Αψηφώντας την κυβέρνηση Τραμπ, αρκετές μεγάλες αυτοκινητοβιομηχανίες ολοκλήρωσαν τη συμφωνία με την πολιτεία της Καλιφόρνια προκειμένου να προσφέρουν “καθαρότερα” αυτοκίνητα, τόσο στη συγκεκριμένη Πολιτεία, όσο και στις υπόλοιπες των ΗΠΑ.

Σύμφωνα με το CARB (California Air Resources Boar), Honda, BMW, Ford, VW και Volvo θα προσφέρουν μέχρι το 2026, αυτοκίνητα τα οποία θα έχουν μέσο όρο κατανάλωσης 50 μίλια ανά γαλόνι (5,6 λίτρα/100 χλμ). Άλλες αυτοκινητοβιομηχανίες, όπως η General Motors, η Fiat Chrysler Automobiles και η Toyota δεν συμμετείχαν στη συμφωνία της Καλιφόρνια.

Τα πρότυπα που συμφώνησαν οι εταιρίες με το CARB είναι αυστηρότερα από τα νέα πρότυπα οικονομίας καυσίμων που θέσπισε η κυβέρνηση Τραμπ.

Τον περασμένο Μάιο 23 πολιτείες των ΗΠΑ ένωσαν τις δυνάμεις τους και μήνυσαν τη κεντρική κυβέρνηση, για την απόφαση της να μειώσει τα πρότυπα οικονομία καυσίμων.

Οι πολιτείες υποστηρίζουν πως τα νέα πρότυπα παραβιάζουν τον νόμο περί καθαρού αέρα, τον νόμο για την ενεργειακή πολιτική και τη διατήρηση, όπως και τον νόμο περί διοικητικής διαδικασίας.

Οι 23 Πολιτείες που ένωσαν τις δυνάμεις τους είναι οι: Καλιφόρνια, Κολοράντο, Κονέκτικατ, Ντελαγουέρ, Χαβάη, Ιλινόις, Μέιν, Μέριλαντ, Μασαχουσέτη, Μίσιγκαν, Μινεσότα, Νεβάδα, Νιου Τζέρσεϋ, Νέο Μεξικό, Νέα Υόρκη, Βόρεια Καρολίνα, Όρεγκον, Πενσυλβάνια, Ρόουντ Άιλαντ, Βερμόντ, Βιρτζίνια, Ουάσιγκτον και Ουισκόνσιν. Επίσης, ο συνασπισμός περιλαμβάνει τις πόλεις του Ντένβερ, της Νέα Υόρκη, του Σαν Φρανσίσκο και του Λος Άντζελες, την Περιφέρεια της Κολούμπια, το CARB (California Air Resources Board) και τις κομητείες του Σαν Φρανσίσκο και του Ντένβερ.

Επιπλέον, 12 περιβαλλοντικές ομάδες μήνυσαν επίσης την κυβέρνηση για την απόφασή της να μειώσουν τα πρότυπα οικονομίας καυσίμου. Σύμφωνα με αυτές, τα νέα πρότυπα θα αυξήσουν το κόστος των καυσίμων κατά περισσότερο από 240 δισ. δολάρια, κάτι που θα οδηγήσει σε 18.555 πρόωρους θανάτους, αλλά και σε 1,5 δισ. περισσότερους τόνους περιβαλλοντικής ρύπανσης. Επίσης λόγω των νέων προτύπων οικονομίας θα χαθούν 1 εκατ. εργάσιμες ημέρες.

Τα νέα πρότυπα της κυβέρνησης του Trump, που ονομάζονται Safer Affordable Fuel-Efficient (SAFE) Vehicles Rule, απαιτούν από τους κατασκευαστές αυτοκινήτων να μειώσουν τη μέση κατανάλωση καυσίμων και τις εκπομπές CO2 κατά 1,5% ετησίως, έως το 2026, αντί για 5% ετησίως έως το 2025, που προέβλεπαν τα πρότυπα του Obama.

Αυτό σημαίνει πως τα αυτοκίνητα που θα πωλούνται στις ΗΠΑ το διάστημα 2021-2026 θα πρέπει να καταναλώνουν κατά μέσο όρο 40,4 mpg (5,82 λίτρα/100 χλμ), όταν η πρόταση του Obama είχε μέσο όρο 46,7 mpg (5,04 λίτρα/100 χλμ) μέχρι το 2025.

Σύμφωνα με την EPA και την NHTSA:

Τα νέα πρότυπα αντικατοπτρίζουν την πραγματικότητα των σημερινών αγορών, συμπεριλαμβανομένων των χαμηλότερων τιμών των καυσίμων σε σύγκριση με το 2012, τις σημαντικές αυξήσεις της αμερικανικής παραγωγής πετρελαίου και την αυξανόμενη καταναλωτική ζήτηση για μεγαλύτερα οχήματα.

Η κυβέρνηση Trump ισχυρίζεται πως τα νέα πρότυπα θα μειώσουν την μέση τιμή ενός νέου οχήματος κατά 1.000 δολάρια, θα μειώσουν κατά 1.400 δολάρια κατά την διάρκεια ζωής του αυτοκινήτου το κόστος ιδιοκτησίας για τους κατόχους τους, ενώ παράλληλα θα μειώσουν τις ρυθμιστικές δαπάνες κατά περίπου 100 δισεκατομμύρια δολάρια έως το 2029. Η κυβέρνηση ισχυρίζεται επίσης ότι τα νέα πρότυπα θα συμβάλουν στην αύξηση των πωλήσεων νέων οχημάτων κατά 2,7 εκατομμύρια έως το 2029.

Επίσης αναφέρει πως οι αλλαγές που έκανε θα οδηγήσουν σε περίπου 3.300 λιγότερους θανάτους από τροχαία ατυχήματα, θα υπάρξουν 46.000 λιγότεροι άνθρωποι που θα χρειαστεί να νοσηλευτούν σε νοσοκομείο, θα υπάρξουν 397.000 λιγότεροι τραυματισμούς και πάνω από 1,8 εκατομμύρια λιγότερα αυτοκίνητα που θα υποστούν ζημιές από τροχαία ατυχήματα.

Η λογική πίσω από τα νούμερα αυτά είναι πως τα νέα πρότυπα θα επιτρέψουν τους Αμερικάνους να αγοράσουν νέα αυτοκίνητα, τα οποία είναι ασφαλέστερα σε σύγκριση με τα παλαιότερα μοντέλα. Ωστόσο η ίδια η EPA έχεις τους ενδοιασμούς της γι’αυτά τα νούμερα. Σύμφωνα με τα επίσημα στοιχεία, ο μέσος όρος ηλικίας των αυτοκινήτων στις ΗΠΑ σήμερα είναι 12 έτη, με τα νέα αυτοκίνητα να εξακολουθούν να υπόκεινται στα αυστηρά πρότυπα ρύπανσης του Clean Air Act.

Σύμφωνα με το Συμβούλιο Άμυνας Φυσικών Πόρων των ΗΠΑ, τα νέα πρότυπα θα έχουν ως αποτέλεσμα την κατανάλωση 78 δισ. επιπλέον γαλονιών καυσίμου, κόστους 176 δισ. δολαρίων, αν η μέση τιμή του γαλονιού της βενζίνης ανέρχεται στα 2,25 δολάρια. Επιπλέον, τα νέα πρότυπα θα έχουν ως αποτέλεσμα την παραγωγή επιπλέον 867 εκατ. τόνους διοξειδίου του άνθρακα από τα αυτοκίνητα.