήγησης για τα φορτηγά και λεωφορεία της εταιρείας σε πραγματικές συνθήκες. Σύμφωνα με την κείμενη ευρωπαϊκή νομοθεσία είναι δυνατή η δοκιμή σε πραγματικές συνθήκες μόνο μέχρι Επιπέδου 4 αυτόνομη τεχνολογία.

Για το επίπεδο 5 αυτόνομη τεχνολογία, δηλαδή μετακίνηση χωρίς συμβολή οδηγού στο όχημα, η ΜΑΝ πρέπει να κάνει δοκιμές σε πίστες παλαιών αεροδρομίων στη Γερμανία, που δεν καλύπτουν τις απαιτήσεις οδήγησης σε πραγματικές συνθήκες. Σήμερα, δοκιμές επιπέδου 5 γίνονται μόνο σε ορισμένες Πολιτείες των ΗΠΑ, όπως η Καλιφόρνια.

Η ελληνική πρόταση είναι να γίνει η Θάσος “έξυπνο νησί”, αφού συνδυάζει το πλεονέκτημα των υποδομών του λιμανιού και του αεροδρομίου της Καβάλας. Ακολούθησαν και άλλες επαφές τόσο στη Γερμανία όσο και στην Αθήνα, οι οποίες κατέληξαν σε συνάντηση του πρωθυπουργού Κυριάκου Μητσοτάκη με τον CEO του ομίλου VW, Herbert Diess, στις 20 Δεκεμβρίου στο Μαξίμου. Συμμετείχαν επίσης o υπουργός ανάπτυξης, Άδωνις Γεωργιάδης, και οι υφυπουργοί εξωτερικών, Κώστας Φραγκογιάννης, και Ανάπτυξης, Νίκος Παπαθανάσης.

Τη Θάσο επισκέπτονται σήμερα ο υφυπουργός Εξωτερικών αρμόδιος για την Οικονομική Διπλωματία και την Εξωστρέφεια Κώστας Φραγκογιάννης και κλιμάκιο στελεχών της Volkswagen, σύμφωνα με ανακοίνωση του ΥΠΕΞ, προκειμένου να εξετάσουν επιτόπια τα στοιχεία για project που αφορά την ηλεκτροκίνηση σε νησιά.

Ειδικότερα η επίσκεψη στη Θάσο πραγματοποιείται στο πλαίσιο της υλοποίησης του σχεδίου της ελληνικής κυβέρνησης για την ηλεκτροκίνηση καθώς και της εν εξελίξει μελέτης σκοπιμότητας που εκπονεί η γερμανική αυτοκινητοβιομηχανία και αφορά τα οδικά δίκτυα και τον συγκοινωνιακό φόρτο στο σύνολο του νησιού.

Αντίστοιχη διαδικασία συλλογής στοιχείων συγκοινωνιακού φόρτου και οδικών δικτύων έχει προηγηθεί από στελέχη της Οικονομικής Διπλωματίας του υπουργείου Εξωτερικών και για άλλα νησιά.

Αύριο στην Καβάλα θα πραγματοποιηθούν οι διαβουλεύσεις των δύο πλευρών. Οριστικές αποφάσεις θα ληφθούν μετά την αξιολόγηση των στοιχείων και την ολοκλήρωση της μελέτης. Το ενδιαφέρον μεγάλων εταιρειών για την Ελλάδα, όπως η Volkswagen, επισημαίνει η ίδια ανακοίνωση, δείχνει ότι οι κινήσεις της κυβέρνησης για την ενίσχυση της εξωστρέφειας φέρουν αποτέλεσμα.

Η VW θα επενδύσει €45 δισ. τα επόμενα χρόνια για τις τεχνολογίες του μέλλοντος, μέρος των οποίων θα μπορούσε να έρθει στη χώρα μας. Για το πιλοτικό πρόγραμμα αυτόνομης οδήγησης της Θάσου, η ελληνική πολιτεία θα προσφέρει τις υποδομές σε οδικά δίκτυα, τηλεπικοινωνίες και ενέργεια. Το αντάλλαγμα θα είναι μια μεγάλη επένδυση σε τεχνολογίες αιχμής, που θα δημιουργήσει πολλές θέσεις εργασίας.