Η κυβέρνηση της Δανίας έχοντας ως στόχο έως το 2040 να απαγορεύσει πλήρως τα αυτοκίνητα με κινητήρες βενζίνης και πετρελαίου, σε μια προσπάθεια μείωσης της ρύπανσης και την καταπολέμησης της κλιματικής αλλαγής, ανακοίνωσε πως θα επιδοτεί ακόμη περισσότερο την αγορά ηλεκτρικών αυτοκινήτων, ενώ παράλληλα θα αυξήσει το κόστος ιδιοκτησίας των αυτοκινήτων με κινητήρες εσωτερικής καύσης έως ότου γίνουν σχεδόν ένα είδος πολυτελείας που δεν θα μπορούν οι ιδιοκτήτες τους να τα αντέξουν οικονομικά.

Η κατοχή ενός βενζινοκίνητου ή πετρελαιοκίνητου αυτοκινήτου στη Δανία θα καταστεί έτσι πολύ πιο ακριβό μέσω ορισμένων μέτρων, ενώ ο συνολικός αριθμός ηλεκτρικών οχημάτων θα πρέπει να αυξηθεί σε περίπου 750.000 μονάδες έως το 2030.

Μια επιτροπή που διορίστηκε από την κυβέρνηση παρουσίασε τις προτάσεις της για το πώς να μετατοπίσουν τους Δανούς αγοραστές από τα οχήματα με κινητήρα εσωτερικής καύσης, σε ηλεκτρικά αυτοκίνητα μηδενικών εκπομπών. Οι προτάσεις περιλαμβάνουν χαμηλότερους φόρους ταξινόμησης στα ηλεκτρικά αυτοκίνητα, υψηλότερες τιμές καυσίμων και υψηλότερα τέλη κυκλοφορίας για τα συμβατικά μοντέλα με θερμικούς κινητήρες.

Συγκεκριμένα θα επιβάλλεται ένας ετήσιος φόρους ύψους 1.000 κορωνών (135 ευρώ) στα αυτοκίνητα με κινητήρες εσωτερικής καύσης που θα χρησιμοποιούν τους δρόμους της Δανίας, ενώ ένα λίτρο βενζίνης ή πετρελαίου θα κοστίζει 1 κορόνα (0,13 ευρώ) περισσότερο κάθε χρόνο έως το 2030. Στον αντίποδα, ο ιδιοκτήτης ενός ηλεκτρικού αυτοκινήτου θα παίρνει ετήσια επιδότησης 2.500 κορωνών (336 ευρώ) ετησίως έως το 2030.

Η Δανία έχει από καιρό αποφασίσει να αναδειχθεί ως μία από τις πιο πράσινες χώρες στον κόσμο. Επομένως, μπορεί να αποτελεί έκπληξη το γεγονός ότι είναι επίσης ένα από τα πιο ακριβά μέρη στη γη για να αγοράσει κάποιος ένα ηλεκτρικό αυτοκίνητο. Υπολογίζεται ότι το Tesla Model 3, θα κοστίσει σχεδόν 80.000 ευρώ το επόμενο έτος με περισσότερο από το ένα πέμπτο αυτής της τιμής να προέρχεται από έναν επιπλέον φόρο, που επέβαλε η κυβέρνηση της Δανίας.

Το υφιστάμενο πλαίσιο προβλέπει ότι η Δανία θα συλλέγει περίπου 50 δισεκατομμύρια κορώνες (6, 7 δισ. ευρώ) ετησίως από τους φόρους που αφορούν τις πωλήσεις αυτοκινήτων. Η πλειοψηφία στο κοινοβούλιο έχει δηλώσει την προθυμία να δεχτεί χαμηλότερα έσοδα εάν αυτό σημαίνει ότι περισσότεροι καταναλωτές μπορούν να αντέξουν οικονομικά τα ηλεκτρικά οχήματα.

Οι προτάσεις βασίζονται στη κεντρική ιδέα ότι τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα μπορεί να είναι πιο ακριβά, αλλά μπορεί να είναι φθηνότερα ως προς το συνολικό κόστος.

Μέρος ενός ευρύτερου σχεδίου μείωσης των εκπομπών CO2 της χώρας κατά 70% έως το 2030 σε σύγκριση με τα επίπεδα του 1990, η κυβέρνηση της Δανίας κήρυξε τον πόλεμο ενάντια στα επιβατικά αυτοκίνητα που κινούνται με κινητήρες εσωτερικής καύσης. Για να επιτευχθεί αυτός ο στόχος, ο οποίος είναι πολύ πιο φιλόδοξος από τον στόχο 40% της Ευρωπαϊκής Ένωσης κατά την ίδια περίοδο, περισσότεροι Δανοί πρέπει να αγοράσουν αυτοκίνητα που ρυπαίνουν λιγότερο.

Σύμφωνα με το σχέδιο της χώρας για το κλίμα, οι εκπομπές αερίων του θερμοκηπίου πρέπει να μειώνονται κατά 3,4 εκατομμύρια τόνους ετησίως έως το 2030 και για να επιτευχθεί αυτός ο στόχος, ο αριθμός των αυτοκινήτων με κινητήρες εσωτερικής καύσης θα πρέπει να μειωθεί δραστικά. Σύμφωνα με εκτιμήσεις της κυβέρνησης ένα εκατ. ηλεκτρικά οχήματα θα μπορούσαν να μειώσουν τις εκπομπές κατά 1,5 εκατ. τόνους.

Αλλά υπάρχει πολύς δρόμος. Αν και οι πωλήσεις ηλεκτρικών οχημάτων έχουν αυξηθεί, εξακολουθούν να αποτελούν λιγότερο από το 1% των 2,7 εκατομμυρίων εγγεγραμμένων οχημάτων της χώρας. Στη Νορβηγία, η οποία επιδοτεί την αγορά καθαρών αυτοκινήτων, το 42,4% των νέων οχημάτων που πωλήθηκαν το 2019 ήταν ηλεκτρικά.